Προκαταρκτικό προγραμματισμό για εγκατάσταση κλιματισμού σε όλες τις αίθουσες διδασκαλίας στα δημόσια σχολεία, παρουσιάζει το ΥΠΠΑΝ

Πενταετή προκαταρκτικό προγραμματισμό για την εγκατάσταση κλιματισμού σε όλες τις αίθουσες διδασκαλίας στα δημόσια σχολεία, κόστους γύρω στα €102 εκ., αναφέρει ότι ετοίμασε το Υπουργείο Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας (ΥΠΠΑΝ).


Παρουσιάζοντας το δεδομένα της απόφασης πολιτικής και προγραμματισμού για κλιματισμό στα δημόσια σχολεία, το Υπουργείο Παιδείας αναφέρει σε ανακοίνωση ότι σύμφωνα με καταγραφή που έγινε πριν σχεδόν τρία χρόνια, τον Οκτώβριο 2019, υπήρχαν 4.597 συσκευές κλιματισμού σε 523 από τα 718 σχολεία, δηλαδή εννέα συσκευές σε καθένα από αυτά τα σχολεία, ενώ ο συνολικός αριθμός «σήμερα είναι οπωσδήποτε μεγαλύτερος».

Στόχος, αναφέρεται, είναι να εγκατασταθούν σε όλες τις αίθουσες διδασκαλίας.

Αναφέρεται ότι υπάρχει πρόταση για ένα πενταετές σχέδιο εφαρμογής, με πρόσθετες αναπτυξιακές δαπάνες του Υπουργείου Παιδείας €20 εκ. ετησίως, ενώ εξετάζονται δυο εναλλακτικά επιχειρησιακά σενάρια.


«Το θέμα των κλιματικών συνθηκών στα σχολεία μας απασχολεί εδώ και χρόνια», αναφέρεται στην ανακοίνωση, καθώς εγείρεται κατ’ επανάληψη από τους οργανωμένους γονείς, τις εκπαιδευτικές οργανώσεις και τους μαθητές/μαθήτριες, και κατά καιρούς επανέρχεται το θέμα των υψηλών θερμοκρασιών.

Κατά την περίοδο των Παγκυπρίων Εξετάσεων, για παράδειγμα, «γίνεται αντιληπτό ότι θα έπρεπε να εξασφαλίζονται οι καλύτερες συνθήκες όχι σε μερικούς, αλλά σε όλους τους σχολικούς χώρους όπου οι υποψήφιοι συμμετέχουν σε εξεταστικές διαδικασίες», προστίθεται..

Αναφέρεται ότι κατά καιρούς έχει εξεταστεί το θέμα από το ΥΠΠΑΝ και έχουν γίνει σχετικές μελέτες και διεργασίες, «χωρίς μέχρι τώρα να δοθεί κάποια οριστική λύση»,


Μέχρι τώρα, προστίθεται, και σύμφωνα με το Κτηριολογικό Πρόγραμμα του ΥΠΠΑΝ εγκαθίστανται και λειτουργούν κλιματιστικά στα γραφεία Διεύθυνσης και Γραμματείας, στις Αίθουσες Καθηγητών και Δασκάλων, στις Αίθουσες Ειδικής Εκπαίδευσης, Πολλαπλής Χρήσης και Εκδηλώσεων, στα ιατρεία και σε εργαστήρια. «Στην πράξη διαθέτουν όμως κλιματιστικά και αρκετές αίθουσες διδασκαλίας, αλλά η ανισομέρεια στην κατανομή πρέπει να προβληματίσει», προστίθεται.

Το ΥΠΠΑΝ αναφέρει ότι έχει προχωρήσει σε απόφαση πολιτικής η οποία ανακοινώθηκε αρχικά τον Σεπτέμβριο 2020, μετά και από σχετική πρόταση και του Προέδρου του Δημοκρατικού Συναγερμού, για εγκατάσταση κλιματισμού στα σχολεία.

Έκτοτε, προστίθεται, έγινε μια προκαταρκτική μελέτη από τις υπηρεσίες του Υπουργείου και προέκυψε μια πρόταση σχεδιασμού, και έγινε ένας προγραμματισμός που προβλέπει εγκατάσταση συστημάτων κλιματισμού και εξαερισμού σε όλα τα δημόσια σχολεία.


«Σε αυτή τη βάση και εφόσον, μετά από συνεννοήσεις με το Υπουργείο Οικονομικών, υποβληθεί πρόταση και εγκριθεί από το Υπουργικό Συμβούλιο, θα προχωρήσουμε στην απαραίτητη λεπτομερή τεχνικο-οικονομική μελέτη», αναφέρεται.

Υπολογίζεται ότι πρόκειται για έργο για το οποίο απαιτείται επένδυση γύρω στα €102 εκ. και θα έχει χρονική διάρκεια πέντε ετών.

Υπολογίζεται ότι για την αναβάθμιση της ηλεκτρικής εγκατάστασης στα σχολεία, θα δαπανηθούν €70 εκ., για  την αύξηση φορτίου Α.Η.Κ., €15 εκ., για την προμήθεια και εγκατάσταση κλιματιστικών,  €15 εκ., και για την προμήθεια και εγκατάσταση εξαερισμού, €2 εκ.


Σημειώνεται περαιτέρω ότι εκτός της γενικής δαπάνης η κατανάλωση ηλεκτρικού ρεύματος θα αυξηθεί κατά ένα ποσό που μπορεί να ανέρχεται σε περίπου €4 εκ. ετησίως (€70.000 ημερησίως για περίοδο περίπου τριών μηνών), ενώ πιθανώς τα σχολεία θα ενταχθούν και σε άλλη διατίμηση. Η εκτίμηση αυτή συνδυάζεται όμως και με τις ευρείας κλίμακας εξοικονομήσεις λόγω του προγράμματος εγκατάστασης φωτοβολταϊκών συστημάτων σε όλα τα σχολεία, το οποίο ολοκληρώνεται αυτό το καλοκαίρι, αναφέρεται.

Μπορεί να προταθούν δυο εναλλακτικά επιχειρησιακά σχέδια, αναφέρει η ανάλυση, προσθέτοντας ότι είτε η υλοποίηση του Έργου θα ανατεθεί στις Σχολικές Εφορείες και αυτές θα προχωρήσουν με τη Μέθοδο της Μελετοκατασκευής στη βάση Οδηγιών των Τεχνικών Υπηρεσιών του ΥΠΠΑΝ, είτε θα αναλάβουν οι Τεχνικές Υπηρεσίες του ΥΠΠΑΝ να ετοιμάσουν τις σχετικές προδιαγραφές, έγγραφα διαγωνισμού, αξιολόγηση προσφορών κ.ο.κ. και θα προχωρήσουν επίσης με τη Μέθοδο της Μελετοκατασκευής σε συνεργασία με συγκεκριμένες κοινοπραξίες εταιρειών/γραφείων.

«Σε οποιαδήποτε από τις δυο περιπτώσεις οι Τεχνικές Υπηρεσίες του ΥΠΠΑΝ θα ενισχυθούν με εξειδικευμένο προσωπικό, αναλόγως της επιλογής που θα γίνει», αναφέρεται.


Αναφερόμενο στις εναλλακτικές προτάσεις βελτίωσης σχολικών χώρων, το Υπουργείο λέει ότι, τον Σεπτέμβριο 2019 συστάθηκε Ειδική Συμβουλευτική Επιτροπή για τη διερεύνηση και συζήτηση του όλου ζητήματος. Συμμετείχαν πέντε υπουργεία, η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, η Αρχή Ηλεκτρισμού Κύπρου, το Πανεπιστήμιο Κύπρου, το ΤΕΠΑΚ, το ΕΤΕΚ και η Συντονιστική Επιτροπή Σχολικών Εφορειών. Μέσω αυτής της διαδικασίας προέκυψαν ορισμένα πορίσματα και εισηγήσεις.

Αναφέρεται ότι η αρχική πρόταση ήταν ότι θα έπρεπε να αναζητηθούν εναλλακτικοί τρόποι βελτίωσης των κτηρίων και των χώρων, προκειμένου να εξασφαλίζονται καλύτερες συνθήκες. «Η πρόταση αυτή στηρίζεται στην εκτίμηση ότι μπορεί με άλλες μεθόδους, που θα ήταν φιλικότερες στο περιβάλλον, να επιτευχθούν ικανοποιητικά αποτελέσματα χωρίς κλιματισμό,» αναφέρεται. «Ενδεικτικά αναφέρεται ότι σχετική πρόταση για διαμόρφωση των σχολικών κτηρίων κατά τρόπο που να εξασφαλίζεται θερμική άνεση (χωρίς κλιματισμό) υπολογίστηκε ότι θα είχε κόστος 60 εκατ. Ευρώ», προστίθεται.

Στο πλαίσιο αυτών των κατευθύνσεων, το ΥΠΠΑΝ αναφέρει ότι στοχεύει συστηματικά στην ενεργειακή αναβάθμιση των σχολικών κτηρίων και τη μετατροπή τους σε κτήρια σχεδόν Μηδενικής Ενεργειακής Κατανάλωσης. Αυτό, προστίθεται, «γίνεται για όλα τα νέα σχολικά κτήρια που ανεγείρονται, καθώς και στις περιπτώσεις κτηρίων για τα οποία γίνεται αντισεισμική αναβάθμιση ή/και επέκταση», με στόχο τη δημιουργία συνθηκών θερμικής άνεσης, ενώ σε όλα τα προαναφερθέντα έργα εγκαθίστανται πρόνοιες για επιτοίχια συστήματα αερισμού/εξαερισμού.


Σημειώνεται ότι μέχρι στιγμής περισσότερα από 60 δημόσια σχολεία έχουν αναβαθμιστεί ενεργειακά. Στο ενδιάμεσο προστέθηκε το πιλοτικό πρόγραμμα PEDIA, σε συνεργασία με το Ενεργειακό Γραφείο Κύπρου, στο πλαίσιο του οποίου γίνεται η κατάλληλη διαμόρφωση 25 σχολείων, αναφέρεται.

Περαιτέρω σημειώνεται ότι στο πλαίσιο των προγραμμάτων του Ταμείου Ανάκαμψης και Συνοχής το ΥΠΠΑΝ είχε καταθέσει πρόταση για ένα σχέδιο ενεργειακής αναβάθμισης αριθμού σχολικών κτηρίων και μετατροπής τους σε κτήρια σχεδόν Μηδενικής Ενεργειακής Κατανάλωσης, αλλά αυτή η πρόταση δεν κατέστη τελικά δυνατό να συμπεριληφθεί στο Σχέδιο.

Προστίθεται ότι σε σύσκεψη που έγινε το Καλοκαίρι 2021 κατατέθηκαν από το ΕΤΕΚ και εμπειρογνώμονες σχετικής ομάδας του Πανεπιστημίου Κύπρου συγκεκριμένες εισηγήσεις για τη δημιουργία συνθηκών θερμικής άνεσης στους σχολικούς χώρους και ορισμένες από τις προτάσεις βρίσκονται σε διαδικασία δοκιμαστικής εφαρμογής.


Το σχέδιο εγκατάστασης κλιματισμού μπορεί να συντρέχει με ορισμένες από τις πιο πάνω εισηγήσεις και ενδεχομένως να εφαρμόζεται εκεί όπου οι εναλλακτικές λύσεις δεν εξασφαλίζουν ικανοποιητικές συνθήκες, καταλήγει η ανακοίνωση.

ΚΥΠΕ

Ακολουθήστε το dialogos.com.cy, στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy.