Συνέντευξη του Αντώνη Γεωργίου

Μια από τις σημαντικότερες ομάδες σύγχρονου χορού στο Ηνωμένο Βασίλειο θα κλείσει στις 22 Ιουνίου στο Θέατρο Ριάλτο το 22ο Φεστιβάλ Σύγχρονου Χορού Κύπρου. Η ομάδα του Russell Maliphant θα παρουσιάσει το έργο Silent Lines βασισμένο στη μελέτη και την εξερεύνηση του χορογράφου γύρω από το χορό και την ανατομία, όπου «προβάλλονται ιδέες και εικόνες που προέρχονται από το ίδιο το σώμα, δημιουργώντας διαφορετικούς χώρους και υφές επί σκηνής, που προκύπτουν από τις κινήσεις των χορευτών.» Για το σύγχρονο χορό θεωρεί ότι «υπάρχει τεράστια ποικιλία γλωσσών και λεξιλογίων και οι άνθρωποι εξερευνούν νέους συνδυασμούς και νέες αντιθέσεις». Ξεκίνησε να χορεύει όταν ήταν δέκα χρονών και πιστεύει πως ένας χορευτής πρέπει «να διαθέτει ισχυρή αποφασιστικότητα και μεγάλα αποθέματα ενέργειας για να τον συντροφεύουν σε κάθε δυσκολία.»

Επίσης στις 22 Ιουνίου αλλά στις 11:30, ο Russell Maliphant σε ένα ανοιχτό εργαστήρι για  χορευτές και καθηγητές θα μιλήσει για τον χορό και τις προσωπικές του εμπειρίες εδώ και δύο δεκαετίες.

Russell Maliphant

  • Προβάλλοντας ιδέες και εικόνες που προέρχονται από το ίδιο το σώμα
  • Υπάρχει τεράστια ποικιλία γλωσσών και λεξιλογίων εκεί έξω

 

Ποια θα αναφέρατε ως κύρια χαρακτηριστικά της δουλειάς σας ως χορογράφος;

Έχω το προνόμιο να συνεργάζομαι με τον σχεδιαστή φωτισμού Michael Hulls τα τελευταία 25 χρόνια και, μαζί, έχουμε δημιουργήσει πέραν των 45 έργων. Χάρη στη συνεργασία μου μαζί του, μου δόθηκε πολλές φορές η ευκαιρία να παρατηρήσω πώς το φως διαμορφώνει τον τρόπο που βλέπουμε ή αντιλαμβανόμαστε την κίνηση. Στο έργο που θα παρουσιάσουμε στο φεστιβάλ, έχω συνεργαστεί με τον video artist Παναγιώτη Τομαρά και η μεταξύ μας σχέση λειτουργεί με πολύ παρόμοιο τρόπο.

Τις περισσότερες φορές, ένας χορογράφος δημιουργεί το έργο του στο στούντιό του, έχοντας στη διάθεσή του περιμετρικό φως, κυρίως λαμπτήρων φθορισμού. Όταν, όμως, η κίνηση μεταφέρεται στη σκηνή και φωτίζεται από οπίσθιο ή πλευρικό φωτισμό, ο θεατής εστιάζει με διαφορετικό τρόπο στην κίνηση και σε συγκεκριμένα μέρη του σώματος. Ως αποτέλεσμα, δίδεται μεγαλύτερη έμφαση στα μέρη εκείνα του σώματος που φωτίζονται περισσότερο, με αποτέλεσμα να αποκρύπτονται τα σημεία που λαμβάνουν λιγότερο φωτισμό. Το γεγονός αυτό, άλλοτε έχει θετικό αντίκτυπο στην κίνηση, ενώ άλλοτε λειτουργεί αρνητικά όταν αποκρύπτεται κάτι σημαντικό. Δεδομένου ότι είναι συχνά δύσκολο και δαπανηρό ένας χορογράφος να διαθέτει επαρκές χρόνο με τον σχεδιαστή φωτισμού, λόγω ελάχιστου διαθέσιμου χρόνου, ο φωτισμός του έργου γίνεται συχνά πολύ πιο γενικός, πολύ πιο έντονος και φωτεινός προκειμένου να καλύψει την πτυχή αυτή της αλληλεπίδρασης κίνησης-φωτός. Ως αποτέλεσμα, δεν του δίδεται η ευκαιρία να συνδυάσει όλα τα στοιχεία του έργου με τρόπο διακριτικό και εφικτό. Προσωπικά, προσπαθώ να αφιερώνω χρόνο στην αλληλεπίδραση κίνησης-φωτός ώστε να ενισχύεται η σύνθεση και η δομή του υλικού μιας χορογραφίας.

Πόσο δημοφιλής είναι ο σύγχρονος χορός στο Ηνωμένο Βασίλειο;

Ο σύγχρονος χορός στο Η.Β. είναι αρκετά δημοφιλής καθώς υπάρχει τουλάχιστον μία παράσταση σύγχρονου χορού τα περισσότερα βράδια του χρόνου στο Λονδίνο, και λίγο λιγότερο συχνά σε άλλες μεγαλουπόλεις της χώρας.

Υπάρχει κάποιο συγκεκριμένο αισθητικό, τεχνικό ή και χορογραφικό στυλ που να χαρακτηρίζει τον σύγχρονο χορό ή τα χορογραφικά έργα που προέρχονται από το Ηνωμένο Βασίλειο;

Πιστεύω ότι οι επιρροές των χορογράφων ποικίλλουν σε μεγάλο βαθμό και ότι η χορευτική σκηνή στο Η.Β. είναι τόσο διεθνής, που επηρεάζει αναπόφευκτα το χορογραφικό στυλ που προκύπτει.

Σκοπός ήταν να εντάξω στη δημιουργία αυτή ορισμένα στοιχεία τα οποία εξερευνώ συχνά «παρασκηνιακά» και επηρεάζουν την κίνηση, καθώς και να τα αξιοποιήσω ώστε να δημιουργήσω ένα νέο αισθητικό ιδίωμα. Με τον τρόπο αυτό, προβάλλονται ιδέες και εικόνες που προέρχονται από το ίδιο το σώμα, δημιουργώντας διαφορετικούς χώρους και υφές επί σκηνής, που προκύπτουν από τις κινήσεις των χορευτών.

 

Μιλήστε μας λίγο για την παράσταση που θα παρουσιάσετε στο 22ο Φεστιβάλ Σύγχρονου Χορού Κύπρου.

Η παράσταση Silent Lines είναι ένα έργο για πέντε εξαίρετους χορευτές που περιλαμβάνει προβολές, οι οποίες δημιουργούν μία ρευστή και μεταβαλλόμενη ατμόσφαιρα χάρη στα animations του Παναγιώτη Τομαρά. H μουσική σύνθεση, την οποία υπογράφει η Dana Fouras, μετατρέπεται διαρκώς από κλασική σε ηλεκτρονική, και τα κοστούμια έχει σχεδιάσει ο Stevie Stewart από τον γνωστό οίκο Bodymap.

Σκοπός ήταν να εντάξω στη δημιουργία αυτή ορισμένα στοιχεία τα οποία εξερευνώ συχνά «παρασκηνιακά» και επηρεάζουν την κίνηση, καθώς και να τα αξιοποιήσω ώστε να δημιουργήσω ένα νέο αισθητικό ιδίωμα. Με τον τρόπο αυτό, προβάλλονται ιδέες και εικόνες που προέρχονται από το ίδιο το σώμα, δημιουργώντας διαφορετικούς χώρους και υφές επί σκηνής, που προκύπτουν από τις κινήσεις των χορευτών. Αν και το κινησιακό τους ιδίωμα μοιράζεται ένα κοινό έδαφος, είναι μοναδικό και προσωπικό για κάθε ένα από τους χορευτές, η συμμετοχή των οποίων αποτελεί σε μεγάλο βαθμό πηγή έμπνευσης για το έργο.

Τι ήταν αυτό που έκανε εσάς να ασχοληθείτε με τον χορό και με την χορογραφία;

Ξεκίνησα να χορεύω σε ηλικία 10 ετών. Την περίοδο εκείνη, οι δύο αδερφές μου παρακολουθούσαν μαθήματα σε σχολή χορού, όπου πήγαινα κι εγώ μαζί τους. Απολάμβανα ιδιαιτέρως τον συνδυασμό ελευθερίας, πειθαρχίας και ενέργειας και, ήμουν πεπεισμένος από την ηλικία των 14 ετών, ότι με αυτό ήθελα να ασχοληθώ επαγγελματικά στο μέλλον.

Η χορογραφία ακολούθησε αργότερα, αφότου είχα εργαστεί στον χώρο επαγγελματικά για 8-9 χρόνια, αφότου είχα συμμετάσχει στη δημιουργική διαδικασία σε πολυάριθμα έργα και ασχοληθεί κυρίως με τον αυτοσχεδιασμό και την περφόρμανς.

Ταξιδεύετε συχνά, παρουσιάζετε την δουλειά σας στο εξωτερικό, αλλά αντιλαμβάνομαι πως παρακολουθείτε και άλλες ομάδες. Θεωρείτε πως εξελίσσεται/ αλλάζει ο σύγχρονος χορός και σε ποια κατεύθυνση;

Με την εξέλιξη του διαδικτύου, έχει αλλάξει δραστικά και η πρόσβασή μας στο έργο άλλων καλλιτεχνών ανά τον κόσμο. Ο καθένας μπορεί πλέον να αποκτήσει γνώσεις, να διακρίνει λεπτομέρειες και τεχνικές κινήσεως άλλων καλλιτεχνών από οποιοδήποτε μέρος του κόσμου και να τις εντάξει και εξελίξει στο αντικείμενό του. Υπάρχει τεράστια ποικιλία γλωσσών και λεξιλογίων εκεί έξω, και οι άνθρωποι εξερευνούν νέους συνδυασμούς και νέες αντιθέσεις. Όσο για την κατεύθυνση, θεωρώ ότι προχωρούμε μπροστά.

Ποια είναι τα επόμενα σχέδιά σας;

Αυτή την περίοδο ετοιμάζω μία νέα χορογραφία για το Ballet de Lyon στη Γαλλία που θα παρουσιαστεί τον Σεπτέμβριο του 2019, καθώς και μία ακόμη χορογραφία που θα κάνει πρεμιέρα τον Φεβρουάριο του 2020, στην οποία θα χορέψω με την Dana Fouras, συνεργάτιδά μου εδώ και πάνω από 20 χρόνια. Πρόκειται, επίσης, να χορογραφήσω μία νέα δουλειά για την ομάδα μου, που θα ξεκινήσει την Άνοιξη του 2020 και, παράλληλα, διευθύνω την Εθνική Ομάδα Νέων Χορευτών (National Youth Dance Company) του Η.Β

Τι θα συμβουλεύατε κάποια/ον που θα ήθελε να γίνει χορεύτρια/της;

Να μάθει πού κρύβεται η ενέργεια και το πάθος του/της. Η επιτυχία είναι σχετική και δεν μετριέται πάντοτε με τις δικές μας αξίες, γι’ αυτό και θα πρέπει ένας χορευτής να διαθέτει ισχυρή αποφασιστικότητα και μεγάλα αποθέματα ενέργειας για να τον συντροφεύουν σε κάθε δυσκολία.

Μάθετε τι είναι αυτό που αγαπάτε και ψάξτε το γιατί.

Silent Lines_Alethia Antonia_Will Thompson_Edd Arnold_Grace Jabbari_Moronfoluwa Odimayo (c) Martin Collin