Ο κάθε ασθενής θα έχει τον γιατρό του…

•Μεγάλες αλλαγές που θα ξημερώσουν καλύτερες μέρες στην Υγεία θα επιφέρει η εφαρμογή του ΓεΣΥ

•Στα χέρια των πολιτικών κομμάτων το προσχέδιο του νομοσχεδίου

Της Μαρίνας Κουμάστα

Ο καθένας μας θα έχει τον προσωπικό του ιατρό. Και εκεί θα καταφεύγει κάθε φορά που θα αντιμετωπίζει το οποιοδήποτε πρόβλημα με την υγεία του. Εάν όμως κριθεί από τον προσωπικό μας ιατρό ότι χρειαζόμαστε παρακολούθηση από ιατρό με ειδικότητα, τότε θα παίρνουμε στα χέρια ένα παραπεμπτικό. Και πάλι εμείς θα πρέπει να επιλέγουμε τον ιατρό-ειδικό που θα μας εξετάσει. Στην περίπτωση δε που κριθεί πως η κατάσταση της υγείας μας επιβάλλει εσωτερική νοσηλεία ή ότι χρειάζεται να υποβληθούμε σε κάποια χειρουργική επέμβαση, τότε θα μπορούμε να επιλέξουμε τον παροχέα υγείας που θα μας φροντίσει, του δημισίου ή ιδιωτικού τομέα. Κάπως έτσι θα λειτουργεί ο τομέας της Υγείας σε συνθήκες ΓεΣΥ. Βέβαια, πίσω απ’ αυτό το μοντέλο υπάρχουν εκατοντάδες όροι, κανονισμοί, προϋποθέσεις η τήρηση των οποίων θα επιφέρει την εφαρμογή ενός λειτουργικού και βιώσιμου ΓεΣΥ. Για να μπορούμε όμως να είμαστε δικαιούχοι του ΓεΣΥ απαραίτητη είναι η συνεισφορά μας (οικονομική) στο σύστημα. Ενα ποσοστό επί των αποδοχών μας θα αποκόπτεται απ’ το μισθολόγιό μας σε μηνιαία βάση.

Η απόφαση για επανεκκίνηση της προσπάθειας προώθησης του Γενικού Συστήματος Υγείας, δημιουργώντας προσδοκίες ότι ο μεγαλεπήβολος στόχος θα πάρει σάρκα και οστά, ελήφθη μετά τις αφόρητες πιέσεις που δέχθηκε η κυβέρνηση από τα πολιτικά κόμματα αλλά και από την κοινωνία των πολιτών. Το προσχέδιο του νομοσχεδίου για το ΓεΣΥ βρίσκεται ήδη στα χέρια των πολιτικών κομμάτων και αναμένεται σύντομα να αρχίσει νέος κύκλος διαβουλεύσεων μεταξύ των κυβερνώντων και όλων των εμπλεκομένων. Αλλωστε υπάρχουν πολλά ακόμα τα οποία πρέπει να συζητηθούν και να αναλυθούν, όπως οι εισφορές, οι εκπαιδεύσεις των προσωπικών ιατρών, οι αμοιβές των παροχέων υγείας.

Στο μεταξύ, στον Οργανισμό Ασφάλισης Υγείας (ΟΑΥ) επικρατεί πυρετός εργασιών για το λογισμικό σύστημα, που θεωρείται το κλειδί για την εφαρμογή του ΓεΣΥ. Αυτό το διάστημα το ΔΣ του Οργανισμού εξετάζει την έκθεση αξιολόγησης της τεχνικής επιτροπής. Ακολούθως, σύμφωνα με δηλώσεις του προέδρου του ΔΣ του ΟΑΥ στη «Χ», Θωμά Αντωνίου, θα ανοίξει ο οικονομικός φάκελος. Μέσα Σεπτεμβρίου αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί και η οικονομική αξιολόγηση του λογισμικού συστήματος και ο Οργανισμός θα προχωρήσει με την κατακύρωση της προσφοράς. «Απ’ εκεί και πέρα χρειάζονται 14 μήνες μέχρι να παραδοθεί στον Οργανισμό το πρώτο “κομμάτι” του λογισμικού το οποίο αφορά την εξωνοσοκομειακή περίθαλψη ενώ τέσσερις μήνες μετά θα παραδοθεί το “κομμάτι” του συστήματος που αφορά στην ενδονοσοκομειακή περίθαλψη», ανέφερε χαρακτηριστικά κ. Αντωνίου.

Από τον προσωπικό ιατρό… στον ειδικό 

Η «Χ» αποκαλύπτει τις πιο βασικές πτυχές του προσχεδίου νομοσχεδίου για το ΓεΣΥ. Σύμφωνα λοιπόν με το ογκωδέστατο προσχέδιο του νομοσχεδίου για το ΓεΣΥ (79 σελίδων) οι ασθενείς θα έχουν τον προσωπικό τους ιατρό- ο οποίος θα αφορά καθαρά δική τους επιλογή. Στην περίπτωση που η κατάσταση της υγείας του ασθενούς απαιτεί εξέταση από ειδικό ιατρό, τότε θα παραπέμπεται από τον προσωπικό του ιατρό σε ειδικό επίσης της δικής του επιλογής. Σύμφωνα με το νομοσχέδιο οι ασθενείς έχουν το δικαίωμα και της απευθείας πρόσβασης στον ειδικό ιατρό.

Ωστόσο, θα πρέπει να καταβάλουν ένα χρηματικό ποσό (συνεισφορά) τόσο για την επίσκεψη όσο και για οποιεσδήποτε άλλες υπηρεσίες φροντίδας προκύψουν από την επίσκεψη. Δικαίωμα για τους ασθενείς θα είναι και η επιλογή του νοσηλευτηρίου όπου θα νοσηλευτούν (του ιδιωτικού ή του δημοσίου τομέα) στην περίπτωση όμως που αυτό κριθεί αναγκαίο. Το νομοσχέδιο προβλέπει ακόμη ότι οι δικαιούχοι μέχρι τη συμπλήρωση του 15ου έτους της ηλικίας τους θα εγγράφονται υποχρεωτικά σε κατάλογο ιατρού με ειδικότητα στην παιδιατρική.

nosokomeio astheneis

Γηρίατρος για τους άνω των 64 

Οσο για τους δικαιούχους, μετά τη συμπλήρωση του 64ου έτους της ηλικίας τους θα πρέπει να εγγράφονται σε κατάλογο προσωπικού ιατρού με ειδικότητα στη γηριατρική ή σε κατάλογο άλλου προσωπικού ιατρού, εκτός όμως από παιδίατρο. Οι δικαιούχοι έχουν δικαίωμα αλλαγής του προσωπικού ιατρού της επιλογής τους μια φορά κάθε έξι μήνες. Κάθε προσωπικός ιατρός δεν μπορεί να έχει στον κατάλογό του πέραν των 2500 δικαιούχων.

Οι δικαιούχοι και οι εισφορές

Το νομοσχέδιο, 79 σελίδων, προνοεί ότι δικαιούχοι υπηρεσιών φροντίδας υγείας είναι κάθε πολίτης της Δημοκρατίας που έχει τη συνήθη διαμονή του στις ελεγχόμενες από την κυβέρνηση της Δημοκρατίας περιοχές. Δικαιούχοι θα είναι επίσης αναγνωρισμένοι πρόσφυγες, πολίτες της ΕΕ με μόνιμη διαμονή στην Κύπρο, κάθε πολίτης τρίτης χώρας, ο οποίος έχει νόμιμα τη μόνιμη διαμονή του στη χώρα μας. Μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις που θα τεθούν ενώπιον των εμπλεκομένων στο ΓεΣΥ είναι αυτή των εισφορών. Στο νομοσχέδιο αναφέρεται πως για τους εργαζόμενους θα αποκόπτονται οι εισφορές, όπως οι αποκοπές για κοινωνικές ασφαλίσεις. Τα δε ποσά θα εισπράττονται από τις υπηρεσίες των Κοινωνικών Ασφαλίσεων.

Αν και στο προσχέδιο του νόμου δεν αναφέρονται οι εισφορές που θα καταβάλλουν οι εργαζόμενοι, το κράτος και οι εργοδότες, εντούτοις καταγράφονται οι κατηγορίες των πολιτών οι οποίοι θα καταβάλλουν εισφορές: μισθωτoί, εργοδότες, αυτοτελώς εργαζόμενοι θα καταβάλλουν εισφορά σε ποσοστό, το οποίο θα αποφασιστεί με κατοπινό στάδιο επί των αποδοχών τους. Η εισφορά των συνταξιούχων θα είναι ανάλογα με το ποσό που λαμβάνουν ως σύνταξη, ενώ για τους εισοδηματίες το νομοσχέδιο προβλέπει ότι θα καταβάλλουν εισφορά ανάλογα με τα εισοδήματα τα οποία βεβαίως δηλώνουν. Στην δε περίπτωση που το άθροισμα των αποδοχών, συντάξεων και εισοδημάτων του εισφορέα είναι πέραν των 150,000 η εισφορά θα καταβάλλεται μόνο επί του ποσού των 15ο,οοο ευρώ.

Η δουλειά του ΟΑΥ…

Ποιος όμως θα ελέγχει το σύστημα; Αρμόδιος, σύμφωνα με το προσχέδιο νόμου, θα είναι ο Οργανισμός Ασφάλισης Υγείας, ο οποίος δεν θα ελέγχει μόνο το Σύστημα αλλά- μεταξύ άλλων- θα διαχειρίζεται το ταμείο το οποίο θα ιδρυθεί και θα εισρέουν σ’ αυτό οι εισφορές/συμπληρωμές των δικαιούχων, θα διεξάγει ετήσιες αναλογιστικές ανασκοπήσεις της οικονομικής κατάστασης του Ταμείου, θα εξασφαλίζει την πρόσβαση και παροχή στους δικαιούχους των υπηρεσιών φροντίδας υγείας χωρίς διακρίσεις. Για τον Οργανισμό Ασφάλισης Υγείας το νομοσχέδιο προβλέπει ότι θα είναι νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου, ενώ περιγράφονται ενδελεχώς οι αρμοδιότητές του. Ο Οργανισμός θα διοικείται και θα ενεργεί μέσω του ΔΣ το οποίο απαρτίζεται από τον Πρόεδρο, τους Γενικούς Διευθυντές των Υπουργείων Υγείας και Οικονομικών, δύο αντιπροσώπους της Κυβέρνησης, τρεις αντιπροσώπους εργοδοτικών οργανώσεων, έναν αντιπρόσωπο ασθενών, ένα αντιπρόσωπο των αυτοτελώς εργαζομένων.

Κάποιοι θα ελέγχουν το Σύστημα…

Το προσχέδιο του νόμου για το ΓεΣΥ προβλέπει ακόμη το διορισμό Επιτρόπου Εποπτείας από το Υπουργικό Συμβούλιο, ο οποίος θα έχει αρμοδιότητα να εξετάζει παράπονα που υποβάλλονται από οποιοδήποτε πρόσωπο, να ελέγχει οποιαδήποτε απόφαση, πράξη η παράλειψη του ΟΑΥ και των παροχέων υπηρεσιών υγείας. Γενικότερα δύναται να εξετάζει αυτεπάγγελτα οποιοδήποτε θέμα γενικότερου ενδιαφέροντος που αφορά στην αποτελεσματική εφαρμογή και λειτουργία του Συστήματος.

Ιδρύεται επίσης Επιτροπή Εσωτερικού Ελέγχου που έχει σκοπό τη διασφάλιση παροχής υψηλού επιπέδου υπηρεσιών φροντίδας υγείας και τη λήψη των κατάλληλων μέτρων σχετικά με συγκεκριμένα περιστατικά μη άσκησης εύλογης επιδεξιότητας ή προσοχής από μέρους του παροχέα υπηρεσιών φροντίδας υγείας. Να σημειωθεί ότι για τους παρανομούντες(λ.χ. έαν ένας ιατρός καταχραστεί το σύστημα με σκοπό το προσωπικό του όφελος) το νομοσχέδιο προβλέπει από αυστηρά χρηματικά πρόστιμα μέχρι και τη φυλάκιση.

Στην ιδιοκτησία του κράτους

Σημαντική είναι εξάλλου η πρόνοια που περιλαμβάνεται στο προσχέδιο του νόμου, η οποία αφορά στα κρατικά νοσηλευτήρια. Συγκεκριμένα στο προσχέδιο αναφέρεται: «Tα δημόσια νοσηλευτήρια παραμένουν ιδιοκτησία του κράτους και εισαγωγή του ΓεΣΥ δεν επηρεάζει το ιδιοκτησιακό τους καθεστώς». Το κράτος, προστίθεται, έχει την υποχρέωση να λαμβάνει όλες τις πρόνοιες ούτως ώστε τα νοσηλευτήρια αυτά να εκσυγχρονίζονται στους τομείς της οργάνωσης, διαχείρισης, διοίκησης και εξοπλισμού και να αξιοποιούν με τη μέγιστη δυνατή ωφελιμότητα και αποδοτικότητα τους διαθέσιμους σ’ αυτά πόρους.


Φροντίδα υγείας σε συνθήκες ΓεΣΥ

•Φροντίδα υγείας από προσωπικούς ιατρούς και ειδικούς ιατρούς

•Κλινικές εργαστηριακές εξετάσεις και εξειδικευμένες βιοϊατρικές εργαστηριακές εξετάσεις

•Χορήγηση φαρμακευτικών προϊόντων ιατροτεχνολογικών προϊόντων και υγειονομικών ειδών και τα οποία περιλαμβάνονται στον κατάλογο φαρμακευτικών προϊόντων και στον κατάλογο ιατροτεχνολογικών προϊόντων και υγειονομικών ειδών

•Φροντίδα υγείας από νοσηλευτές και μαίες

•Ανακουφιστική φροντίδα υγείας

•Φροντίδα υγείας από άλλους επαγγελματίες υγείας(λογοθεραπευτές, εργοθεραπευτές, κλινικούς διαιτολόγους, ψυχολόγους κ.ά.)

•Ενδονοσοκομειακή φροντίδα υγείας

•Προληπτική οδοντιατική φροντίδα υγείας σε δικαιούχους μέχρι τη συμπλήρωση του 16ου έτους της ηλικίας τους και οδοντιατρικός καθαρισμός σε ειδικές ομάδες δικαιούχων

•Κατ’ οίκον επισκέψεις

•Μεταφορά δικαιούχου με ασθενοφόρο

•Φροντίδα υγείας σε περιπτώσεις ατυχημάτων και επειγόντων περιστατικών

• Η παρεχόμενη φροντίδα υγείας, στα πλαίσια του ΓεΣΥ, δεν περιλαμβάνει τη χρονια ψυχιατρική ιδρυματική ή υποχρεωτική φροντίδα.


Απευθείας στον οδοντίατρο

Για την οδοντιατρική κάλυψη το προσχέδιο του νόμου για το ΓεΣΥ προβλέπει ότι οι δικαιούχοι των υπηρεσιών οδοντιατρικής φροντίδας υγείας θα έχουν απευθείας πρόσβαση στον οδοντίατρο της επιλογής τους ή της επιλογής των γονέων του αν πρόκειται για ανήλικο, ανάλογα με την περίπτωση, νοουμένου ότι αυτός είναι συμβεβλημένος με τον ΟΑΥ.

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy