Με πολιτική κατηγορία καταδικάστηκε ο Ιησούς

Hand of Christ nailed to the cross with a close up view of a mans hand with an iron nail hammered through onto a wooden cross symbolic of the crucifixion of Christ at Easter
Έλα στο Google News

 

Ίσως κάποιοι παραξενευτούν από τον τίτλο του σημερινού σημειώματος.
Ξέρουμε ή καλύτερα μάθαμε ότι ο λόγος που σταύρωσαν τον Χριστό ήταν θρησκευτικός, αφού δήλωνε ότι ήταν ο γιος του Θεού, πράγμα που ενοχλούσε το τότε θρησκευτικό κατεστημένο των Ιουδαίων.

Σε αυτό το σημείωμα θα επιχειρήσουμε να δούμε ποιο λόγο επικαλέστηκαν οι θρησκευτικοί ηγέτες των Ιουδαίων με βάση όχι οποιεσδήποτε εικασίες ή συγγράμματα άθεων και μη χριστιανών, αλλά με βάση τα ίδια τα ευαγγέλια.
Διότι όσο κι αν δεν το έχουμε προσέξει, τα ευαγγέλια (με όλες τις αντιφάσεις και τις αντιθέσεις τους) δίνουν την κατεύθυνση την οποία πρέπει να ακολουθήσουμε.

Πολλοί οι μεσσίες
Μέσα από την αφήγηση των ευαγγελίων, μπορούμε να δούμε και μια άλλη διάσταση από την επικρατούσα.
Ο Χριστός δίδασκε τα όσα δίδασκε, αλλά αυτό δεν προκαλούσε ιδιαίτερη πολεμική από πλευράς των Γραμματέων και των Φαρισαίων. Άλλωστε, εκείνες τις εποχές ήταν πολλοί εκείνοι που κήρυτταν ότι ήταν οι σωτήρες του λαού του Ισραήλ και αυτοί που θα τον απάλλασσαν από τη δουλεία των Ρωμαίων.
Στην Ιστορία έχουμε αρκετές καταγραφές τέτοιων ανθρώπων.
Μια λεπτομέρεια που πρέπει να προσέξουμε είναι η ακόλουθη: Ο μεσσίας και τα χαρακτηριστικά του περιγράφονται σε αρκετά σημεία της Παλαιάς Διαθήκης. Και καμία σχέση έχουν με την εικόνα που παρουσίαζε ο Ιησούς.
Ο μεσσίας ήταν ο απελευθερωτής, αυτός που με πύρινη ρομφαία θα ερχόταν να απελευθερώσει το λαό του από τη δουλεία, όπως αναφέραμε.
Αντίθετα, ο Ιησούς καμία σχέση είχε με αυτά. Ο Ιησούς μιλούσε για ειρήνη και δίδασκε να αγαπούμε τους εχθρούς μας (στην προκειμένη και τους Ρωμαίους), έλεγε να γυρίσεις και το άλλο μάγουλο αν κάποιος σε κτυπήσει στο ένα μάγουλο. Παράλληλα, μιλούσε και για πόλεμο: «Δεν ήρθα να φέρω ειρήνη αλλά μάχαιρα» κ.α. Κάλεσε τους μαθητές του να πουλήσουν ό,τι έχουν και να αγοράσουν μαχαίρια.
Από την άλλη όμως, μιλούσε για τη σωτηρία στην άλλη ζωή, δίνοντας και ένα θρησκευτικό επικάλυμμα στα όσα έλεγε.

Η σύλληψη και η δίκη ενώπιον των αρχιερέων
Σύμφωνα με την αφήγηση των ευαγγελίων, οι αρχιερείς δεν αντιδρούσαν έντονα με τα κηρύγματα του Ιησού.
Αντέδρασαν έντονα μόνο μετά από μια πράξη του: Όταν εκδίωξε τους εμπόρους από το ναό! Όταν επηρεάστηκαν τα οικονομικά τους συμφέροντα. Και από εκεί ξεκίνησε η όλη ιστορία της δίωξής του που οδήγησε στη σταύρωση.

Αμέσως μετά τη σύλληψη, το βράδυ, ο Ιησούς οδηγήθηκε κατευθείαν όχι στο σπίτι του πολιτικού και στρατιωτικού διοικητή, αλλά στο σπίτι του αρχιερέα Καϊάφα , όπου βρίσκονταν εκεί και οι γραμματείς και οι πρεσβύτεροι.
Όπως καταγράφεται, εκεί έγινε προσπάθεια να εξευρεθεί μια ψεύτικη κατηγορία και παρουσιάστηκαν πολλοί ψευδομάρτυρες, σύμφωνα με τον ευαγγελιστή Ματθαίο. Όμως δεν βρέθηκαν επαρκείς κατηγορίες, μέχρι που παρουσιάστηκαν δύο ψευδομάρτυρες, οι οποίοι κατηγόρησαν τον Ιησού ότι αυτός είπε πως μπορεί να γκρεμίσει το ναό του Θεού και μέσα σε τρεις μέρες να τον ξαναχτίσει.
Ρωτήθηκε ο Ιησούς αν αυτό είναι αλήθεια, αλλά δεν απάντησε. Τότε ο αρχιερέας τον ρώτησε αν είναι ο Μεσσίας, ο γιος του Θεού, για να πάρει την απάντηση: «Είμαι, όπως μόνος σου το είπες. Και σας λέω ότι σύντομα θα δείτε τον Υιό του Ανθρώπου να κάθεται στα δεξιά του Θεού και να έρχεται πάνω στα σύννεφα του ουρανού».
Τον κατηγόρησαν για βλασφημία και το συνέδριο πήρε την απόφαση ότι είναι ένοχος θανάτου.
Εδώ σημειώνουμε ότι ο ευαγγελιστής Λουκάς λέει ότι η δίκη έγινε πρωί και όχι αμέσως μετά τη σύλληψη, μέσα στη νύχτα, όχι στο σπίτι του αρχιερέα αλλά αλλού, όπου συνεδρίασε το μεγάλο συνέδριο. Σημαντικό επίσης είναι ότι ο Λουκάς δεν αναφέρεται καθόλου σε ψευδομάρτυρες, αλλά βάζει τους αρχιερείς να μπαίνουν αμέσως στο θέμα ρωτώντας τον αν είναι πράγματι ο Χριστός.
Ο ευαγ. Ιωάννης γράφει ότι ο Ιησούς οδηγήθηκε πρώτα στον Άννα, πεθερό του Καϊάφα, κάτι που δεν αναφέρουν καθόλου οι υπόλοιποι.
Ούτε ο Ιωάννης αναφέρεται σε ψευδομάρτυρες, αλλά, σε αντίθεση με τους άλλους, αναφέρει πως όλα έγιναν στο σπίτι του Άννα και όχι του Καϊάφα, ενώ δεν ήταν εκεί που καταδίκασαν τον Ιησού σε θάνατο.

Ενώπιον του Πιλάτου με την κατηγορία της βασιλείας
Οι αρχιερείς ήξεραν ότι δεν είχαν καμία εξουσία να καταδικάσουν κάποιο σε θάνατο, πολύ δε περισσότερο να τον εκτελέσουν.

Έτσι, χρειάστηκε να τον οδηγήσουν ενώπιον του Ρωμαίου διοικητή, του Πόντιου Πιλάτου.
Στον Πιλάτο είπαν τα περί βλασφημίας, αλλά επειδή οι Ρωμαίοι δεν νοιάζονταν για τα θρησκευτικά ζητήματα των υπόδουλων, αυτός δεν έδωσε καμία σημασία.

Όταν όμως του είπαν ότι αυτοαποκαλείται βασιλιάς των Ιουδαίων, τότε ο Πιλάτος έδειξε ενδιαφέρον. Διότι η αναφορά σε βασιλιά ενός έθνους ή μιας φυλής παραπέμπει σε ανταρσία και αμφισβήτηση της ρωμαϊκής εξουσίας.
Αμέσως ο Πιλάτος τον ρώτησε: «“Εσύ είσαι λοιπόν ο βασιλιάς των Ιουδαίων;” Ο Ιησούς του ανταποκρίθηκε: “Ναι, όπως το λες”. Κι άρχισαν να τον κατηγορούν οι αρχιερείς και οι πρεσβύτεροι, μα αυτός δεν έδινε καμιά απάντηση. Τότε του λέει ο Πιλάτος: “Δεν ακούς τα όσα σου καταμαρτυρούν;” Ο Ιησούς όμως δεν έδωσε καμιά απάντηση, κι ο διοικητής απόρησε πολύ γι’ αυτό».

Η πολιτική κατηγορία
Ο ευαγγελιστής Μάρκος αναφέρει ότι ο Πιλάτος είχε καταλάβει πως οι κατηγορίες εναντίον του Χριστού πήγαζαν από το φθόνο που έτρεφαν εναντίον του οι αρχιερείς, γι’ αυτό έδειξε δυσπιστία ως προς τις προθέσεις τους.

Ο Λουκάς από την πλευρά του μας πληροφορεί πως η κατηγορία που προσήψαν οι αρχιερείς στον Χριστό, ότι δηλαδή είναι ο βασιλιάς των Ιουδαίων, δεν πείθει τον Πιλάτο γι’ αυτό και δεν δίνει ιδιαίτερη σημασία με αποτέλεσμα: «… να τον κατηγορούν [τον Ιησού] λέγοντας: “Αυτόν εδώ τον πιάσαμε να ξεσηκώνει το λαό μας, να τον εμποδίζει να πληρώνει φόρους στον αυτοκράτορα και να ισχυρίζεται για τον εαυτό του πως είναι ο βασιλιάς, ο Μεσσίας”».
Όμως ο Πιλάτος και πάλι δεν πείστηκε .

Σύμφωνα και πάλι με τον Λουκά , ο Πιλάτος έστειλε τον Ιησού στον διοικητή της Γαλιλαίας, τον Ηρώδη, για να τον ακούσει κι αυτός. Όμως ο Ιησούς και πάλι δεν απαντούσε κι έτσι τον έστειλε πίσω στον Πιλάτο, ο οποίος εξακολουθούσε να μην πείθεται για την ενοχή του Ιησού.

Έτσι, τους αναγγέλλει ότι θα τον βασανίσει και θα τον απολύσει, αλλά τα σχέδιά του δεν προχωρούν, αφού το πλήθος ήθελε τη θανάτωση του Ιησού και την απελευθέρωση του Βαραββά. Σημειωτέον ότι ο Βαραββάς ήταν επαναστάτης και βρισκόταν στη φυλακή. Και το πλήθος ζητούσε την απελευθέρωση ενός πραγματικού επαναστάτη.
Μετά από την πίεση του πλήθους και των αρχιερέων, ο Πιλάτος ανακάλεσε την απόφασή του και ελευθέρωσε τον Βαραββά παραδίνοντας τον Ιησού στα χέρια τους να τον κάνουν ό,τι θέλουν.

Ναι, είμαι βασιλιάς…
Κι ενώ οι τρεις ευαγγελιστές γράφουν ότι ο Ιησούς δεν απαντούσε στις ερωτήσεις του Πιλάτου, ο Ιωάννης παραθέτει ολόκληρη συζήτηση μεταξύ των δύο. «“Εσύ είσαι ο βασιλιάς των Ιουδαίων;” Ο Ιησούς αποκρίθηκε: “Το ρωτάς από μόνος σου ή σου έχουν μιλήσει άλλοι για μένα;” “Μήπως εγώ είμαι Ιουδαίος;” του απάντησε ο Πιλάτος˙ “ο λαός ο δικός σου και οι αρχιερείς σε παρέδωσαν σ’ εμένα˙ τι έκανες λοιπόν;” Ο Ιησούς απάντησε: “Η δική μου βασιλεία δεν προέρχεται απ’ αυτό τον κόσμο˙ αν η βασιλεία μου προερχόταν από τον κόσμο αυτόν, οι στρατιώτες μου θα αγωνίζονταν να μην πέσω στα χέρια των Ιουδαίων. Αλλά η δική μου βασιλεία δεν προέρχεται από εδώ”. Του είπε τότε ο Πιλάτος: “Είσαι, λοιπόν, βασιλιάς;” “Ναι, είμαι βασιλιάς, όπως το λες”, αποκρίθηκε ο Ιησούς. “Εγώ γι’ αυτό γεννήθηκα και γι’ αυτό ήρθα στον κόσμο, για να φανερώσω την αλήθεια˙ όποιος αγαπάει την αλήθεια καταλαβαίνει τα λόγια μου”».
Κι αυτό έκρινε και την τύχη του Ιησού.

Η επιγραφή στο σταυρό
Όταν ο Ιησούς σταυρώθηκε, η επιγραφή που καρφώθηκε στο σταυρό δεν ήταν κοροϊδευτική όπως πιστεύουν οι περισσότεροι. Ήταν η κατηγορία για την οποία σταυρώθηκε.
Ο Ματθαίος και ο Λουκάς γράφουν ότι η επιγραφή έγραφε σε τρεις γλώσσες: «Αυτός είναι ο Ιησούς ο βασιλιάς των Ιουδαίων», κατά τον Μάρκο έγραφε «Ο βασιλιάς των Ιουδαίων», ενώ κατά τον Ιωάννη έγραφε «Ο Ιησούς ο Ναζωραίος, ο βασιλιάς των Ιουδαίων».

Μάλιστα, ο Ιωάννης μάς πληροφορεί πως αυτό ήταν απόφαση του Πιλάτου:
«Διαμαρτύρονταν, λοιπόν, οι αρχιερείς των Ιουδαίων στον Πιλάτο: “Μη γράφεις Βασιλιάς των Ιουδαίων, αλλά ότι εκείνος είπε, Είμαι βασιλιάς των Ιουδαίων”. Κι ο Πιλάτος αποκρίθηκε: “Ό,τι έγραψα, έγραψα”».

Αυτός λοιπόν ήταν ο λόγος που ο Ιησούς ανέβηκε στο σταυρό, σύμφωνα με τα ψυχρά δεδομένα που παραδίδουν οι ευαγγελιστές. Από εκεί και πέρα, χωρούν διάφορες ερμηνείες με κύριες αυτές της θρησκείας που τις προσαρμόζει στα δικά της δεδομένα.

 

 

Eιδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο, όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy.
Ακολουθήστε μας και στο Google News.