Με αφορμή/Ορίζοντας

Ο Βυσσινόκηπος να μπορέσει να ανοίξει ένα διάλογο με τα παιδιά

Με αφορμή την παράσταση του Θεάτρου Ειδεκανού Βυσσινόκηπος στο Τραπέζι τα μέλη της Ομάδας μιλάνε στον Ορίζοντα:

Χωράει ένας Βυσσινόκηπος σε ένα τραπέζι;

Κυριολεκτικά στη συγκεκριμένη παράσταση ο Βυσσινόκηπος σκηνοθετήθηκε για να χωρέσει στη σύμβαση του τραπεζιού. Η αρχική ιδέα της παράστασης άλλωστε είναι δανεισμένη ή εμπνευσμένη, όπως το πάρει κανείς από τους Forced Entertainment, οι οποίοι αφηγήθηκαν όλα τα έργα του Σαίξπηρ με αντικείμενα πάνω σ’ ένα τραπέζι. Η δυσκολία του εγχειρήματος εκτός των άλλων βρίσκεται και στο γεγονός ότι ενώ στα έργα του Σαίξπηρ υπάρχει πάντα πολλή δράση και ανατροπές, στον Τσέχωφ θα μπορούσε κανείς να πει ότι δε γίνεται και τίποτε. Εκ πρώτης όψεως πάντα. Αν τελικά μπορεί να χωρέσει ένα τόσο σημαντικό και πολυπληθές έργο πάνω σ’ ένα τραπέζι αυτό θα κριθεί επί σκηνής.

Οι έφηβοι μοιάζουν αόρατοι στο κομμάτι του θεάτρου καθώς είναι πολύ λίγες οι παραστάσεις που τους αφορούν

Ο Τσέχωφ μπορεί να αφορά ένα έφηβο της εποχής μας;  

Γιατί όχι; Εκ πρώτης όψεως μοιάζει δύσκολο. Ίσως και να είναι. Το 2016 είχαμε ανεβάσει την παράσταση για εφήβους “Ερως Ηρως παρ´ολίγον” βασισμένη στο διήγημα του Αλεξάνδρου Παπαδιαμάντη “Έρως Ήρως” κρατώντας αυτούσια την ιδιαίτερη γλώσσα του συγγραφέα. Υπήρχε μεγάλη αγωνία για το κατά πόσο το αποτέλεσμα θα αφορά τους εφήβους. Τα παιδιά παρακολούθησαν τελικά με μεγάλο ενδιαφέρον την παράσταση καταφέρνοντας να συνδεθούν με μία γλώσσα και μία εποχή που φαινομενικά τους ήταν δυσνόητη και ξεπερασμένη.

Ελπίζουμε και ο “Βυσσινόκηπος” να μπορέσει να ανοίξει ένα διάλογο με τα παιδιά. Όχι απαραίτητα να τους αρέσει. Να μην το φοβηθούν όμως και να μην τον απορρίψουν πριν τον γνωρίσουν. Δεν είναι τυχαία ένας από τους μεγαλύτερους συγγραφείς ο Τσέχωφ. Έχει τον τρόπο του να σε κερδίζει προσωπικά. Θέλει όμως το χρόνο του. Όπως κάθε κλασικός συγγραφέας, τα έργα του ενδιαφέρουν και μπορούν να συγκινήσουν τον κάθε ένα και την κάθε μία από μας. Αν “Ο Βυσσινόκηπος” μιλά για μια οικογένεια γαιοκτημόνων και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν καθώς χάνουν την περιουσία τους, το πως επηρεάζονται και αντιδρούν οι νεαροί χαρακτήρες του έργου στις κοσμογονικές αλλαγές που συμβαίνουν γύρω τους, πιστεύουμε ότι είναι επαρκής λόγος ενδιαφέροντος για κάθε έφηβο. Διότι κοινωνικές-πολιτικές αλλαγές με μετακινήσεις πληθυσμών, απώλειες προνομίων και μαζική φτώχεια δεν συνέβησαν μόνο στα τέλη του 19ου αιώνα στη Ρωσία.

Δεν είναι τυχαία ένας από τους μεγαλύτερους συγγραφείς ο Τσέχωφ. Έχει τον τρόπο του να σε κερδίζει προσωπικά

Πότε ιδρύθηκε η ομάδα σας, από ποιους αποτελείται, τι το καινούργιο θέλει να φέρει στο θεατρικό τοπίο της Κύπρου;

ειδεκανού: ει δε καν ου, ειδαλλιώς, otherwise, λέξη που βρήκαμε στο Βασίλη Μιχαηλίδη. Δεν ήταν η πρόθεσή μας να έχουμε έντονη τοπική αναφορά στο όνομα της ομάδας μας, όμως η σημασία της λέξης κάλυπτε και καλύπτει μέχρι σήμερα την προσέγγισή μας στο θέατρο. Ξεκινήσαμε το 2012 με πρωτοβουλία των ηθοποιών Έλενας Παυλίδου και Νικολέττα Βερύκιου, καθώς και του Μιχάλη Θεοδώρου. Στην πορεία εντάχθηκαν και άλλοι φίλοι με τους οποίους συνεργαζόμαστε σταθερά στις παραστάσεις μας. Οι αρχές που διέπουν τη δράση μας, και που προσπαθούμε να τηρούμε μέχρι σήμερα είναι η εργασία με λιτά μέσα και αυτοσχέδιες υποδομές, η άρνησή μας να διαχωρίσουμε το θέατρο σε είδη (ούτε παιδικό θέατρο ούτε θέατρο για ενήλικες, ούτε κωμωδία ούτε τραγωδία, ούτε επαγγελματίες ούτε ερασιτέχνες) και οι παρεμβάσεις μας σε επίπεδο κοινότητας με εργαστήρια, performances κλπ.

Κυριολεκτικά στη συγκεκριμένη παράσταση ο Βυσσινόκηπος σκηνοθετήθηκε για να χωρέσει στη σύμβαση του τραπεζιού

Πόσο σημαντικό είναι το θέατρο για εφήβους για τους ίδιους αλλά και για το θέατρο και την κοινωνία;

Πιο σημαντικό είναι καταρχήν τα παιδιά να μπορούν να εκφράζονται και να μιλούν γι αυτά που τα απασχολούν. Ίσως πιο σημαντικό είναι οι έφηβοι σ’ αυτές τις ηλικίες να κάνουν θέατρο παρά να παρακολουθούν παραστάσεις. Είναι μεγάλη η δύναμη, η χαρά και η αυτοεκτίμηση που μπορεί να κερδίσει ένα παιδί μέσα από την προσωπική έκφραση αλλά και τη δυναμική μιας θεατρικής ομάδας. Σ’ αυτές τις ηλικίες οι έφηβοι συνήθως εξαφανίζονται από το θέατρο. Μετά τα 12 ξεκινάνε τα «σοβαρά» μαθηματα που θα κρίνουν το μέλλον τους και κόβεται οποιαδήποτε επαφή με το θέατρο. Για το σχολείο δε θα μιλήσουμε. Εκεί το θέατρο είναι σχεδόν ανύπαρκτο. Ως ομάδα δεν έχουμε στεγανά σε σχέση με τους ορισμούς. Ένα είναι το θεατρο. Δεν ειναι βρεφικό, παιδικό, εφηβικό, ενηλίκων. Τουλάχιστον με τον τρόπο που επιθυμούμε εμεις να το κάνουμε. Το θεατρο απευθύνεται στον καθένα ξεχωριστά. Έχουμε αντίληψη φυσικά των ιδιαιτεροτήτων της κάθε ηλικιακής ομάδας αλλά μέχρι εκεί. Σε κάθε περίπτωση οι έφηβοι μοιάζουν αόρατοι στο κομμάτι του θεάτρου καθώς είναι πολύ λίγες οι παραστάσεις που τους αφορούν.

Τι είναι τελικά ο Βυσσινόκηπος του Τσέχωφ, κωμωδία ή τραγωδία; 

Κάθε σημαντικό έργο τέχνης, όπως είναι ο Βυσσινόκηπος, μιλάει στον καθένα προσωπικά. Δεν υπάρχει μία απάντηση. Το ερώτημα θα μένει πάντα ανοιχτό για να απαντηθεί από τον καθένα προσωπικά. Τα όρια μεταξύ τραγωδίας και κωμωδίας στο Βυσσινόκηπο όπως και γενικά σε ολοκληρο το έργο του Τσέχωφ είναι θολά. Όπως ακριβώς και στη ζωή.

Σκηνοθεσία: Μιχάλης Θεοδώρου και θεατρική ομάδα Ειδεκανού
Σχεδιασμός Ήχου: Γιώργος Στυλιανού, Επιμέλεια Σκηνικού: Τζίνα Κωνσταντίνου, Τεχνική Υποστήριξη: Μαρία Λοϊζίδου
Ηθοποιοί και Δραματουργική Επεξεργασία: Νικολέττα Βερύκιου και Έλενα Παυλίδου

Flea Theatre,  Λευκωσία

Παρασκευή και Σάββατο 28, 29 Ιανουαρίου, 8.30μ.μ.

Κυριακή 30 Ιανουαρίου, 6.30μ.μ.

  • Κρατήσεις: 96670490, 99849598

 

Eιδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο, όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy.
Ακολουθήστε μας και στο Google News.