Οδική συνείδηση και κυρτώματα

Του
Βαλεντίνου Φακοντή*

 

Οδική συνείδηση και κυρτώματα

Στην Επιτροπή Μεταφορών της Βουλής συζητήθηκαν πριν λίγες μέρες τα προβλήματα από την αλόγιστη χρήση κυρτωμάτων στο οδικό δίκτυο.

Τα κυρτώματα είναι μέτρο κυκλοφοριακής ύφεσης που έχουν ως κύρια αποστολή να αναγκάζουν τους οδηγούς αυτοκινήτων να μειώσουν την ταχύτητά τους, προκειμένου να περάσουν με ασφάλεια οι πεζοί από διαβάσεις και να μην αναπτύσσονται μεγάλες ταχύτητες έξω από σχολεία, παιδικές χαρές ή ευαίσθητες κατοικημένες περιοχές.

Τα κυρτώματα, όμως, δεν είναι το μόνο μέτρο που μπορεί να ληφθεί για να επιβληθεί κυκλοφοριακή ύφεση. Δυστυχώς, φαίνεται ότι στην Κύπρο είναι το πρώτο μέτρο στο οποίο καταφεύγουν πολλές Αρχές αν αναλογιστούμε ότι, επίσημα, υπάρχουν περίπου 2.500 κυρτώματα στους δρόμους των ελεύθερων περιοχών.

Θα πρέπει να παραδεχτούμε ότι η ανάγκη για τοποθέτηση κυρτωμάτων είναι απότοκο της έλλειψης οδικής συνείδησης των Κύπριων οδηγών. Οι σημάνσεις για το όριο ταχύτητας και πολλά άλλα προειδοποιητικά σήματα στις περισσότερες περιπτώσεις δεν αρκούν.

Οι πολιτικές και τα μέτρα που εφαρμόστηκαν για δεκαετίες απέτυχαν να δημιουργήσουν οδηγούς με κουλτούρα ασφαλούς οδήγησης, με υψηλό αίσθημα ευθύνης, σεβασμού προς τους άλλους χρήστες του οδικού δικτύου και τους πεζούς.

Έτσι αντί να επενδύσουμε στην πρόληψη, επενδύουμε συνεχώς σε μέτρα καταστολής, όπως είναι τα κυρτώματα.

Από τη συζήτηση έχει διαφανεί ότι τα κυρτώματα χρησιμοποιούνται αλόγιστα από τις Τοπικές Αρχές και το γεγονός αυτό έχει αρνητικές συνέπειες:

Πρώτον, μελέτες έχουν δείξει ότι όπου χρησιμοποιούνται κυρτώματα, αυτά είναι επιβλαβή προς το περιβάλλον και τη δημόσια υγεία εξαιτίας των σωματιδίων που προκαλούνται από το αναγκαστικά απότομο φρενάρισμα των οχημάτων, καθώς τα προσεγγίζουν.

Δεύτερον, πολλά κυρτώματα κατασκευάστηκαν χωρίς να πληρούνται οι τεχνικές προδιαγραφές (μήκος, ύψος, ράμπες ανάβασης και κατάβασης) και προκαλούν ζημιές στα οχήματα και οχληρία. Κι αυτό, παρότι το Τμήμα Δημοσίων Έργων έχει αναρτημένο πρότυπο κυρτώματος.

Τρίτον, πολλά κυρτώματα παραμένουν χωρίς σήμανση και γίνονται επικίνδυνα για πρόκληση ατυχημάτων, ειδικά το βράδυ.

Η υπερβολική χρήση ενός μέτρου, όπως τα κυρτώματα, δεν έχει στο τέλος το επιθυμητό αποτέλεσμα. Η θέση μας είναι να υπάρξει ο κατάλληλος συνδυασμός των μέτρων οδικής ασφάλειας και ακόμα μεγαλύτερη προσπάθεια στην πρόληψη και την ευαισθητοποίηση.

*Βουλευτής ΑΚΕΛ Πάφου, μέλος Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Μεταφορών

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy