Πώς τα social media «υποκινούν» την άρνηση στα εμβόλια – Ο αλγόριθμος και ο ρόλος των διαφημίσεων

Νέα μελέτη πραγματοποιήθηκε για τον ρόλο που διαδραματίζουν τα social media στην άρνηση των εμβολίων κατά του κορονοϊού και τα στοιχεία είναι αποκαλυπτικά, καθώς φαίνεται ότι συμβάλλουν σημαντικά με αρκετούς τρόπους, πέρα από την διασπορά fake news.

 

Το technologynetworks.com αναφέρει πως το Τεχνικό Πανεπιστήμιο της Δανίας (DTU), έκανε έρευνα που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό «PLOS One» και έδειξε ότι τα οικονομικά συμφέροντα και ο τρόπος με τον οποίο ήδη λειτουργούν τα social media, αποτελούν πρόσφορο έδαφος για τους αρνητές.

Έτσι, η διασπορά fake news, το οικονομικό κέρδος και η κατεύθυνση «στο σωστό περιεχόμενο», συντελούν στη παραπληροφόρηση και στους χαμηλούς ρυθμούς εμβολιασμού.

Ο ρόλος του αλγόριθμου
Σύμφωνα με το δημοσίευμα, ιδιαίτερο ρόλο φάνηκε να διαδραματίζει ο αλγόριθμος των social media. Το σύστημα κατευθύνει τους χρήστες σε συγκεκριμένο περιεχόμενο που ενδιαφέρει μόνο αυτούς, με στόχο να εμφανίζονται οι διαφημίσεις στο κατάλληλο κοινό.

Αυτό λοιπόν, έχει δύο αποτελέσματα. Πρώτον, οι χρήστες βλέπουν στην αρχική μόνο θέματα και απόψεις που τους αφορούν άμεσα ή συμφωνούν, ενώ αποκλείουν οτιδήποτε άλλο. Παράλληλα, οι προτεινόμενες διαφημίσεις σχετίζονται με το θέμα και μπορεί να συμβάλλουν σημαντικά στη παραπληροφόρηση.

Παραδείγματος χάριν, ενδέχεται να διαφημίζεται ένας εναλλακτικός τρόπος θεραπείας, σε θέμα που παρουσιάζει τον κορονοϊό, ως μια απλή γρίπη.

Ελαχιστοποίηση στην επικοινωνία και ο ρόλος των εταιρειών
Μπορεί ο ρόλος των social media να είναι η ελεύθερη επικοινωνία, όμως στη περίπτωση των εμβολίων, δεν συμβαίνει αυτό.

Οι ερευνητές εντόπισαν πως όσοι εμβολιάστηκαν επικοινωνούσαν κυρίως με εμβολιασμένους για τα εμβόλια, ενώ οι ανεμβολίαστοι με όσους δεν έκαναν το εμβόλιο.

Αυτό έχει ως αποτέλεσμα, κανείς να μην έχει πλήρη εικόνα για την άλλη πλευρά, ενώ γίνεται πιο δύσκολη η διασπορά της είδησης.

Μάλιστα, φάνηκε ότι όσοι αρνούνται τα εμβόλια, έχουν άμεσες ή έμμεσες σχέσεις με εταιρείες που βγάζουν κέρδος από τις εναλλακτικές μορφές αντιμετώπισης της πανδημίας.

«Τα προφίλ των αντιπάλων των εμβολίων συχνά συνδέονται με εμπορικούς ιστότοπους που πωλούν εναλλακτικά προϊόντα υγείας. Αυτό είναι εκπληκτικό, δεδομένου ότι η διστακτικότητα των εμβολίων συχνά πηγάζει από φόβο οικονομικών συγκρούσεων και συμφερόντων. Προηγούμενες έρευνες έχουν δείξει ότι 12 άνθρωποι παγκοσμίως είναι υπεύθυνοι για την παραπληροφόρηση έναντι των εμβολίων, συμπεριλαμβανομένων των ανθρώπων που κερδίζουν μια περιουσία από την πώληση εναλλακτικών προϊόντων υγείας», ανέφερε χαρακτηριστικά ο Bjarke Mønsted, κάτοχος διδακτορικού από το DTU.

Τρόποι αντιμετώπισης
Ο Bjarke Mønsted μίλησε για τον τρόπο αντιμετώπισης του φαινομένου και σύμφωνα με τον ίδιο, η ευθύνη δεν βαραίνει μόνο τις υγειονομικές αρχές, αλλά και τους τεχνολογικούς κολοσσούς.

«Η έρευνα δείχνει ξεκάθαρα ότι η καταπολέμηση της παραπληροφόρησης είναι κοινή ευθύνη. Είναι σημαντικό τα μέσα ενημέρωσης να μην δημιουργούν μια λανθασμένη ισορροπία μεταξύ απόψεων που δίνουν ίσο, ή ίσως ακόμη περισσότερο, χρόνο προβολής σε επιχειρήματα κατά των εμβολίων που δεν τεκμηριώνονται από την επιστημονική βιβλιογραφία. δεν πρέπει να απεικονίζουν τις ιατρικές πληροφορίες και την παραπληροφόρηση ως ισοδύναμες απόψεις», είπε ο ερευνητής.

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy