Mε αφορμή/ Ορίζοντας

Ο Αριστοφάνης τοποθετεί την γυναίκα στην κοινωνική και πολιτική σκακιέρα

Με αφορμή…  το σκηνοθετημένο αναλόγιο Λυσιστράτης ανάγνωση που η ομάδα ΤΕΧΝΩΝ Θέατρο παρουσιάζει στο theYard.Residency22 η Χαρά Λαμπριανίδου και ο Φώτης Φωτίου εκ μέρους της ομάδας μιλάνε στον Ορίζοντα: 

Τι θα παρουσιάσετε στο theYard.Residency22; 

Θα παρουσιάσουμε σε σκηνοθετημένο αναλόγιο την Λυσιστράτης ανάγνωση. Πρόκειται για ένα έργο βασισμένο στην διασημότερη ίσως αριστοφανική κωμωδία, ξαναγραμμένο με την δική μας οπτική, με τρόπο που τονίζει τα θέματα που μας αφορούν στο σήμερα, τον πόλεμο και τα προβλήματά του, τον μισογυνισμό και τους θεσμούς, την ανισότητα και τη βία και άλλα. Η ιδέα είχε ξεκινήσει ουσιαστικά μετά και τις πρώτες αποκαλύψεις για το έγκλημα του Μεταξά και μετά από διάφορες συζητήσεις και πειραματισμούς καταλήξαμε σε αυτό.

Γιατί το αρχαίο δράμα παραμένει επίκαιρο εργαλείο κατανόησης και ανάλυσης του σύγχρονου κόσμου;

Η κάθε κωμωδία και τραγωδία είναι συμπυκνωμένη φιλοσοφία, για αυτό και η παρουσίαση του αρχαιοελληνικού δράματος είναι μεγάλη πρόκληση, από την μετάφραση έως και την σκηνοθεσία. Μέσα από το αρχαίο δράμα βλέπουμε ιδέες και καταστάσεις, οι οποίες έχουν μείνει αναλλοίωτες διαμέσου των αιώνων, που παραμένουν προκλήσεις και τροφή για σκέψη ακόμα και σήμερα. Μπορεί το θέατρο να έχει αλλάξει μορφή όμως παραμένει στον πυρήνα του ένα κοινωνικό φαινόμενο που οφείλει να συνεχίζει να ασκεί τον ρόλο του ως τέτοιο.

Οι άνθρωποι ονειρεύονται πώς θα ήθελαν τον κόσμο, ατομικά και συλλογικά. Πάντα το έκαναν και θα συνεχίσουν να το κάνουν. Ο Αριστοφάνης ήταν ένας τέτοιος οραματιστής

Πως αντιλαμβάνεστε εσείς την θεματική του φετινού theYard.Residency: “Μαρτυρίες από τα χρόνια των Μεγάλων Ονείρων”; Πως συνδέεται με την παράσταση σας;

Η φετινή θεματική είναι μια παράφραση ατάκας από ένα έργο του Δημητριάδη, ο οποίος –παρεμπιπτόντως- είχε κάνει μια σπουδαία μετάφραση της Λυσιστράτης το 2016. Πήραμε την Λυσιστράτη ως μια μαρτυρία από το παρελθόν, από μία εποχή που, αν και δεν ήταν τέλεια, πολλοί την θαυμάζουν ως πρόδρομο της σύγχρονης δημοκρατικής κοινωνίας. Θέλαμε μέσα από αυτό το βήμα να αναρωτηθούμε, πόσα άλλαξαν τα τελευταία χρόνια στον κόσμο, πόσο εξελιχθήκαμε, πόσο καλύτερα είναι τα πράγματα για την γυναίκα, αλλά και ως δημιουργοί και πολίτες να καλέσουμε τον κόσμο, το κοινό, σε μια δράση, την σκέψη.

Οι άνθρωποι ονειρεύονται πώς θα ήθελαν τον κόσμο, ατομικά και συλλογικά. Πάντα το έκαναν και θα συνεχίσουν να το κάνουν. Ο Αριστοφάνης ήταν ένας τέτοιος οραματιστής.  Αν και το έργο του είναι σε πολλά σημεία προβληματικό, όχι από άποψη πολιτικής ορθότητας, αλλά γιατί διαιωνίζει προβληματικά στερεότυπα και αντιλήψεις, παραμένει μια παρακαταθήκη για εμάς. Ο Αριστοφάνης τοποθετεί την γυναίκα στην κοινωνική και πολιτική σκακιέρα και έτσι καταφέρνει να λύσει τους στρατούς και να φέρει την ειρήνη.  

Θέλαμε να αναρωτηθούμε, πόσα άλλαξαν τα τελευταία χρόνια στον κόσμο, πόσο εξελιχθήκαμε, πόσο καλύτερα είναι τα πράγματα για την γυναίκα

Αλλάζει η κυπριακή κοινωνία (και πόσο γρήγορα) όσο αφορά θέματα θεσμικού σεξισμού, ισότητας των φύλων, έμφυλης βία και πατριαρχισμού;

Τα φαινόμενα ανισότητας και βίας κατά των γυναικών δεν είναι καθόλου καινούργια, αλλά όταν κάποιοι ακούνε πατριαρχία ή φεμινισμός παθαίνουν αλλεργία. Υπάρχουν στην κοινωνία αναχρονιστικές ιδέες και αντιλήψεις για την θέση και τον ρόλο της γυναίκας, αλλά κάποιοι δεν αντιλαμβάνονται ότι μερικές είναι και επικίνδυνες. Ακόμα και πολλές γυναίκες παγιδεύονται σε τέτοιες αντιλήψεις. Όμως τα πράγματα αλλάζουν, ευτυχώς. Οι άνθρωποι που παραμένουν ανοικτοί και δεκτικοί απαιτούν και πιέζουν να αλλάζουν. Δυστυχώς θεσμικά υπάρχει μια καθυστέρηση και γραφειοκρατία. Και συνήθως για να αλλάξει κάτι σε αυτό το επίπεδο πρέπει να συμβεί κάτι τραγικό.

Τόσες αιώνες μετά και πάντα πόλεμοι γίνονται. Απέτυχε η Λυσιστράτη;

Η Λυσιστράτη δεν απέτυχε, γιατί έζησε μέσα στην μυθοπλασία μόνο. Ακόμα και μέσα από το θέατρο όμως πέτυχε να σταματήσει τον δικό της πόλεμο και πετυχαίνει να περνά τα αντιπολεμικά της μηνύματα σε όποιον την ακούει πραγματικά. Το ίδιο και η γυναίκα, δεν θα πετυχαίνει αν δεν της δοθεί το βήμα.

Ποια η άποψη σας για το theYard.Residency και γενικότερα για τέτοια προγράμματα φιλοξενίας και στήριξης καλλιτεχνών; 

Ήμασταν όλες στο πανεπιστήμιο ακόμα όταν ξεκίνησε το theYard.Residency, πριν δέκα χρόνια, και έχουμε δει πολύ ενδιαφέροντα events στο Ξυδάδικο, ή και αλλού, όλα αυτά τα χρόνια. Είναι θετικό και σημαντικό να υπάρχουν τέτοια προγράμματα, όπου δίνουν βήμα σε νέους καλλιτέχνες να παρουσιάσουν την δουλειά τους και να υπάρχει ο πειραματισμός, η ζύμωση και η δοκιμασία. Ανυπομονούμε να δούμε και τις υπόλοιπες δράσεις του φετινού φεστιβάλ και ελπίζουμε να τις στηρίξει και το κοινό.

Ξυδάδικο, Λεμεσός

3 Απριλίου 2022, 20:30

Λυσιστράτης Ανάγνωση | σκηνοθετημένο αναλόγιο 
ΤΕΧΝΩΝ Θέατρο
Δραματουργία: Χαρά Λαμπριανίδου, Φώτης Φωτίου. Σκηνοθεσία: Φώτης Φωτίου.
Σκηνογραφική επιμέλεια: Θέλμα Κασουλιδου. Βοηθός Σκηνοθέτρια: Χαρά Λαμπριανίδου. Ερμηνεία: Τερέζα Ευριπίδου, Φώτης Φωτίου

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy