Ο Σταύρος Μαλάς μπορεί να κερδίσει αυτές τις εκλογές

* Από τον Ιούλιο μέχρι το Νοέμβριο ο Ν. Αναστασιάδης παρουσιάζει μικρή αύξηση, ο Νικόλας Παπαδόπουλος απώλεσε σχεδόν 7% και ο Σταύρος Μαλάς κέρδισε 4,6%

Οι δημοσκοπήσεις δεν αποτελούν το αποτέλεσμα των εκλογών. Παρότι συχνά χρησιμοποιούνται από κόμματα, υποψήφιους και επικοινωνιολόγους για να δημιουργήσουν εντυπώσεις που να εξυπηρετούν εκλογικούς -κυρίως- στόχους, οι δημοσκοπήσεις ουσιαστικά είναι εργαλείο μελέτης της εικόνας που υπάρχει τη χρονική περίοδο που αυτή πραγματοποιείται.

Την ίδια ώρα, η σύγκριση δημοσκοπήσεων σε διαφορετικές χρονικές περιόδους, βοηθά στην άντληση συμπερασμάτων σε σχέση με τις τάσεις που εμφανίζει η κοινή γνώμη. Αυτό επιχειρούμε να κάνουμε σήμερα, προσπαθώντας να ερμηνεύσουμε βασικές τάσεις που διαπιστώνονται από τη δημοσκόπηση που δημοσιεύουμε.

Ποια είναι, λοιπόν, τα βασικά συμπεράσματα;

Συγκρίνοντας τις τρεις δημοσκοπήσεις (Ιουλίου, Σεπτεμβρίου, Νοεμβρίου) του ιδίου γραφείου, η εκλογική τάση που εμφανίζουν οι τρεις βασικοί υποψήφιοι είναι διαφορετική.

Ο Νίκος Αναστασιάδηςπαραμένει σταθερός, με μια μικρή αύξηση ποσοστών που παρουσιάζει το Νοέμβριο. Αυτή η μικρή αύξηση δεν είναι άσχετη με το κρεσέντο των εξαγγελιών στις οποίες προβαίνει η κυβέρνηση το τελευταίο διάστημα, καθώς και με τις συνεχείς εμφανίσεις του απερχόμενου Προέδρου στα ΜΜΕ -που παρουσιάζεται ως προεδρική δραστηριότητα- γεγονός το οποίο του εξασφαλίζει επικοινωνιακή υπεροχή.

Ο Νικόλας Παπαδόπουλοςεμφανίζει σαφή καθοδική τάση. Μέσα σε τέσσερις μήνες (Ιούλιος – Νοέμβριος) απώλεσε σχεδόν 7%. Είναι φανερό ότι ο Ν. Παπαδόπουλος, ο οποίος πρώτος άρχισε την προεκλογική του εκστρατεία, έχει εξαντλήσει την αρχική δυναμική που είχε αναπτύξει και τώρα υποχωρεί.

Ο Σταύρος Μαλάς, ο οποίος εξήγγειλε τελευταίος την υποψηφιότητά του, παρουσιάζει ισχυρή αυξητική τάση. Από τον Ιούλιο μέχρι το Νοέμβριο κέρδισε 4,6%. Αυτή η αύξηση, σε συνάρτηση με τη μείωση του Ν. Παπαδόπουλου, έφερε τους δύο υποψηφίους στην ίδια γραμμή, ενώ τον Ιούλιο η διαφορά ήταν στο 11,8% υπέρ του κ. Παπαδόπουλου.

Μιλώντας πάντοτε δημοσκοπικά, από τους βασικούς υποψηφίους ο Σταύρος Μαλάς συγκεντρώνει τις περισσότερες προϋποθέσεις για περαιτέρω αύξηση των ποσοστών του. Αυτό το συμπέρασμα εξάγεται από το γεγονός ότι ο Σταύρος Μαλάς υπερέχει των άλλων δύο βασικών υποψηφίων στα ερωτήματα ποιος υποψήφιος νοιάζεται περισσότερο για τη μεσαία τάξη και τους εργαζομένους και ποιος είναι πιο κοντά στα καθημερινά προβλήματα των πολιτών.

Αυτή η υπεροχή γίνεται ακόμα πιο μεγάλη αν συνυπολογιστεί και η απάντηση στο ερώτημα ότι η εκλογή του Σταύρου Μαλά ευνοεί τα ασθενέστερα και μεσαία στρώματα της κοινωνίας.

Παράλληλα, από τους τρεις βασικούς υποψηφίους η υποψηφιότητα του Σταύρου Μαλά ξεχωρίζει ποιοτικά. Όπως αποτυπώνεται στη δημοσκόπηση, αυτός είναι ο υποψήφιος που μπορεί να απαντήσει καλύτερα στις ανησυχίες και προσδοκίες της πλειοψηφίας της κοινωνίας, του απλού ανθρώπου, στο κρίσιμο σταυροδρόμι που βρίσκεται η Κύπρος.

Ασθενέστερα στρώματα, μεσαία τάξη και εργαζόμενοι αποτελούν τη μεγάλη πλειοψηφία του εκλογικού σώματος. Το αίσθημα αυτής της πλειοψηφίας, όπως αποτυπώνεται στη δημοσκόπηση, αν μετατραπεί σε πεποίθηση ότι ο Σταύρος Μαλάς μπορεί να αλλάξει τα πράγματα στον τόπο, τότε διανοίγονται προοπτικές για να κερδίσει τις εκλογές.

Η απόσταση μεταξύ του αισθήματος και της πεποίθησης μπορεί να καλυφθεί:

  • Αν με την προεκλογική εκστρατεία, την πολιτική, την οργανωτική και την επικοινωνιακή δουλειά, φτάσουν οι βασικές προγραμματικές θέσεις της υποψηφιότητας του Σταύρου Μαλά πλατιά στο εκλογικό σώμα. Αυτό θα χρειαστεί πολλή και συνεχή προσπάθεια, αφού ένα σημαντικό ποσοστό της κοινωνίας εξακολουθεί να μην ασχολείται με τις εκλογές, να μην πιστεύει στις δυνατότητες ότι κάτι μπορεί να αλλάξει προς το καλύτερο και απαξιώνει ευρύτερα την πολιτική.
  • Αν γίνει διακριτό στην κοινωνία ότι η υποψηφιότητα του Σταύρου Μαλά συνοδεύεται και στηρίζεται από συγκεκριμένες, απτές και ρεαλιστικές προτάσεις τόσο στο Κυπριακό όσο και στην οικονομία.

Όπως βγαίνει από τη δημοσκόπηση οι πολίτες επιμερίζουν μεγάλη σημασία τόσο στο Κυπριακό όσο και στην οικονομία, η οποία συνδέεται με την επίλυση μεγάλων κοινωνικών προβλημάτων, όπως είναι η ανεργία.

Αυτό ιδιαίτερα φαίνεται από τις απαντήσεις που δίνονται στο ερώτημα για το ποια πρέπει να είναι η κύρια προτεραιότητα της κυβέρνησης που θα σχηματιστεί μετά τις εκλογές.

Καταληκτικά, ο δρόμος προς τις εκλογές είναι μακρύς και τίποτα ακόμα δεν έχει κριθεί. Το εκλογικό σκηνικό είναι ρευστό και όλα τα ενδεχόμενα είναι ανοικτά. Το αποτέλεσμα εν πολλοίς θα κριθεί από το μέγεθος και την αποτελεσματικότητα της δουλειάς που θα κάνει το κάθε επιτελείο.

Ταυτότητα έρευνας

  • Δείγμα: Οι Κύπριοι ψηφοφόροι 18 ετών και άνω.
  • Μέγεθος δείγματος: Σχεδιασμένο δείγμα 1.000 ατόμων. Πραγματοποιήθηκε στο σύνολό του.
  • Χρόνος συλλογής στοιχείων: 27 Οκτωβρίου έως 2 Νοεμβρίου 2017.
  • Μέθοδος δειγματοληψίας: Στρωματοποιημένη δειγματοληψία. Το δείγμα κατανεμήθηκε με τη μέθοδο των ποσοστώσεων, με αναλογία ψηφοφόρων ως προς τις περιφέρειες, το φύλο και την ηλικία.
  • Μέθοδος συλλογής στοιχείων: Τηλεφωνικές συνεντεύξεις με χρήση αυστηρά δομημένου ερωτηματολογίου μέσω ηλεκτρονικού συστήματος CATI.
  • Τυπικό στατιστικό σφάλμα: Η συνολική μέγιστη απόκλιση της έρευνας είναι 2,95%.
  • Την έρευνα διενήργησε η εταιρεία GPO Ερευνα Επικοινωνία AE.
Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy