Οι αυξήσεις που έρχονται στην ενέργεια

Του Χαράλαμπου Θεοπέμπτου*

Ο πόλεµος στην Ουκρανία έχει ήδη επηρεάσει τις τιµές όχι µόνο του πετρελαίου αλλά πολλών άλλων αγαθών. Αυτές όµως οι αυξήσεις ήταν ξαφνικές και απρόβλεπτες. ∆υστυχώς έρχονται και αυξήσεις για τις οποίες γνώριζε η κυβέρνηση εδώ και πολλά χρόνια και δεν έκανε τίποτα από αυτά που έπρεπε, ή πιο απλά δεν ασχολήθηκε καθόλου.

α) Εµπορία ρύπων AHK

Το σύστηµα εµπορίας ρύπων ξεκίνησε στην ΕΕ από το 2005 και είχε ένα µακρόχρονο σχεδιασµό µε προγραµµατισµένες αλλαγές που το έκαναν πιο αυστηρό για όσους έστελναν στην ατµόσφαιρα αέρια του θερµοκηπίου.

Η επιλογή που έκαναν όλες οι κυβερνήσεις από τότε ήταν να µην κάνουν κάτι και να πληρώνει η ΑΗΚ δικαιώµατα εκποµπών που αγόραζε από το χρηµατιστήριο ρύπων. Τώρα όµως φτάσαµε σε ένα σηµείο όπου η ΑΗΚ πλήρωσε €100 εκ. πέρσι και φέτος το ποσό υπολογίζεται να ξεπεράσει τα €180 εκ. Έτσι το 30% περίπου του λογαριασµού του ηλεκτρισµού πηγαίνει τώρα στην αγορά δικαιωµάτων εκποµπών ρύπων και αυτό αναµένεται να αυξάνεται συνεχώς.

β) ΑΠΕ στις µεταφορές και καύσιµα

Ένας άλλος στόχος που έχασε η κυβέρνηση είναι αυτός που αφορά τη χρήση Ανανεώσιµων Πηγών Ενέργειας στις µεταφορές. Ο στόχος µας ήταν 10% και µόλις ξεπεράσαµε το 6%.

Σε τέτοια περίπτωση η κυβέρνηση θα βγει, όπως και η ΑΗΚ, στο εµπόριο ρύπων για να αγοράσει δικαιώµατα εκποµπών. Το ποσό που αναµένεται να χρειαστεί δεν είναι γνωστό ακόµη, πιο παλιά όµως γινόντουσαν αναφορές για περισσότερο από €80 εκ.

Το πιο ενδιαφέρον εδώ είναι το από πού θα βρει τα λεφτά η κυβέρνηση, η οποία προσπαθεί να βρει έναν επικοινωνιακό τρόπο να το πουλήσει στο κοινό.

Η φυσιολογική επιλογή θα ήταν να αυξήσει τη φορολογία καυσίµων, αλλά αυτό θα προκαλούσε έντονες αντιδράσεις.

Έτσι τώρα σκέφτηκαν να επιβάλουν τέλος στα καύσιµα παρόµοιο µε αυτό που υπάρχει στην κατανάλωση ηλεκτρισµού για την προώθηση των ΑΠΕ και της εξοικονόµησης ενέργειας.

Με αυτόν τον τρόπο θα το παρουσιάζουν ως πράσινη φορολογία για περιβαλλοντικούς σκοπούς. Όµως µε το νοµοσχέδιο που είναι τώρα στη Βουλή, πέραν από τη φορολογία στα καύσιµα έχουν και πρόνοια για να παίρνει τα λεφτά η κυβέρνηση για εκτέλεση µεγάλων έργων σχετικά µε τις ΑΠΕ. Παράλληλα, ζητούν το δικαίωµα να αυξοµειώνουν τις χρεώσεις ανάλογα µε το πόσα λεφτά ξοδεύουν.

γ) Fit for 55

Μία από τις αλλαγές που θα έχουµε µέσω του «Fit for 55», µιας δράσης της ΕΕ για να πετύχει 55% των εκποµπών µέχρι το 2030, είναι η αλλαγή στον τρόπο υπολογισµού της φορολογίας καυσίµων.

Μέχρι τώρα το ύψος της φορολογίας ενός καυσίµου βασιζόταν στην περιεκτικότητά του σε ενέργεια. Η αλλαγή που θα γίνει θα βασίζει τη φορολογία στις ποσότητες εκποµπών που εκλύονται κατά τη διάρκεια της χρήσης του. Το τελικό αποτέλεσµα θα είναι η αύξηση της φορολογίας. Και επειδή κάτι τέτοιο είναι δυνατό να µειώσει την ανταγωνιστικότητα των ευρωπαϊκών βιοµηχανιών, θα εφαρµοστεί και φόρος άνθρακα στα προϊόντα από τρίτες χώρες που εισάγονται Ευρώπη.

Φυσικά αν είχαµε µια σωστή ενεργειακή πολιτική, θα βλέπαµε µέχρι τώρα µέτρα για µείωση της ζήτησης ενέργειας, µεγαλύτερη συνεισφορά των ΑΠΕ στην παραγωγή ενέργειας, έξυπνο δίκτυο µεταφοράς και διανοµής ηλεκτρισµού, έξυπνους µετρητές, συστήµατα αποθήκευσης ενέργειας, σωστό πολεοδοµικό σχεδιασµό, πραγµατικές δηµόσιες µεταφορές και πολλά άλλα.

* Βουλευτής, πρόεδρος Κινήματος Οικολόγων – Συνεργασία Πολιτών

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy