Ποσοστό 10% αναγκάζεται να σταματήσει το σχολείο λόγω οικονομικών προβλημάτων!


  • Καθημερινή ενημέρωση

    Κάθε πρωί η επικαιρότητα στο inbox σου.


Συγκλονιστικά στοιχεία σε έκθεση της Κομισιόν για την Κύπρο

 

Ποσοστό πέραν του 10% αναγκάζεται να σταματήσει το σχολείο κυρίως λόγω οικονομικών προβλημάτων, σύμφωνα με έκθεση της Κομισιόν για την Κύπρο!

Τα στοιχεία τα οποία περιλαμβάνονται στην έκθεση είναι συγκλονιστικά όσον αφορά την κατάσταση στην οποία περιήλθε η κοινωνία. Την ίδια ώρα, προκαλούν έντονο προβληματισμό οι επισημάνσεις της Κομισιόν για την ποιότητα του εκπαιδευτικού μας συστήματος, αφού σχεδόν οι μισοί μαθητές έχουν «πολύ χαμηλές επιδόσεις στην ανάγνωση, τα μαθηματικά και τις θετικές επιστήμες», όπως αναφέρεται.

Στην έκθεση επισημαίνονται μεταξύ άλλων τα ακόλουθα:

• Η Κύπρος παρουσιάζει υψηλό ποσοστό στα άτομα τα οποία εγκαταλείπουν πρόωρα το σχολείο ή το πρόγραμμα κατάρτισης στο οποίο φοιτούν (10,2% έναντι 9,7% στην ΕΕ). Σημειώνεται μάλιστα ότι το ποσοστό αυξήθηκε δραματικά από το 2015 και έπειτα.

• Το ποσοστό είναι υψηλότερο στις αγροτικές περιοχές, όπου η συχνότητα φτώχειας είναι μεγαλύτερη (24% έναντι 18% στα προάστια και 15% στις πόλεις). Σημειώνεται επίσης ότι οι αγροτικές περιοχές παρουσιάζουν πιο χαμηλό ποσοστό και στους απόφοιτους ανώτατης εκπαίδευσης (29% έναντι 52% στο σύνολο του πληθυσμού)

• Πολύ υψηλό ποσοστό πρόωρης εγκατάλειψης του σχολείου παρουσιάζουν επίσης όσοι γεννήθηκαν σε τρίτη χώρα καθώς και τα άτομα με αναπηρίες.

• Οι περισσότεροι που εγκαταλείπουν πρόωρα την εκπαίδευση είναι γένους αρσενικού (τρία αγόρια προς δύο κορίτσια).

Οι μισοί έχουν χαμηλές επιδόσεις

 

Όσον αφορά την ποιότητα της εκπαίδευσης, στην έκθεση της Κομισιόν για την Κύπρο επισημαίνονται μεταξύ άλλων τα ακόλουθα:

• Ποσοστό 43,7% των μαθητών 15 ετών έχουν χαμηλές επιδόσεις στην ανάγνωση (σ.σ.: το αντίστοιχο ποσοστό στην ΕΕ είναι 22,5%). Σημειώνεται επίσης ότι πολύ χαμηλές είναι οι επιδόσεις και στα μαθηματικά και τις θετικές επιστήμες.

• Η Κομισιόν συνδέει το θέμα των χαμηλών επιδόσεων με τη φτώχεια, επισημαίνοντας ότι στο πρώτο κοινωνικοοικονομικό τεταρτημόριο το ποσοστό όσων έχουν χαμηλές επιδόσεις είναι ένα τρίτο, ενώ στο τελευταίο τεταρτημόριο είναι δύο τρίτα. Σημειώνεται πάντως ότι και στις δύο περιπτώσεις το ποσοστό στην Κύπρο είναι «από τα υψηλότερα στην ΕΕ».

• Τα στοιχεία δείχνουν επίσης ότι υπάρχει χάσμα μεταξύ των φύλων, αφού τα κορίτσια έχουν καλύτερες επιδόσεις από τα αγόρια.

Κίνδυνος για μακροχρόνιες επιπτώσεις λόγω της πανδημίας

Η έκθεση της Κομισιόν για την Κύπρο είναι καταπέλτης για τις πολιτικές τις οποίες ακολουθεί η κυβέρνηση, αλλά και για τη διαχείριση του τομέα της Παιδείας κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Αναφέρεται μάλιστα ότι «υπάρχει κίνδυνος η πανδημία να έχει μακροχρόνιες αρνητικές επιπτώσεις στα (ήδη χαμηλά) μαθησιακά αποτελέσματα των μαθητών».

Ενδεικτικές είναι οι ακόλουθες αναφορές:

• «Το εκπαιδευτικό σύστημα της Κύπρου είναι εξαιρετικά συγκεντρωτικό. Η χώρα υστερεί σε βασικές δεξιότητες αλλά και σε βαθμολογίες στις ψηφιακές δεξιότητες», όπως αναφέρεται. Επισημαίνεται επίσης ότι «το ποσοστό των αποφοίτων στις φυσικές επιστήμες, την τεχνολογία, την επιστήμη των μηχανικών και τα μαθηματικά είναι από τα χαμηλότερα στην ΕΕ (13,8%)».

• «Υπάρχει κίνδυνος η πανδημία να έχει μακροχρόνιες αρνητικές επιπτώσεις στα μαθησιακά αποτελέσματα των μαθητών», όπως αναφέρεται.

• Σημειώνεται επίσης ότι «οι δαπάνες για την εκπαίδευση ως ποσοστό του ΑΕΠ είναι σχετικά υψηλές στην Κύπρο (10%), αλλά δεν αντικατοπτρίζονται στα εκπαιδευτικά αποτελέσματα».

• Αναφέρεται ακόμη ότι: τα τελευταία χρόνια σημειώθηκε μόνο περιορισμένη πρόοδος στις μεταρρυθμίσεις στην εκπαίδευση και την κατάρτιση, συμπεριλαμβανομένης της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών. Αυτή παραμένει μια από τις βασικές προκλήσεις για το κυπριακό εκπαιδευτικό σύστημα. Επηρεάζει αρνητικά τα εκπαιδευτικά αποτελέσματα των μαθητών και έχει ως αποτέλεσμα χαμηλά ποσοστά συμμετοχής στην επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση (ένα από τα χαμηλότερα στην ΕΕ το 2019) και τη μάθηση ενηλίκων, καθώς και αναντιστοιχίες δεξιοτήτων».

Δεν υπάρχουν υποδομές στην προσχολική εκπαίδευση

Η έκθεση αναδεικνύει επίσης τις τεράστιες ελλείψεις στην προσχολική εκπαίδευση, λόγω της απουσίας του κράτους.

Ενδεικτικές είναι οι ακόλουθες αναφορές:

• Η συμμετοχή στην προσχολική εκπαίδευση είναι κάτω από τον μέσο όρο της ΕΕ (90,1% έναντι 92,8%), ενώ απέχει κατά πολύ από τον μίνιμουμ στόχο τον οποίο έχει θέσει η ΕΕ για το 2030 (96%).

• «Οι δημόσιες δαπάνες για την προσχολική εκπαίδευση είναι από τις χαμηλότερες στην ΕΕ», όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά.

• «Η Κύπρος βασίζεται σε μεγάλο βαθμό σε άτυπα περιβάλλοντα ή ιδιωτικά ιδρύματα, ειδικά για παιδιά κάτω των 3 ετών», προστίθεται. Αναφέρεται μάλιστα ότι αυτός είναι ένας από τους πιο σημαντικούς λόγους που είναι πιο χαμηλό το ποσοστό απασχόλησης στις γυναίκες.

• «Η δωρεάν δημόσια και επιδοτούμενη ιδιωτική παιδική μέριμνα είναι διαθέσιμη μόνο σε δικαιούχους ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος».

Κωνσταντίνος Ζαχαρίου

 

 

 

Ακολουθήστε μας στο Google News.
Eιδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο, όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy.