Προσπαθούν να βάλουν όρια στην τέχνη – Τι δηλώνει ο καθηγητής για τις αντιδράσεις

Αντιδράσεις, κυρίως από το χώρο της ακροδεξιάς και συστημικής δεξιάς στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης, έχει προκαλέσει τις τελευταίες μέρες η δημοσιοποίηση πινάκων του Γιώργου Γαβριήλ, εκπαιδευτικού-καλλιτέχνη που απεικονίζουν ανατρεπτικά ιστορικές και θρησκευτικές προσωπικότητες.

Ο καλλιτέχνης είναι καθηγητής στη Μέση Εκπαίδευση και μετά τις αντιδράσεις για το έργο του, το υπουργείο χωρίς να επιδείξει σεβασμό στην ιδιωτική αυτή καλλιτεχνική συλλογή του εκπαιδευτικού διέταξε πειθαρχική έρευνα.

Οι πίνακες απεικονίζουν διάφορες ιστορικές και θρησκευτικές προσωπικότητες. Μεταξύ άλλων απεικονίζει τον Αρχιεπίσκοπο να τον ουρεί ένας σκύλος, τον Γεώργιο Γρίβα να τον ουρεί ένας σκύλος σε μία περίπτωση και ένας άντρας σε μια άλλη, τον Ιησού Χριστό με κασκόλ της Ομόνοιας, ή να επιβαίνει σε μοτοσικλέτα, σαν πρόσφυγας ή γυμνός σε άλλη περίπτωση. Άλλοι πίνακες απεικονίζουν γυναίκες με κεφάλια ζώων. Ο ίδιος ονομάζει τη σειρά των πινάκων “αντισυστημική τέχνη (anti-systemic art)”.

Η συζήτηση επικεντρώνεται από τη μια στη θέση ότι ο καλλιτέχνης ξεπερνά τα όρια, προσβάλλει τα θεία και βεβηλώνει τη μνήμη νεκρών. Άλλοι λένε ότι σαν εκπαιδευτικός πρέπει να δείχνει σεβασμό ακόμα και αν διαφωνεί με κάτι.

Από την άλλη, οι “υποστηρικτές” του καλλιτέχνη στηρίζουν την άποψη ότι η τέχνη δεν έχει όρια προβάλλοντας παραδείγματα του εξωτερικού. Άλλη άποψη που υπάρχει είναι πως η ενασχόληση και μόνο με το περιεχόμενο έργων τέχνης είναι τριτοκοσμική.

Ο Γ. Γαβριήλ ανέφερε στη “Χ” πως ανέμενε αντιδράσεις από τη δουλειά του. Σημείωσε πως σαν καλλιτέχνης εκφράζει μέσω της δουλειάς του τα συναισθήματα, τι εμπειρίες, τα βιώματα και τους προβληματισμούς του, κάτι που έπραξε και τώρα. “Κανένας δεν μπορεί να καθορίσει όρια στον καλλιτέχνη”, τόνισε και πρόσθεσε πως αν κάποιος θέτει όρια, τότε δεν υπάρχει τέχνη, όπως επίσης και όποιος νομίζει ότι πρέπει να θέσει όρια δεν έχει ιδέα τι είναι τέχνη. Η τέχνη γίνεται για να εντυπωσιάσει, να εγείρει συναισθήματα, να διεγείρει τη φαντασία, ακόμα και να προσβάλει, πρόσθεσε.

Αναμενόμενες ήταν οι αντιδράσεις για τους πίνακες του αλλά όχι σε τόση ένταση, δήλωσε στον Άστρα ο ζωγράφος και εκπαιδευτικός Γιώργος Γαβριήλ.

Αναφορικά με την πειθαρχική έρευνα που διέταξε το υπουργείο, ο κ. Γαβριήλ διερωτήθηκε τι θα ερευνηθεί αφού οι πίνακες του είναι σε δημόσια θέα και μπορεί ο καθένας να τους κρίνει. Ο δικός του Χριστός, είπε, είναι με τους πρόσφυγες, είναι με τους κατατρεγμένους, είναι στις καθημερινές συνήθειες των ανθρώπων κι αυτό αποτυπώνει στους πίνακες του.

Ο Γιώργος Γαβριήλ μίλησε για υποκρισία σε ένα τόπο που στήνουμε μνημεία εκείνων που κατέστρεψαν τη χώρα μας, όπως είπε, και ήταν η αιτία για να ξεριζωθούν χιλιάδες άνθρωποι και σε ένα τόπο όπου όλοι κατακρίνουν τους αρχιερείς οι συμπεριφέρονται και ζουν ως βασιλιάδες.

Απέρριψε ότι με τους πίνακες του προσβάλλει τα θεία ή οτιδήποτε άλλο, τονίζοντας ότι ο ίδιος εκφράζεται μέσα από την τέχνη, η οποία όπως είπε δεν έχει όρια. Τα όποια όρια είχαν τεθεί, τόνισε, ξεπεράστηκαν πριν από αιώνες.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο καλλιτέχνης δημοσιεύει εδώ και καιρό υλικό από το ανατρεπτικό του έργο στη σελίδα του στο Facebook και πραγματοποίησε μάλιστα εκθέσεις στο πρόσφατο παρελθόν. Όπως σημείωσε, εδώ και 40 χρόνια καυτηριάζει μέσα από τη δουλειά του καταστάσεις σε Κύπρο και εξωτερικό. Αναφορικά με την πειθαρχική έρευνα εναντίον του, το θεωρεί “αστείο” και μεσαιωνικό, καθώς δεν αφορά τα καθήκοντά του ως εκπαιδευτικού.

Να σημειώσουμε ότι μετά την αντίδραση του ΕΛΑΜ, υπήρξε παρόμοια αντίδραση και από τον ΔΗΣΥ, υπερασπιζόμενοι και οι δύο το δόγμα «πατρίς, θρησκεία, οικογένεια»!

Ειρηναίος Πίττας

Οι ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy. Ακολουθήστε μας και στο Google News