
Του Σωτήρη Χαραλάμπους*
Σίγουρα τα ζητήματα της Παιδείας δεν είναι προσωπικά. Είναι βαθύτατα πολιτικά και απορρέουν από την κυβερνητική πολιτική. Ακουσα τον Υπουργό Παιδείας τις προάλλες, σε μια βδομάδα μέσα, δύο φορές να εκπλήσσεται.
Προσφιλής τακτική του Υπουργού το φαινομενικό ξάφνιασμα. Στη μια περίπτωση είχε εκπλαγεί γιατί απεργούσε η ΠΟΕΔ. Απεργούσε, κ. Υπουργέ, γιατί αυθαίρετα αλλοιώσατε το εργασιακό καθεστώς των νέων συναδέλφων επιβάλλοντάς τους δεκάμηνες συμβάσεις. Κάτι που δημιούργησε πολλά και σοβαρά προβλήματα στους ίδιους, ως εργαζόμενοι, αλλά και στην ομαλή στελέχωση και λειτουργία των σχολείων. Στην άλλη περίπτωση ο Υπουργός εξεπλάγην και πάλι γιατί η Οργάνωση των μαθητών, η ΠΣΕΜ, προέβη σε διαμαρτυρία – κινητοποίηση μιας ώρας.
Ο λόγος που διαμαρτύρονταν οι μαθητές ήταν γιατί δεν λαμβάνει υπόψη τις θέσεις τους ο Υπουργός και προκλητικά τους αγνοεί. Προχωρεί στη σύσταση νέων κανονισμών λειτουργίας των σχολείων, που τους αφορά άμεσα και οι μαθητές επιζητούν το διάλογο για να εκφράσουν τις θέσεις τους. Εκπλήσσεται, όμως, ο Υπουργός γιατί, όπως είπε, η περσινή ΠΣΕΜ είχε άλλες θέσεις.
Η περσινή, όμως, ΠΣΕΜ, κ. Υπουργέ, ήταν αυτή που προήλθε μετά από την πραξικοπηματική παραποίηση των εκλογικών αποτελεσμάτων. Θυμάστε, όταν ο διευθυντής, στον οποίο αναθέσατε την επίβλεψη του καταρτισμού σε σώμα της ΠΣΕΜ, βάφτισε τον εαυτό του μέλος της Εφορευτικής των μαθητών, μετά τον έχρισε και πρόεδρο, ακολούθως προσέδωσε και στον εαυτό του νικώσα ψήφο, σχημάτισε πλειοψηφία και αλλοίωσε το αποτέλεσμα! Θυμάστε, όταν έγραψαν τα παιδιά στα ψηφοδέλτια τα ονόματα με μικρά και όχι με κεφαλαία γράμματα!!! και ο εν λόγω διευθυντής αναμείχτηκε με τον πιο πάνω πρωτοφανή τρόπο και έβγαλε την ηγεσία της ΠΣΕΜ, ακυρώνοντας τα ψηφοδέλτια των παιδιών.
Θυμάστε και τι σας είπε η Επίτροπος Διοικήσεως για το θέμα, μέσα από τις δύο αλλεπάλληλες εκθέσεις της, μεταξύ άλλων: «Το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού, αποδεδειγμένα αποτυγχάνει σ’ αυτά που το ίδιο επιδιώκει να εκπαιδεύσει τους μαθητές: το σεβασμό στα δικαιώματα των άλλων». Ακόμα εκπλήσσεστε, κ. Υπουργέ, γιατί αντιδρούν οι μαθητές; Ακόμα διερωτάστε αν έχετε ευθύνες; Τι επιτέλους καθιστά κάποιον υπεύθυνο;
Επικαλείσθε ακόμα την περσινή ΠΣΕΜ, που ήταν προϊόν της ωμής αντιδημοκρατικής και αντιδεοντολογικής παρέμβασης του Υπουργείου σας που εσείς καλύψατε και ανεκτήκατε; Κύριε Υπουργέ, εκπλήσσομαι που εκπλήσσεστε! Την απολογία σας αναμέναμε και τη διαβεβαίωση ότι τέτοια φαινόμενα δεν θα ξανασυμβούν. Κάτι που εμμέσως πλην σαφώς σας κάλεσε και η Επίτροπος να πράξετε, πλην όμως εσείς κωφεύσατε.
Ζήτησε μάλιστα και συγκεκριμένες ενέργειες από εσάς προς αποκατάσταση των πραγμάτων, αφού σας άφηνε σαφέστατα εκτεθειμένο, εσείς όμως επικαλείσθε την περσινή Π.Σ.Ε.Μ. Την έκπτωτη, την πραξικοπηματική. Αρκεστήκατε να πείτε ότι εκπλήσσεστε και καλέσατε τα σχολεία να θεωρήσουν τις απουσίες των μαθητών που έλαβαν μέρος στην κινητοποίηση ως αδικαιολόγητες. Και ενώ, λοιπόν, το Υπουργείο Παιδείας περί άλλων τυρβάζει, η αντιμεταρρύθμιση στο χώρο της εκπαίδευσης καλά κρατεί, κατ’ εντολή της Παγκόσμιας Τράπεζας.
Τα Νέα Αναλυτικά Προγράμματα που είχαν στα χέρια τους όταν ανέλαβαν την εξουσία, και τα οποία οδηγούν σε ένα ανθρώπινο και δημοκρατικό σχολείο, όχι μόνο δεν τα αξιοποίησαν, αλλά τα πολέμησαν και τα υπέσκαψαν. Αντ’ αυτού προχώρησαν σε μια σειρά αποσπασματικών και αντι-παιδαγωγικών ρυθμίσεων.
Εφτιαξαν Νέα Ωρολόγια χωρίς καμιά επιστημονική τεκμηρίωση, οδηγώντας σε στρεβλώσεις επικίνδυνες, ιδιαίτερα στο Λύκειο. Αφαίρεσαν από τα παιδιά της στήριξης τη Μουσική και τη Γεωγραφία, υποχρεώνοντάς τα να διδάσκονται Αρχαία, αγνοώντας την υφή του θεσμού και τις ανάγκες των παιδιών αυτών. Στέλλουν στα Κρατικά Ινστιτούτα τα παιδιά του Αλφαβητισμού αντί στο σχολείο, για να εξοικονομήσουν λεφτά, λες και είναι παιδιά ενός κατώτερου Θεού.
Εξαγγέλλουν εξετάσεις στα τετράμηνα και πάλι χωρίς επιστημονική τεκμηρίωση, μειώνοντας το διδακτικό χρόνο και αυξάνοντας την ύλη. Αλλοιώνουν την εργαστηριοποίηση συγκεκριμένων μαθημάτων αυξάνοντας επικίνδυνα τους μαθητές στα εργαστήρια για τον ίδιο λόγο. Αλλάζουν στα μέσα του πρώτου τετραμήνου την ύλη σε τάξεις του Λυκείου υποχρεώνοντας τους καθηγητές να διδάξουν από την αρχή άλλη ύλη, χάνοντας πολύτιμο χρόνο.
Προχωρούν βεβιασμένα σε νέους κανονισμούς λειτουργίας των σχολείων, χωρίς να πραγματοποιηθεί ουσιαστικός διάλογος, πράγμα που υποχρέωσε και την Επίτροπο Προστασίας των Δικαιωμάτων του Παιδιού να παρέμβει με αυστηρό ύφος προς το Υπουργείο. Εσχάτως, παρουσίασαν ένα απαράδεκτο Σχέδιο Αξιολόγησης του Εκπαιδευτικού Εργου και των Εκπαιδευτικών, όπου αντί να καταργεί το απαρχαιωμένο σύστημα του επιθεωρητισμού, το εντατικοποιεί υπό άλλο μανδύα, μεταφέροντας στις σχολικές μονάδες εξουσιαστικές λογικές διευρύνοντας ακόμα περισσότερο τον αυταρχικό έλεγχο.
Η τυχόν εφαρμογή ενός τέτοιου σχεδίου συνεπάγεται κονδύλια εκατομμυρίων, τα οποία το Υπουργείο προσανατολίζεται να εξεύρει από αποκοπές από το δημόσιο σχολείο, οδηγώντας το σε περαιτέρω μαρασμό. Και ενώ όλ’ αυτά συμβαίνουν, κ. Υπουργέ, και το δημόσιο σχολείο οδηγείται στον κατήφορο και ενώ όλοι ανησυχούν εκπαιδευτικοί, γονείς, μαθητές, η κοινωνία ολόκληρη, εσείς… εκπλήσσεστε!
Ελπίζουμε να μην έλθετε μετά από κάποια χρονιά και ν’ απολογηθείτε, κάτι που πράξατε με το Ενιαίο Λύκειο, όπου μετά από 15 χρόνια είπατε mea coulpa. Ομως θυματοποιήθηκαν γενιές μαθητών και στιγμάτισαν το μέλλον τους. Και τότε κάποιοι εκπλήττονταν για τις αντιδράσεις όλων εμάς που αντιδρούσαμε και προειδοποιούσαμε. Μην επαναλάβετε εαυτόν. Δεν έχουμε την πολυτέλεια για άλλους ερασιτεχνισμούς, προχειρότητες και αποτυχημένα εγχειρήματα.
*Φιλόλογος, Πρόεδρος Προοδευτικής Κίνησης Καθηγητών
