Οι τέσσερις πυλώνες µιας προεκλογικής εκστρατείας

Του Νίκου Γ. Σύκα

Η προεκλογική εκστρατεία είναι µια καινοτοµία. Όλες οι καινοτοµίες µπορούν να ταξινοµηθούν µε βάση τους τέσσερις βασικούς τύπους καινοτοµίας: καινοτοµία προϊόντος, καινοτοµία διαδικασιών, οργανωσιακή καινοτοµία και καινοτοµία µάρκετινγκ. Η µεγιστοποίηση της αποτελεσµατικότητας µιας πολιτικής καµπάνιας είναι συνάρτηση πολλών συντελεστών που καλύπτουν όλες τις πτυχές του προεκλογικού. Βασικός στόχος ο βέλτιστος συνδυασµός στοιχείων, ιδεών, δράσεων και ικανοτήτων από τους τέσσερις βασικούς τύπους καινοτοµίας.

Ενδεικτικά αναφέρονται οι ακόλουθοι παράγοντες και χαρακτηριστικά για καθένα από τα κύρια είδη καινοτοµίας:
1. Καινοτοµία προϊόντος: ∆ιαφοροποίηση προεκλογικού προγράµµατος. Μεταρρυθµίσεις και διαρθρωτικές αλλαγές, καινοτόµες λύσεις στα µεγάλα εθνικά θέµατα µα και στα πολλαπλά, καθηµερινά προβλήµατα που αντιµετωπίζουν οι πολίτες και οι επιχειρήσεις. Οι προτάσεις πρέπει να είναι συγκεκριµένες, επιστηµονικά τεκµηριωµένες και πρακτικά εφαρµόσιµες. Καινοτοµία σηµαίνει απτά αποτελέσµατα εδώ και τώρα.

2. Καινοτοµία διαδικασιών: Η δοµή, η στελέχωση και ο τρόπος λειτουργίας του εκλογικού επιτελείου: συντονισµός, συγχρονισµός, συνέργειες, διαδραστική επικοινωνία, απρόσκοπτη πληροφόρηση, προσωπική επαφή µε τους πολίτες, συνεχής ανατροφοδότηση, ευελιξία, προσαρµοστικότητα και ραφινάρισµα (fine-tuning) της καµπάνιας. Η προεκλογική εκστρατεία πρέπει να είναι ανοικτή, να απευθύνεται σε όλους τους πολίτες. Χρειάζονται πρωτοβουλίες που να ενθαρρύνουν την ενεργό συµµετοχή των πολιτών στην εκλογική διαδικασία.

3. Οργανωσιακή καινοτοµία – κουλτούρα και αξίες: οµαδικότητα, ήθος, ειλικρίνεια, εµπιστοσύνη, αξιοπιστία, ανάληψη ευθύνης, αµεσότητα, εγγύτητα, ισότητα, αλληλεγγύη, διαφάνεια. Η διαφάνεια έχει αξία όταν συµπεριφέρεσαι αυθεντικά. Στον σηµερινό πολύπλοκο και αβέβαιο κόσµο η αυθεντικότητα αποτελεί το κλειδί της αξιοπιστίας και της πειστικότητας.

4. Καινοτοµία µάρκετινγκ και επικοινωνίας: Οι ξεκάθαρες θέσεις, η αυθεντικότητα, η µοναδικότητα, ο κατάλληλος συνδυασµός µέσων µαζικής ενηµέρωσης, µέσων κοινωνικής δικτύωσης και προωθητικών ενεργειών, ο ενιαίος λόγος, το ύφος της προεκλογικής εκστρατείας, η διακριτή στρατηγική τοποθέτηση, η συνολική εικόνα (image) που εκπέµπει ο υποψήφιος. Η ισχυρή πολιτική προσωπικότητα, οι ηγετικές ικανότητες, η πειστικότητα, οι γνώσεις, οι εµπειρίες, η επιστηµοσύνη και η πολυσυλλεκτικότητα των υποψηφίων είναι καθοριστικής σηµασίας.

Το νέο, δυναµικό, µη γραµµικό πολιτικό περιβάλλον χαρακτηρίζεται από πολυπλοκότητα, µεταβλητότητα, αβεβαιότητα και ασυνήθιστα υψηλά ρίσκα. Ο συνολικός σχεδιασµός της προεκλογικής καµπάνιας πρέπει να είναι τέτοιος που να τιθασεύει την ιδιότητα που ο Nassim Taleb ονοµάζει «antifragility»: να επιτρέπει την αξιοποίηση των θετικών ασυµµετριών (ευκαιριών) και την αποφυγή των αρνητικών ασυµµετριών (κινδύνων).

*Σύµβουλος Στρατηγικής, Επικοινωνίας και Καινοτοµίας

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy