Ψηφίστηκε ο νόμος για τα e-scooters, αλλά δεν έχουμε υποδομές – Ποια τα πρόστιμα

Την προηγούμενη εβδομάδα η Βουλή των Αντιπροσώπων ψήφισε τη νομοθεσία που αφορά τη χρήση Συσκευών Προσωπικής Κινητικότητας («e-scooters»).  Τέθηκαν προδιαγραφές για τις συσκευές, για τον εξοπλισμό που πρέπει να έχουν οι οδηγοί, τους χώρους διακίνησης, την επιτρεπόμενη ηλικία των οδηγών και την επιτρεπόμενη ταχύτητα των συσκευών.  Δεν έχουμε όμως τις υποδομές για να κυκλοφορήσουν οι συγκεκριμένες συσκευές.  Φαίνεται ότι δύσκολα θα μπει μια τάξη στην ανεξέλεγκτη κατάσταση που επικρατεί σήμερα.  Ιδιαίτερα στις τουριστικές περιοχές ο κίνδυνος τραυματισμού για πεζούς και οδηγούς είναι καθημερινός, καθώς το φαινόμενο είναι έντονο.

 

Γιαννάκης Γαβριήλ: Εργαλείο για τη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, αμφιβολίες αν θα μπορέσει να εφαρμοστεί

Ο βουλευτής του ΑΚΕΛ, μέλος της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, επισήμανε ότι η ψήφιση του νόμου είναι ένα πρώτο για να ρυθμιστούν τα θέματα που αφορούν την κυκλοφορία των συγκεκριμένων συσκευών, καθώς δεν υπάρχει θεσμοθετημένο νομικό πλαίσιο σε ευρωπαϊκό επίπεδο.  Ωστόσο εξέφρασε ενδοιασμούς κατά πόσο θα μπορέσει να εφαρμοστεί αυτή η νομοθεσία.  «Δεν υπάρχουν οι κατάλληλες υποδομές στη χώρα μας.  Η Ένωση Δήμων ζητούσε Δημοτική Αστυνομία για να μπορέσει να ανταποκριθεί στους ελέγχους που απαιτεί ο νόμος.  Οι Δήμοι επιφορτίζονται με πολλές αρμοδιότητες.  Πρέπει να έχουν μηχανολόγο για να κάνει τους ελέγχουν, ώστε να εκδίδει άδειες για τις εταιρείες ενοικίασης».  Ποιος όπως θα κάνει τους ελέγχους στα ιδιωτικά e-scooters; Τι θα γίνει στους ενοποιημένους Δήμους αν ο ένας έχει προχωρήσει σε έκδοση αδειών και ο άλλος όχι; Αυτά είναι λίγα από τα ερωτήματα που μας απασχολούν, πρόσθεσε ο κ. Γαβριήλ.  Εμείς, συνέχισε,  δώσαμε στην πολιτεία ένα εργαλείο για να μπορέσει να προχωρήσει και να ρυθμίσει όλα αυτά τα προβλήματα.  Βλέπουμε τη χρήση αυτών των συσκευών ως όπλο για τη μείωση της χρήσης του αυτοκινήτου και της ατμοσφαιρικής ρύπανσης.

 

Μιχάλης Μιχαήλ (Τροχαία):  Δεν υπάρχουν παντού οι υποδομές

Ο κ. Μιχάλης Μιχαήλ, Βοηθός Διευθυντής Επιχειρήσεων Τροχαίας Αρχηγείου, ανέφερε ότι δεν έχουν ακόμη στα χέρια τους τον νόμο χρειάζεται να μελετηθούν προσεκτικά όλες οι πρόνοιές του.  «Υπάρχουν μεταβατικές περίοδοι για την εφαρμογή της νομοθεσίας και τον εξοπλισμό που υποχρεούνται να φέρουν οι οδηγοί».  Ο κ. Μιχαήλ επισήμανε ότι δεν υπάρχουν οι υποδομές, σε όλες τις περιοχές, για τη σωστή και ασφαλή κυκλοφορία των συσκευών αυτών.  Πρόσθεσε ότι προβλέπονται χρηματικές ποινές 50 και 85 ευρώ για τους παραβάτες οδηγούς των e-scooters.

 

Πρόνοιες της νομοθεσίας και εξοπλισμός

Σύμφωνα την ανακοίνωση του Υπουργείου Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων,  η μέχρι σήμερα χρήση τους στην Κύπρο ήταν σχετικά περιορισμένη ενώ μεγαλύτερη χρήση είχε παρουσιαστεί στις τουριστικές περιοχές, λόγο των ενοικιαζόμενων συσκευών σε επισκέπτες. Ιδιαίτερα μετά την περίοδο του Κορωνοϊού παρουσιάζεται μεγαλύτερη χρήση τέτοιων συσκευών που οφείλεται τόσο στην διεθνή πράσινη ευαισθησία, και προώθηση της βιώσιμης κινητικότητας όσο και στο μειωμένο κόστος χρήσης Συσκευών προσωπικής κινητικότητας έναντι εναλλακτικών μέσων διακίνησης. Γενικότερα, παρουσιάζεται μεγαλύτερη χρήση τόσο των ενοικιαζόμενων, αλλά και των συσκευών («e-scooters») ιδιωτικής χρήσης.

Με την αύξηση χρήσης των συσκευών αυτών στην Κύπρο, έχουν καταγραφεί Οδικές συγκρούσεις με scooters περιλαμβανομένου και θανατηφόρου ατυχήματος. Πέραν αυτών έχουν καταγραφεί έντονες αντιδράσεις από τις Τοπικές Αρχές Αυτοδιοίκησης με προβλήματα συνύπαρξης πεζών & scooters στο οδικό δίκτυο περιλαμβανομένων και οδικών συγκρούσεων με πεζούς.

Με το νέο νομοθετικό πλαίσιο τροποποιήθηκε ο περί Ρύθμισης της Διακίνησης Ποδηλάτων Νόμος του 2018 (Ν. 19(Ι) του 2018), για τη ρύθμιση της διακίνησης των ποδηλάτων και άλλων συσκευών προσωπικής κινητικότητας, όπου πέραν του γενικού ορισμού για τις Συσκευές Προσωπικής Κινητικότητας («e-scooters») περιλαμβάνει:

Επιτρεπόμενος Χώρος Διακίνησης: σε δρόμους στο οδόστρωμα κυκλοφορίας μηχανοκίνητων οχημάτων με όριο ταχύτητας μέχρι 30 ΧΑΩ, ποδηλατόδρομους, ποδηλατολωρίδες ή σε χώρο που αποτελεί προέκταση ποδηλατοδρόμου (χώρος κοινής χρήσης από ποδηλάτες & πεζούς).  Σε πλατεία ή πεζόδρομο, μόνο μετά από απόφαση/έγκριση του οικείου Δήμου ή Κοινότητας.

Επιτρεπόμενη Ηλικία Χρήσης:  Δεκατέσσερα (14) ετών και άνω.

Υποχρεωτική ατομική προστασία: Υποχρεωτική χρήση κράνους και υποχρεωτική χρήση φωσφόρου γιλέκου τη νύχτα.

Ελάχιστος εξοπλισμός συσκευής:  Σύστημα φρένων, φανοί μπροστά & πίσω, καμπανάκι, ελαστικά.

Επιτρεπόμενη Μέγιστη ταχύτητα συσκευής:  Εκ κατασκευής αναπτύσσει μέγιστη ταχύτητα είκοσι (20) Χιλιομέτρων Ανά Ώρα (ΧΑΩ).

Τέλος προνοείται μεταβατική περίοδος για επιβολή του νόμου που αφορά τον ελάχιστο εξοπλισμό και την εξασφάλιση άδειας λειτουργίας εταιρειών ενοικίασης.

Μανόλης Σόβολος

 

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy