Περί εξετάσεων τετραμήνων

του
Λουκά Παπαντωνίου*


Κατεβάστε το  Dialogos App
Apple | Android | Huawei



Το 1995 ξανακάναμε το λάθος να υιοθετήσουμε πρακτικές πανεπιστημίου στη Μέση Εκπαίδευση. Τότε, με το Ενιαίο Λύκειο, οι μαθητές είχαν το δικαίωμα να επιλέγουν μαθήματα όπως οι φοιτητές στο πανεπιστήμιο. Το Ενιαίο Λύκειο απέτυχε παταγωδώς, με αποτέλεσμα κάποιες ευρωπαϊκές χώρες να μην αναγνωρίζουν τα απολυτήρια των αποφοίτων μας, καθότι οι μαθητές μας επέλεγαν μαθήματα όπως Βρεφοκομία, Δακτυλογραφία και Φωτογραφία.

Το 2015 καταργήσαμε το Ενιαίο Λύκειο και επιστρέψαμε στην προτέρα μορφή του Λυκείου.

Από τη σχολική χρονιά 2019-20, πάλι υιοθετήσαμε πρακτικές πανεπιστημίου, δηλαδή εξετάσεις ανά τετράμηνο με αποτέλεσμα να διασαλευθεί και η ηρεμία στην Παιδεία. Τα δύο μεγαλύτερα μειονεκτήματα των εξετάσεων τετραμήνων είναι:

α) απώλεια διδακτικού χρόνου: Οι μαθητές/τριες μένουν στα σπίτια τους για δύο βδομάδες κατά τη διάρκεια των εξετάσεων τετραμήνου για να προετοιμαστούν. Αυτό έχει ως συνέπεια την απώλεια 70 διδακτικών περιόδων για όλα τα μαθήματα.

β) μία γραπτή αξιολόγηση κατά τη διάρκεια του τετραμήνου από τον εκπαιδευτικό: Ο/η εκπαιδευτικός περιορίζεται σε μόνο μία γραπτή αξιολόγηση για κάθε μάθημα κατά τη διάρκεια του τετραμήνου, τόσο στα εξεταζόμενα όσο και στα μη εξεταζόμενα. Η Παιδαγωγική Επιστήμη στη Μέση Εκπαίδευση -εν αντιθέσει με το πανεπιστημιακό επίπεδο σπουδών- διδάσκει ότι «η συνεχής αξιολόγηση της προόδου του κάθε μαθητή/τριας δεν διεξάγεται μόνο για τη βαθμολογία των μαθητών/τριών. Διεξάγεται για την επανατροφοδότηση, την περαιτέρω βελτίωση της μάθησης των μαθητών/τριών και αποτελεί μια διαρκή εκπαιδευτική διαδικασία, η οποία είναι αναπόσπαστο στοιχείο της διδασκαλίας-μάθησης» (Αξιολόγηση μαθητή, ΥΠΠΑΝ 2016).

Το παρόν άρθρο προτείνει μόνο ενιαίες γραπτές εξετάσεις τον Μάιο και όχι εξετάσεις τετραμήνου ώστε να αντικαταστήσουν τις προαγωγικές εξετάσεις, οι οποίες μέχρι και τη σχολική χρονιά 2018-19 θεματοθετούντο ενδοσχολικά. Ουδέν μεμπτό με τις ενιαίες γραπτές εξετάσεις, καθότι διασφαλίζουν το επίπεδο μάθησης. Όμως ο/η διδάσκων/σκουσα εκπαιδευτικός πρέπει να αφεθεί, κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς, να αυτενεργήσει με τον δικό του τρόπο διδασκαλίας και τον δικό του τρόπο αξιολόγησης, ώστε οι μαθητές/τριές του/της να επιτύχουν στις ενιαίες γραπτές εξετάσεις Μαΐου.

* Διευθυντής Α’ ΤΕΣΕΚ Λεμεσού

Eιδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο, όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy.
Ακολουθήστε μας και στο Google News.

Κατεβάστε το  Dialogos App
Apple | Android | Huawei