Αντίθετη με πρόνοιες του Ενιαίου Σχεδίου Αξιολόγησης Μαθητή η Προοδευτική Δασκάλων

 

Την αντίθεσή της με το Ενιαίο Σχέδιο Αξιολόγησης μαθητή-μαθήτριας (ΕΣΑΜ) στη Δημοτική Εκπαίδευση εκφράζει η Προοδευτική Κίνηση Δασκάλων και Νηπιαγωγών. Αν και η Προοδευτική εκτιμά πως υπάρχει η αδήριτη ανάγκη για ένα γενικό συγύρισμα και μια ενιαία πολιτική, που θα αφορούν την αξιολόγηση μαθητή και μαθήτριας στη Δημοτική Εκπαίδευση δίνοντας έμφαση στη διαγνωστική και διαμορφωτική αξιολόγηση, εντούτοις διαφωνεί με τη συγκεκριμένη πρόταση και τα όσα αυτά προνοεί. Συγκεκριμένα η Προοδευτική επισημαίνει πως το συγκεκριμένο Σχέδιο περιέχει προτάσεις και εισηγήσεις που παραπέμπουν στη δημιουργία ενός εξετασιοκεντρικού σχολείου με τεράστια γραφειοκρατία που απαιτείται για εφαρμογή του. «Εντοπίσαμε όμως και θετικά στοιχεία που αφορούν στη διαμορφωτική αξιολόγηση. Γι’ αυτό και θεωρήσαμε και εξακολουθούμε να θεωρούμε ότι αυτά τα στοιχεία μπορούν να αξιοποιηθούν προς μια διαφορετική κατεύθυνση, η οποία να έχει σαφή διαμορφωτικό προσανατολισμό».

Την ίδια ώρα η Προοδευτική θέτει και κάποιες προϋποθέσεις που έχουν να κάνουν κυρίως με την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών αλλά και με τα εργαλεία αξιοποίησης και διόρθωσης των ευρημάτων της διαμορφωτικής αξιολόγησης (μείωση του διδακτικού χρόνου της Διευθυντικής Ομάδας, ολοκλήρωση της συμφωνίας για επέκταση του θεσμού του Υπεύθυνου Τμήματος, ετοιμασία εκπαιδευτικού υλικού, εισαγωγή και επέκταση των θεσμών των εκπαιδευτικών ψυχολόγων και των σχολικών συμβούλων, αύξηση των ωρών ενίσχυσης, δεύτερος δάσκαλος στην Α’ τάξη κ.λπ.).

Επισημαίνει επίσης πως η Προοδευτική δεν συμφώνησε ποτέ σε αριθμητική αξιολόγηση με στόχο τη σύγκριση και κατάταξη μαθητών, είτε αυτή μπαίνει με βαθμό, είτε με γράμμα, είτε με αστεράκια. «Η χρήση αλφαβητικής βαθμολογίας ή αριθμητικής βαθμολογίας διαιωνίζει τον ιστορικά κύριο ρόλο της αξιολόγησης, που ήταν η ανίχνευση και η επικέντρωση στις διαφορές των μαθητών/τριών με σκοπό την ταξινόμησή τους. Τέτοιου είδους εμπειρίες αξιολόγησης παράγουν “νικητές” και “ηττημένους”. Γι’ αυτόν κυρίως τον λόγο αποτελούσε και αποτελεί θέση μας ότι η Σχολική Έκθεση Προόδου του Μαθητή πρέπει να συμπληρώνεται αποκλειστικά με περιγραφικούς όρους και όχι με βαθμό ή αλφαβητική βαθμολογία ή αστεράκια. Ομόφωνα έχει υιοθετηθεί στο Διοικητικό Συμβούλιο η θέση μας ότι η ΠΟΕΔ απορρίπτει την αριθμητική και την αλφαβητική βαθμολογία. Δυστυχώς όμως με την επιμονή των άλλων κινήσεων στο Δ.Σ., να υιοθετήσουν τα “αστεράκια”, ο δρόμος για βαθμούς από το Δημοτικό παραμένει ανοικτός, τη στιγμή που η ΠΟΕΔ όφειλε να τον κλείσει οριστικά».

Aκόμη η Προοδευτική εκφράζει την ανησυχία για το γεγονός ότι η Σχολική Έκθεση Προόδου θα συμπληρώνεται από εκπαιδευτικούς που δεν έχουν το χρόνο του Υπεύθυνου Τμήματος.

Επίσης η Προοδευτική προτείνει την εισαγωγή του θεσμού του ατομικού ραντεβού δασκάλου-γονέα (2 φορές το σχολικό έτος), στα πλαίσια του οποίου θα έχει τη δυνατότητα ο γονιός να ενημερωθεί για την ατομική πρόοδο του παιδιού του, για τα κενά, τις ελλείψεις, αλλά και τα χαρίσματα και τα πλεονεκτήματά του.

Ήδη εφαρμόζεται με συναίνεση της ΠΟΕΔ

Nα σημειώσουμε πως η ΠΟΕΔ μετά από συναντήσεις που είχε, τόσο με την αρμόδια Επιτροπή για την αξιολόγηση του μαθητή όσο και με τον προηγούμενο Υπουργό Παιδείας Κώστα Χαμπιαούρη, υιοθέτησε το εν λόγω Σχέδιο στην πλειοψηφία του. Μάλιστα, όπως είχε σημειώσει ο ίδιος ο πρόεδρος της ΠΟΕΔ, Φίλιος Φυλακτού, για να αρχίσει να εφαρμόζεται από τη φετινή σχολική χρονιά 2019-2020 μια πρώτη προσπάθεια ενός τέτοιου εγχειρήματος προχώρησε σε συμφωνία με το Υπουργείο Παιδείας για τη σταδιακή εφαρμογή ενός ΕΣΑΜ, με πολύ συγκεκριμένο τρόπο στη βάση σαφώς καθορισμένων παραμέτρων. Ανάμεσα στις εκκρεμότητες είναι ο θεσμός του Υπεύθυνου Τμήματος, αφού η ΠΟΕΔ επιθυμεί την επέκτασή του και στα νηπιαγωγεία και στην ειδική εκπαίδευση.

Επίσης να αναφέρουμε πως στην επιστολή που είχε στείλει η ΠΟΕΔ προς το Υπουργείο αναφέρει την ανάγκη: •για άμεση και σωστή επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, •για εύστοχες παιδαγωγικές θεραπευτικές παρεμβάσεις μέσα από διαφοροποιημένη διδασκαλία για αντιμετώπιση των αδυναμιών των μαθητών/τριών μέσα από υποστηρικτικό υλικό που σταδιακά θα αναπτυχθεί, • για εισαγωγή ή/και επέκταση θεσμών που θα συμβάλλουν σημαντικά στην επίτευξη των επιδιώξεων της φιλοσοφίας του Ενιαίου Σχεδίου Αξιολόγησης Μαθητή, •για ουσιαστικές ρυθμίσεις για τα κρίσιμα και χρονίζοντα ζητήματα που ταλανίζουν το δημόσιο σχολείο, •για σύσταση Επιτροπής Παρακολούθησης της Εφαρμογής του Συστήματος Αξιολόγησης με τη συμμετοχή της ΠΟΕΔ, •για διατήρηση και ενίσχυση της φιλοσοφίας που διέπει τη Δημοτική Εκπαίδευση, •για παιδαγωγικό προσανατολισμό του Ενιαίου Σχεδίου Αξιολόγησης, •για καθορισμό ξεκάθαρου θεωρητικού πλαισίου αλλά και της φιλοσοφίας Σχεδίου, •για έμφαση στη διαμορφωτική αξιολόγηση, •για εφαρμογή του Σχεδίου Αξιολόγησης για το μάθημα των  ελληνικά και των μαθηματικών και •για αποτύπωση της συναισθηματικής/κοινωνικής κατάστασης των παιδιών.

Ελένη Κωνσταντίνου