Παρέμβαση Υπ. Δικαιοσύνης και… «όχι» σε ανακριτικές εξουσίες στην Ανεξάρτητη Αρχή κατά της Διαφθοράς

Corrupt

Για δεύτερη φορά, η Επιτροπή νομικών ομόφωνα διαπιστώνει ότι το κείμενο του νομοσχεδίου για τη δημιουργία της Ανεξάρτητης Αρχής κατά της Διαφθοράς, δεν ικανοποιεί κανένα εμπλεκόμενο φορέα, πέραν της Κυβέρνησης.

Υπενθυμίζεται ότι το νομοσχέδιο που κατατέθηκε στη βουλή στις 15 Μαρτίου 2019 αναμενόταν να συζητηθεί τον περασμένο Νοέμβριο, ωστόσο το Υπουργείο Δικαιοσύνης το απέσυρε, αφού έχριζε μεγάλων αλλαγών.

Το Υπουργείο Δικαιοσύνης και Δημόσιας Τάξης δεν συμφωνεί με την απόδοση ανακριτικών εξουσιών στην Ανεξάρτητη Αρχή κατά της Διαφθοράς, επειδή επιθυμεί να διασφαλίσει την ανεξαρτησία της Αρχής και την μη επικάλυψη με άλλους θεσμούς όπως είναι ο θεσμός του Γενικού Εισαγγελέα, αναφέρεται σε ανακοίνωση του Υπουργείου.

Διαβάστε επίσης: Ασάφειες και κενά στο κείμενο του νομοσχεδίου για τη δημιουργία της Ανεξάρτητης Αρχής κατά της Διαφθοράς

Σε ανακοίνωση του Υπουργείου, αφού σημειώνεται πως συνεχίστηκε σήμερα ενώπιον της Επιτροπής Νομικών της Βουλής των Αντιπροσώπων η κατ’ άρθρο συζήτηση του νομοσχεδίου με τίτλο « Ο περί της Σύστασης και Λειτουργίας Ανεξάρτητης Αρχής κατά της Διαφθοράς Νόμο του 2020», επισημαίνεται πως πρόκειται για ένα σημαντικό νομοσχέδιο μέσω του οποίου καθιδρύεται ένας Ανεξάρτητος Φορέας με βάση τις καλές διεθνείς πρακτικές και τις απαιτήσεις του διεθνούς δικαίου με κύρια ευθύνη την αντιμετώπιση και καταπολέμηση της διαφθοράς, η οποία  αποτελεί καθοριστικής σημασίας παράγοντα για την αποκατάσταση της εμπιστοσύνης των πολιτών προς το Κράτος, για την αποτελεσματική και χρηστή λειτουργία των Θεσμών καθώς και για την βελτίωση του επαγγελματικού και επενδυτικού περιβάλλοντος.

Η ψήφιση του εν λόγω νομοσχεδίου αποτελεί προϋπόθεση για την προώθηση της συζήτησης και ψήφισης σε νόμο και του νομοσχεδίου με τίτλο: «Ο περί της Διαφάνειας στις Διαδικασίες Λήψης Δημόσιων Αποφάσεων και Συναφών Θεμάτων Νόμος του 2019» (lobbying), προστίθεται στην ανακοίνωση.

Αναφέρεται πως στη βάση έκθεσης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την χώρα μας στην οποία σημειωνόταν η απουσία ενός φορέα συντονιστικού και παρακολουθητικού του προβλήματος της διαφθοράς, το ΥΔΔΤ ετοίμασε Νομοσχέδιο που προβλέπει τη Σύσταση και Λειτουργία της Ανεξάρτητης Αρχής κατά της Διαφθοράς με βάση τα διεθνή πρότυπα και τις καλές διεθνείς πρακτικές και απαιτήσεις του διεθνούς δικαίου.

Κύρια ευθύνη της Αρχής θα είναι η ανάληψη όλων των αναγκαίων πρωτοβουλιών και ενεργειών για τη διασφάλιση της συνεκτικότητας και της αποτελεσματικότητας των δράσεων των υπηρεσιών του δημοσίου, του ευρύτερου δημοσίου και του ιδιωτικού τομέα σε θέματα πρόληψης, αντιμετώπισης και καταπολέμησης πράξεων διαφθοράς. Κατά τη σημερινή συνεδρία,  συζητήθηκαν οι πρόνοιες, που σχετίζονται με την αποστολή και τις αρμοδιότητες της Αρχής, αναφέρεται.

Σημειώνεται ότι στην Αρχή εκχωρείται ένα ευρύ πλαίσιο εξουσιών και αρμοδιοτήτων, μεταξύ των οποίων και τα ακόλουθα:
(α) να διερευνά, προκαταρκτικά, θέματα που αφορούν σε πράξεις διαφθοράς ή πράξεις εν δυνάμει διαφθοράς, στον δημόσιο, ευρύτερο δημόσιο και ιδιωτικό τομέα, και εκεί όπου προκύπτει υπόνοια διάπραξης ποινικών αδικημάτων να ενημερώνει σχετικά τον Γενικό Εισαγγελέα της Δημοκρατίας,
(β)  να τηρεί αρχείο των lobbyists,
(γ) να συντονίζει, εποπτεύει και αξιολογεί τις δράσεις των υπηρεσιών του δημοσίου, ευρύτερου δημοσίου και του ιδιωτικού τομέα σε θέματα πρόληψης, αντιμετώπισης και καταπολέμησης της διαφθοράς,
(δ) να συνεργάζεται με διεθνείς οργανισμούς, όργανα και υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή άλλων κρατών για την ανταλλαγή βέλτιστων πρακτικών και τη λήψη τεχνικής βοήθειας για την  πρόληψης, αντιμετώπισης και καταπολέμησης της διαφθοράς,
(ε) να επιλαμβάνεται ζητημάτων επικαλύψεων αρμοδιοτήτων μεταξύ υπηρεσιών ή οργανισμών που εμπλέκονται στην καταπολέμηση της διαφθοράς, προτείνοντας λύση για την επίλυση τους.

Στο υπό συζήτηση νομοσχέδιο έχουν ήδη ενσωματωθεί οι περισσότερες εισηγήσεις που υποβλήθηκαν από διάφορους Αξιωματούχους και φορείς κατά το στάδιο της δημόσιας διαβούλευσης η οποία άρχισε από τις 19.10.2017, σημειώνεται στην ανακοίνωση.

Προστίθεται πως το ΥΔΔΤ αξιολόγησε και θα συνεχίσει να αξιολογεί τις όποιες προτάσεις και εισηγήσεις γίνονται από τα κόμματα και τους εμπλεκόμενους φορείς, π.χ. ενσωμάτωσε όλες τις εισηγήσεις της Επιτρόπου Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα,  την εισήγηση του Γενικού Ελεγκτή για την διαδικασία παύσης των μελών, και πολλές άλλες. Το ΥΔΔΤ δεν συμφωνεί με την απόδοση ανακριτικών εξουσιών στην Αρχή ακριβώς επειδή επιθυμεί να διασφαλίσει την ανεξαρτησία της Αρχής και την μη επικάλυψη με άλλους θεσμούς όπως είναι ο θεσμός του Γενικού Εισαγγελέα, αναφέρεται.

Το ΥΔΔΤ χαιρετίζει τη συνέχιση της συζήτησης με πλήρη σεβασμό στην κοινοβουλευτική διαδικασία και δηλώνει παρών σε βελτιώσεις και εισηγήσεις που θα θωρακίσουν την ανεξαρτησία του έργου της Αρχής και θα της επιτρέψουν να αντιμετωπίσει αποτελεσματικά τα φαινόμενα διαφθοράς στη χώρα.

Ο βουλευτής του ΑΚΕΛ, Άριστος Δαμιανού, εξέφρασε τη λύπη του, γιατί όπως είπε διαπιστώνεται ότι «οι ομόφωνοι προβληματισμοί  με ενστάσεις, αλλά και εισηγήσεις του συνόλου των κομμάτων στην Επιτροπή Νομικών, αναφορικά στο νομοσχέδιο για την Αρχή κατά της Διαφθοράς, δεν έχουν ληφθεί υπόψη».

Είπε πως «έχουμε αφήσει πίσω μας το 2020 στο οποίο δώσαμε 9 μήνες, για βελτίωση του νομοσχεδίου από πλευράς Κυβέρνησης και μπήκαμε στο 2021 και δυστυχώς το Υπουργείο Δικαιοσύνης ακολουθεί την πεπατημένη».

«Ενώ όλοι», πρόσθεσε, «αναγνωρίζουμε την ανάγκη αποτελεσματικής αντιμετώπισης της διαφθοράς στην Κύπρο ενώ η Κυβέρνηση έχει εναποθέσει πάρα πολλές προοπτικές, ελπίδες και προσδοκίες στο νομοσχέδιο που κατέθεσε για την Αρχή κατά της Διαφθοράς το σύνολο των πολιτικών κομμάτων στη Βουλή και όχι μόνο όλοι σχεδόν οι αρμόδιοι φορείς που πέρασαν από τη Βουλή έχουν τοποθετηθεί επικριτικά για το νομοσχέδιο, το οποίο έχει αντιφάσεις, έχει αντινομίες και κενά και ουδόλως ανταποκρίνεται η Αρχή που θέλουν να εγκαθιδρύσουν στις ανάγκες και απαιτήσεις της κυπριακής πολιτείας αλλά ιδιαίτερα της κοινωνίας και των πολιτών».

Σημείωσε ότι ο Γενικός Ελεγκτής, η Επίτροπος Διοίκησης και Προστασίας Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, η Επίτροπος Νομοθεσίας, η Έφορος Εσωτερικού Ελέγχου, ο Παγκύπριος Δικηγορικός Σύλλογος και πολλοί άλλοι φορείς της κοινωνίας των πολιτών έχουν εκφράσει ενστάσεις, ανησυχίες και προβληματισμούς για το περιεχόμενο του νομοσχεδίου, για να σημειώσει ότι η Επιτροπή Νομικών έχει ζητήσει εκ νέου από το αρμόδιο Υπουργείο να προβληματιστεί.

Εξέφρασε την πεποίθηση ότι αυτό το νομοσχέδιο ως έχει «ουδόλως ανταποκρίνεται στις ανάγκες και απαιτήσεις της κοινωνίας και πρέπει να κάνουν δεύτερες και σοφότερες σκέψεις», για να συμπληρώσει πως «αν δεν το πράξουν τότε ως Κοινοβούλιο και ως ΑΚΕΛ θα πάρουμε τις δικές μας αποφάσεις για να οδηγηθεί στην Ολομέλεια ένα νομοσχέδιο, που να ανταποκρίνεται σε αυτά που χρειάζεται η Κύπρος και όχι ένα νομοσχέδιο που έχει γίνει για το θεαθήναι και κυρίως για επικοινωνιακούς και μόνο σκοπούς».