«Πισώπλατη μαχαιριά στην ΠΟΕΔ από ΟΕΛΜΕΚ – ΟΛΤΕΚ»

Φωτογραφία: Φίλιππος Χρίστου

Φίλιος Φυλακτού: Η απόφαση να δεχθούν το νέο εργασιακό καθεστώς με συμβόλαια αποτελεί πλήγμα στη συντεχνιακή αλληλεγγύη

Συνέντευξη στην Ελένη Κωνσταντίνου

Ιδιαίτερα έντονη ήταν η φετινή έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς για τους δασκάλους. Μάλιστα, την ερχόμενη εβδομάδα αποφασίζουν αν θα κλιμακώσουν ή όχι τα μέτρα ως αντίδραση στο νέο εργασιακό καθεστώς με τα δεκάμηνα συμβόλαια που έχει εισαγάγει στην εκπαίδευση η κυβέρνηση. Οπως επισημαίνει ο πρόεδρος της ΠΟΕΔ, Φίλιος Φυλακτού, φέτος, σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, θα υπηρετήσουν περίπου 965 έκτακτοι εκπαιδευτικοί, από τους οποίους οι 840 θα εργοδοτηθούν με τις ετήσιες συμβάσεις εργασίας, ενώ οι υπόλοιποι 125 με ένα νέο καθεστώς που, όπως έχει λεχθεί, θα καλύπτει περίοδο εργοδότησης δέκα μηνών. Το όλο ζήτημα είναι, πρωτίστως, εργασιακό-συνδικαλιστικό, όμως προκάλεσε, προκαλεί και θα προκαλεί σωρεία εκπαιδευτικών προβλημάτων σε βάρος των ίδιων των παιδιών. Την ίδια ώρα χαρακτηρίζει ως μεγάλο πλήγμα στη συντεχνιακή αλληλεγγύη που θα έπρεπε να υπάρχει τη στάση ΟΕΛΜΕΚ – ΟΛΤΕΚ.

Μετρούμε σχεδόν ένα μήνα από την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς. Πώς περιγράφετε, σήμερα, την κατάσταση μέσα στα σχολεία;

Η στελέχωση των σχολείων, ένα μήνα μετά την έναρξη, τείνει να ολοκληρωθεί. Η οριστικοποίηση του καθεστώτος εργοδότησης των 80 εκπαιδευτικών (15 στη Δημοτική Εκπαίδευση, 5 στην Προδημοτική και 60 στην Ειδική Εκπαίδευση) που αποφασίστηκε φέτος και η προσφορά των συμβολαίων αυτών αναμένεται να επιφέρει νέες αλλαγές και μετακινήσεις στο εκπαιδευτικό προσωπικό κάποιων σχολείων και συνεπακόλουθα κάποια αναστάτωση. Κυριότερο χαρακτηριστικό της νέας σχολικής χρονιάς είναι η αργοπορημένη στελέχωση. Γι’ άλλη μια χρονιά χάσαμε το στοίχημα της έγκαιρης και σωστής στελέχωσης των σχολείων. Κάτι που επηρεάζει αρνητικά την ομαλή έναρξη της σχολικής χρονιάς. Ελπίζουμε του χρόνου, πια, με την αλλαγή και της νομοθεσίας, ο καθεχρονικός αυτός στόχος επιτέλους να επιτευχθεί.

Ηδη η ΠΟΕΔ έχει προχωρήσει σε στάση εργασίας, ενώ την ερχόμενη εβδομάδα ενδεχομένως να προχωρήσει σε κλιμάκωση των μέτρων. Θέλετε να μας εξηγήσετε τον κύριο λόγο που οι οργανωμένοι δάσκαλοι αντιδρούν;

Η ΠΟΕΔ δεν αποδέχθηκε και αντιδρά στην απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου για να εργοδοτηθούν 80 εκπαιδευτικοί που θα καλύψουν ανάγκες που προέκυψαν τη νέα αυτή σχολική χρονιά με ένα καθεστώς εργοδότησης που δεν έχει ακόμη διευκρινιστεί, αντί με το έκτακτο καθεστώς της ετήσιας σύμβασης, όπως γινόταν όλα αυτά τα χρόνια. Οι ανάγκες της κάθε σχολικής χρονιάς καλύπτονται από το μόνιμο προσωπικό, όπως αυτό ορίζεται μέσα από τις οργανικές (μόνιμες) θέσεις στον προϋπολογισμό. Οι θέσεις αυτές δεν είναι αρκετές για να καλύψουν όλες τις ανάγκες και έτσι προσλαμβάνονται κάθε χρόνο με το καθεστώς της έκτακτης σύμβασης διάρκειας ενός έτους εκπαιδευτικοί για να τις καλύψουν. Φέτος, σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης θα υπηρετήσουν περίπου 965 έκτακτοι εκπαιδευτικοί, από τους οποίους οι 840 θα εργοδοτηθούν με τις ετήσιες συμβάσεις εργασίας, ενώ οι υπόλοιποι 125 με ένα νέο καθεστώς που, όπως έχει λεχθεί, θα καλύπτει περίοδο εργοδότησης 10 μηνών αντί 12. Το όλο ζήτημα είναι, πρωτίστως, εργασιακό-συνδικαλιστικό, όμως προκάλεσε, προκαλεί και θα προκαλεί σωρεία εκπαιδευτικών προβλημάτων σε βάρος των ίδιων των παιδιών.

Φωτογραφία: Φίλιππος Χρίστου
Φωτογραφία: φίλιππος χρίστου

Ωστόσο, έχετε κατηγορηθεί ότι για 28 άτομα που επηρεάζονται οδηγείτε χιλιάδες παιδιά και τις οικογένειές τους σε ταλαιπωρία.

Ο αριθμός των επηρεαζόμενων εκπαιδευτικών θα μπορούσε κάποιος να ισχυριστεί ότι είναι μικρός. Ομως δεν παύει να είναι μια αρνητικότατη εξέλιξη ως προς το εργασιακό καθεστώς των εκπαιδευτικών. Αυτή η ρύθμιση ίσχυσε και στην περσινή σχολική χρονιά μέχρι τις 14 Δεκεμβρίου, όπου οι 123 επηρεαζόμενοι εκπαιδευτικοί διορίστηκαν, τελικά, με ετήσιες συμβάσεις, όταν εγκρίθηκε το σχετικό κονδύλι από τη Βουλή. Υπήρξαν ξεκάθαρες διαβεβαιώσεις ότι αυτό δεν θα επαναλαμβανόταν τη φετινή σχολική χρονιά. Δυστυχώς, φέτος, όχι απλώς επαναλήφθηκε αλλά θα ισχύσει με μια χειρότερη μορφή από πέρσι.
Η οργάνωση αποφάσισε και προχώρησε, ως αντίδραση, σε προειδοποιητική στάση εργασίας. Απόφαση που σίγουρα δυσκόλεψε τους γονείς. Ομως αποτελεί αναφαίρετο δικαίωμα η απεργία που έχει κάθε εργαζόμενος όταν πλήττονται τα δικαιώματά του. Στον τομέα μας η απόφαση για το έσχατο μέτρο της απεργίας επηρεάζει, δυστυχώς, παιδιά και γονείς. Ζητήσαμε, όμως, και ζητούμε την κατανόησή τους.

Στον αντίποδα όμως έχουμε την ΟΕΛΜΕΚ και την ΟΛΤΕΚ, ή τουλάχιστον τις ηγεσίες τους, που θεωρούν ικανοποιητικό το νέο καθεστώς…

ΟΕΛΜΕΚ και ΟΛΤΕΚ έχουν αποδεχθεί το συγκεκριμένο καθεστώς. Σεβόμαστε την απόφασή τους. Δεν μπορούμε, όμως, να κρύψουμε την έκπληξή μας για την απόφασή τους, την οποία θεωρούμε μεγάλο πλήγμα στη συντεχνιακή αλληλεγγύη που θα έπρεπε να υπάρχει. Η απόφασή τους αποτέλεσε πισώπλατη μαχαιριά στην ΠΟΕΔ. Κάτι παρόμοιο είχε συμβεί και κατά τη συζήτηση του Νέου Σχεδίου Διορισμών, όπου οι δύο εκπαιδευτικές οργανώσεις ΟΕΛΜΕΚ και ΟΛΤΕΚ είχαν αποδεχθεί το 2022 ως το τέλος του μεταβατικού σταδίου. Η ΠΟΕΔ για να μην θυματοποιήσει εκατοντάδες εκπαιδευτικούς που επηρεάζονταν, αγωνίστηκε μόνη για περαιτέρω μετάθεση του μεταβατικού σταδίου. Το μεταβατικό στάδιο, μετά από πολύ έντονες πιέσεις και προσπάθειες της ΠΟΕΔ, μετατέθηκε μέχρι το 2027, χρονολογία που ίσχυσε και για τη Μέση Εκπαίδευση. Ετσι, με την προσπάθεια της ΠΟΕΔ, επωφελήθηκαν και τα μέλη των δύο άλλων εκπαιδευτικών οργανώσεων. Ολοι θα κριθούμε στον καθρέφτη της ιστορικής αλήθειας τόσο για τις αποφάσεις μας όσο και για τη στάση που τηρήσαμε σε κρίσιμες στιγμές του εκπαιδευτικού συνδικαλισμού.

Ο Υπουργός Παιδείας, ωστόσο, δηλώνει αποφασισμένος να προχωρήσει, ανεξαρτήτως αντιδράσεων. Σε αυτό το κομμάτι της μεταρρύθμισης δεν κάνετε δεύτερες σκέψεις ως ΠΟΕΔ; Δεν θέλετε να ακουστεί και η δική σας άποψη ή και να τις εφαρμόσετε μέσα στα σχολεία;

Η ΠΟΕΔ δεν τάχθηκε και δεν θα ταχθεί ενάντια στις προσπάθειες για αλλαγές και μεταρρυθμίσεις που θα εκσυγχρονίσουν πραγματικά το εκπαιδευτικό μας σύστημα. Με ξεκάθαρες θέσεις έχουμε ταχθεί υπέρ των ουσιαστικών αλλαγών που χρειάζονται να γίνουν στο εκπαιδευτικό μας σύστημα. Σε θέματα της καθημερινότητας των σχολείων και σε θέματα όπως το Σχέδιο Αξιολόγησης, τα Αναλυτικά Προγράμματα, το Ωρολόγιο Πρόγραμμα κ.ά. Ο ρόλος μας χωρίς αμφιβολία και με τις παραδοχές του ίδιου του Υπουργείου Παιδείας είναι βοηθητικός, εποικοδομητικός και πολύ ουσιαστικός.

Η δήλωση του Υπουργού νομίζω ότι έγινε κάτω από την ένταση που μπορεί ο ίδιος να αισθάνθηκε εξαιτίας της θεμιτής διαφωνίας της ΠΟΕΔ για το νέο εργασιακό καθεστώς που προτάθηκε και της απόφασής της Οργάνωσης για την προειδοποιητική στάση εργασίας. Η ΠΟΕΔ θα στηρίξει τις αλλαγές εκείνες που θα ληφθούν μέσα από θεσμικό, σωστά δομημένο και εποικοδομητικό διάλογο και οι οποίες θα εκσυγχρονίζουν και θα βελτιώνουν πραγματικά το εκπαιδευτικό σύστημα.

Δεν θα στηρίξουμε αλλαγές που γίνονται για χάρη των αλλαγών, όταν αυτές δεν θα συμβάλλουν αποδεδειγμένα στη βελτίωση και στην πρόοδο. Με τέτοιες αποφάσεις, δυστυχώς, το Υπουργείο Παιδείας αποδεικνύει ότι δεν μπορεί να στηρίξει σωστά το ίδιο τις αλλαγές και μεταρρυθμίσεις που εξαγγέλλει. Η ευθύνη δεν μπορεί να βαρύνει την ΠΟΕΔ. Είμαι βέβαιος, όμως, ότι ο ίδιος ο Υπουργός σεβόμενος την ΠΟΕΔ και γνωρίζοντας από πρώτο χέρι τη θετική συμβολή της σε πολλά ζητήματα δεν μπορεί παρά να επιδιώξει να έχει την ΠΟΕΔ συνοδοιπόρο στις προσπάθειες μεταρρυθμίσεων.

Συνεχίζετε όμως να έχετε τις δικές σας ανησυχίες;

Η ΠΟΕΔ δεν παραδίδει ποτέ λευκές επιταγές. Θέτει ξεκάθαρες προϋποθέσεις μέσα σε λογικά πάντοτε πλαίσια. Εχουμε σοβαρές, πια, ανησυχίες αν:

  • μπορεί να συζητηθεί ένα Νέο Σχέδιο Αξιολόγησης που για να λειτουργήσει σωστά, θα χρειαστεί επιπλέον 300-400, τουλάχιστον, νέες θέσεις εκπαιδευτικών,
  • θα επεκταθεί το πρόγραμμα αντιμετώπισης του αναλφαβητισμού και στα υπόλοιπα 274 σχολεία, κάτι που προϋποθέτει, τουλάχιστον, ακόμη 100 νέες θέσεις,
  • θα σχεδιαστούν σωστά οι απαραίτητες εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις,
  • αν για την υλοποίησή τους θα αλλάξει το εργασιακό καθεστώς όλων των εκπαιδευτικών,
  • οι εκπαιδευτικοί θα εξαναγκαστούν να «χρηματοδοτήσουν» τις αλλαγές αυτές.

Το Υπουργείο οφείλει να ξεκαθαρίσει τις πραγματικές του προθέσεις. Εμείς, ανάλογα, θα τοποθετηθούμε. Δηλώνουμε πλήρη ετοιμότητα για ένα ειλικρινή και θεσμικό διάλογο.


Οι σχέσεις με τον Υπουργό και οι δημοτικές εκλογές

Φωτογραφία: Φίλιππος Χρίστου
Φωτογραφία: φίλιππος χρίστου

Κύριε Φυλακτού, ποιες είναι οι σχέσεις σας με τον κ. Καδή; Εχετε κατηγορηθεί ότι ως ΠΟΕΔ «τραβάτε» τα πράγματα στα άκρα για να εξυπηρετήσετε άλλα συμφέροντα;

Οι σχέσεις μας είναι άριστες. Εχουμε διαφορετικές απόψεις σε συγκεκριμένα ζητήματα, κάτι που είναι θεμιτό. Διαφωνήσαμε και με προηγούμενους Υπουργούς. Ο κύριος Καδής τυγχάνει εκτίμησης από την ΠΟΕΔ για τον ακέραιο χαρακτήρα και την προσωπικότητά του. Διαφωνήσαμε με αποφάσεις που λήφθηκαν από το Υπουργείο. Αποφάσεις τις οποίες δεν έλαβε από μόνος του ο Υπουργός. Δεν είναι σκοπιμότητα από πλευράς ΠΟΕΔ ή η εξυπηρέτηση άλλων συμφερόντων. Γνώμονάς μας η προάσπιση του Δημόσιου Σχολείου και η διασφάλιση ποιοτικής δημόσιας εκπαίδευσης προς όφελος των παιδιών μας και του τόπου.

Πάντως, με αυτή την ευκαιρία, θέλω να διαψεύσω κάτι που με έκπληξη έχω ακούσει να λέγεται τον τελευταίο καιρό, ότι θα κατέλθω στις δημοτικές εκλογές διεκδικώντας τη θέση του Δημάρχου Λακατάμιας. Δεν συζήτησα ποτέ κάτι τέτοιο. Παραμένω στοχοπροσηλωμένος στην ΠΟΕΔ για την οποία όλοι καταθέτουμε αφειδώλευτα χρόνο και κόπο.

Eιδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο, όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy.
Ακολουθήστε μας και στο Google News.