Οι αυξήσεις στις τιµές µεγαλώνουν την τρύπα στο καλάθι των νοικοκυριών

Πολλοί καταναλωτές προµηθεύονται πλέον µόνο τα απαραίτητα µε βάση τις προσφορές των υπεραγορών

Του Μιχάλη Μιχαήλ

Ανησυχία επικρατεί ανάµεσα στους καταναλωτές από τη συνεχή άνοδο των τιµών που ξεκίνησε πριν από µερικούς µήνες και κανείς δεν ξέρει πού θα σταµατήσει. Η «Χαραυγή» επισκέφθηκε υπεραγορές και συνοµίλησε µε καταναλωτές, οι οποίοι στην πλειοψηφία τους εκφράζουν δυσαρέσκεια για το ύψος των τιµών και ανησυχία για το µέχρι πού µπορεί να φτάσουν οι τιµές, τουλάχιστον των βασικών προϊόντων.

Κι ενώ τα Μέσα Ενηµέρωσης δίνουν έµφαση στην αύξηση της τιµής του παστεριωµένου γάλακτος και των ψωµιών, διαπιστώνεται ότι αυξήσεις έχουν επιβληθεί εδώ και καιρό και σε άλλα είδη, όπως είναι το κίτρινο λάδι κι άλλα συναφή, αλλά πέρασαν απαρατήρητες.

Τη µείωση της αγοραστικής δύναµης των καταναλωτών δεν την επισηµαίνουν µόνο οι καταναλωτές, αλλά και εργαζόµενοι σε υπεραγορές. Το τελευταίο διάστηµα, δήλωσαν στη «Χαραυγή» εργαζόµενοι στις υπεραγορές, βλέπουµε όλο και περισσότερους να παίρνουν τα απολύτως απαραίτητα. Τακτικοί πελάτες που σε κάθε επίσκεψή τους έπαιρναν 15 – 20 προϊόντα, τώρα έρχονται κρατώντας σηµείωση και αγοράζουν 4 ή 5 προϊόντα, αυτά που έχουν άµεση ανάγκη, κι ενώ παλαιότερα έρχονταν µία φορά κάθε 15 µέρες ή ένα µήνα, τώρα µπορεί να έρθουν δύο και τρεις φορές την εβδοµάδα να πάρουν κάτι συγκεκριµένο και να φύγουν.

Από το ρεπορτάζ εξάγεται το συµπέρασµα ότι περισσότερο από την κατάσταση που επικρατεί στο λιανικό εµπόριο επηρεάζονται οι χαµηλοσυνταξιούχοι και τα νεαρά ζευγάρια, καθώς και οι πολύτεκνες οικογένειες.

Σοβαρό το πρόβληµα της ακρίβειας

Ο κ. Πέτρος µάς είπε ότι δεν έχει αντιληφθεί µεγάλες αυξήσεις στα βασικά προϊόντα το τελευταίο διάστηµα. Είπε ότι κάποια προϊόντα έχουν όντως ακριβύνει, όπως το ψωµί, εκτιµώντας ότι η αύξηση δεν είναι αποτρεπτική. Σε ό,τι αφορά το γάλα, είπε ότι δεν έχει ακόµα αγοράσει στη βάση των νέων τιµών, ούτε αγόρασε ακόµα προϊόντα των οποίων οι τιµές έχουν αυξηθεί το τελευταίο διάστηµα.

Η κα Ελένη, την οποία συναντήσαµε να τοποθετεί προϊόντα στο αυτοκίνητο, ήταν απογοητευµένη. Αυξήθηκαν όλα, µας είπε, τα καύσιµα, το ρεύµα, οι τιµές των προϊόντων στις υπεραγορές. Κοιτάζοντας τα λιγοστά πράγµατα που αγόρασε, τη ρωτήσαµε αν αγοράζει τις ίδιες ποσότητες όπως παλιά. Η απάντηση ήταν αρνητική. Σκεφτείτε, είπε, ότι γι’ αυτά τα λιγοστά πράγµατα που αγόρασα σήµερα πλήρωσα €20-30 περισσότερα απ’ ό,τι άλλες φορές.

Άλλη κυρία, η οποία επίσης αγόρασε λίγα προϊόντα και που δεν θέλησε να µας πει το όνοµά της, µας έδειξε το κίτρινο λάδι λέγοντας ότι έχει αυξηθεί πολύ η τιµή του σε σύγκριση µε παλαιότερα.

Η κα Χριστίνα δεν διαπίστωσε αλλαγή στις τιµές, αφού, όπως µας είπε, συνήθως δεν κοιτάζει τις τιµές. Φροντίζει όµως να προµηθεύεται τα απολύτως απαραίτητα, µιας και τα οικονοµικά της οικογένειας είναι περιορισµένα. Έχει όµως την άποψη ότι εκτός από το ψωµί, τα άλλα είδη κυµαίνονται στις ίδιες τιµές µε προηγουµένως, χωρίς να σηµαίνει ότι δεν είναι ψηλές.

«Όταν έχεις οικογένεια, µε το µισθό και των δύο µελών της στα €1.500 και έχεις και δύο παιδάκια που χρειάζονται φροντιστήρια και έχουν τα καθηµερινά τους έξοδα, τα πράγµατα αντιλαµβάνεστε ότι είναι πολύ δύσκολα», µας τόνισε µια νεαρή µητέρα. Μπορεί οι αυξήσεις που έρχονται τώρα να µην είναι τόσο σηµαντικές, όµως στο σύνολο, ανέφερε, επιβαρύνουν σοβαρά το οικογενειακό ταµείο.

Μια άλλη νεαρή µητέρα επεσήµανε το ίδιο πρόβληµα, λέγοντας ότι µε τους πενιχρούς µισθούς βρίσκονται σε δίληµµα ποια είναι η προτεραιότητα: το καλάθι από την υπεραγορά, τα παιδιά και οι ανάγκες τους, οι λογαριασµοί του ρεύµατος, του νερού και του τηλεφώνου ή οι δόσεις στην τράπεζα; Κάποιοι, πρόσθεσε, είµαστε τυχεροί, διότι έχουµε βοήθεια από τους γονείς µας και διερωτήθηκε τι θα γίνει µε άλλους που δεν έχουν βοήθεια.

Η κα Παντελίτσα από την πλευρά της εκτιµά ότι δεν υπάρχει ουσιαστική διαφορά στις τιµές σε σχέση µε προηγουµένως. Είπε επίσης ότι ψωνίζει το ίδιο όπως προηγουµένως.

Επιλογή µε βάση τις προσφορές

Από το ρεπορτάζ φάνηκε ότι αρκετοί καταναλωτές επιλέγουν πλέον τις προσφορές των υπεραγορών και µπορεί να πάνε σε δύο και τρεις υπεραγορές της περιοχής τους την ίδια µέρα για να αγοράσουν προϊόντα προσφοράς. Όπως ο κ. Πέτρος, ο οποίος µας είπε ότι ενώ παλαιότερα πετούσε τα διαφηµιστικά φυλλάδια των υπεραγορών, τώρα τα µελετά προσεκτικά και επιλέγει να ψωνίζει µε βάση το ποιος έχει τις χαµηλότερες τιµές. Ενδεικτικά, ανέφερε ότι η υπεραγορά από την οποία εξυπηρετείτο προηγουµένως τιµολογούσε τη ζάχαρη στα 75 σεντ, ενώ σε αυτήν που ήρθε τώρα την βρήκε να πωλείται 64 σεντ. Το λάδι, είπε, το αγόρασε €15, ενώ σε άλλη υπεραγορά το βρήκε στα €20. Τα ζαµπόν τα αγόραζε €2,50 ευρώ το ένα, ενώ σε άλλη υπεραγορά τα βρήκε €1.29. Το ίδιο, είπε, συµβαίνει και για άλλα προϊόντα. «Γιατί να πάρω από αυτόν που το πουλάει ακριβότερα και όχι από τον άλλο που τα πουλάει φθηνότερα;» διερωτηθηκε.

Η κα Παντελίτσα επίσης κάνει επιλογή µε βάση τις προσφορές, ενώ αποφεύγει να επισκέπτεται υπεραγορές που ξέρει ότι έχουν ψηλότερες τιµές.

Η κα Γεωργία δεν αντιλήφθηκε στο παρόν στάδιο αύξηση στις τιµές, αφού ψωνίζει κατά αραιά χρονικά διαστήµατα και ανάλογα µε τις ανάγκες της. Παρόλο που δεν έχει µειώσει τις ποσότητες που προµηθεύεται, είπε, εντούτοις λαµβάνει υπόψη τις προσφορές και τις πιο χαµηλές τιµές.

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy