Πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά στην Κύπρο το Διεθνές Επιστημονικό Συνέδριο Κλασικών Σπουδών της EUROCLASSICA

Πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά στην Κύπρο το Διεθνές Επιστημονικό Συνέδριο Κλασικών Σπουδών της EUROCLASSICA, αναφέρει ανακοίνωση του Υπουργείου Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας.

Συγκεκριμένα, το συνέδριο, που είχε ως θέμα «New Perspectives in Classical Education: research, methodology, practices», πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή, 26 και το Σάββατο, 27 Αυγούστου 2022, στο Πολιτιστικό Ίδρυμα Τραπέζης Κύπρου.

Επισημαίνεται ότι το συνέδριο, το οποίο διοργανώθηκε για πρώτη φορά στην Κύπρο από το Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας (Διεύθυνση Μέσης Γενικής Εκπαίδευσης και Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Κύπρου), σε συνεργασία με τον Σύνδεσμο Ελλήνων Φιλολόγων Κύπρου «ΣΤΑΣΙΝΟΣ», τον Σύνδεσμο Ελλήνων Κυπρίων Φιλολόγων (ΣΕΚΦ – ΟΕΛΜΕΚ) και το Κέντρο Λογοτεχνικών και Πολιτισμικών Σπουδών (ΚΕΛΟΠΟΣ), επικεντρώθηκε σε ζητήματα διδακτικής των Κλασικών Σπουδών σε θεωρητικό, αλλά και σε πρακτικό επίπεδο και απευθυνόταν σε εκπαιδευτικούς, φοιτητές/φοιτήτριες, ερευνητές/ερευνήτριες και ακαδημαϊκούς από την Κύπρο και το εξωτερικό. Προς τον σκοπό αυτό είχαν προσκληθεί διακεκριμένοι ομιλητές/ομιλήτριες από διαφορετικά ερευνητικά και εκπαιδευτικά ιδρύματα.

Οι εργασίες του Συνεδρίου ξεκίνησαν με σύντομους χαιρετισμούς από τους εκπροσώπους των συμβαλλόμενων φορέων. Ο Καθηγητής Αρχαίας Ιστορίας στο University of Manchester και Επίτιμος Καθηγητής στο University of Antwerp, Christian Laes, Πρόεδρος της Euroclassica, καλωσόρισε τους συνέδρους και παρουσίασε τον χαρακτήρα, τους στόχους και τις δραστηριότητες του οργανισμού.

H Δρ Ειρήνη Ροδοσθένους, Πρώτη Λειτουργός Εκπαίδευσης και Πρόεδρος του Συνδέσμου Ελλήνων Φιλολόγων Κύπρου «Στασίνος», η οποία συντόνιζε τη διοργάνωση του Συνεδρίου, αφού παρουσίασε τους στόχους του Συνδέσμου, καθώς και τους στόχους του Συνεδρίου, ανέφερε ότι οι κλασικές σπουδές πρέπει να ενισχυθούν στη δευτεροβάθμια και τριτοβάθμια εκπαίδευση, ώστε τα παιδιά μας να καλλιεργήσουν πρωτίστως το πνεύμα τους και να αναπτύξουν κριτική σκέψη.

Ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Ελλήνων Κυπρίων Φιλολόγων (Σ.Ε.Κ.Φ.-ΟΕΛΜΕΚ), Δημήτρης Ταλιαδώρος, εξήρε τη σημαντική θέση της Κύπρου στον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό και αναφέρθηκε στην ιστορία, την πολιτιστική της παράδοση και κληρονομιά.

Η Δρ Εύα Πολυβίου, Πρόεδρος του Κέντρου Λογοτεχνικών και Πολιτισμικών Σπουδών (ΚΕΛΟΠΟΣ), επισήμανε ότι το Συνέδριο θα διευρύνει την αντίληψη των συνέδρων στην έρευνα όσον αφορά στη διδασκαλία των Κλασικών Γραμμάτων.

Ακολούθησε χαιρετισμός από τον Σταύρο Σταύρου, μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Φιλολογικού Συλλόγου «Παρνασσός» και της Euroclassica, εκ μέρους του Καθηγητή Αρχαίας Ελληνικής Γραμματείας στο Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου και Προέδρου του Φιλολογικού Συλλόγου «Παρνασσός», Βασιλείου Κωνσταντινόπουλου.

Ο Δρ Κυπριανός Δ. Λούης, Διευθυντής Μέσης Γενικής Εκπαίδευσης, απηύθυνε χαιρετισμό εκ μέρους του Υπουργού Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας, Πρόδρομου Προδρόμου. Επισήμανε ότι ο στόχος του Συνεδρίου να συνειδητοποιήσουμε όλοι και όλες την αναγκαιότητα για καλλιέργεια και ενίσχυση των κλασικών γραμμάτων, συνδέεται άμεσα με την ιστορικής σημασίας συνάντηση των Υπουργών Παιδείας Γαλλίας, Ιταλίας, Ελλάδας και Κύπρου, που πραγματοποιήθηκε στα τέλη του προηγούμενου έτους, με σκοπό την υπογραφή καταστατικού για τη συγκρότηση μιας «διεθνούς στρατηγικής για την καλλιέργεια και προώθηση της διδασκαλίας των Λατινικών και των Αρχαίων Ελληνικών».

Ακολούθως, ο Καθηγητής Christian Laes, Πρόεδρος της Euroclassica, στην εναρκτήρια, εισαγωγική ομιλία του Συνεδρίου, παρουσίασε τρόπους μέσα από τους οποίους μπορούν να αντιμετωπιστούν οι προκλήσεις και οι δυσκολίες που αντιμετωπίζει το πεδίο των Κλασικών Σπουδών παγκοσμίως.

Η Καθηγήτρια Κλασικών Σπουδών στο University of Durham, Edith Hall, στην εισήγησή της με τίτλο Classics teaching and postcolonial sensibility, αναφέρθηκε σε πρόσφατες περιπτώσεις δριμείας κριτικής απέναντι στις Κλασικές Σπουδές, οι οποίες συχνά κατηγορούνται ως όργανο προώθησης ρατσιστικών και επεκτατικών πολιτικών.

Ο Δρ Πάνος Χριστοδούλου, Επίκουρος Καθηγητής Ελληνικών Σπουδών στο Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Κύπρου και Επιστημονικός Συνεργάτης στο Πανεπιστήμιο Paris 1 Panthéon-Sorbonne, στην εισήγησή του με τίτλο Teaching the Greek antiquity in politically, religiously and culturally pluralistic societies, αναφέρθηκε στην ανάγκη της προσαρμογής της διδασκαλίας της Αρχαίας Ελληνικής Αρχαιότητας στη σύγχρονη πραγματικότητα, λαμβάνοντας υπ’ όψιν τις ιδιαιτερότητες της κοινωνίας, η οποία είναι πλέον πολιτικά, θρησκευτικά και πολιτισμικά πλουραλιστική.

Η Δρ Μαρία Γερολέμου, Λέκτορας Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας στο University of Exeter, στην εισήγησή της Transforming the class: the case of Greek and Roman technology, υποστήριξε τη σημασία της εισαγωγής θεμάτων που σχετίζονται με την αρχαία τεχνολογία στο σχολικό πρόγραμμα, με στόχο την περαιτέρω ανάπτυξη των αναλυτικών δεξιοτήτων των μαθητών αλλά και την εξάλειψη του χάσματος μεταξύ ανθρωπιστικών και θετικών επιστημών.

Η Καθηγήτρια Λατινικής Φιλολογίας στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Σοφία Παπαϊωάννου, παρουσίασε τη φιλοσοφία που διέπει τη δημιουργία του νέου σχολικού βιβλίου των Λατινικών στη Μέση Εκπαίδευση της Ελλάδας.

Οι φιλόλογοι του Ευρωπαϊκού Σχολείου ΙΙΙ των Βρυξελλών, Δρ Κατερίνα Μανδρώνη και Δρ Μαρία Καλλιμάνη, μέσα από την εισήγησή τους Learning – and teaching – Ancient Greek, παρουσίασαν πρωτότυπο διδακτικό υλικό για την εκμάθηση της Αρχαίας Ελληνικής, το οποίο βασίζεται σε σύγχρονες διδακτικές μεθόδους των επιστημών της Εφαρμοσμένης Γλωσσολογίας και Διδακτικής της Γλώσσας και απευθύνεται σε παιδιά που ζουν σε πολυπολιτισμικά και πολυγλωσσικά περιβάλλοντα.

Η εισήγηση της Brigitte Planty, προέδρου της Association Régionale des Enseignants de Langues Anciennes de Besançon, είχε τίτλο An experience of the joint teaching of Latin and Greek at middle school level (12-15 years old) και παρουσίαζε μία μέθοδο συν-διδασκαλίας των Αρχαίων Ελληνικών και Λατινικών, η οποία βασίζεται στην παράλληλη μελέτη αρχαίων ελληνικών και λατινικών κειμένων, που επιλέγονται με βάση κοινούς θεματικούς άξονες.

Η Δρ Χρυσάνθη Δημητρίου, φιλόλογος, Μέλος του Δ.Σ. του «Στασίνου» και Γραμματέας του «Κελοπός», στην εισήγησή της με θέμα Latin teaching and European literature: origins, connections and literary education, υποστήριξε ότι η διδασκαλία της Λατινικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας μπορεί να εμπλουτιστεί σημαντικά μέσα από την ανάδειξη της επιβίωσης των υπό εξέταση λατινικών κειμένων σε σημαντικά έργα της ευρωπαϊκής λογοτεχνίας.

Η κ. Ευτυχία Πιπονίδου, Β.Δ. φιλόλογος (ΥΠΑΝ & Παιδαγωγικό Ινστιτούτο), παρουσίασε την εισήγηση με τίτλο Teaching Ancient Greek through transmediation: results from a pedagogical intervention, όπου, αντλώντας στοιχεία από παραδείγματα πρακτικών εφαρμογών, κατέδειξε πως η διδασκαλία της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας μπορεί να εμπλουτιστεί σημαντικά μέσα από την παράλληλη, στοχευμένη χρήση των παραστατικών τεχνών.

Τέλος, ο Καθηγητής Θεατρικών Σπουδών, Βάιος Λιαπής, ο Αναπληρωτής Καθηγητής Αρχαίων Ελληνικών Αντώνης Πετρίδης και ο Δρ Γεώργιος Παππάς, Λειτουργός στο Εργαστήριο Εκπαιδευτικού Υλικού & Εκπαιδευτικής Μεθοδολογίας, του Ανοικτού Πανεπιστημίου Κύπρου, με την εισήγηση Teaching ancient theatre to long-distance adult learners through a 3D, photogrammetry-based game, παρουσίασαν τον σχεδιασμό, την ανάπτυξη και την παιδαγωγική εφαρμογή ενός εκπαιδευτικού παιχνιδιού που παρέχει εικονική επίσκεψη στο αρχαίο θέατρο των Φιλίππων, μέσα από αυτοματοποιημένα κουίζ.

Προστίθεται ότι εκτός από τις επιστημονικές ομιλίες, το συνέδριο πλαισίωναν και άλλες δραστηριότητες πολιτιστικού περιεχομένου. Συγκεκριμένα, οι σύνεδροι είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν παραστάσεις εμπνευσμένες από τον κόσμο της κλασικής παιδείας: ένα κονσέρτο με τον Κύπριο συνθέτη Φαίδρο Καβαλλάρη με μελοποιημένα αποσπάσματα από την ποίηση της Σαπφούς και το έργο Διδώ/Ελίσσα της Μαγδαλένας Ζήρα. Επίσης, έγιναν επισκέψεις σε σημαντικούς αρχαιολογικούς χώρους, καταλήγει η ανακοίνωση.

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy