Πρόκληση το αυξανόμενο ενδιαφέρον μαθητών για τις Τεχνικές Σχολές – Τι αναφέρει ο διευθυντής Τεχνικής Εκπαίδευσης

Ο διευθυντής Μέσης Τεχνικής Εκπαίδευσης, Ηλίας Μαρκάτζιης, μιλά στη «Χαραυγή» για την αυξητική τάση που δείχνει το ενδιαφέρον για φοίτηση στις Τεχνικές Σχολές, αλλά και τον προγραμματισμό του ΥΠΠΑΝ για αναβάθμιση του θεσμού ποιοτικά και κτιριακά

Του Ειρηναίου Πίττα

Τάση για στροφή στα τεχνικά επαγγέλματα φαίνεται να υπάρχει τα τελευταία χρόνια, όπως φανερώνει και η αύξηση των μαθητών που μετά το Γυμνάσιο επιλέγουν να φοιτήσουν σε προγράμματα των Τεχνικών και Επαγγελματικών Σχολών Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΤΕΣΕΚ) παρά σε Λύκεια.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τον διευθυντή Μέσης Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, Ηλία Μαρκάτζιη, από το 2010 μέχρι σήμερα έχει διπλασιαστεί το ποσοστό συμμετοχής των μαθητών/τριών σε προγράμματα των ΤΕΣΕΚ.

Ενδεικτικά, το 2010 το ποσοστό συμμετοχής ήταν στο 11%, ενώ σήμερα αυτό το ποσοστό έχει αυξηθεί στο 22%. Κληθείς να απαντήσει ποιος είναι ο στόχος του Υπουργείου Παιδείας (ΥΠΠΑΝ), ο κ. Μαρκάτζιης δήλωσε στη «Χαραυγή» πως στόχος είναι ο αριθμός αυτός να αυξηθεί μέχρι και 30%-35% τα επόμενα χρόνια, «καθώς η προσφορά και η συμμετοχή στα προγράμματα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης αποτελούν προτεραιότητά του, ως απάντηση στις απαιτήσεις της σύγχρονης εποχής για οικονομική ανάπτυξη, ανταγωνιστικότητα και κοινωνική συνοχή».

Αύξηση ενδιαφέροντος αλλά έλλειψη θέσεων

Δυστυχώς, παρά την αύξηση του ενδιαφέροντος, η έλλειψη επαρκών θέσεων, ειδικά σε συγκεκριμένους κλάδους ή προγράμματα, έχει ως αποτέλεσμα αρκετοί μαθητές να μη γίνονται δεκτοί στις Τεχνικές και να στέλνονται αναγκαστικά σε Λύκεια, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την επαγγελματική τους σταδιοδρομία. Το ΥΠΠΑΝ αναγνωρίζει το πρόβλημα και την ανάγκη για αύξηση των θέσεων, με τον κ. Μαρκάτζιη να δηλώνει ότι «ο μόνος λόγος που μπορεί ένα παιδί να μην εγγραφεί στο πρόγραμμα της πρώτης του επιλογής είναι κυρίως η έλλειψη θέσεων στα εργαστήρια». Όπως εξήγησε, υπάρχει το ενδεχόμενο μη εξασφάλισης θέσης σε συγκεκριμένα προγράμματα, κυρίως αυτά που περιλαμβάνουν εργαστηριακά μαθήματα, καθώς τα εργαστήρια έχουν τη δυνατότητα να εξυπηρετήσουν συγκεκριμένο αριθμό μαθητών. Κληθείς να απαντήσει με ποια κριτήρια γίνεται επιλογή των μαθητών, υπογράμμισε ότι η επιλογή στηρίζεται σε γνωστά, μετρήσιμα και διαφανή κριτήρια μοριοδότησης, τα οποία περιλαμβάνουν τη γυμνασιακή επίδοση και αριθμό κοινωνικοοικονομικών κριτηρίων.

Δύο νέες Τεχνικές μέχρι το 2025

Στην ερώτηση πώς το ΥΠΠΑΝ ευελπιστεί να λύσει το θέμα, σημείωσε πως στοχεύει στην αύξηση των προσφερόμενων προγραμμάτων σπουδών με τη δημιουργία νέων ΤΕΣΕΚ, οι οποίες θα ανεγερθούν σε γεωγραφικές περιοχές οι οποίες θα εξυπηρετούν μεγαλύτερο αριθμό μαθητών. «Επίσης, γίνονται επεκτάσεις σε αριθμό ΤΕΣΕΚ με νέα εργαστήρια και αίθουσες διδασκαλίας. Η καλύτερη ενημέρωση των παιδιών για όλα τα προγράμματα εκπαίδευσης επίσης θα βοηθήσει, αφού η ζήτηση θα γίνει πιο ισοζυγισμένη», συμπλήρωσε. Σε σχέση με τις δύο νέες Τεχνικές σε Λάρνακα και Λεμεσό, ο κ. Μαρκάτζιης επεσήμανε πως «βρίσκονται στο στάδιο σχεδιασμού και αναμένεται να ολοκληρωθούν μέχρι το 2025, προς αντικατάσταση δύο άλλων, στοχεύοντας στην αύξηση της δυναμικότητάς τους. Θα περιλαμβάνουν μεγαλύτερο αριθμό εξοπλισμένων αιθουσών και εργαστηρίων με εξειδικευμένο εξοπλισμό υψηλής τεχνολογίας, θα έχουν διπλάσιο αριθμό χωρητικότητας και κατ’ επέκταση θα προσελκύσουν πολύ μεγαλύτερο αριθμό μαθητών».

Κληθείς να απαντήσει πού αποδίδεται η αύξηση του ενδιαφέροντος για τις Τεχνικές Σχολές από τους μαθητές, ο κ. Μαρκάτζιης αναφέρθηκε αρχικά στην ποιότητα των προσφερόμενων προγραμμάτων, «τα οποία στηρίζονται σε επιστημονικά πρότυπα και κατευθυντήριες γραμμές από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και την αγορά εργασίας, στο άρτια ειδικευμένο εκπαιδευτικό προσωπικό των ΤΕΣΕΚ, καθώς επίσης και στη σύνδεση των προγραμμάτων με τα προγράμματα των Μεταλυκειακών Ινστιτούτων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΜΙΕΕΚ) και την ευρύτερη αγορά εργασίας».

Ακόμα, πρόσθεσε τη στάση που τηρεί η κοινωνία τα τελευταία χρόνια, «η οποία ωριμάζει και αντιλαμβάνεται τη σημασία των ΤΕΣΕΚ και κατ’ επέκταση την αξία των τεχνικών και τεχνολογικών επαγγελμάτων». Επεσήμανε επίσης το γεγονός ότι η οικονομική κρίση «συνέβαλε σε πολύ μεγάλο βαθμό στην αλλαγή της αντίληψης της κοινωνίας, καθώς οι νέοι ενδιαφέρονται να παρακολουθήσουν προγράμματα σπουδών που θα τους εντάξουν άμεσα στην αγορά εργασίας ως εξειδικευμένο, κατάλληλα καταρτισμένο και ευέλικτο ανθρώπινο δυναμικό».

Ξενοδοχειακά, Ηλεκτρολογία και Κομμωτική στις πρώτες επιλογές

«Μεγαλύτερη ζήτηση υπάρχει στους κλάδους και ειδικότητες των Ξενοδοχειακών και Επισιτιστικών Επαγγελμάτων, Μηχανολογίας, Ηλεκτρολογίας και Ηλεκτρονικών Εφαρμογών, Αισθητικής-Κομμωτικής κ.α. Υπάρχουν βέβαια ΤΕΣΕΚ οι οποίες για διάφορους λόγους προσελκύουν πολύ μεγάλο αριθμό μαθητών, με αποτέλεσμα η ζήτηση να είναι πολύ μεγάλη σε όλους τους κλάδους και ειδικότητες», δήλωσε ο κ. Μαρκάτζιης.

Από την άλλη, επεσήμανε ότι υπάρχουν κλάδοι με μεγάλη προοπτική, για τους οποίους θα έπρεπε να υπάρχει μεγαλύτερο ενδιαφέρον, ωστόσο κάτι τέτοιο δεν συμβαίνει, «όπως π.χ. Σχεδιασμός Επίπλων και Ξύλινων Κατασκευών, Μηχανολογικές Εγκαταστάσεις Κτιρίων (Υδραυλικές Εγκαταστάσεις), Βιομηχανικός Σχεδιασμός, Αρχιτεκτονική και Πολιτική Μηχανική κ.α. Μέσα από στοχευμένες δράσεις ενημέρωσης, το ενδιαφέρον για συμμετοχή σε αυτούς τους κλάδους αυξάνεται χρόνο με το χρόνο», συμπλήρωσε.

Ένα σημαντικό ζήτημα που απασχολεί όσους επιλέγουν τις Τεχνικές Σχολές είναι η άμεση εύρεση δουλειάς. Σύμφωνα με τον κ. Μαρκάτζιη, υπάρχει αντιστοιχία μεταξύ των προσφερόμενων προγραμμάτων σπουδών της ΔΜΤΕΕΚ με την αγορά εργασίας. «Αυτή είναι αποτέλεσμα της αγαστής συνεργασίας με τον τομέα της βιομηχανίας», σημείωσε, προσθέτοντας πως η συνεργασία επεκτείνεται ακόμα και στην κατάρτιση και ενημέρωση των εκπαιδευτικών. Επεσήμανε πως το ΥΠΠΑΝ έχει κανάλι συνεχούς επικοινωνίας με όλους τους επαγγελματικούς συνδέσμους και έχει θεσμοθετήσει συνεργασία με τη βιομηχανία με την υπογραφή μνημονίων συνεργασίας.

Α. Κλεάνθους: Υποδομές, ακατάλληλα βιβλία και θέματα ασφάλειας

Προβλήματα με κτιριακές εγκαταστάσεις, τα βιβλία, ακόμα και την ασφάλεια εντοπίζει στις Τεχνικές Σχολές ο Αντρέας Κλεάνθους, Γενικός Οργανωτικός Γραμματέας της ΟΛΤΕΚ. Σε σχέσεις με τις εγκαταστάσεις, ανέφερε πως σε Λάρνακα και Λεμεσό αναμένουν τις νέες μονάδες.

Ως εκ τούτου, πρόσθεσε, τα προβλήματα που εμφανίζονται στις υφιστάμενες πεπαλαιωμένες εγκαταστάσεις αντιμετωπίζονται με μπαλωματικές λύσεις, με αποτέλεσμα να προκύπτουν και θέματα ασφάλειας. Ανάφερε ενδεικτικά πως όποτε έρθει η αρμόδια υπηρεσία για έλεγχο στα σχολεία δίνει ένα σωρό παρατηρήσεις, από τις οποίες όμως μόνο μερικές διορθώνονται λόγω των απαρχαιωμένων εγκαταστάσεων.

Όσον αφορά τον υπερπληθυσμό, σημείωσε ότι το πρόβλημα προκύπτει και λόγω της μεγαλύτερης ζήτησης από τις δυνατότητες μιας σχολής αλλά και λόγω της επικέντρωσης των μαθητών σε συγκεκριμένους κλάδους. Έκανε ειδική αναφορά στην Πάφο, όπου δόθηκε η λύση με δημιουργία ειδικοτήτων στο Λύκειο Έμπας, ωστόσο, όπως είπε, αυτό δεν λύνει το πρόβλημα. «Αποτύχαμε να κάνουμε σωστό επαγγελματικό προσανατολισμό σε σχέση και με την αγορά εργασίας», τόνισε.

Επεσήμανε ακόμα πως εδώ και χρόνια αναμένεται η συγγραφή νέων βιβλίων.

Όπως εξήγησε, μετά την αναθεώρηση των αναλυτικών προγραμμάτων δεν έγιναν τα αντίστοιχα βιβλία, με αποτέλεσμα μαθητές και εκπαιδευτικοί να αναγκάζονται να ανατρέχουν σε διάφορα βιβλία αντί σε ένα.

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy