Πρόθεση η επιχορήγηση ιδιωτικών νηπιαγωγείων ώστε «να βοηθηθεί ο ιδιωτικός τοµέας να πραγµατοποιήσει ιδιωτικές επενδύσεις»

  • Το ΥΠΠΑΝ σχεδιάζει ιδιωτικοποίηση της εκπαίδευσης μέσω προδημοτικής;
  • Την ερχόµενη Τετάρτη ξεκινούν οι συζητήσεις για επέκταση της δωρεάν Προσχολικής Εκπαίδευσης από τα 4 έτη. Πρόθεση του ΥΠΠΑΝ η επιχορήγηση ιδιωτικών και κοινοτικών νηπιαγωγείων, ώστε «να βοηθηθεί ο ιδιωτικός τοµέας να πραγµατοποιήσει ιδιωτικές επενδύσεις»!
  • ΠΟΕ∆, γονείς και επιστήµονες σηµειώνουν την αντίθεσή τους ζητώντας τη στήριξη της δηµόσιας Προδηµοτικής Εκπαίδευσης.

 

Σύµφωνα µε το χρονοδιάγραµµα, µέχρι το 4ο τρίµηνο του 2022 πρέπει να έχει θεσπιστεί η σχετική νοµοθεσία, µέχρι το 4ο τρίµηνο του 2024 να έχουν επωφεληθεί τουλάχιστον 2.500 παιδιά και, τέλος, µέχρι το 2ο τρίµηνο 2026 να έχουν επωφεληθεί τουλάχιστον 7.425 παιδιά.

 

Του  Ειρηναίου Πίττα

Με έναν ανορθόδοξο τρόπο έρχεται να ικανοποιήσει ένα πάγιο αίτηµα των ενδιαφερόµενων για την Προσχολική Εκπαίδευση το Υπουργείο Παιδείας, Πολιτισµού, Αθλητισµού και Νεολαίας (ΥΠΠΑΝ). Η έναρξη της δωρεάν υποχρεωτικής Προσχολικής Εκπαίδευσης από τα 4 έτη είναι πάγιο αίτηµα της ΠΟΕ∆, των γονιών, αλλά και επισήµανση επιστηµόνων, όπως και του Συµβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Σηµειώνεται πως σήµερα η υποχρεωτική Προσχολική Εκπαίδευση ξεκινά στα 4 έτη και 8 µήνες.

Το ΥΠΠΑΝ, µε κονδύλι €12,2 εκ. από το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαµψης και Ανθεκτικότητας 2021-2026 (ΣΑΑ), σχεδιάζει να εφαρµόσει την επέκταση της Προσχολικής Εκπαίδευσης µε επιχορήγηση κοινοτικών και ιδιωτικών νηπιαγωγείων. Όπως αναφέρεται στη σχετική παράγραφο, «αναµένεται ότι τα δηµόσια νηπιαγωγεία δεν θα µπορούν να δεχτούν όλους τους αιτούντες. Ως εκ τούτου, θα χορηγηθεί επιχορήγηση σε κοινοτικά ή ιδιωτικά νηπιαγωγεία, βάσει συµφωνιών, προκειµένου να καλυφθούν τα δίδακτρα των παιδιών που θα εγγραφούν σε κοινοτικά και ιδιωτικά νηπιαγωγεία».

Ήδη το ΥΠΠΑΝ έχει ξεκινήσει τις σχετικές διαβουλεύσεις, αν και, σύµφωνα µε το Υπουργείο, στο παρόν στάδιο γίνονται ασκήσεις επί χάρτου. Μάλιστα, την ερχόµενη Τετάρτη έχουν κληθεί στο Υπουργείο Παιδείας για παρουσίαση-συζήτηση οι ΠΟΕ∆, Συνοµοσπονδία Γονέων ∆ηµόσιων και Κοινοτικών Νηπιαγωγείων, Ένωση Κοινοτήτων, Ένωση ∆ήµων αλλά και η ΟΕΒ, ως εκπρόσωπος του Συνδέσµου Ιδιωτικής Προσχολικής Εκπαίδευσης.

ΠΟΕ∆: Αντίθετη σε ενίσχυση της ιδιωτικής εκπαίδευσης σε βάρος της δηµόσιας

Για την ΠΟΕ∆ το εν λόγω θέµα είναι πολύ σοβαρό και, όπως επισηµαίνει σε επιστολή της προς τον διευθυντή ∆ηµοτικής Εκπαίδευσης, Μάριο Στυλιανίδη, θα πρέπει να δοθεί ο αντίστοιχος χρόνος ενδελεχούς συζήτησης και διαλόγου. Σηµειώνει πως διαχρονικό αίτηµα της ΠΟΕ∆ είναι η έναρξη της δηµόσιας υποχρεωτικής Προσχολικής Εκπαίδευσης από την ηλικία των 4 ετών σε πρώτο στάδιο, ωστόσο τονίζει πως είναι αντίθετη στην όποια προσπάθεια ενίσχυσης της Ιδιωτικής Εκπαίδευσης σε βάρος της δωρεάν δηµόσιας Προδηµοτικής Εκπαίδευσης. Επισηµαίνει πως τα κοινοτικά νηπιαγωγεία πρέπει να µετατραπούν σε δηµόσια και παράλληλα να καταρτιστεί ολοκληρωµένος σχεδιασµός µε πρόνοιες για αύξηση των κατάλληλων χώρων και αναβάθµιση του εξοπλισµού και της υλικοτεχνικής υποδοµής των δηµοσίων νηπιαγωγείων.

Ακόµα, αναφέρει ότι η ∆ηµόσια Προδηµοτική Εκπαίδευση πρέπει να ενισχυθεί µε την πρόσληψη του προσωπικού που απαιτείται για εφαρµογή της επέκτασης. Τέλος, επισηµαίνει ότι θα πρέπει να υπάρξει και η αντίστοιχη προετοιµασία ως προς το αναλυτικό πρόγραµµα, την παραγωγή αναγκαίου υλικού και να προσφερθεί η ανάλογη επιµόρφωση.

Ο αντιπρόεδρος της ΠΟΕ∆, Απόστολος Σκουρουπάτης, µιλώντας στη «Χαραυγή» σηµείωσε ότι αν και ζήτησαν πολλές φορές συνάντηση για ενηµέρωση την ερχόµενη Τετάρτη, θα είναι η πρώτη φορά που θα τη λάβουν. Σηµείωσε ότι η επέκταση της Προσχολικής Εκπαίδευσης προς τα κάτω είναι αίτηµα της ΠΟΕ∆ από το 2004 και πρόσθεσε µάλιστα πως έλαβαν δέσµευση επί τούτου. Τόνισε ότι η ΠΟΕ∆ διαφωνεί σε κάθε περίπτωση επιδότησης ιδιωτικών νηπιαγωγείων και υπογράµµισε ότι πρέπει γίνει σωστός σχεδιασµός. Εξήγησε ότι ήδη από φέτος, λόγω εφαρµογής της επέκτασης του ορίου εισδοχής στο ∆ηµοτικό στα 6 έτη, χωρίς το σωστό σχεδιασµό, παρατηρείται σε µεγάλα αστικά κέντρα συγκέντρωση µαθητικού πληθυσµού, µε αποτέλεσµα γονείς να αποτείνονται σε ιδιωτικά νηπιαγωγεία.

Οργανωµένοι Γονείς: Η επιχορήγηση ιδιωτικών νηπιαγωγείων είναι η «εύκολη» λύση 

Ο πρόεδρος της Συνοµοσπονδίας Οµοσπονδιών Γονέων και Κηδεµόνων ∆ηµοσίων και Κοινοτικών Νηπιαγωγείων, Ιωάννης Ιωάννου, επεσήµανε πως η επέκταση της Προδηµοτικής Εκπαίδευσης είναι αίτηµα και των γονιών, ωστόσο τόνισε ότι αυτό πρέπει να γίνει στη σωστή βάση. Όπως είπε, δεν έχουν κάποιο πρόβλημα µε τα ιδιωτικά νηπιαγωγεία, ωστόσο δεν συµφωνούν ότι η επιχορήγηση διδάκτρων πρέπει να αποτελέσει την εύκολη λύση για εφαρµογή της µεταρρύθµισης. Πρόσθεσε πως από τη στιγµή που υπάρχουν τα λεφτά µέσω του ΣΑΑ, υπάρχουν οι δυνατότητες για µετατροπή των κοινοτικών νηπιαγωγείων σε δηµόσια αλλά και επέκταση αιθουσών στα δηµόσια εκεί και όπου χρειάζεται.

Σηµείωσε ότι υπάρχουν απορίες σε σχέση µε τον προγραµµατισµό του ΥΠΠΑΝ και αναµένουν ότι θα λάβουν περαιτέρω ενηµέρωση την ερχόµενη Τετάρτη.

Δρ Ελένη Λοΐζου: ∆εν µπορεί το κράτος να ρίχνει τις ευθύνες του στον ιδιωτικό τοµέα 

«Η υποχρεωτική δηµόσια Προσχολική Εκπαίδευση από την ηλικία των 4 χρόνων διασφαλίζει τις ίσες ευκαιρίες εκπαίδευσης για όλα τα παιδιά», υπογραµµίζει η ∆ρ Ελένη Λοΐζου, καθηγήτρια στο Τµήµα Επιστηµών της Αγωγής του Πανεπιστηµίου Κύπρου και διευθύντρια του Ερευνητικού εργαστηρίου προσχολικής ηλικίας. Όπως εξηγεί, µε αυτόν τον τρόπο τα παιδιά έρχονται σε επαφή µε ένα κατάλληλα οργανωµένο εκπαιδευτικό πλαίσιο, το οποίο θα τους προσφέρει τις απαραίτητες ποιοτικές εµπειρίες να αναπτυχθούν και να µάθουν, ενώ παράλληλα θα µπορούν να αναπτύξουν τα απαραίτητα εφόδια για τη µετέπειτα σχολική τους ζωή αλλά και τη ζωή τους γενικότερα.

Σηµειώνει, ωστόσο, ότι «για να είναι ποιοτικά κατάλληλες αυτές οι εµπειρίες, θα πρέπει να στηρίζονται σε παιδαγωγικές αρχές», στις οποίες η δηµόσια Προσχολική Εκπαίδευση έχει ευθύνη να ανταποκριθεί «µέσα από την κατάλληλη εκπαίδευση των νηπιαγωγών, τη συνεχή επιµόρφωσή τους, την προσφορά κατάλληλων εργασιακών συνθηκών, τη διαµόρφωση και εφαρµογή αναλυτικών προγραµµάτων που στηρίζονται σε επιστηµονικά και παιδαγωγικά ευρήµατα, τη συνεχή αξιολόγηση των προγραµµάτων, των πρακτικών εφαρµογών και κατ’ επέκταση των νηπιαγωγών».

Αναφορικά µε την πρόταση να στηριχθεί η υποχρεωτική Προσχολική Εκπαίδευση από ιδιωτικά και κοινοτικά νηπιαγωγεία, η κα Λοΐζου τονίζει πως «έρχεται σε σύγκρουση µε τα πιο πάνω, τα οποία θα έπρεπε να έχει ως γνώµονα το κράτος όταν προγραµµατίζει την επέκταση της υποχρεωτικής Προσχολικής Εκπαίδευσης». Προσθέτει πως «ούτε τα κερδοφόρα ιδιωτικά νηπιαγωγεία αλλά ούτε και τα κοινοτικά νηπιαγωγεία µπορούν να ανταποκριθούν και να υποστηρίξουν µια τόσο σηµαντική αλλαγή. Και όχι µόνο δεν µπορούν να ανταποκριθούν, αλλά θα δηµιουργήσουν νέα προβλήµατα που αφορούν τόσο τις εµπειρίες (ανάπτυξης και µάθησης) των παιδιών, στη µετάβαση στο Δηµοτικό, στις σχέσεις οικογένειας-σχολείου, αλλά και σε επίπεδο εργασιακών συνθηκών για τις νηπιαγωγούς». Υπογραµµίζει πως «δεν µπορεί ένα κράτος που σέβεται τους πολίτες του, που έχει όραµα για το µέλλον της κοινωνίας του, να ρίχνει το βάρος των ευθυνών του στον ιδιωτικό τοµέα ή στις τοπικές κοινότητες».

Καταλήγοντας, σηµειώνει ως άκρως αναγκαίο στη διαβούλευση να παρουσιαστεί και η παιδαγωγική προοπτική της επέκτασης της υποχρεωτικής Προσχολικής Εκπαίδευσης πέραν από την οικονοµική.

Σε τρία στάδια η υλοποίηση 

Σύµφωνα µε το ΣΑΑ, η µεταρρύθµιση θα εφαρµοστεί σε τρία στάδια. Κατά το πρώτο στάδιο η υποχρεωτική εκπαίδευση θα παραταθεί για δύο µήνες, ενώ κατά τη διάρκεια του δεύτερου θα παραταθεί για δύο ακόµη µήνες. Η πλήρης εφαρµογή της µεταρρύθµισης θα πραγµατοποιηθεί κατά το τελευταίο στάδιο. Όπως αναφέρεται, «η κυβέρνηση θα επικεντρωθεί στη συνέχεια της µεταρρύθµισης µε κονδύλια από τον Ετήσιο Κρατικό Προϋπολογισµό».

Σύµφωνα µε τα εκτιµώµενα δεδοµένα, περίπου 1.500, 3.000 και 6.000 παιδιά αναµένεται να υποβάλουν αίτηση εγγραφής κατά τα τρία στάδια της µεταρρύθµισης, αντίστοιχα. Ακόµα, σηµειώνεται πως «τα δηµόσια σχολεία θα µπορούν να δέχονται µόνο µέρος των αιτήσεων κατά τη διάρκεια των τριών σταδίων, λόγω περιορισµών υποδοµής. Εποµένως, οι υποψήφιοι θα πρέπει να κατανέµονται σε κοινοτικά και ιδιωτικά νηπιαγωγεία σύµφωνα µε κριτήρια και ειδικές συµφωνίες». Επισηµαίνεται ακόµα ότι «αυτή η µεταρρύθµιση θα βοηθήσει τον ιδιωτικό τοµέα να πραγµατοποιήσει ιδιωτικές επενδύσεις».

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy