Οι προκλήσεις για την τουριστική βιομηχανία

Του Δρος Αμβρόσιου Προδρόμου

 

Η συνεχιζόμενη πανδημία αλλά και η συνέχιση της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία, χωρίς κανείς να μπορεί να πει με σιγουριά πώς θα εξελιχθούν τα γεγονότα, δημιουργεί σοβαρές αρνητικές συνέπειες για την παγκόσμια οικονομία. Αυτό είναι δεδομένο για τους βασικότερους τομείς της οικονομίας, ιδιαίτερα γι’ αυτούς που θεωρούνται ως ευαίσθητοι, και σίγουρα αυτό συμπεριλαμβάνει τον τουρισμό, ο οποίος μετά το 1990 βιώνει τη βαθύτερη κρίση, γεγονός το οποίο δημιουργεί μεγάλες ανησυχίες αλλά και ευθύνες γι’ αυτούς που κρατούν τα ηνία και έχουν την ευθύνη να πάρουν αποφάσεις που θα τον οδηγήσουν σε πιο ασφαλή μονοπάτια.

Για πολλούς έγκριτους αναλυτές σε παγκόσμιο επίπεδο οι προσδοκίες και οι προβλέψεις για το μέλλον είναι μάλλον αβέβαιες, αφού η όποια ανάλυση θα πρέπει να λάβει υπόψη της πάρα πολλά στοιχεία, τα οποία έχουν να κάνουν με:

• την ανάπτυξη της παγκόσμιας οικονομίας και ειδικότερα των τομέων οι οποίοι είναι συνδεδεμένοι άμεσα ή/και έμμεσα με τον τουρισμό,

•την πορεία της πανδημίας και το φόβο για νέα έξαρση κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, ή ακόμα και την εμφάνιση μιας νέας μετάλλαξης,

•τη συνέχιση του πολέμου στην Ουκρανία και την εκτόξευση των τιμών σε διάφορα σημαντικά αγαθά, όπως είναι ο τομέας της ενέργειας αλλά και των σιτηρών, αφού τόσο η Ουκρανία όσο και η Ρωσία αποτελούν τις δύο βασικές χώρες παραγωγής και διάθεσής τους, με την έλλειψη να είναι προ των πυλών,

•την τεράστια αύξηση του παγκόσμιου πληθωρισμού, αφού έχει ξεφύγει πολύ πέραν του αποδεκτού 3% στις περισσότερες χώρες και αυτό θα έχει άμεση συνέπεια στον τουρισμό, αφού αφαιρεί από την αγοραστική αξία των καταναλωτών και δημιουργεί νέες προκλήσεις για όλες τις χώρες,

•την εξεύρεση ανθρώπινου δυναμικού, αφού ένας τεράστιος αριθμός έχει φύγει από την τουριστική βιομηχανία λόγω της αβεβαιότητας που υπάρχει στον τομέα.

Όλα τα πιο πάνω δημιουργούν εύλογα ερωτήματα εάν η τουριστική βιομηχανία μπορεί να ανταπεξέλθει σε όλες αυτές τις προκλήσεις. Προκλήσεις οι οποίες αφορούν τόσο τις πολιτικές των κρατών αλλά και τον προγραμματισμό των επιχειρήσεων. Το ερώτημα που πλανάται στις περισσότερες αναλύσεις δεν είναι αν μπορεί η τουριστική βιομηχανία να ανακάμψει. Αυτό είναι δεδομένο και αναγκαίο, ενώ είναι σίγουρο ότι θα καταβληθούν οι απαραίτητες προσπάθειες και πόροι προς αυτή την κατεύθυνση. Το μεγάλο ερώτημα είναι το πώς θα γίνει αυτό σε βραχυπρόθεσμο και μακροπρόθεσμο ορίζοντα, για να μπορέσει η βιομηχανία να αντεπεξέλθει στις παρούσες δυσκολίες (βραχυπρόθεσμα) και πώς θα καταστεί βιώσιμο (μακροπρόθεσμα).

Για την Κυπριακή Δημοκρατία τα δεδομένα είναι συγκεκριμένα, τα προβλήματα χρονίζουν και οι προσπάθειες που έχουν καταβληθεί τα τελευταία χρόνια από το Υφυπουργείο Τουρισμού είναι θετικές, αλλά είναι ξεκάθαρο ότι δεν είναι αρκετές.

Ως εκ τούτου, για να μπορέσει να ανακάμψει η τουριστική βιομηχανία είναι σημαντικό όπως μέσα από συγκεκριμένους οργανωμένους φορείς να παρθούν τα πιο κάτω μέτρα:

•Περαιτέρω ανάπτυξη του εσωτερικού τουρισμού. Τα υφιστάμενα σχέδια αποτελούν σημαντικό εργαλείο, αλλά θα πρέπει να ενισχυθούν για να ενισχυθούν οι τοπικές επιχειρήσεις -κυρίως οι μικρομεσαίες, με παράλληλη διατήρηση και ενίσχυση των θέσεων εργασίας- και για να διατηρηθούν σημαντικά συναλλαγματικά αποθέματα στην οικονομία της χώρας.

•Ενδυνάμωση των προγραμμάτων κατάρτισης του ανθρωπίνου δυναμικού, για να μπορέσει να καταστεί η βιομηχανία πιο ελκυστική για τους νέους μας.

•Ανάπτυξη εναλλακτικών μορφών τουρισμού. Ένα θέμα το οποίο αποτελεί σημείο αναφοράς και συζήτησης για πολλά χρόνια, αλλά γίνονται πολύ λίγα και πολύ αργά, με αποτέλεσμα τεράστιες δυνάμεις της οικονομίας, τόσο ανθρώπινες όσο και επενδύσεις, να μένουν εκτός τουρισμού, αφού τα γρανάζια της γραφειοκρατίας καλά κρατούν.

•Ενίσχυση της συνεργασίας του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα για να μπορέσουν να δημιουργηθούν οι απαραίτητες συνέργειες για να υπάρξει καινοτομία σε προϊόντα και υπηρεσίες.

•Να δοθεί επιτέλους η πολυδιαφημιζόμενη στρατηγική του Υφυπουργείου Τουρισμού στους φορείς που μπορούν να συνεισφέρουν σημαντικά στον τομέα του τουρισμού. Η μυστικοπάθεια δεν θα μας οδηγήσει πουθενά.

•Συνεργασία όλων των φορέων που μπορούν να συνεισφέρουν, επαγγελματικές και εργοδοτικές οργανώσεις, ακαδημαϊκοί, επαγγελματίες κ.λπ.

Η παρούσα κατάσταση δεν προσφέρεται για πειραματισμούς. Αυτό θα πρέπει να το έχουμε ως αρχή για τις προσπάθειές μας.

*Ακαδημαϊκός – Σύμβουλος Εκπαίδευσης και Επιχειρήσεων

Ακολουθήστε μας στο Google News.
Eιδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο, όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy.