Οι κοινωνικοί λειτουργοί συνδέουν ανθρώπους και δοµές για να αντιµετωπίσουν τις προκλήσεις της ζωής

Με αφορµή την παγκόσµια µέρα, µια οµάδα κοινωνικών λειτουργών µάς βοηθά µέσα από τις εµπειρίες τους σε διαφόρους τοµείς και δοµές της κοινωνίας να αντιληφθούµε καλύτερα τη χρησιµότητα ή και την αναγκαιότητα των κοινωνικών λειτουργών

Τιµήθηκε φέτος στις 15 Μαρτίου, µε κεντρική θεµατική «Συν-οικοδόµηση ενός Νέου Οικο-Κοινωνικού Κόσµου: ∆εν αφήνουµε κανέναν και καµία πίσω»

Η Κοινωνική Εργασία προωθεί την κοινωνική ανάπτυξη και συνοχή και την ενδυνάµωση των ανθρώπων. Οι αρχές της κοινωνικής δικαιοσύνης, των ανθρωπίνων δικαιωµάτων, της συλλογικής ευθύνης και του σεβασµού της διαφορετικότητας είναι κεντρικές στην κοινωνική εργασία, η οποία συνδέει ανθρώπους και δοµές για να αντιµετωπίσουν τις προκλήσεις της ζωής και να ενισχύσει την ευηµερία τους.

Μια επιστήµη άκρως αναγνωρισµένη και χρήσιµη τόσο στο εξωτερικό όσο και στη χώρα µας, µε πτυχές που αγγίζουν ακόµα και τα πιο ευαίσθητα ζητήµατα, τις πιο ευάλωτες οµάδες ανθρώπων και τάσσεται στις επάλξεις για να φέρει εις πέρας µια δύσκολη αποστολή µέσα από µια σειρά αντιξοοτήτων.

Με αφορµή την παγκόσµια µέρα, µια οµάδα κοινωνικών λειτουργών µάς βοηθά µέσα από τις εµπειρίες τους σε διαφόρους τοµείς και δοµές της κοινωνίας να αντιληφθούµε καλύτερα τη χρησιµότητα ή και την αναγκαιότητα των κοινωνικών λειτουργών. Καταγράφουν, µε λίγα λόγια, τη χρησιµότητα του θεσµού σε δοµές που οι ίδιοι έχουν εργαστεί και τα όσα σπουδαία πράγµατα έχει να επιδείξει η επιστήµη της κοινωνικής εργασίας. Καταγράφονται όµως και τοµείς όπου για διαφόρους λόγους δεν έχουν αξιοποιηθεί επαγγελµατίες κοινωνικών επιστηµών, χωρίς αυτό να σηµαίνει πως η παρουσία τους δεν είναι αναγκαία.

Κοινωνική εργασία και εκπαιδευτικό σύστημα

Οι σχολικές μονάδες θα μπορούσαν να πα­ρομοιαστούν ως «ο μικρόκοσμος της κοινωνίας» αφού παιδιά και έφηβοι μέσα από την αλληλε­πίδρασή τους παρουσιάζουν στοιχεία του χα­ρακτήρα τους και συνάμα διαμορφώνουν την προσωπικότητά τους και τον τρόπο που αντι­λαμβάνονται τον κόσμο γύρω τους.

Η χρησιμότητα των κοινωνικών λειτουργών στα σχολεία ίσως να είναι από τις σημαντικότε­ρες προσθήκες που μπορεί να κάνει ένα κράτος για να διασφαλίσει την ομαλή λειτουργία του σε ένα πολυεπίπεδο πλαίσιο.

Καταρχάς ας παραθέσουμε κάποιες από τις αρμοδιότητες του ΚΛ σε ένα τέτοιο πλαίσιο και μετέπειτα να δούμε και μεταγενέστερους τομείς που μπορεί να επηρεάσει θετικά ένα τέτοιο εγ­χείρημα.

Η σχολική κοινωνική εργασία αποτελεί τον συνδετικό κρίκο ανάμεσα στο σχολείο και την οικογένεια. Σε ένα σχολείο ο ΚΛ θα μπορεί να έχει άμεση επαφή με όλους τους μαθητές, εκπαι­δευτικούς και άλλους εργαζομένους, δημιουρ­γώντας ένα κλίμα συνεργασίας, το οποίο θα έχει άμεση στοχευμένη παρέμβαση σε προβλήματα που θα προκύψουν.

Παραθέτουμε υπαρκτά προβλήματα όπως: νεανική παραβατικότητα, σχολικός εκφοβισμός, θέματα συμπεριφοράς, θέματα βίας είτε στο ίδιο το πλαίσιο είτε στο σπίτι, οικογενειακά προ­βλήματα που επηρεάζουν τους μαθητές στο να εστιάσουν στις σχολικές τους υποχρεώσεις με αποτέλεσμα τις χαμηλές επιδόσεις στα μαθήμα­τα, την κακή συμπεριφορά κ.α. Υπάρχουν όμως και προβλήματα που αντιμετωπίζουν ακόμα και οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί και χρήζουν της δέου­σας προσοχής, αφού μπορεί να τους επηρεά­σουν στη διδασκαλία, στη διαχείριση προβλημά­των της σχολικής μονάδας, στη συγκέντρωση και την αποτελεσματικότητα, καθώς και παιδιών που έχουν διαφορετική εθνικότητα και κουλ­τούρα, παιδιά που αντιμετωπίζουν καθημερινά προβλήματα ένταξης και ενσωμάτωσης.

Βλέποντας τα πιο πάνω, εύκολα αντιλαμβά­νεται κανείς πως η σημαντικότητα της άμεσης παρέμβασης είναι δεδομένη για επίλυση αυτών των προβλημάτων.

Τι γίνεται όμως με τις μακροπρόθεσμες επι­πτώσεις που μπορεί να προληφθούν;

Μακροπρόθεσμα οφέλη είναι η μείωση της παραβατικότητας, η μείωση της χρήσης ουσιών εξάρτησης, η δημιουργία ενός πλαισίου σκέψης των μαθητών του πώς να επιλύουν προβλήματα που σίγουρα θα προκύψουν στο μέλλον, ανά­πτυξη εργαλείων διαχείρισης δεξιοτήτων κ.α.

Αυγουστίνος Ματθαίου, Μαρία Ζένιου, Κοινωνικοί λειτουργοί

Ο ρόλος του κοινωνικού λειτουργού στο χώρο της Υγείας

Ο ρόλος του κοινωνικού λειτουργού στο χώρο της Υγείας είναι αρκετά σημαντικός τόσο για τον ίδιο τον ασθενή και την οικογένειά του, όσο και για το ιατρικό και παραϊατρικό προσωπικό του νοσοκομείου ή της κλινικής.

Αρχικά ο κοινωνικός λειτουργός καλείται να συνεργαστεί με τους γιατρούς και τους νο­σηλευτές για να μπορέσει και ο ίδιος να πα­ρέμβει και να παρέχει τις υπηρεσίες του στους ασθενείς, αλλά και στις οικογένειές τους. Έχει τις δεξιότητες να βοηθήσει στην επιτυχή ανάρ­ρωση των ασθενών αξιολογώντας τις συνθή­κες διαβίωσης και ανάλογα με τις ανάγκες τους να δημιουργήσει ένα πλάνο παρέμβασης.

Επιπλέον, παρέχει υποστήριξη στο πλαί­σιο με τη διεξαγωγή ομάδων την οποία θα συντονίζει ο ίδιος ο κοινωνικός λειτουργός βοηθώντας το προσωπικό να αποφορτίσει τα συναισθήματα και τις σκέψεις του. Τελειώνο­ντας, ο κοινωνικός λειτουργός καλείται να συ­νεργαστεί με σχολές κοινωνικής εργασίας της χώρας όπου εργάζεται με σκοπό την παροχή δυνατότητας σε φοιτητές να εφαρμόσουν την πρακτική τους σε νοσοκομεία και κλινικές.

Ο ρόλος του κοινωνικού λειτουργού στην αξιολόγηση ανάδοχων οικογενειών

Ο κοινωνικός λειτουργός στελεχώνει και οργανισμούς οι οποίοι υποστηρίζουν και αξι­ολογούν άτομα ή ζευγάρια που αιτούνται για να γίνουν ανάδοχοι γονείς παιδιών που χρει­άζονται φροντίδα εκτός της οικογένειάς τους.

Αρχικά οργανώνει κατ’ οίκον επισκέψεις στο σπίτι των υποψήφιων ανάδοχων γονέων με σκοπό την αξιολόγηση του χώρου στον οποίο ζουν προσπαθώντας μέσα από ερω­τήσεις να μάθει για τη ζωή τους, αλλά και για τον τρόπο με τον οποίο σκέφτονται όσον αφορά το μεγάλωμα ενός παιδιού. Με βάση τις πληροφορίες που εκμαίευσε από τους υποψήφιους ανάδοχους γονείς καλείται να αξιολογήσει κατά πόσον είναι κατάλληλοι να μεγαλώσουν ένα παιδί.

Συνεργάζεται με υπηρεσίες και επαγ­γελματίες με σκοπό να παρέχει υποστήριξη και βοήθεια σε υφιστάμενους ανάδοχους γο­νείς. Τέλος, σε συνεργασία με άλλους επαγ­γελματίες του οργανισμού στον οποίο εργά­ζεται οργανώνουν εκστρατείες ενημέρωσης για άτομα που ενδιαφέρονται να γίνουν ανάδοχοι γονείς και για τους ήδη ανάδοχους διεξάγονται σεμινάρια για θέματα που ο ορ­γανισμός κρίνει πως θα πρέπει να γνωρίζουν.

Παναγιώτα Παπαλοΐζου, Κοινωνική λειτουργός

Ο ρόλος του κοινωνικού λειτουργού σε κοινοτικό επίπεδο

Ο ρόλος του κοινωνικού λειτουργού στο Πολυδύναμο Κέντρο «Άγιος Ιωάννης ο Ελε­ήμων» της Ιεράς Μητρόπολης Λεμεσού είναι σύνθετος και πολυεπίπεδος. Το Κέντρο αποτε­λείται από δύο Υπηρεσίες και ένα Πρόγραμμα.

Η Υπηρεσία της Οικογενειακής Καθοδήγη­σης συμπεριλαμβάνει καθημερινά συνεργασία με επαγγελματίες ψυχολόγους (κλινικούς, συμβουλευτικούς, αλλά και εκπαιδευτικούς) έχοντας ως στόχο τη βελτίωση της οικογε­νειακής λειτουργικότητας, μέσα από την πα­ροχή κοινωνικής και ψυχολογικής στήριξης σε άτομα ή οικογένειες που αντιμετωπίζουν διαφόρων μορφών δυσκολίες. Μέλημα, η εν­δυνάμωση του θεσμού της οικογένειας, καθώς επίσης και η πρόληψη σχολικής διαρροής και κοινωνικών προβλημάτων. Αυτό επιτυγχάνε­ται μέσα από ατομική ή οικογενειακή συμβου­λευτική, ενημέρωση των ατόμων σχετικά με τα δικαιώματά τους, δικτύωση με υπηρεσίες που βρίσκονται στην κοινότητα, καθώς επίσης και με υπηρεσίες ψυχολογικής στήριξης και θεραπείας. Το Κέντρο διατηρεί σημαντικά στε­νή συνεργασία με κρατικές και μη υπηρεσίες για την υλοποίηση των στόχων του.

Η Υπηρεσία Σίτισης απευθύνεται σε άτομα Τρίτης Ηλικίας, Άτομα με Ειδικές Ανάγκες και Ψυχικά Πάσχοντες. Καθημερινά παρέχεται γεύμα στους εξυπηρετούμενους, καθώς επί­σης ευκαιρίες στήριξης, κοινωνικοποίησης και ψυχαγωγίας. Ως Κοινωνική Υπηρεσία στο­χεύουμε στην πρόληψη και αντιμετώπιση του κοινωνικού αποκλεισμού. Κύριος σκοπός του προγράμματος είναι η επίτευξη προσωπικών στόχων κάθε ατόμου με τελικό στάδιο την αυ­τοεξυπηρέτηση και βελτίωση της λειτουργικό­τητάς του.

Το Πρόγραμμα «Αμάλθεια» προσφέρει υπηρεσίες φύλαξης και απασχόλησης σε παιδιά μονογονεϊκών οικογενειών, ηλικίας 5-15 χρονών. Σκοπός του προγράμματος εί­ναι η συμφιλίωση της επαγγελματικής και οικογενειακής ζωής κάθε γονέα, αφού τους αποδεσμεύει ως φροντιστές, ώστε να συμμε­τάσχουν στην εργασία τους, προλαμβάνοντας έτσι φαινόμενα φτώχειας και κοινωνικού αποκλεισμού. Στα παιδιά παρέχονται δυνα­τότητες ψυχαγωγίας, εκπαίδευσης, καθώς επίσης και συμμετοχή σε αθλητικές δραστη­ριότητες. Το συγκεκριμένο Πρόγραμμα απα­σχολεί κυρίως εκπαιδευτικούς. Υπάρχει στε­νή συνεργασία με την Κοινωνική Υπηρεσία του Κέντρου, αφού εποπτεύει και παρεμβαί­νει ανάλογα με την περίπτωση.

Ανδρέας Χριστοφόρου, Κοινωνικός λειτουργός

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy