Πάτωσαν τα αναπτυξιακά έργα: Εξαγγελίες πέραν του 1 δισ. ευρώ έμειναν στα χαρτιά

Του Κωνσταντίνου Ζαχαρίου

  • Στις κεφαλαιουχικές δαπάνες το 2019 έσπασε κάθε ρεκόρ, αφού το ποσοστό υλοποίησης ανήλθε μόλις στο 54%

 

Στα χαρτιά έμειναν τα περισσότερα αναπτυξιακά έργα τα οποία εξαγγέλθηκαν τα τελευταία χρόνια, αφού κόλλησαν σε γραφειοκρατικές διαδικασίες, αλλά και στην έλλειψη πολιτικής βούλησης για προώθησή τους.

Σύμφωνα με στοιχεία του Γενικού Λογιστηρίου, τα τελευταία τέσσερα χρόνια (2016 – 2019) συμπεριλήφθηκαν στον κρατικό προϋπολογισμό κονδύλια ύψους 3,3 δισ. ευρώ για αναπτυξιακά έργα. Ωστόσο, πέραν του 1 δισ. ευρώ έμειναν στα χαρτιά, αφού το ποσοστό υλοποίησης ανήλθε στο 68%. Μάλιστα το 2019 ήταν η χειρότερη χρονιά, αφού το ποσοστό υλοποίησης ανήλθε μόλις στο 62% (προϋπολογίστηκαν 877,3 εκατ. ευρώ αλλά υλοποιήθηκαν μόλις 545 εκατ. ευρώ).

Ανά κατηγορία το μεγαλύτερο πρόβλημα εντοπίζεται στις κεφαλαιουχικές δαπάνες, οι οποίες θεωρούνται πιο σημαντικές, αφού περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, τα έργα υποδομής και τους δρόμους. Συγκεκριμένα, με βάση τα στοιχεία, τα τελευταία τέσσερα χρόνια προϋπολογίστηκαν 2,2 δισ. ευρώ, αλλά υλοποιήθηκαν μόνο 1,3 δισ. ευρώ. Δηλαδή έργα ύψους 848,5 εκατ. ευρώ έμειναν στα χαρτιά, ενώ το ποσοστό υλοποίησης ανήλθε στο 61%. Μάλιστα το 2019 ήταν ίσως η χειρότερη χρονιά στην ιστορία, αφού το ποσοστό υλοποίησης ανήλθε μόλις στο 54% (προϋπολογίστηκαν 598,8 εκατ. ευρώ αλλά υλοποιήθηκαν μόλις 321,4 εκατ. ευρώ).

Αντίθετα, στις άλλες κεφαλαιουχικές δαπάνες η κατάσταση είναι ελαφρώς καλύτερη, αφού το ποσοστό υλοποίησης κυμαίνεται διαχρονικά στο 80% περίπου (τα τελευταία τέσσερα χρόνια προϋπολογίστηκαν 1,1 δισ. ευρώ αλλά υλοποιήθηκαν μόνο 868,6 εκατ. ευρώ).

Τα στοιχεία στις πιο σημαντικές κατηγορίες έχουν ως εξής:

Κατασκευαστικά έργα: Προϋπολογίστηκαν 294,9 εκατ. ευρώ τα τελευταία τέσσερα χρόνια (2016-2019), αλλά υλοποιήθηκαν μόλις 194,5 εκατ. ευρώ. Μάλιστα η κατάσταση γίνεται χειρότερη χρόνο με το χρόνο. Ενδεικτικά το 2016 το ποσοστό υλοποίησης ήταν 82%, ενώ το 2019 ανήλθε μόλις στο 49% (προϋπολογίστηκαν 88,6 εκατ. ευρώ, αλλά υλοποιήθηκαν μόλις 43,9 εκατ. ευρώ).

Έργα υποδομής: Προϋπολογίστηκαν 166,1 εκατ. ευρώ τα τελευταία τέσσερα χρόνια, αλλά υλοποιήθηκαν μόλις 98,4 εκατ. ευρώ. Μάλιστα η κατάσταση γίνεται χειρότερη χρόνο με το χρόνο. Ενδεικτικά, το 2016 το ποσοστό υλοποίησης ήταν 79%, ενώ το 2019 ανήλθε μόλις στο 56% (προϋπολογίστηκαν 40,6 εκατ. ευρώ αλλά υλοποιήθηκαν μόλις 23,1 εκατ. ευρώ).

Δρόμοι: Προϋπολογίστηκαν 235,5 εκατ. ευρώ τα τελευταία τέσσερα χρόνια, αλλά υλοποιήθηκαν μόλις 157,2 εκατ. ευρώ. Και σ’ αυτή την κατηγορία η κατάσταση γίνεται χειρότερη χρόνο με το χρόνο. Ενδεικτικά, το 2016 το ποσοστό υλοποίησης ήταν 66%, ενώ το 2019 ανήλθε στο 57% (προϋπολογίστηκαν 67,8 εκατ. ευρώ αλλά υλοποιήθηκαν μόλις 38,9 εκατ. ευρώ).

Ανέγερση, επέκταση και βελτίωση κτιρίων: Προϋπολογίστηκαν 376,3 εκατ. ευρώ τα τελευταία τέσσερα χρόνια, αλλά υλοποιήθηκαν μόλις 230,9 εκατ. ευρώ. Και σ’ αυτή την κατηγορία η κατάσταση γίνεται χειρότερη χρόνο με το χρόνο. Ενδεικτικά, το 2016 το ποσοστό υλοποίησης ήταν 69%, ενώ το 2019 ανήλθε μόλις στο 52% (προϋπολογίστηκαν 107,7 εκατ. ευρώ αλλά υλοποιήθηκαν μόλις 56,7 εκατ. ευρώ).

Αγορά γης και κτιρίων: Προϋπολογίστηκαν 307,2 εκατ. ευρώ τα τελευταία τέσσερα χρόνια, αλλά υλοποιήθηκαν μόλις 264,9 εκατ. ευρώ. Μάλιστα και σ’ αυτή την κατηγορία η κατάσταση γίνεται χειρότερη χρόνο με το χρόνο. Ενδεικτικά το 2016 το ποσοστό υλοποίησης ήταν 99%, ενώ το 2019 ανήλθε μόλις στο 70% (προϋπολογίστηκαν 76,1 εκατ. ευρώ αλλά υλοποιήθηκαν μόλις 53,9 εκατ. ευρώ).

Αγορά σταθερών και κινητών μηχανημάτων: Προϋπολογίστηκαν 77,6 εκατ. ευρώ τα τελευταία τέσσερα χρόνια, αλλά υλοποιήθηκαν μόλις 51,5 εκατ. ευρώ. Μάλιστα και σ’ αυτή την κατηγορία η κατάσταση γίνεται χειρότερη χρόνο με το χρόνο. Ενδεικτικά το 2016 το ποσοστό υλοποίησης ήταν 73%, ενώ το 2019 ανήλθε μόλις στο 46% (προϋπολογίστηκαν 21,5 εκατ. ευρώ αλλά υλοποιήθηκαν μόλις 10 εκατ. ευρώ).

Αγορά εξοπλισμού: Προϋπολογίστηκαν 132,5 εκατ. ευρώ τα τελευταία τέσσερα χρόνια, αλλά υλοποιήθηκαν μόλις 56 εκατ. ευρώ (ποσοστό 42%). Το 2019 σημειώθηκε οριακή βελτίωση σε σύγκριση με τα προηγούμενα χρόνια, αλλά το ποσοστό παραμένει σε χαμηλά επίπεδα (προϋπολογίστηκαν 33 εκατ. ευρώ, αλλά υλοποιήθηκαν μόνο 15,7 εκατ. ευρώ, ή ποσοστό 47%).

Αγορά άλλων στοιχείων ενεργητικού: Προϋπολογίστηκαν 4 εκατ. ευρώ τα τελευταία τέσσερα χρόνια, αλλά υλοποιήθηκαν 3,1 εκατ. ευρώ. Το ποσοστό υλοποίησης ανήλθε κατά μέσο όρο στο 77%. Το 2019 σημειώθηκε οριακή βελτίωση σε σύγκριση με τα προηγούμενα χρόνια, αφού το ποσοστό υλοποίησης ανήλθε στο 80% (προϋπολογίστηκαν 1,2 εκατ. ευρώ και υλοποιήθηκαν 939 χιλ. ευρώ).

Έργα και σχέδια συγχρηματοδοτούμενα από κοινοτικούς πόρους: Προϋπολογίστηκαν 562,5 εκατ. ευρώ τα τελευταία τέσσερα χρόνια, αλλά υλοποιήθηκαν μόνο 265,6 εκατ. ευρώ. Το ποσοστό υλοποίησης ανήλθε κατά μέσο όρο στο 47%. Το 2019 το ποσοστό υλοποίησης παρέμεινε στα ίδια χαμηλά επίπεδα, αφού ανήλθε στο 46% (προϋπολογίστηκαν 149,6 εκατ. ευρώ και υλοποιήθηκαν 70,1 χιλ. ευρώ).

Άλλα έργα: Προϋπολογίστηκαν 20,3 εκατ. ευρώ τα τελευταία τέσσερα χρόνια, αλλά υλοποιήθηκαν 16,2 εκατ. ευρώ. Το ποσοστό υλοποίησης ανήλθε κατά μέσο όρο στο 80%. Το 2019 σημειώθηκε οριακή βελτίωση σε σύγκριση με τα προηγούμενα χρόνια, αφού το ποσοστό υλοποίησης ανήλθε στο 82% (προϋπολογίστηκαν 8,5 εκατ. ευρώ και υλοποιήθηκαν 7 εκατ. ευρώ).

 

 

Ενθετάκι

Τα δέκα έργα μεγαλύτερης αξίας του προϋπολογισμού

 

Πολλά αναπτυξιακά έργα μεταφέρονται από χρόνο σε χρόνο και προφανώς τα περισσότερα δεν θα υλοποιηθούν ποτέ.

Ενδεικτικά, τα δέκα έργα μεγαλύτερης αξίας, τα οποία συμπεριλήφθηκαν στον προϋπολογισμό του 2020, είναι τα εξής: Ανέγερση νέου Αρχαιολογικού Μουσείου Κύπρου (98,8 εκατ. ευρώ), ανέγερση νέου κτιρίου Βουλής των Αντιπροσώπων (97,6 εκατ. ευρώ), κατασκευή δρόμου Πάφου – Πόλης Χρυσοχούς (83,3 εκατ. ευρώ), κατασκευή αυτοκινητόδρομου Αστρομερίτη – Ευρύχου (83 εκατ. ευρώ), κατασκευή της πρώτης φάσης του Περιμετρικού Αυτοκινητοδρόμου Λευκωσίας (71,4 εκατ. ευρώ), ανέγερση Επαρχιακού Δικαστηρίου Λευκωσίας (70 εκατ. ευρώ), κατασκευή τμήματος του δρόμου Ανάγιας – Καλού Χωριού Κλήρου (67 εκατ. ευρώ), μεταφορά νερού από τη μονάδα αφαλάτωσης Βασιλικού στη μείζονα Λευκωσία (53,5 εκατ. ευρώ), ανέγερση νέου κτιρίου Γενικού Χημείου (38,8 εκατ. ευρώ), κατασκευή της πρώτης φάσης του αυτοκινητόδρομου Λεμεσού (31,3 εκατ. ευρώ).

 

 

 

 

 

 

 

 

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy