Ο χώρος και ο χρόνος προκαλούν «ασφυξία» στους μαθητές της Λάρνακας

Το οξύ στεγαστικό πρόβληµα και οι εξετάσεις τετραµήνων σε υπόµνηµα της Οµοσπονδίας Γονέων προς την Επιτροπή Παιδείας της Βουλής

 

Οι µόνοι που δεν βλέπουν την αποτυχία του θεσµού είναι οι αξιωµατούχοι του Υπουργείου Παιδείας. Αντί αξιολόγησης των τραγικών αποτελεσµάτων, το υπουργείο προχώρησε στην επέκταση του θεσµού και στα Γυµνάσια!

 

Του

Τάσου Περδίου

Η Ομοσπονδία Γονέων αναφέρει ότι οι εξετάσεις τετραμήνων έχουν αποδειχθεί παταγωδώς αποτυχημένες. «Κεντρική ιδέα του συστήματος αξιολόγησης των μαθητών είναι ότι η αξιολόγηση δεν αποτελεί αυτοσκοπό αλλά μέσο για τη διάγνωση των αδυναμιών του κάθε μαθητή, έτσι ώστε να γίνεται η κατάλληλη παρέμβαση για την κάλυψη αυτών των αδυναμιών.

Στην πράξη, η αξιολόγηση των μαθητών, όπως εφαρμόστηκε, απέτυχε. Αυτό επιβεβαιώνεται από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς της εκπαίδευσης, καθηγητές, μαθητές και γονείς. Σημαντική είναι και η εκτίμηση του Τμήματος Επιστημών Αγωγής του Πανεπιστημίου Κύπρου, η οποία συμφωνεί πλήρως με τις δικές μας αναλύσεις. Το επιβεβαιώνει και η έρευνα που διεξήγαγε η Παγκύπρια Ομοσπονδία Γονέων σε συνεργασία με το Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Κύπρου, στην οποία πέραν το 80% των ερωτηθέντων θεωρεί ότι «ο θεσμός των τετραμήνων απέτυχε παταγωδώς».

Οι μόνοι οι οποίοι δεν βλέπουν την αποτυχία του θεσμού είναι οι αξιωματούχοι του Υπουργείου Παιδείας. Αντί αξιολόγησης των τραγικών αποτελεσμάτων των εξετάσεων, το υπουργείο προχώρησε στην επέκταση του θεσμού και στα Γυμνάσια. Γιατί άραγε; Τι θέλουν να πετύχουν; Μήπως την αποδυνάμωση του Δημοσίου Σχολείου και τη χορήγηση κουπονιών και για τα ιδιωτικά σχολεία της Μέσης Εκπαίδευσης;» τονίζει η Ομοσπονδία Γονέων που συνεχίζει: «Ο μεγάλος όγκος της ύλης, ο περιορισμός του ωφέλιμου διδακτικού χρόνου, η υποβάθμιση των μη εξεταζόμενων μαθημάτων, ο περιορισμός και η περιθωριοποίηση όλων των άλλων εκπαιδευτικών δράσεων μετατρέπουν τα σχολεία μας σε φροντιστήρια και τα απομακρύνουν ολοένα και περισσότερο από το ρόλο και την αποστολή τους. Με το ρυθμό που αναγκάζονται οι εκπαιδευτικοί να προχωρούν έτσι ώστε να καλυφθεί η ύλη, δεν υπάρχει χρόνος για απορίες, εμβάθυνση και εμπέδωση, στοιχεία απόλυτα συνυφασμένα με την αποτελεσματική μάθηση. Ακόμη χειρότερα, τα παιδιά καταλήγουν να τρέχουν στα ιδιαίτερα για να καλύψουν τα κενά τους, όσα από αυτά δηλαδή μπορούν οι γονείς να τα στέλνουν. Το κόστος εκπαίδευσης γίνεται δυσβάστακτο για τα νοικοκυριά. Σοβαρά λειτουργικά προβλήματα παρουσιάζονται στα αθλητικά και τα μουσικά σχολεία και τις τεχνικές σχολές».

Το μόνο που πέτυχαν τα τετράμηνα είναι άγχος και κούραση

Σύμφωνα με τους οργανωμένους γονείς, το συμπέρασμα από την περσινή χρονιά ήταν ότι η πλειοψηφία των παιδιών αντιμετωπίζουν προβλήματα άγχους και κούρασης. «Είδαμε να δημιουργούνται ανισότητες και είδαμε την αποτυχία της αναβάθμισης του απολυτηρίου και την υποβίβαση της εκπαίδευσης που προσφέρει το δημόσιο σχολείο. Οι εξετάσεις τετραμήνων έχουν αποτύχει στη βασική τους φιλοσοφία, δηλαδή τον εντοπισμό και αντιμετώπιση των ελλείψεων μέσω στοχευμένων παρεμβάσεων για τον κάθε ένα μαθητή. Οι καλοί μαθητές ταλαιπωρούνται, οι αδύνατοι εξοντώνονται. Ιδιαίτερα αυξημένα είναι και τα προβλήματα των παιδιών με αναπηρίες», αναφέρει η Οργάνωση.

Ομόφωνη θέση της Ομοσπονδίας Γονέων και Κηδεμόνων Λάρνακας είναι η κατάργηση του αντιεκπαιδευτικού θεσμού των εξετάσεων τετραμήνων και η έναρξη ουσιαστικού διαλόγου για την εξεύρεση λύσεων για ένα λειτουργικό σύστημα αξιολόγησης, το οποίο θα ενισχύσει το επίπεδο της δημόσιας παιδείας, θα μειώσει την ανάγκη για φροντιστήρια, θα είναι πιο δίκαιο και θα συμβάλει σε ένα πιο ανθρώπινο και σχολείο. «Ένα σχολείο που θα παρέχει τις απαραίτητες γνώσεις και ταυτόχρονα θα δημιουργεί χαρακτήρες με αυτοπεποίθηση, ενσυναίσθηση, ανθρωπισμό και καλοσύνη», υπογραμμίζει η Ομοσπονδία Γονέων και Κηδεμόνων Μέσης και Τεχνικής Εκπαίδευσης Λάρνακας.

Ασφυκτικός υπερπληθυσμός μαθητών σε πολλά σχολεία

Σε ό,τι αφορά στο στεγαστικό πρόβλημα, το οποίο προκαλεί τεράστιο θέμα υπερπληθυσμού σε πολλά σχολεία, η Ομοσπονδία Γονέων Λάρνακας τονίζει ότι έχει λάβει δραματικές διαστάσεις. Παρόλα αυτά, οι οργανωμένοι γονείς συναντούν την άρνηση των αρμοδίων για λήψη ουσιαστικών μέτρων.

«Για χρόνια τονίζουμε το σοβαρό πρόβλημα υπερπληθυσμού  των σχολείων της Λάρνακας. Παρόλα αυτά βιώνουμε την άρνηση από τους αρμόδιους για λήψη ουσιαστικών μέτρων και την απαράδεκτη καθυστέρηση στην ανέγερση νέων σχολικών μονάδων. Τόσο το Επαρχιακό Γραφείο Παιδείας όσο και οι Σχολικές Εφορείες Λάρνακας επιβεβαιώνουν με επιστολές τους τα στοιχεία για τη σημαντική αύξηση του αριθμού των μαθητριών/των σε συγκεκριμένα σχολεία», παρατηρεί η Ομοσπονδία Γονέων.

Ορισμένα παραδείγματα της κυβερνητικής αδράνειας είναι τα εξής:  Παρόλο που στο παρελθόν η κυβέρνηση προχώρησε ακόμη και σε απαλλοτρίωση γης -περιοχή Δρομολαξιάς- για ανέγερση νέας σχολικής μονάδας, εντούτοις κανένα νέο Γυμνάσιο δεν πρόκειται να ανεγερθεί τα επόμενα χρόνια, αφού κανένας σχεδιασμός δεν περιλαμβάνεται στον Προϋπολογισμό το 2023 αλλά και στους επόμενους σχεδιασμούς. Όμως το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα εμπαιγμού και κοροϊδίας αποτελεί το κτίριο της Διανέλλειου Τεχνικής Σχολής, το οποίο για περισσότερο από 10 χρόνια είναι εγκαταλελειμμένο, λήφθηκαν κυβερνητικές αποφάσεις για ανέγερση νέου Γυμνασίου και όμως για λόγους λιτότητας ακυρώθηκε η ανέγερση του εν λόγω Γυμνασίου.

«Όλα όσα δεν έγιναν τα προηγούμενα χρόνια τα βρίσκουμε πλέον μπροστά μας. Τα υφιστάμενα σχολικά κτίρια δεν μπορούν να καλύψουν ούτε στο ελάχιστο τις ανάγκες ενός σύγχρονου σχολείου. Αυξάνεται συνεχώς ο αριθμός των μαθητών χωρίς να αυξάνεται ο αριθμός των υποδομών -αίθουσες διδασκαλίας, αίθουσες εκδηλώσεων, πολλαπλής χρήσης, τουαλέτες, κοινόχρηστοι χώροι κ.λπ. Ακόμα και οι αίθουσες των καθηγητικών συλλόγων είναι πλέον ανεπαρκείς. Με αυτές τις συνθήκες αλλοιώνεται η φιλοσοφία της ισότιμης και δίκαιης πρόσβασης όλων των μαθητών στα αγαθά που προσφέρει η εκπαίδευση. Όποιες “λύσεις” δίνονται από τους αρμόδιους φορείς είναι πρόχειρες και προσωρινές και δεν αντιμετωπίζουν την ουσία του προβλήματος», σημειώνει επίσης η Ομοσπονδία.

 

 

Πίεση στους µαθητές

Σε κατάσταση… ασφυξίας βρίσκονται οι µαθητές Μέσης Εκπαίδευσης της πόλης και επαρχίας Λάρνακας, οι οποίοι δεν µπορούν να αναπνεύσουν λόγω στενότητας χώρου αλλά και χρόνου. Αυτό προκύπτει από τα τεράστια προβλήµατα έλλειψης επαρκών χώρων µαζί µε την πίεση που έχει δηµιουργήσει στους µαθητές ο απαράδεκτος θεσµός των εξετάσεων τετραµήνων, όπως αναλύεται στο υπόµνηµα που επέδωσε η Οµοσπονδία Γονέων Λάρνακας στην Επιτροπή Παιδείας της Βουλής στην περιοδεία της Επιτροπής στις 28 Νοεµβρίου.
«Οι εξετάσεις τετραµήνων «πνίγουν» τα παιδιά µας στα σχολεία και δηµιουργούν συνθήκες άγχους και παραπαιδείας. Ταυτόχρονα, υπάρχει τεράστιο πρόβληµα υπερπληθυσµού ειδικά στα γυµνάσια», δήλωσε ο πρόεδρος της Οµοσπονδίας Γονέων Λάρνακας Κώστας Κώστα µε µια δήλωση που τα λέει όλα.
Το υπόµνηµα των οργανωµένων γονέων εξηγεί µε λεπτοµέρεια γιατί επείγει η λύση των δύο αυτών προβληµάτων.

Συσσωρευμένα προβλήματα των σχολείων της επαρχίας Λάρνακας

α) Οι νέες ανάγκες που δηµιουργούν οι σύγχρονες µέθοδοι διδασκαλίας απαιτούν τον συνεχή και ολοκληρωµένο εξοπλισµό των σχολείων. Οι Σύνδεσµοι Γονέων καλούνται συχνά να καλύψουν τις ανάγκες αυτές.

β) Υπάρχουν σχολεία που δεν έχουν ούτε µία κλειστή αίθουσα εκδηλώσεων, άλλα δεν έχουν καµία αίθουσα πολλαπλής χρήσης, ενώ υπάρχουν και αίθουσες που συνεχώς πληµµυρίζουν.

γ) Σε πολλά παλιά κτίρια οι ρωγµές, η πτώση σουβάδων και παραθύρων, τα προβλήµατα στις ηλεκτρολογικές εγκαταστάσεις και τις τηλεπικοινωνίες αλλά και τα προβλήµατα πυρασφάλειας κ.λπ. είναι συχνά φαινόµενα.

δ) Εξακολουθεί να είναι οξύ το πρόβληµα µε τη θέρµανση τον χειµώνα και τα κλιµατιστικά το καλοκαίρι.

ε) Σε πολλά σχολεία οι κοινόχρηστοι χώροι είναι ανεπαρκείς, σε κάποια δεν υπάρχουν τα αναγκαία στέγαστρα, παγκάκια και άλλοι χώροι δηµιουργικής απασχόλησης κ.λπ.

στ) Προβλήµατα παρατηρούνται στη φύλαξη των σχολικών µονάδων, τις παρακείµενες διαβάσεις πεζών, την ασφαλή µεταφορά µαθητών µε τα λεωφορεία.

ζ) Ελάχιστα σχολεία διαθέτουν ικανοποιητικούς αθλητικούς χώρους, αποδυτήρια ή αθλητικό εξοπλισµό. Οι δε αθλητικές εγκαταστάσεις των δύο αθλητικών σχολείων της πόλης είναι σε τραγική κατάσταση.

η) Πολλά σχολεία διαθέτουν µεγάλους ανοικτούς χώρους, αλλά δυστυχώς δεν µετατρέπονται σε χώρους πρασίνου, είτε λόγω έλλειψης νερού, είτε συντήρησης, είτε άλλων προβληµάτων. Επείγει ο καθορισµός µιας ενιαίας στρατηγικής που θα µετατρέψει όλα τα σχολεία της Λάρνακας σε πράσινα σχολεία.

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy