Οι τελειόφοιτοι µαθητές έχουν περάσει µια απίστευτη ταλαιπωρία λόγω της πανδηµίας

Του Δρος Αμβρόσιου Προδρόμου*

 

Οι αποφάσεις των τελειόφοιτων µαθητών για τις τελικές επιλογές, για το πού θα σπουδάσουν, τη φετινή σχολική χρονιά έχουν µια ουσιαστική διαφορά από προηγούµενες χρονιές, διαφορά η οποία θα πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη στην τελική απόφαση. Αυτή η διαφορά έχει να κάνει µε το γεγονός ότι οι τελειόφοιτοι µαθητές έχουν περάσει τα τελευταία δύο χρόνια µια απίστευτη ταλαιπωρία λόγω της πανδηµίας, η οποία έχει επιδράσει αρνητικά στο επίπεδο µάθησής τους.

Αυτό δεν είναι βέβαια µόνο κυπριακό φαινόµενο. Υπάρχουν αρκετές µελέτες σε παγκόσµιο επίπεδο, οι οποίες δείχνουν ότι η µείωση της απόδοσης στο επίπεδο της µάθησης θα είναι ορατή στο µέλλον.

Το µέλλον είναι τώρα εδώ και ονοµάζεται σπουδές στην τριτοβάθµια εκπαίδευση. Τα προβλήµατα ακόµα και σε αυτό το επίπεδο της εκπαίδευσης είναι πάρα πολλά. Έχουν δηµιουργήσει, µάλιστα, το φαινόµενο του “Grade Inflation”, δηλαδή της αύξησης της βαθµολογίας προς τους φοιτητές από τους καθηγητές, γιατί οι τελευταίοι θεωρούν ότι θα πρέπει λόγω των αρνητικών συνθηκών και των δυσκολιών που αντιµετωπίζουν οι φοιτητές, να είναι πιο ελαστικοί.

Ένα από τα βασικά προβλήµατα που αντιµετωπίζουν τη συγκεκριµένη στιγµή οι τελειόφοιτοι, σε σχέση µε το µέλλον τους, είναι η αφόρητη πίεση που πολλές φορές οι γονείς βάζουν στα παιδιά τους. ∆υστυχώς, η εµπειρία λέει ότι σε µεγάλο ποσοστό οι γονείς βλέπουν τα παιδιά τους ως επέκταση του εαυτού τους και όχι ως ανεξάρτητες προσωπικότητες, οι οποίες θα πρέπει να πάρουν τις δικές τους αποφάσεις. Με αυτήν την τοποθέτηση δεν εννοώ ότι οι γονείς δεν πρέπει να έχουν λόγο και ρόλο στις αποφάσεις. Η συνεισφορά τους όµως θα πρέπει να είναι καθαρά συµβουλευτική (αυτό θα πρέπει να γίνεται διαχρονικά σε σχέση µε τις αποφάσεις) και να λαµβάνει υπόψιν τις συµβουλές των εκπαιδευτικών συµβούλων, κυρίως στις σχολικές µονάδες.

Αυτές οι συµβουλές είναι όντως σηµαντικές, το πρόβληµα όµως είναι ότι πολλές σχολικές µονάδες είναι υποστελεχωµένες, γεγονός το οποίο δηµιουργεί επιπρόσθετα προβλήµατα αφού υπάρχει ελλιπής, µέχρι και ανύπαρκτη πολλές φορές, επικοινωνία. Το βάρος πέφτει στους ώµους του κράτους, το οποίο θα πρέπει να δει µε περισσότερη προσοχή και να αξιολογήσει τα µακροχρόνια οφέλη, τα οποία θα προκύψουν από την ενίσχυση, τόσο ποσοτικά όσο και ποιοτικά, του θεσµού των εκπαιδευτικών συµβούλων στα σχολεία µας. Σίγουρα δεν θα γίνουµε Φινλανδία ή Σουηδία από τη µια µέρα στην άλλη, αλλά θα πρέπει να µπει ένας µακροχρόνιος στόχος, ο οποίος θα υποβοηθά τα παιδιά τόσο στο γυµνάσιο όσο και στο λύκειο.

Οι αποφάσεις των τελειόφοιτων µαθητών µας θα πρέπει να λαµβάνονται στη βάση δύο κύριων παραγόντων.

Ο πρώτος αφορά τις επιθυµίες και τα προσόντα των µαθητών. Σε πολλές περιπτώσεις διαφαίνεται, ειδικά µέσα από τις εξετάσεις, ότι οι επιλογές των µαθητών µπορεί να είναι αντιφατικές σε σχέση µε τα προσόντα. Είναι ξεκάθαρο ότι σε πολλές περιπτώσεις υπάρχουν κενά, κυρίως στο πρακτικό µέρος, ειδικά σε θέµατα Πληροφορικής για τους µαθητές των λυκείων (εκτός και αν παρακολουθούν ιδιαίτερα µαθήµατα). Το ίδιο συµβαίνει και µε άλλα πεδία όπως π.χ. η Ιατρική όπου η έλλειψη πρακτικής άσκησης φαίνεται σε µεγάλο βαθµό όταν τα παιδιά εισέλθουν στο πανεπιστήµιο. Αυτός είναι ένας από τους βασικούς λόγους που διαχρονικά οι µαθητές µας δεν µπορούσαν να εισέλθουν στα βρετανικά πανεπιστήµια, µε πολλά παραδείγµατα φοιτητών που έχουν διακόψει τις συγκεκριµένες σπουδές και έχουν ακολουθήσει άλλους κλάδους.

Ο δεύτερος παράγοντας αφορά την προοπτική εργοδότησης. Η έρευνα αγοράς για τα επαγγέλµατα του µέλλοντος και τις ανάγκες της αγοράς πρέπει να αποτελεί βασικό άξονα στην απόφαση.

Σίγουρα το θέµα δεν µπορεί να εξαντληθεί σε λίγες γραµµές, αφού θα πρέπει να ληφθούν υπόψη µια σειρά από άλλοι παράγοντες όπως το οικονοµικό σκέλος της κάθε απόφασης, καθώς και η χώρα όπου θα σπουδάσουν οι µαθητές µας. Όλα αυτά τα σηµεία θα πρέπει να λαµβάνονται υπόψιν, οι γονείς να αναπτύσσουν διαχρονικό διάλογο µε τα παιδιά και αυτός ο διάλογος ξεκινά µε την ικανότητα των γονιών να ακούνε τα παιδιά τους. Παράλληλα, η διερεύνηση όλων των εναλλακτικών επιλογών δεν πρέπει να αποτελεί έγνοια της τελευταίας στιγµής, αφού σε αυτήν την περίπτωση το πιο πιθανό είναι να παρθούν λανθασµένες αποφάσεις. Τα παιδιά σήµερα παρά ποτέ άλλοτε έχουν πρόσβαση σε έναν τεράστιο όγκο πληροφοριών, οπότε αυτό θα πρέπει να το λαµβάνουν υπόψη στις τελικές τους αποφάσεις.

*Ακαδηµαϊκός – Σύµβουλος Εκπαίδευσης και Επιχειρήσεων, [email protected]

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy