Πολλά τα προβλήματα που «καίνε» εκπαιδευτικούς και μαθητές

Έχουν μετατρέψει το σχολείο σε εξεταστικό κέντρο αντί χώρο γνώσεων και κριτικής σκέψης

Ανάγκη για περισσότερα σχολεία, ώστε να λυθεί το πρόβλημα του υπερπληθυσμού

Της Ελένης Κωνσταντίνου

Ενώπιον αρκετών προκλήσεων βρίσκεται σήμερα το δημόσιο σχολείο. Το θέμα αλλαγής ωραρίου που τέθηκε μπορεί να έχει τη δική του σημασία, ωστόσο δεν είναι το κύριο θέμα για να λύσει ουσιαστικά ζητήματα, τα οποία «καίνε» εκπαιδευτικούς και μαθητές.

Η ανάγκη για περισσότερα σχολεία ώστε να λυθεί το πρόβλημα του υπερπληθυσμού, οι απαραίτητες υποδομές ώστε να μπορούν να κάνουν τη δουλειά τους οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές, προβλήματα ασφάλειας και υγείας εντός των σχολικών χώρων και φυσικά ο τρόπος αξιολόγησης των μαθητών που τους έχει φέρει στο σημείο να κυνηγούν βαθμούς και όχι τη γνώση είναι μόνο μερικά από αυτά που πρέπει να επιλυθούν, όπως τονίζουν οι άμεσα εμπλεκόμενοι.

Apoxipsem 11

Δεν ικανοποιούν την ΟΕΛΜΕΚ οι λόγοι που προτάσσονται για αλλαγή ωραρίου

Το θέμα θεωρείται σχεδόν λήξαν από πλευράς ΟΕΛΜΕΚ αφού οι λόγοι που προτάσσονται για αλλαγή του ωραρίου και αποδίδονται στο κυκλοφοριακό ή γιατί μαθητές αργούν να κοιμηθούν το βράδυ άρα αργούν να ξυπνήσουν δεν είναι αρκετοί για να αλλάξει το ωράριο. «Η ΟΕΛΜΕΚ για να μπορέσει να τοποθετηθεί θέλει να έχει ενώπιόν της μία τεκμηριωμένη εισήγηση», ανέφερε στη «Χαραυγή» ο πρόεδρος της Οργάνωσης, Κώστας Χατζησάββας, προσθέτοντας ότι χρειάζεται μία ολοκληρωμένη πρόταση που να απαντάει στους λόγους που χρειάζεται να γίνει διαφοροποίηση του ωραρίου. Σημείωσε επίσης ότι τις πρώτες πρωινές ώρες υπάρχει μεγαλύτερη αποδοτικότητα των μαθητών, ενώ απέρριψε το ότι οι μαθητές αργούν στην πλειοψηφία τους να προσέλθουν το πρωί στο σχολείο. Αναφέρθηκε επίσης και στις καιρικές συνθήκες στο νησί μας όπου τους περισσότερους μήνες υπάρχουν υψηλές θερμοκρασίες, υπενθυμίζοντας ότι ακόμη εκκρεμεί η δέσμευση του Υπουργού Παιδείας για τοποθέτηση κλιματιστικών στις σχολικές μονάδες.

O Kώστας Χατζησάββας επεσήμανε ότι το δημόσιο σχολείο ταλανίζεται από αρκετά ζητήματα για τα οποία και θα πρέπει να δοθούν λύσεις.

Mathites Virus Test Prodromou Sxoleia 11

Τα σχολεία υποφέρουν από υπερπληθυσμό

Κληθείς από τη «Χαραυγή» να αναφερθεί σε κάποια από τα ζητήματα αυτά, ο πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ σημείωσε ότι σήμερα τα σχολεία υποφέρουν από τον υπερπληθυσμό. «Είναι ένα θέμα που πρέπει να λυθεί, υπάρχει η ανάγκη για ανέγερση νέων Γυμνασίων σε όλες τις επαρχίες». Ενδεικτικά αναφέρθηκε στην εξαγγελία της κυβέρνησης εδώ και χρόνια για το Νικολαΐδειο Γυμνάσιο στην Πάφο, το οποίο και εκκρεμεί, με την απαίτηση της ΟΕΛΜΕΚ για εφαρμογή του χρονοδιαγράμματος 1/9/2024.

Επίσης, ο πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ ανέφερε ότι καταρχάς υπάρχουν τόσα εκπαιδευτικά ζητήματα που έχουν ήδη τεθεί στον αρμόδιο υπουργό και θα πρέπει να λυθούν, όπως παραδείγματος χάριν εργαστηριοποίηση των μαθημάτων της Βιολογίας, Χημείας, όπως και άλλων μαθημάτων, καθώς επίσης και θέματα που έχουν σχέση με την ασφάλεια και υγεία, όπως τη διδασκαλία του μαθήματος Σχεδιασμός και Τεχνολογία εντός των εργαστηρίων. Σημείωσε πως αν και έχει συμφωνήσει και το ΥΠΠΑΝ με την εργαστηριοποίηση του μαθήματος της Βιολογίας από την Α’ Γυμνασίου, εντούτοις ακόμη δεν το έχει πράξει. «Διεκδικούμε την επανάκτηση της εξωδιδακτικής περιόδου για τους καθηγητές για προεργασία και μετεργασία στο μάθημα της Χημείας και της Φυσικής. Απαιτούμε από το ΥΠΠΑΝ να μας ενημερώσει για τη μελέτη που ολοκληρώθηκε στις αρχές Μαρτίου 2021 και αφορά τις συνθήκες ασφάλειας του μαθήματος Σχεδιασμός και Τεχνολογία εντός εργαστηρίων, το  οποίο διεξάγεται με υπεράριθμους μαθητές και ελλοχεύουν κίνδυνοι».

Άλλα ζητήματα που εκκρεμούν είναι οι εκπαιδευτικοί αορίστου χρόνου, με την ΟΕΛΜΕΚ να ζητά ισότιμη αντιμετώπιση με τους εργαζομένους αορίστου χρόνου στην ευρύτερη δημόσια υπηρεσία, καθώς και αύξηση των μόνιμων οργανικών θέσεων. Επίσης, οι επιτηρητές ασφαλείας (φύλακες) στα γυμνάσια, ένας θεσμός που εφαρμόστηκε στα λύκεια με αποτελέσματα και οι εκπαιδευτικοί ζητούν την εφαρμογή του και στα γυμνάσια, το νέο σύστημα διορισίμων κ.α.

Εκκρεμεί ακόμη και το θέμα με τις εξετάσεις τετραμήνων, αφού σύμφωνα με τον κ. Χατζησάββα είναι πασιφανή τα προβλήματα που δημιουργούνται από την εφαρμογή των ενδιάμεσων εξετάσεων τετραμήνων, όπως η συρρίκνωση ωφέλιμου διδακτικού χρόνου, δημιουργία ενός εξαιρετικά πιεστικού σχολικού προγράμματος που έχει αρνητικό αντίκτυπο για τις σχολικές μονάδες, τους εκπαιδευτικούς και κυρίως τους/τις μαθητές/τριες κ.ά. Ακόμη κανένας από τους στόχους που είχαν τεθεί εξαρχής από το ΥΠΠΑΝ για την εφαρμογή του εν λόγω θεσμού (π.χ. «βελτίωση μαθησιακών αποτελεσμάτων», «μείωση της παραπαιδείας», «αποφόρτιση της ύλης», «μείωση του άγχους και της πίεσης για τους/τις μαθητές/μαθήτριες», «αύξηση προσωπικού ελεύθερου χρόνου μαθητών/μαθητριών», «ώθηση στην αξιοποίηση των νέων ανατροφοδοτικών μορφών συνεχούς και δημιουργικής αξιολόγησης», «καταξίωση του σχολικού χρόνου στη συνείδηση των μαθητών/τριών», «μετατροπή του σχολείου σε κοινότητα μάθησης και δημιουργίας») δεν έχει επιτευχθεί.

Σε ό,τι αφορά τα αναλυτικά προγράμματα, ο πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ, Κώστας Χατζησάββας, δήλωσε ότι παρά το υψηλό επίπεδο του δημοσίου σχολείου, χρήζουν συνεχούς αναβάθμισης τα αναλυτικά προγράμματα. Το 2017 διεξήχθη αξιολόγηση των αναλυτικών προγραμμάτων, η οποία ολοκληρώθηκε το 2018, τα αποτελέσματα της οποίας ωστόσο δεν δημοσιεύθηκαν.

Πάντως σε ό,τι αφορά τα εκπαιδευτικά ζητήματα που παραμένουν σε εκκρεμότητα, η ΟΕΛΜΕΚ μετά και την πρόσφατη συνεδρία της Παγκύπριας Συνδιάσκεψης Γενικών Αντιπροσώπων δηλώνει έτοιμη να μπει σε διάλογο με το Υπουργείο Παιδείας, δεν πρόκειται να συναινέσει σε οποιεσδήποτε μονομερείς αποφάσεις, με το ΚΔΣ να έχει πλέον και την εξουσιοδότηση να λάβει δυναμικά μέτρα εάν χρειαστεί.

Sxoleia 11

Τι λέει η ΠΟΕΔ
Aπό το 2013 που έγινε η αξιολόγηση των ωρολόγιων και αναλυτικών προγραμμάτων στη Δημοτική Εκπαίδευση που εφαρμόστηκαν το 2011 δεν έγινε οποιαδήποτε άλλη αξιολόγηση για βελτίωσή τους, ανέφερε η πρόεδρος της ΠΟΕΔ, Μύρια Βασιλειάδου. Όπως σημείωσε, εντοπίζονται προβλήματα και αναντιστοιχίες των σχολικών εγχειριδίων με το περιεχόμενο των αναλυτικών προγραμμάτων, ενώ εισηγήθηκε την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών σε ειδικά θέματα. Την ίδια ώρα, σε γραπτή δήλωση σημειώνει την ετοιμότητα της ΠΟΕΔ να καταθέσει τεκμηριωμένες εισηγήσεις σε θέματα που αφορούν Ωρολόγια και Αναλυτικά Προγράμματα. «Ως ΠΟΕΔ καταθέσαμε την ανάγκη συνεχούς αξιολόγησης, αναπροσαρμογής και βελτίωσης τόσο των Ωρολόγιων όσο και των Αναλυτικών Προγραμμάτων, με ταυτόχρονη ανανέωση των σχολικών εγχειριδίων, αλλά και ευρύτερα του εκπαιδευτικού υλικού.
Όσον αφορά το ωράριο λειτουργίας σχολικών μονάδων, επισημάνθηκε ότι το θέμα είναι πολυπαραγοντικό με κοινωνικο-οικονομικές προεκτάσεις, οι οποίες και πρέπει να ληφθούν υπόψη στο διάλογο για το θέμα».

 

Θέμα αλλαγής ωραρίου – Πιο αργά η έναρξη μαθημάτων

Το θέμα αλλαγής του ωραρίου στα σχολεία έθεσε στην πρόσφατη συνεδρίαση της Επιτροπής Παιδείας της Βουλής ο πρόεδρός της και βουλευτής, Παύλος Μυλωνάς.

Αναφερόμενος στο ζήτημα του ωραρίου των σχολείων υποστήριξε ότι τα τελευταία χρόνια παρατηρήθηκε πρόβλημα προσέλευσης των μαθητών στα σχολεία, αφού οι ώρες έναρξης, 07:30 και 07:45, είναι αρκετά νωρίς. Όπως είπε, είναι ένα ζήτημα που πρέπει να συζητηθεί, ενώ εισηγήθηκε την έναρξη των μαθημάτων στα δημοτικά στις 8:00 π.μ. και σε λύκεια και τεχνικές σχολές στις 8:30, καθώς και όπως η διάρκεια κάθε μαθήματος αυξηθεί από τα 45 στα 50 λεπτά. Ο ίδιος προσωπικά ως πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Παιδείας θα επιμείνει μέχρι τέλους, είπε σημειώνοντας πως το θεωρεί απαραίτητο και για τους μαθητές και για τους εκπαιδευτικούς, αφού χιλιάδες εκπαιδευτικοί πηγαινοέρχονται από επαρχία σε επαρχία χαρακτηρίζοντας βάναυση την ώρα.

Όπως εξήγησε, σήμερα παρουσιάζονται σοβαρά προβλήματα στη διδασκαλία, καθώς κατά τις πρώτες δύο διδακτικές ώρες τα περισσότερα παιδιά είναι νυσταγμένα και δεν μπορούν να συγκεντρωθούν στο μάθημα, ενώ πολλά καθυστερούν να φτάσουν στο σχολείο.

Ανέφερε, ακόμα, ότι σκοπός είναι να ανοίξει μία γενικότερη συζήτηση, που θα οδηγήσει σε τμηματικές αλλαγές, με τελικό στόχο όμως την επίτευξη του ολοήμερου σχολείου.

Eιδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο, όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy.
Ακολουθήστε μας και στο Google News.