ΓΙΑΝΝΑΚΗΣ ΓΑΒΡΙΗΛ: Εχουν ήδη διαρρεύσει τρία χρόνια από τη θητεία αυτής της κυβέρνησης και βρισκόμαστε ακόμα στο στάδιο των εξαγγελιών. Αυτό μιλά από μόνο του και είναι ενδεικτικό της ξηρασίας έργων στην Αμμόχωστο

Συνέντευξη στον Κωνσταντίνο Ζαχαρίου

Η επιστροφή της Αμμοχώστου θα διανοίξει τεράστιες προοπτικές ανάπτυξης για την επαρχία αλλά και για την Κύπρο στο σύνολό της, τονίζει σε συνέντευξή του στην εφημερίδα μας ο βουλευτής Γιαννάκης Γαβριήλ, ο οποίος διεκδικεί επανεκλογή στις βουλευτικές εκλογές του Μάη με το ψηφοδέλτιο του ΑΚΕΛ-Αριστερά-Ν.Δ..

Ο Γ. Γαβριήλ στηλιτεύει τη στασιμότητα, η οποία παρατηρείται εδώ και τρία χρόνια όσον αφορά στα έργα ανάπτυξης στην ελεύθερη περιοχή της Αμμοχώστου, ενώ καταθέτει προτάσεις προς την κατεύθυνση της άμβλυνσης του προβλήματος της εποχικότητας. Επίσης, ασκεί κριτική στην κυβέρνηση για τη στεγαστική πολιτική αλλά και για τη μη στήριξη των γεωργών και των κτηνοτρόφων. Ακόμη, ο Γ. Γαβριήλ αναλύει τη νέα νομοθεσία για τις καταχρηστικές ρήτρες, την οποία ψήφισε η Βουλή μετά από πρωτοβουλία του ΑΚΕΛ, διαμηνύοντας ότι το κόμμα θα συνεχίσει τον αγώνα για προστασία των δανειοληπτών.

Τι γίνεται με τα έργα ανάπτυξης στην περιοχή της Αμμοχώστου που έχουν εξαγγελθεί από τον Πρόεδρο;

Η ελεύθερη περιοχή Αμμοχώστου – μέσω κυρίως της τουριστικής βιομηχανίας – ήταν και εξακολουθεί να είναι ο στυλοβάτης και αιμοδότης της κυπριακής οικονομίας. Η επένδυση σε υποδομές θα έχει πολλαπλάσια οφέλη για την κυπριακή οικονομία και αυτό πρέπει επιτέλους να το αντιληφθεί η κυβέρνηση.

Δυστυχώς, τα τελευταία τρία χρόνια λόγω της πολιτικής της λιτότητας και περικοπών έχει ανασταλεί η εκτέλεση πολύ σημαντικών αναπτυξιακών έργων. Εκτός από τα δύο μεγάλα έργα που πραγματοποιήθηκαν επί διακυβέρνησης Χριστόφια, δηλαδή η Λεωφόρος 1ης Απριλίου και Ελευθερίας που ενώνει τη Δερύνεια με το Παραλίμνι και ο παραλιακός πεζόδρομος στον Πρωταρά, τίποτε άλλο δεν έχει υλοποιηθεί από τότε. Ωριμα έργα όπως η ανέγερση κολυμβητηρίου στη Δερύνεια, η αναδιαμόρφωση του Ποταμού του Λιοπετρίου, η τρίτη φάση του παραλιακού πεζόδρομου στον Πρωταρά και η ανακατασκευή του δρόμου που ενώνει τους δήμους Δερύνειας και Σωτήρας, βρίσκονται ακόμα στο περίμενε.

Οι εξαγγελίες του Προέδρου Νίκου Αναστασιάδη το περασμένο καλοκαίρι για υλοποίηση αναπτυξιακών έργων στην περιοχή ύψους €95 εκ. ευρώ μοιάζουν περισσότερο να εξυπηρετούν την επικοινωνιακή τακτική της κυβέρνησης παρά την ουσία. Το γεγονός ότι έχουν ήδη διαρρεύσει τρία χρόνια από τη θητεία αυτής της κυβέρνησης και βρισκόμαστε ακόμα στο στάδιο των εξαγγελιών, αυτό μιλά από μόνο του και είναι ενδεικτικό της ξηρασίας έργων στην Αμμόχωστο. Τα περισσότερα δε από αυτά τα έργα είναι ώριμα εδώ και χρόνια, ενώ άλλα θα χρηματοδοτηθούν στο μεγαλύτερό τους μέρος από ευρωπαϊκά κονδύλια.

Ποια μέτρα μπορούν να ληφθούν για άμβλυνση του προβλήματος της εποχικότητας, ώστε να μειωθεί και η ανεργία;

Θα πρέπει να προωθηθούν μέτρα για επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, όπως η αναθεώρηση προς τα κάτω στα τέλη δημοσίων υπηρεσιών (ΑΤΗΚ, ΑΗΚ, αποχετευτικά τέλη, υδατοπρομήθεια κ.λπ.) κατά τη διάρκεια της χειμερινής περιόδου, παραχώρηση κινήτρων σε αερομεταφορείς κατά τη διάρκεια του χειμώνα, στόχευση στις χώρες όπου υπάρχει παράδοση στον κοινωνικό τουρισμό, προσέλκυση ομάδων για προετοιμασία. Θα πρέπει επίσης να ανοίξει ένας διάλογος, ώστε, αντί επιδότησης της ανεργίας, να περάσουμε σε στήριξη της απασχόλησης ως κίνητρο για να παραμένουν ανοικτές οι τουριστικές επιχειρήσεις το χειμώνα.

Ως ΑΚΕΛ έχουμε ήδη καταθέσει ολοκληρωμένη μελέτη προς συζήτηση στην οποία παραθέτουμε τις προτάσεις μας για επαναξιολόγηση και αναθεώρηση της στρατηγικής προς μια καινοτόμα τουριστική μεταρρύθμιση.

Πώς σχολιάζετε τη στεγαστική πολιτική της κυβέρνησης;

Η συντριπτική πλειονότητα του προσφυγικού κόσμου ανήκει στα ασθενέστερα οικονομικά στρώματα. Είναι μικρομεσαίοι και εργαζόμενοι οι οποίοι είχαν ήδη πληγεί δυσανάλογα από την οικονομική κρίση. Την ώρα λοιπόν που είχαν ανάγκη περισσότερο από ποτέ τη στήριξη του κράτους, είδαν την κυβέρνηση να τους εγκαταλείπει. Η κατάργηση από την κυβέρνηση Αναστασιάδη των σχεδίων ανέγερσης κατοικιών και διαχωρισμού προσφυγικών οικοπέδων καθώς και η δραστική μείωση των χορηγιών με παράλληλη εισαγωγή αυστηρότερων εισοδηματικών κριτηρίων είναι αποφάσεις διάλυσης και όχι στήριξης της προσφυγικής πολιτικής.

Οι πιο πάνω αποφάσεις της κυβέρνησης για μια από τις πιο ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού είναι ενδεικτικές της αναλγησίας που τη χαρακτηρίζει στα θέματα κοινωνικής πολιτικής. Η δυνατότητα στέγασης είναι βασικό ανθρώπινο δικαίωμα και η κυβέρνηση συνειδητά την περιορίζει για μια εκ των ασθενέστερων ομάδων του πληθυσμού.

Ως ΑΚΕΛ το έχουμε θέσει επανειλημμένα και θα συνεχίσουμε να αγωνιζόμαστε μέχρι να αρθούν οι αδικίες εις βάρος του προσφυγικού κόσμου και να επιστρέψουν οι χορηγίες στα επίπεδα που ίσχυαν πριν το 2013.

Πόσο επηρεάστηκε ο αγροτικός κόσμος από την κρίση αλλά και από το εμπάργκο και αντιεμπάργκο της ΕΕ με τη Ρωσία;

Ως ΑΚΕΛ καλέσαμε επανειλημμένα τον Πρόεδρο Αναστασιάδη να αφουγκραστεί τις κραυγές αγωνίας των γεωργών μας και να τοποθετηθεί στην ΕΕ με τρόπο ώστε να διασφαλιστούν τα συμφέροντα της κυπριακής αγροτικής οικονομίας. Δυστυχώς δεν εισακουστήκαμε. Η κυβέρνηση ταυτίστηκε με τις θέσεις της ΕΕ με αποτέλεσμα οι αγρότες να υποστούν τεράστια ζημιά.

Οι αποζημιώσεις από την ΕΕ δεν αντικατοπτρίζουν τη ζημιά που έχουμε υποστεί, ενώ οι υποσχέσεις για εξεύρεση νέων αγορών έμειναν και αυτές στα λόγια.

Ο αγροτικός κόσμος εδώ και τρία χρόνια έχει περιέλθει σε απόγνωση, όχι μόνον γιατί έχουν επηρεαστεί οι εξαγωγές μας προς την ρωσική αγορά, αλλά κυρίως γιατί δεν υπάρχει σχέδιο και ουσιαστική αγροτική πολιτική εκ μέρους της κυβέρνησης.

Μετά τις καταστροφικές αποφάσεις τον Μάρτιο του 2013, η κυβέρνηση Αναστασιάδη-ΔΗΣΥ είχε υποσχεθεί στροφή και στήριξη του πρωτογενούς τομέα, παραχώρηση γης και οικονομικής στήριξης σε νέους γεωργούς. Αντί αυτού οι γεωργοί είδαν τα κονδύλια του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης 2007-2013, του βασικότερου πυλώνα αγροτικής ανάπτυξης, να περικόπτονται πέραν των 50 εκ. ευρώ. Αντί στήριξης οι γεωργοί αδυνατούν να αντλήσουν ακόμα και την ελάχιστη ρευστότητα για συνέχιση των δραστηριοτήτων τους.

Το Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης της Κύπρου για την περίοδο 2014-2020, το οποίο συγχρηματοδοτείται πέραν του 50% από την Ε.Ε. ήταν το τελευταίο από όλα τα κράτη-μέλη που εγκρίθηκε μόλις τον περασμένο Δεκέμβριο με την ευθύνη για την καθυστέρηση να βαραίνει αποκλειστικά την κυβέρνηση. Πώς μπορούμε να μιλάμε για ανάπτυξη όταν, ενώ οι γεωργοί μας έχουν περισσότερο από ποτέ ανάγκη στήριξης, έχουν ήδη παρέλθει τα δύο χρόνια του σχεδίου χωρίς να έχει καταβληθεί ούτε ένα ευρώ από το Πρόγραμμα;

Οι γεωργοί και οι κτηνοτρόφοι μας για να είναι ανταγωνιστικοί έχουν ανάγκη μειωμένου κόστους παραγωγής. Αντί αυτού είδαν την κυβέρνηση να τους φεσώνει με ακόμα ένα χαράτσι αυτό της φορολογίας ακίνητης ιδιοκτησίας. Οι γεωργοί μας έχουν ανάγκη από δομές εμπορίας που θα τους εξασφαλίζουν δίκαιες τιμές για τον κόπο τους μακριά από την εκμετάλλευση μεσαζόντων. Αντί αυτού είδαν την κυβέρνηση να κλείνει το εμπορικό κομμάτι του Συνεργατισμού και να ξηλώνει τον ένα μετά τον άλλο τους ημικρατικούς οργανισμούς που στήριξαν την αγροτιά για δεκαετίες αφήνοντας τους αγρότες στο έλεος κερδοσκόπων και ολιγοπωλίων.

Ως βουλευτής προωθήσατε νόμο για τις καταχρηστικές ρήτρες. Πόσο έντονο είναι το πρόβλημα και πώς επηρεάζει τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις; 

Η νομοθεσία η οποία προωθήθηκε μετά από πρωτοβουλία του ΑΚΕΛ έχει ως στόχο την προστασία των χιλιάδων δανειοληπτών από τις καταχρηστικές χρεώσεις και πρακτικές των τραπεζών σε βάρος των πελατών τους. Ειδικότερα, έχει συμπεριληφθεί ως καταχρηστική ρήτρα ο υπολογισμός του επιτοκίου στη βάση των 360 αντί των 365 ημερών. Περαιτέρω, προστέθηκε στον κατάλογο που δύναται να θεωρηθούν καταχρηστικές ρήτρες η μονομερής απόφαση των τραπεζών να απαιτούν άμεση εξόφληση δανείου χωρίς οποιαδήποτε προειδοποίηση καθώς και ρήτρες που επιφέρουν επιπρόσθετες χρεώσεις (ασφάλειες, μελέτες κ.τ.λ.).

Η νέα νομοθεσία που ψήφισε η Βουλή αποτελεί μια μικρή έστω νίκη των πολιτών απέναντι στις αυθαίρετες χρεώσεις των τραπεζών. Τα τραπεζικά ιδρύματα οφείλουν επιτέλους να αντιληφθούν ότι πρέπει να οικοδομήσουν σχέσεις εμπιστοσύνης και διαφάνειας με τους πολίτες. Οι ακολουθούμενες μέχρι σήμερα πρακτικές τους δεν συμβάλουν προς αυτή την κατεύθυνση.

Δεν μπορούμε επίσης να μην στηλιτεύσουμε την παρελκυστική στάση της κυβέρνησης επί του θέματος καθ’όλη τη διάρκεια συζήτησης του θέματος ενώπιον της Επιτροπής Εμπορίου, η οποία δια του αρμόδιου Υπουργείου Οικονομικών επέλεξε να συμπαραταχθεί με τις τράπεζες προβάλλοντας ότι θα είχαν κόστος από ενδεχόμενη ψήφιση του νόμου. Οι πολίτες είναι εκ των πραγμάτων το αδύνατο μέρος στις συναλλαγές τους με τα παντοδύναμα τραπεζικά ιδρύματα και ως τέτοιους πρέπει η πολιτεία να τους προστατεύει. Ως ΑΚΕΛ θα συνεχίσουμε τον αγώνα για προστασία των δανειοληπτών.

Τι σημαίνει για την περιοχή το ενδεχόμενο άνοιγμα της περιοχής των Βαρωσίων, αλλά και η ενδεχόμενη λύση του Κυπριακού;

Η Αμμόχωστος ήταν το στολίδι της Κύπρου και αποτελούσε χωρίς υπερβολή πόλη πρότυπο από άποψη υποδομών σε ολόκληρη την Ανατολική Μεσόγειο. Ως τέτοια η απώλειά της είχε και τις ανάλογες συνέπειες για ολόκληρη την Κύπρο.

Η επιστροφή της Αμμοχώστου και η ανοικοδόμησή της αποτελούν από μόνα τους μια πρόκληση για το μέλλον. Θα διανοίξει τεράστιες προοπτικές ανάπτυξης για την επαρχία αλλά και για την Κύπρο στο σύνολό της. Οραματιζόμαστε μια σύγχρονη πόλη, σύμβολο ειρηνικής συνύπαρξης και δημιουργίας των δύο κοινοτήτων.

Ευχόμαστε αυτή τη φορά οι συνομιλίες να έχουν αίσια κατάληξη σε μια βιώσιμη, υπό τις περιστάσεις δίκαιη λύση του κυπριακού προβλήματος που θα επιτρέψει στους Αμμοχωστιανούς και όλους τους πρόσφυγες να επιστρέψουν στα σπίτια τους, να ζήσουν και να δημιουργήσουν σε συνθήκες ειρήνης και ευημερίας.