Όχι στις εξετάσεις τετραμήνων…

  • Καθημερινή ενημέρωση

    Κάθε πρωί η επικαιρότητα στο inbox σου.

Του


Αμβρόσιου Προδρόμου*

 

 

Η πρόσφατη κρίση στην Παιδεία με τη σφοδρή αντιπαράθεση του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού (ΥΠΠ) από τη μια πλευρά και των εκπαιδευτικών από την άλλη, έχει φέρει στην επιφάνεια τα πολλά και σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζει η Παιδεία μας. Προβλήματα τα οποία σίγουρα δεν είναι σημερινά και που σίγουρα χρήζουν ριζικής αντιμετώπισης. Αυτή η αντιμετώπιση όμως δεν μπορεί σε καμιά περίπτωση να είναι το αποτέλεσμα μονομερών αποφάσεων και έλλειψης διαλόγου. Μια τέτοια προσέγγιση θα ήταν καταστροφική, δεν θα οδηγήσει πουθενά και τελικά χαμένοι θα βγουν οι μαθητές και οι οικογένειές του, δηλαδή όλοι μας.

Το θέμα των εξετάσεων ανά τετράμηνο έχει βγει ξανά στην επιφάνεια. Για το συγκεκριμένο θέμα έχουν ακουστεί πάρα πολλά, αλλά αυτό που κρατούμε είναι η καθολική αντίδραση κατά του συγκεκριμένου μέτρου. Καθηγητές, γονείς, αλλά και οι μαθητές, όλοι μέσα από τα θεσμικά τους όργανα, έχουν εκφράσει την έντονη αντίθεσή τους με το προτεινόμενο μέτρο το οποίο θεωρούν ότι θα είναι καταστροφικό για τα ίδια τα παιδιά και θα βάλει τους γονείς σε νέα μεγάλα προβλήματα, κυρίως οικονομικά. Όλα αυτά δεν μπορούμε να μην τα λάβουμε υπόψη μας. Η θέση μας για το συγκεκριμένο θέμα έχει εκφραστεί πλειστάκις και είναι ξεκάθαρη. Οι εξετάσεις ανά τετράμηνο θα αποτελέσουν την απαρχή κακών εξελίξεων με μια σειρά από αρνητικές εξελίξεις. Το πρώτο αρνητικό σημείο είναι το γεγονός ότι οι εξετάσεις θα αυξήσουν το πρόβλημα ανταγωνισμού που υπάρχει ήδη στα σχολεία μας και αποτελεί τη βασικότερη αιτία αποτυχίας των μαθητών μας, ειδικά σε μαθήματα όπως είναι τα Νέα Ελληνικά. Το δεύτερο μεγάλο πρόβλημα είναι ότι θα οδηγηθούμε σε ένα σύστημα το οποίο θα έχει ως επίκεντρο τις εξετάσεις αντί την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης. Αυτό αποτελεί ένα από τα σοβαρότερα προβλήματα των μαθητών μας όταν φεύγουν από το Λύκειο και μεταφέρονται στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση όπου η κριτική σκέψη και η δημιουργικότητα αποτελούν βασικούς άξονες της ανάπτυξης ενός σύγχρονου ανθρώπου. Οι ανάγκες των μαθητών δεν εξυπηρετούνται μόνο μέσα από τις εξετάσεις, αλλά μέσα από την ανάπτυξη μιας ολοκληρωμένης προσωπικότητας. Ας πάρουμε για παράδειγμα χώρες όπως είναι η Φινλανδία, η Σουηδία, η Νορβηγία και η Δανία, χώρες όπου έχουν πάει σε ένα εντελώς διαφορετικό μοντέλο με τα αποτελέσματα να τους κατατάσσουν στις πρώτες θέσεις παγκοσμίως.


Από την άλλη, η επικέντρωση στις εξετάσεις θα οδηγήσει τους μαθητές και τους γονείς σε ένα νέο και μεγαλύτερο κυκεώνα παραπαιδείας. Γονείς και μαθητές θα αναγκαστούν να αυξήσουν το χρόνο και το χρήμα που θα σπαταλούν, επειδή επί σπατάλης και όχι περί επένδυσης πρόκειται. Πέρα από τα λεφτά που θα ξοδεύουν, υπάρχουν και άλλες παράπλευρες απώλειες οι οποίες δεν μπορούν να μετρηθούν στην πραγματική οικονομία, όπως είναι π.χ. οι χαμένες εργατοώρες των γονιών οι οποίοι αναγκάζονται να αναλαμβάνουν το ρόλο του μεταφορέα. Το ΥΠΠ βρίσκεται σε λάθος μονοπάτι. Ας ακούσουν επιτέλους τη φωνή της λογικής. Ας ανοίξουν τα μάτια και να δουν πώς αντιμετωπίζουν οι σύγχρονες πολιτείες το θέμα της Παιδείας. Ας αναλάβουν επιτέλους τις ευθύνες τους. Θα πρέπει επιτέλους να αποφασίσουμε τι θέλουμε από τους νέους μας. Ανθρώπους ρομπότ ή νέους με δημιουργικότητα…

 

 

*Ακαδημαϊκός – διδάκτωρ Διοίκησης Επιχειρήσεων, σύμβουλος Επιχειρήσεων και Εκπαίδευσης

 

 

 

 

Ακολουθήστε το dialogos.com.cy, στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy.