Π. ΚΟΥΛΕΡΜΟΣ: Να σταματήσουν οι πειραματισμοί στα παιδιά μας

Φωτογραφία: Φίλιππος Χρίστου

Τα ζητήματα της Παιδείας είναι πολλά και περιμένουν απαντήσεις και λύσεις


Κατεβάστε το  Dialogos App
Apple | Android | Huawei



Η Παιδεία είναι ηφαίστειο που σιγοβράζει και έτοιμο να εκραγεί. Οι εκπαιδευτικές οργανώσεις βρίσκονται εδώ και καιρό σε διάταξη μάχης απέναντι στον Υπουργό Παιδείας και την κυβέρνηση. Σε αυτή την αντιπαράθεση οι γονείς κράτησαν μια ουδέτερη στάση. Ωστόσο, δεν είναι καθόλου ικανοποιημένοι με τις πολιτικές του Υπουργείου Παιδείας και φαίνεται ότι ο κόμπος φτάνει σιγά-σιγά στο χτένι. Για παράδειγμα οι οργανωμένοι γονείς περιμένουν ακόμα την αξιολόγηση της εφαρμογής των νέων ωρολογίων προγραμμάτων τα οποία, όπως τονίζει στη «Χ» ο πρόεδρος της Συνομοσπονδίας Γονέων Μέσης Εκπαίδευσης, Πέτρος Κουλέρμος, προκάλεσαν πολλά προβλήματα. Ο Π. Κουλέρμος χαρακτηρίζει ως απαράδεκτη τη δημιουργία μεικτών τμημάτων, που σχηματίστηκαν για να εξοικονομηθούν λεφτά και σημειώνει ότι είχαμε και αύξηση των φροντιστηρίων λόγω της βεβιασμένης εφαρμογής της πρότασης. Ο πρόεδρος των γονέων εξαπολύει πυρά κατά του Υπουργείου και για την κατάργηση του Προγράμματος Αλφαβητισμού. Τονίζει ότι από τη στιγμή που η πολιτεία αποφάσισε να στηρίξει αυτά τα παιδιά «δεν δεχόμαστε ούτε και ένα παιδί να μην παίρνει αυτή τη στήριξη». Απαντά, επίσης, στις επικρίσεις της ΟΕΛΜΕΚ και καλεί την ηγεσία των καθηγητών σε συνεργασία και κοινό μέτωπο διεκδίκησης.

Συνέντευξη στον Σπύρο Σωτηρίου

Ο Υπουργός δηλώνει ότι η φετινή έναρξη της σχολικής χρονιάς θα είναι η καλύτερη των τελευταίων χρόνων. Οι εκπαιδευτικοί δεν συμμερίζονται αυτή την άποψη και ετοιμάζονται για δυναμικά μέτρα. Οι γονείς;

Ο Υπουργός δηλώνει ότι η φετινή σχολική χρονιά θα είναι η καλύτερη των τελευταίων χρόνων στη στελέχωση των σχολείων με καθηγητές, βοηθούς διευθυντές και διευθυντές. Εδώ θα θέλαμε να πιστώσουμε τον Υπουργό για τις προσπάθειές του αλλά θα φανεί σε λίγες μέρες εάν όντως έτσι θα είναι. Για εμάς απαραίτητη προϋπόθεση είναι η έγκαιρη στελέχωση των σχολείων, για να μην έχουμε τα περσινά φαινόμενα που μέχρι και τον Νιόβρη είχαμε μετακινήσεις.
Ελπίζουμε να είναι όπως τα λέει ο Υπουργός, αλλά τα ζητήματα της Παιδείας είναι πολλά και περιμένουν απαντήσεις και λύσεις. Εχουμε το ζήτημα της αξιολόγησης της πρώτης χρονιάς εφαρμογής των ωρολογίων προγραμμάτων. Καταθέσαμε σε συνάντηση με την αρμόδια Επιτροπή πολλά ζητήματα που εντοπίσαμε εμείς, όπως, τα μεικτά τμήματα, τη μείωση των διδακτικών ωρών στα Αγγλικά, την προβληματική τέταρτη ομάδα προσανατολισμού, τις αποκοπές ωρών μαθημάτων που προάγουν την ανθρωπιστική παιδεία και άλλα πολλά στα οποία περιμένουμε απαντήσεις.
Υπάρχει το ζήτημα του αλφαβητισμού, ζητήματα Ειδικής Εκπαίδευσης, οι αλλόγλωσσοι μαθητές, η εργαστηριοποίηση μαθημάτων, τα αναλυτικά προγράμματα, οι εξετάσεις ανά τετράμηνο και ο διαχωρισμός των Παγκύπριων Εξετάσεων, η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, οι κανονισμοί λειτουργίας των σχολείων, η πρόσβαση στα πανεπιστήμια της Ελλάδας, η πρόταση για εναλλακτική εισδοχή στα δημόσια πανεπιστήμια· είναι τα πιο βασικά ζητήματα που απασχολούν τους οργανωμένους γονείς.

Υπάρχει συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς για κοινό μέτωπο διεκδίκησης;

Οι εκπαιδευτικοί προειδοποιούν με μέτρα ουσιαστικά για το ζήτημα του αλφαβητισμού και συνδικαλιστικά ζητήματα. Εάν πραγματικά η ΟΕΛΜΕΚ έχει τη θέληση και τη βούληση για συνεργασία για όλα τα πιο πάνω θέματα, εμείς είμαστε ανοιχτοί και από κοινού να ασκήσουμε την ανάλογη πίεση στο Υπουργείο Παιδείας. Εμείς ως οργανωμένοι γονείς θα παραθέσουμε πολύ πιεστικά τις ανησυχίες μας στον Υπουργό και ανάλογα η Συνομοσπονδία και με μοναδικά γνώμονα το συμφέρον των παιδιών μας θα πράξουμε αναλόγως.

Αρα καλούμε τόσο τον Υπουργό όσο και την ΟΕΛΜΕΚ να σταθούν στο ύψος των περιστάσεων και να σταματήσουν οι πειραματισμοί στα παιδιά μας.

Πού οφείλεται η επίκριση προς τους γονείς που περιέλαβε η ηγεσία της ΟΕΛΜΕΚ στην ανακοίνωσή της κατά του Υπουργείου; «Μας ξενίζει το γεγονός ότι η Παγκύπρια Συνομοσπονδία Συνδέσμων Γονέων και Κηδεμόνων δεν έχει ακόμη τοποθετηθεί δημόσια απέναντι στις προτάσεις του ΥΠΠ που θα θυματοποιήσουν χιλιάδες μαθητές μας.»

Η επίκριση της ΟΕΛΜΕΚ προς τους γονείς γιατί δήθεν δεν βγήκαμε με ανακοίνωση για το θέμα του αλφαβητισμού είναι τουλάχιστον ατυχής και κτύπημα κάτω από τη μέση. Οταν το Υπουργείο αποφάσισε να μεταφέρει το πρόγραμμα στήριξης από το πρωί, στα ΚΙΕ τα απογεύματα, είχαμε μια πρώτη ολιγόλεπτη συνάντησή με τον διευθυντή Μέσης και αποφασίσαμε προς το τέλος Ιουλίου μια συνάντηση για να μας πουν περισσότερα. Στη δεύτερη συνάντηση ως Παγκύπρια Συνομοσπονδία καταθέσαμε τους προβληματισμούς μας για την όλη δράση που πάει να γίνει. Το Υπουργείο τελικά δεν άκουσε κανένα και φαίνεται ότι προχωρά. Εμείς κρίναμε ότι πρέπει να περιμένουμε τη συνάντηση με το Υπουργό για να συζητήσουμε το θέμα και μετά να τοποθετηθούμε.

Ποια είναι η ιστορία για το συγκεκριμένο πρόγραμμα;

Είναι ένα πρόγραμμα που λειτουργεί για 25 τόσα χρόνια που στην αρχή δούλευε πολύ ικανοποιητικά με συγκεκριμένο πρόγραμμα διδασκαλίας και υπήρχε και η επιτυχία μείωσης της εγκατάλειψης του σχολείου από τους συγκεκριμένους μαθητές. Τι έγινε στην πορεία και όλα πήγαν στραβά; Το Υπουργείο Παιδείας το άφησε, όπως όλα τα προγράμματά του άλλωστε, χωρίς κανένα έλεγχο, καμία αξιολόγηση, να καταρρεύσει. Και από πλευράς διευθύνσεων όμως των σχολείων έστελναν τους ανεπαρκείς καθηγητές στα παιδιά αυτά, χωρίς να ενδιαφέρονται και ιδιαίτερα για το τι διδάσκεται, και έτσι οδηγηθήκαμε και από πλευράς ΟΕΛΜΕΚ στην κατάρρευση του προγράμματος.

Τι προτείνει όμως ο Υπουργός τώρα; Μεταφορά του προγράμματος απόγευμα στα ΚΙΕ εθελοντικά και είναι, λέει, ευχαριστημένος εάν από τα 1500 παιδιά που λαμβάνουν στήριξη, έρθουν τα 700 ή 800. Πραγματικά αυτό το θέμα μάς εξοργίζει. Από τη στιγμή που η πολιτεία, το κυπριακό κράτος, αποφάσισε να στηρίξει αυτά τα παιδιά δεν δεχόμαστε ούτε και ένα παιδί να μην παίρνει αυτή τη στήριξη. Θέλουμε να γίνει αυτό σαφές στον Υπουργό ότι δεν υπάρχει περίπτωση να συμβιβαστούμε με οτιδήποτε άλλο. Και πραγματικά διερωτώμαι ως κοινωνία πού πάμε… Μιλάμε για ένα 20 με 30 τοις εκατόν που έρχονται από τη Δημοτική αναλφάβητοι. Εάν είναι ποτέ δυνατό τέτοιοι αριθμοί μεγάλοι να μην ξέρουν ούτε απλή ανάγνωση και απλή αριθμητική.

Σε πρόσφατη συνάντηση με τον Υπουργό συζητήσατε το θέμα της αξιολόγησης εφαρμογής των νέων ωρολογίων προγραμμάτων. Η Συνομοσπονδία Γονέων πώς αξιολογεί αυτή την αλλαγή; Είχαν προκύψει πολλά προβλήματα λόγω της προχειρότητας εφαρμογής τους.

Τα προβλήματα που προέκυψαν από την εφαρμογή των νέων ωρολογίων προγραμμάτων στην περσινή χρονιά καταγράφηκαν και τέθηκαν στης συναντήσεις που είχαμε τόσο με τον Υπουργό όσο και με την επιτροπή. Το πρώτο που ενημερωθήκαμε, και είναι για μας το πιο σημαντικό, είναι ότι το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο θα έκανε μια πρώτη αξιολόγηση του προγράμματος μέσα από συνεντεύξεις εκπαιδευτικών, μαθητών, γονιών και άλλων για να δούμε πώς πήγε. Δυστυχώς, μέχρι τη στιγμή που μιλάμε τίποτα δεν ήρθε. Για εμάς αυτή η αξιολόγηση είναι πολύ σημαντική. Τα προβλήματα που εντοπίσαμε ως Παγκύπρια Συνομοσπονδία είναι πολλά.

Θεωρούμε απαράδεκτο τη δημιουργία μεικτών τμημάτων που δημιουργήθηκαν για να εξοικονομηθούν λεφτά. Δηλαδή, έπαιρναν μαθητές απο μια ομάδα προσανατολισμού και τους έσμιξαν με μια άλλη. Ηταν δηλαδή εντελώς αντίθετο με τη φιλοσοφία που ο Υπουργός είχε για τη δημιουργία των ομάδων προσανατολισμού. Γι’ αυτό το ζήτημα ο Υπουργός μάς ενημέρωσε πως φέτος δεν θα υπάρξουν μεικτά τμήματα. Περιμένουμε να το δούμε και στην πράξη.

Είναι και το ζήτημα με την 4η ομάδα…
Ενα άλλο θέμα που εντοπίσαμε είναι τα μεγάλα προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί στην 4η ομάδα, όπου εκεί σε πολλά εισαγωγικά μαζεύτηκαν οι πιο αδύνατοι μαθητές, οι πιο ζωηροί με αποτέλεσμα να δημιουργούνται προβλήματα στην τάξη, οι καθηγητές να μην μπορούν και να μην θέλουν να πηγαίνουν σε αυτή την ομάδα. Εδώ να τονίσουμε πως ενημερώσαμε τον Υπουργό πως κάποιες διευθύνσεις στέλνουν τους πιο αδύνατους καθηγητές και αυτό δημιουργεί επιπρόσθετα προβλήματα. Μέσα σε όλα αυτά τα παιδιά που πραγματικά επέλεξαν αυτήν την ομάδα, γιατί τους ενδιαφέρει η προοπτική μέσω αυτής της ομάδας, να χάνονται.

Μειώθηκαν ώρες από μαθήματα όπως Γυμναστική, Οικιακή Οικονομία, Μουσική. Μαθήματα που προάγουν, τον αθλητισμό και τον πολιτισμό, την καλλιέργεια του μαθητή. Περιμένουμε και εδώ να ενημερωθούμε πώς πήγε.

Υπάρχει το φαινόμενο ένα ποσοστό πέρα του 50 τοις εκατό να επιλέγει τη δεύτερη ομάδα προσανατολισμού το λεγόμενο πρακτικό γιατί μέσω αυτής της ομάδας υπάρχουν πολλές επιλογές μετέπειτα και όχι κλειστά πεδία όπως είναι η πρώτη ομάδα προσανατολισμού που έχει 3 μαθήματα υποχρεωτικά. Πιστεύουμε πως δεν είναι φυσιολογικό η συντριπτική πλειονότητα των μαθητών να επιλέγει 2η και 3η ομάδα. Θα πρέπει να προβληματίσει και η ενημέρωση που γίνεται απο τους συμβούλους των γυμνασίων.

Τελειώνοντας στο θέμα αυτό, να τονίσουμε ότι είχαμε και αύξηση των φροντιστηρίων λόγω της βεβιασμένης εφαρμογής της πρότασης και η αβεβαιότητα που υπήρχε και υπάρχει ώς τώρα.
Περιμένουμε και αναλυτικά προγράμματα σε πολλά νέα μαθήματα αλλά και σε παλιά που, όπως μας λέχθηκε, θα ήταν έτοιμα τον περασμένο Μάιο.

Υπάρχουν πολλοί τρόποι αξιολόγησης

Οι γονείς εξέφρασαν έντονη διαφωνία με την εισαγωγή των εξετάσεων ανά τετράμηνο. Νομίζετε ότι αυτό θα προσθέσει στον ήδη εξεταστικοκεντρικό χαρακτήρα του δημόσιου σχολείου;

Εκφράσαμε την έντονη διαφωνία μας με τις εξετάσεις ανά τετράμηνο, γιατί με αυτό τον τρόπο όντως αυξάνονται οι εξετάσεις που ένας μαθητής θα δίνει κατά τη διάρκεια της χρονιάς. Εμείς λέμε και επιμένουμε τρόποι αξιολόγησης του μαθητή υπάρχουν πολλοί, όπως η βιωματική προσέγγιση του μαθήματος που λείπει παντελώς, παρουσίαση εργασιών, μικρά διαγωνίσματα, συνέπεια μαθητή και άλλα και δεν χρειάζονται όλα αυτά τα σκληρά διαγωνίσματα, γιατί είναι ο εύκολος τρόπος αξιολόγησης του μαθητή από το σχολείο. Στην προσπάθειά μας να πείσουμε για την ορθότητα των θέσεων μετά από την παγκύπρια συνδιάσκεψη που είχαμε ως οργανωμένοι γονείς κάναμε συναντήσεις με όλα τα κόμματα, με όλους τους φορείς της παιδείας, καλεστήκαμε στην Επιτροπή Παιδείας και καταφέραμε τουλάχιστον να μην εφαρμοστεί βεβιασμένα φέτος όπως ήθελε ο Υπουργός, αλλά να μπούμε σε έναν εξαντλητικό διάλογο όλοι οι φορείς και όπως είπε χαρακτηριστικά ο Υπουργός «όποιος πείσει ποιον». Πιστεύουμε πως θα πείσουμε για την ορθότητα των θέσεών μας.

Eιδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο, όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy.
Ακολουθήστε μας και στο Google News.

Κατεβάστε το  Dialogos App
Apple | Android | Huawei