Προσλήψεις και αγορές αεροσκαφών στο μικροσκόπιο

Δύο καίρια ερωτήματα που αφορούν τη διαχείριση των Κυπριακών Αερογραμμών τη δεκαετία 1980-1990 κλήθηκαν να απαντήσουν το υπουργείο Οικονομικών, η Ελεγκτική Υπηρεσία του κράτους και οι ελεγκτές των Κυπριακών Αερογραμμών (Ελεγκτικό Γραφείο KPMG) που ανέλαβε το έλεγχο των οικονομικών των ΚΑ το 1980. Τα ερωτήματα αφορούν την αγορά 14 αεροσκαφών και τη μεγάλη αύξηση των λειτουργικών δαπανών της εταιρείας, που μεταξύ άλλων αφορούσαν την αύξηση του προσωπικού της εταιρείας για 40%.

Ο Πρόεδρος της Ad Hoc Κοινοβουλευτικής Επιτροπής για τις Κυπριακές Αερογραμμές Νίκος Τορναρίτης που άρχισε από την 27η Μαρτίου τη εξέταση του θέματος στην παρουσία προσκεκλημένων, κάλεσε τους ελεγκτές και όλους όσοι είχαν διοικητική και εκτελεστική σχέση με τη διαχείριση της εταιρείας να θυμηθούν και να παρουσιάζουν τα έγγραφα, τονίζοντας ότι η Επιτροπή είναι αποφασισμένη να φθάσει στην αλήθεια και να εντοπίσει τους λόγους και τους υπευθύνους για το κλείσιμο των Κυπριακών Αερογραμμών.

Η Επιτροπή παρέδωσε στους Ελεγκτές, στον εκπρόσωπο του Υπουργείου και τον εκπρόσωπο του Γενικού Ελεγκτή του κράτους δύο σημειώματα με ερωτήσεις προς απάντηση, 6 και 3 σελίδων αντίστοιχα τα οποία ζήτησε να απαντηθούν μέχρι την επόμενη συνεδρία.

Ο Πρόεδρος της Ad Hoc Επιτροπής είπε ότι “είμαστε υποχρεωμένοι να φθάσουμε στην αλήθεια”.

Ο κ. Τορναρίτης είπε ακόμα πως τα Πανεπιστήμια με τα οποία συνεργάζεται η Βουλή για εμπειρογνωμοσύνη δεν απάντησαν εάν θα προσφέρουν εθελοντικά τις υπηρεσίες τους προς τη Βουλή και ανέφερε πως εάν δεν προσφερθεί στην Επιτροπή εθελοντική στήριξη από εμπειρογνώμονες θα ζητήσει από τον Πρόεδρο της Βουλής την αγορά υπηρεσιών.

Από την πλευρά του, ο Νίκος Συρίμης εκ μέρους της KPMG ανέφερε ότι κατά τη δεκαετία 1981 με 1989 ουσιαστικά οι Κυπριακές Αερογραμμές δεν παρουσίασαν ουσιαστικό πρόβλημα. Πρόσθεσε ότι ζημιές παρουσιάστηκαν μόνο δύο χρόνια, ενώ τα υπόλοιπα επτά παρουσίασαν κέρδη. Απαντώντας σε ερώτηση είπε ότι το ελεγκτικό γραφείο ανέλαβε να ελέγχει τους λογαριασμούς της εταιρείας από το 1980 και μετά μέχρι το κλείσιμο της εταιρείας.

Ο κ. Συρίμης ανέφερε στην Επιτροπή ότι για τη δεκαετία 1980 – 1990 το ελεγκτικό γραφείο δεν διατηρεί φακέλους και ότι τα όποια στοιχεία κατείχε συγκεντρώθηκαν από την εταιρεία. Ερωτηθείς για την κατά 40% αύξηση του προσωπικού των ΚΑ το 1987, ο κ. Συρίμης είπε ότι πάνω – κάτω δικαιολογείται καθώς η εταιρεία παρουσίασε αύξηση του κύκλου εργασιών και 25 εκ. λίρες που ήταν το 1981 το 1989 αυξήθηκε στα 70 εκ. λίρες. Ανέφερε ότι κατά τη δεκαετία δεν υπήρξε κρατική χρηματοδότηση προς την εταιρεία, αλλά τα δάνεια των ΚΑ γίνονταν με κρατικές εγγυήσεις.

Περαιτέρω ανέφερε ότι κατά τον έλεγχο της εταιρείας δεν εντοπίστηκε περίπτωση απάτης και πρόσθεσε ακόμα και για τις αμοιβές των ελεγκτών γίνονταν σκληρές διαπραγματεύσεις. Αναφορά έκανε και σε αγορά το 1983 με 1984 των 3 – 4 airbus.

Ο κ. Τορναρίτης υπέδειξε προς τον κ. Συρίμη ότι υπάρχουν έγγραφα που δεν χάνονται ποτέ. Πρόσθεσε ότι ως ελεγκτές ήταν βαρύνουσα η άποψή τους και ίσως βαρύνουσα η ευθύνη τους. “Πρέπει να θυμηθούμε και να πούμε τα πάντα”, πρόσθεσε.

Ο Βουλευτής του ΔΗΣΥ Μάριος Μαυρίδης ζήτησε όπως βρεθούν τα ‘management letters’ και κατατεθούν στην Επιτροπή.

Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ Πάμπος Παπαγεωργίου, παρατήρησε ότι οι κρατικές εγγυήσεις των 120 εκατομμυρίων λιρών της δεκαετίας, μπορεί με τα σημερινά δεδομένα να ανέρχονται στο ένα δις. Πρόσθεσε πως πρέπει να εξετασθεί συγκριτικά με αγορές από άλλες εταιρείες η αγορά των αεροπλάνων, που σε σημερινές τιμές ανέρχονταν στα 600 εκ. ευρώ και κατά πόσον η αύξηση προσωπικού συμβαδίζει με την αύξηση των δραστηριοτήτων της εταιρείας.

Σε δηλώσεις μετά τη συνεδρία ο Βουλευτής του ΔΗΚΟ Αντώνης Αντωνίου Αντωνίου ανέφερε ότι η Επιτροπή άρχισε να διερευνά τους λόγους που οδήγησαν στην αγορά των 12 αεροσκαφών το 1987 και άλλη μια σημαντική απόφαση για αύξηση του προσωπικού που το 1987 από 1080 εργαζόμενοι που ήταν αυξήθηκαν στους 1500. Πρόσθεσε ότι πρέπει να διευρυνθούν πλήρως τα δεδομένα και οι αποφάσεις για αύξηση του κύκλου εργασιών της εταιρείας.

Ο Βουλευτής της ΕΔΕΚ Νίκος Νικολαϊδης ανέφερε κατά τη συνεδρία ότι υπήρξαν συγκεκριμένες ενέργειες και αποφάσεις ΔΣ που ήταν καθοριστικές στην καθοδική πορεία της εταιρείας, κάνοντας λόγο για μη αναγκαίες προσλήψεις και ξανοίγματα σε αγορές. Είπε ακόμα πως πρέπει να απαντηθεί το ερώτημα “ποιοί συμβούλευσαν για την αγορά συγκεκριμένων αεροσκαφών”.

Σε δήλωση μετά τη συνεδρία ο κ, Νικολαϊδης είπε πως η Βουλή οφείλει να έχει ουσία κατά την εξέταση του ζητήματος. Ερωτηθείς με ποιο τρόπο θα έχει ουσία, είπε ότι πέραν της απονομής ευθυνών, θα εξαχθούν χρήσιμα συμπεράσματα, γύρω από τα στρατηγικής σημασίας λάθη, ώστε να ληφθούν μέτρα ώστε να μην έχουν ανάλογη τύχη και άλλοι ημικρατικοί οργανισμοί.

Ο Βουλευτής του ΕΥΡΩΚΟ Δημήτρης Συλλούρης παρατήρησε ότι η εταιρεία χρεοκόπησε αρκετές φορές και χρηματοδοτείτο από το κράτος για να επιβιώσει. Σε δηλώσεις μετά τη συνεδρία ανέφερε ότι το πιο βασικό στοιχείο αναφορικά με την πρώτη δεκαετία που εξετάζει η Επιτροπή είναι η σύγκριση των αγορών αεροσκαφών και εξαρτημάτων με αγορές από άλλες εταιρείες και η εξέταση των μελετών για αναδιάρθρωση και η υλοποίηση τους.

Ο Βουλευτής του Κινήματος Οικολόγων Γιώργος Περδίκης ανέφερε ενώπιον της Επιτροπής ότι φαίνεται να υπήρξε μεγάλο τσιμπούσι με τα εξαρτήματα.

Ο Πρόεδρος Επιτροπής ανέφερε ότι στη συνεδρία την ερχόμενη εβδομάδα θα παραστούν οι ίδιοι προσκεκλημένοι συν ο νομικός σύμβουλος των ΚΑ Πόλυς Πολυβίου. Πρόσθεσε ότι στη μεθεπόμενη συνεδρία θα προσκληθούν τα μέλη των ΔΣ των ΚΑ.

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy