Θέα/ Ορίζοντας

Οι εικόνες της Χρυστάλλας Παουλή

Εικόνες, βασισμένες σε ιστορίες που συμπεριλαμβάνονται στο Key Moments in Art (Lee Cheshire, Thames and Hudson, UK, 2018), ένα βιβλίο που παρουσιάζει αξιοσημείωτες στιγμές της Ιστορίας της Τέχνης του δυτικού κόσμου που άλλαξαν τη ροή της δυτικής τέχνης όπως και άλλα σημαντικά γεγονότα (πολιτικά, κοινωνικά, επιστημονικά, αθλητικά, κ.ά.) που συνέβησαν τις ίδιες χρονικές περιόδους και που είχαν μεγάλη επίδραση σε όλον τον πλανήτη, ωθώντας τους ανθρώπους να δουν τη ζωή τους από μια νέα οπτική γωνία.
Συνεχίζοντας τη συνεργασία με το Τμήμα Τεχνών, Επικοινωνίας & Πολιτισμικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Frederick φιλοξενούμε στον Ορίζοντα τις εικόνες αυτές που δημιούργησαν φοιτήτριες και φοιτητές του δεύτερου έτους του Τμήματος στο πλαίσιο του μαθήματος Η Κατασκευή της Εικόνας ΙΙ / Image Making ΙΙ.
Επιλογή έργων: Παναγιώτης Μιχαήλ, Αναπληρωτής Καθηγητής, Πανεπιστήμιο Frederick

Ο Rauschenberg ζητά από τον de Kooning ένα σχέδιό του για να το σβήσει

Τέλος του 1953, Νέα Υόρκη, ΗΠΑ

Η φοιτήτρια Χρυστάλλα Παουλή μελέτησε μια ιστορία που αφορούσε μια «εισήγηση» του Rauschenberg προς τον de Kooning.

Ένα βράδυ γύρω στα τέλη του 1953, ο νεαρός τότε καλλιτέχνης Robert Rauschenberg με ένα μπουκάλι ουίσκι κτύπησε την πόρτα του εργαστηρίου του Willem de Kooning. ‘Ελπίζω να μην είναι μέσα’ θυμάται να σκέφτηκε ο Rauschenberg. Ήταν μέσα όμως.

Ο de Kooning ήταν τότε στην κορυφή της καλλιτεχνικής σκηνής της Νέας Υόρκης εξαιτίας των αφηρημένων σχεδίων και ζωγραφικών έργων του που βασίζονταν στην ανθρώπινη φιγούρα. Ο Rauschenberg ήταν γύρω στα είκοσι και ανερχόμενος καλλιτέχνης με σπουδές στο κολλέγιο του Black Mountain στην Βόρεια Καρολίνα, όπου οι φοιτητές ενθαρρύνονταν να πειραματίζονται και να διευρύνουν τα όριά τους στην τέχνη.

Ο Rauschenberg ζήτησε από τον de Kooning να του δώσει ένα από τα σχέδιά του. Είχε την πρόθεση να το σβήσει σιγά σιγά μέχρι να μη μείνει τίποτα πάνω στο χαρτί. Τότε πειραματιζόταν πάνω σε μια σειρά από λευκούς ζωγραφικούς πίνακες στο ύφος των μαύρων τετραγώνων του Kazimir Malevich. Ήθελε να δημιουργήσει ένα σχέδιο που να είχε την ίδια αισθητική. Είχε ήδη προσπαθήσει να σβήσει ένα δικό του σχέδιο, αλλά καταλάβαινε ότι αυτό δεν αρκούσε για να ολοκληρωθεί η ιδέα του. Έπρεπε να χρησιμοποιήσει το σχέδιο άλλου καλλιτέχνη.

Φημολογείται ότι στον de Kooning δεν άρεσε το πρότζεκτ αλλά κατανοούσε την ιδέα πίσω από αυτό. Αποφάσισε να δώσει στον Rauschenberg ένα σχέδιο που θα του έλειπε αν το αποχωριζόταν, αλλά το οποίο ήταν δύσκολο να σβηστεί αφού δημιουργήθηκε από μελάνι, κάρβουνο και μολύβι. Ο Rauschenberg χρειάστηκε ένα μήνα και πολλούς σβηστήρες για να αφαιρέσει όσο το δυνατόν περισσότερο από το σχέδιο πριν το κορνιζάρει.

Το σχέδιο Erased de Kooning Drawing δεν παρουσιάστηκε στο κοινό πριν το 1963, αλλά συζητήθηκε πολύ από άλλους καλλιτέχνες που το είχαν δει στο εργαστήρι του Rauschenberg.  Μερικοί ενθουσιάστηκαν με το έργο, ενώ άλλοι ένιωθαν ότι ήταν μια πράξη βανδαλισμού, η καταστροφή ενός σημαντικού έργου τέχνης.

Το Erased de Kooning Drawing αποτελεί τον προάγγελο της εννοιολογικής τέχνης που άνθισε τις δεκαετίες του 60 και 70. Η σημασία του είναι περισσότερο πνευματική παρά οπτική, ενσωματώνοντας μια επίπονη αλλά τελικά παρορμητική καλλιτεχνική διαδικασία – μια ιδέα που χρησιμοποιήθηκε αργότερα στην τέχνη της περφόρμανς.

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy