Στοίχημα η προβολή και προώθηση των ειδικών και εναλλακτικών μορφών τουρισμού

Συνέντευξη στην Αντωνία Λαμπράκη

  • Σχέδιο κινήτρων με στόχο τη βελτίωση του διάκοσμου χώρων εστίασης
  • Βρίσκεται σε εξέλιξη μια μεγάλη και πολυεπίπεδη προσπάθεια, που στοχεύει στη διείσδυση σε νέες τουριστικές αγορές
  • Φέτος μπήκαν στην τουριστική αγορά περίπου 2.000 – 3.000 νέες κλίνες

Δύσκολη θα είναι η διετία 2019 – 2020 για την εγχώρια τουριστική βιομηχανία, με τον Υφυπουργό Τουρισμού, Σάββα Περδίο, να ελπίζει ότι θα κυμανθεί στα περσινά επίπεδα.

Ο Υφυπουργός Τουρισμού σε συνέντευξη που παραχώρησε στην «Κυριακάτικη Χαραυγή» παρουσιάζεται αισιόδοξος αναφορικά με τις προοπτικές προώθησης της Κύπρου σε γειτονικές μας χώρες αλλά και σε μακρινούς προορισμούς.

Επίσης, ο κ. Περδίος σημειώνει ότι οι ειδικές και εναλλακτικές μορφές τουρισμού μπορούν να προωθηθούν πιο δυναμικά και να αποδώσουν πολύ καλά αποτελέσματα για το νησί -και ειδικότερα τις τοπικές κοινωνίες.

Πώς αξιολογείτε τη φετινή πορεία των τουριστικών αφίξεων;

Για φέτος οι τουριστικές αφίξεις θα είναι ελαφρώς πιο κάτω συγκριτικά με την περσινή  περίοδο, εκτός εξαιρετικού απροόπτου. Και αναφέρομαι στις κρατήσεις της τελευταίας στιγμής. Πτώση αναμένεται και στα έσοδα από την τουριστική βιομηχανία, ως αποτέλεσμα των χαμηλότερων τιμών στα πακέτα που προσέφεραν οι ξενοδόχοι.

Αναμφίβολα, οι αβέβαιες εξελίξεις σχετικά με το Brexit και η παράταση της εκκρεμότητας επηρεάζουν την αγγλική αγορά. Αυτή η εκκρεμότητα σε συνδυασμό με τη διαφοροποίηση της ισοτιμίας του ρουβλιού έναντι του ευρώ είναι οι δύο βασικοί παράγοντες που επηρεάζουν αρνητικά την εγχώρια τουριστική βιομηχανία.

Την πίεση που νιώθουμε φέτος θα την νιώσουμε και το 2020. Αυτά τα δύο χρόνια θα είναι δύσκολα και προφανώς οι απώλειες από την αγγλική αγορά δεν μπορούν να καλυφθούν. Ευελπιστούμε ότι για φέτος οι αφίξεις θα κινηθούν κοντά στα περσινά επίπεδα. Θα είμαστε ικανοποιημένοι σε μια τέτοια εξέλιξη.

Πώς διαχειρίζεστε στο Υφυπουργείο Τουρισμού τις ανησυχητικές εξελίξεις, όπως τις περιγράψατε, ώστε ο αντίκτυπος να περιοριστεί;

Βρίσκεται σε εξέλιξη μια μεγάλη και πολυεπίπεδη προσπάθεια που στοχεύει στη διείσδυση σε νέες τουριστικές αγορές. Πιο συγκεκριμένα, διαπιστώνουμε ότι δεν έχουμε επενδύσει όσα θα έπρεπε σε πολύ κοντινές μας αγορές, όπως το Ισραήλ, ο Λίβανος, η Ιορδανία, η Αίγυπτος. Γειτονικές χώρες, στις οποίες όμως δεν αποδώσαμε τη δέουσα σημασία, δεν επιχειρήσαμε να προσελκύσουμε τουρίστες. Μας ενδιαφέρουν αυτές οι αγορές και προσπαθούμε να τοποθετήσουμε την Κύπρο στις επιλογές τους, για σύντομες ολιγοήμερες αποδράσεις.

Βεβαίως, όπως επανειλημμένα έχουμε δηλώσει, στο επίκεντρο των σχεδιασμών μας είναι και οι μακρινές αγορές, όπως η Κίνα, η Ιαπωνία και οι ΗΠΑ. Από αυτές τις χώρες μπορούμε να προσελκύσουμε τουρίστες υψηλής εισοδηματικής στάθμης.

Ποια θα λέγατε είναι τα κυριότερα προβλήματα της τουριστικής βιομηχανίας;

Η εποχικότητα παραμένει το σημαντικότερο διαχρονικό πρόβλημα της βιομηχανίας. Βασική επιδίωξη μας είναι η περαιτέρω επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου. Πιστεύουμε ότι είναι εφικτός ο στόχος η Κύπρος να καταστεί ολόχρονος τουριστικός προορισμός. Εκτιμούμε ότι υπάρχουν οι δυνατότητες και οι πόροι προς αυτή την κατεύθυνση, κυρίως μέσω της ανάπτυξης και άλλων ειδικών και εναλλακτικών μορφών τουρισμού και της στόχευσης σε άλλες δεξαμενές τουριστών ηλικίας των 60-70 ετών, οι οποίοι μπορούν να ταξιδέψουν και πέραν του καλοκαιριού. Μας ενδιαφέρει αυτή η ηλικιακή ομάδα, γιατί κατά κανόνα ξοδεύει περισσότερα χρήματα σε σύγκριση με άλλες ομάδες.

Λέγοντας αυτά θέλω να σημειώσω ότι φέτος μπήκαν στην τουριστική αγορά περίπου 2.000-3.000 νέες κλίνες. Πρόκειται για μια σημαντική αύξηση που ανεβάζει το σύνολο των κλινών στις 100.000. Συνεπώς, η περαιτέρω επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου και η ανάπτυξη ειδικών και εναλλακτικών μορφών τουρισμού είναι εκ των ων ουκ άνευ, για να διατηρήσουμε ψηλά το επίπεδο του τουρισμού, τόσο ποιοτικά όσο και ποσοτικά.

Κατά την εκτίμησή σας ποιες ειδικές μορφές τουρισμού έχει τα φόντα να αναπτύξει η Κύπρος;

Η χώρα μας έχει τη δυνατότητα να αναπτύξει ποικίλες μορφές εναλλακτικού τουρισμού. Έχουμε σπουδαία κληρονομιά που καλούμαστε να αναδείξουμε, με βάση τις ιδιαιτερότητες και τις ανάγκες των τοπικών κοινωνιών. Για παράδειγμα, αυξημένες προοπτικές διανοίγονται στην οινογαστρονομία. Η χώρα μας συνδυάζει τη μεσογειακή διατροφή με γεύσεις ανατολής, φτιάχνουμε κρασί εδώ και 7.000 χρόνια, θεωρώ ότι αυτά τα πλεονεκτήματα μπορούμε να αξιοποιήσουμε αποτελεσματικότερα.

Υπάρχουν και άλλες ειδικές μορφές τουρισμού που αξίζει να δώσουμε έμφαση, όπως τα θέματα υγείας, ευεξίας και αποκατάστασης και τουρισμού ατόμων ΑμεΑ.

Στα τουριστικά φόρα πρέπει να προβάλουμε την σχεδόν ολόχρονη ηλιοφάνεια για προσέλκυση τουριστών, οι οποίοι προέρχονται από χώρες όπου επικρατούν χαμηλές θερμοκρασίες και γενικά μουντός καιρός. Η χώρα μας είναι προικισμένη με πλούσια και ιδιαίτερα στοιχεία που μας επιτρέπουν να προωθήσουμε ένα προϊόν ολιστικής υγείας και ευεξίας με αξιώσεις. Στο πλαίσιο αυτό θα πρέπει να αποδώσουμε μεγαλύτερη έμφαση στην ανάπτυξη του αθλητικού τουρισμού, της κρουαζιέρας, του ποδηλατικού και άλλων μορφών.

Μελετούμε, ακόμη, πώς να στοχεύσουμε στην ανάπτυξη του τουρισμού των ορεινών περιοχών. Να προβάλουμε την αυθεντικότητα των χωριών μας. Ήδη γίνονται σχεδιασμοί προώθησης των ορεινών θερέτρων που θα υποβληθούν όχι μόνο ενώπιον των τουριστικών πρακτόρων αλλά και επενδυτών, και ευελπιστούμε ότι θα προσελκύσουμε σοβαρές επενδυτικές προτάσεις ανάπτυξης.

Δηλαδή το μοντέλο ήλιος και θάλασσα θα περάσει σε δεύτερο πλάνο;

Για χρόνια η σημαία μας στις διεθνείς εκθέσεις προβολής του τουριστικού προϊόντος μας ήταν το μοντέλο ήλιος και θάλασσα. Αυτή η παραδοσιακή μορφή ήταν και παραμένει ο σκληρός πυρήνας του κυπριακού τουριστικού προϊόντος. Αυτό το μοντέλο αναπτύχθηκε και απέδωσε εξαιρετικά, έχοντας στο επίκεντρο κυρίως την οικογένεια που επιζητά ξεκούραση και αναψυχή. Εννοείται ότι δεν θα περάσει σε δεύτερο πλάνο, αλλά στη διεθνή τουριστική αγορά οι ανταγωνιστές μας, η Τουρκία, η Αίγυπτος, η Τυνησία, προωθούν το ανάλογο πακέτο, γι’ αυτό εμείς πρέπει να στοχεύσουμε σε κάτι αλλιώτικο, να κάνουμε βήματα μπροστά.

Είναι πεποίθησή μου ότι η επένδυση σε ειδικές και εναλλακτικές μορφές τουρισμού θα προσφέρει διαφορετικές εμπειρίες ζωής στον τουρίστα και θα εμπλουτίσει το προϊόν μας.

Αυτοί οι στόχοι θα αποτυπώνονται στο νέο branding του τουριστικού προϊόντος;

Ακριβώς, το νέο σύγχρονο branding θα επικεντρώνεται στην ανάδειξη των συγκριτικών πλεονεκτημάτων της χώρας μας. Θα αναδείξουμε τα καλά χαρακτηριστικά στοιχεία του τόπου μας, όπως για παράδειγμα τη γεωγραφική θέση της Κύπρου που παρέχει τη δυνατότητα στον τουρίστα να επισκεφθεί γειτονικούς μας προορισμούς, όπως επίσης το μέγεθος του νησιού που επιτρέπει στον επισκέπτη στη διάρκεια μιας ώρας να απολαύσει δραστηριότητες σε βουνό ή και θάλασσα και αυτή η εναλλαγή εικόνων και εμπειριών είναι πλεονέκτημα που δεν διαθέτουν άλλοι ανταγωνιστές μας.

Ένα ακόμη ουσιαστικό πλεονέκτημα, που δεν προβλήθηκε μέχρι τώρα επαρκώς, είναι η δυνατότητα επικοινωνίας στην αγγλική γλώσσα. Όπου επικοινωνία σημαίνει ότι ο επισκέπτης νιώθει πως βρίσκεται σε οικείο περιβάλλον.

Ακόμη, η ανάδειξη σημαντικών ιστορικών και πολιτιστικών στοιχείων που δηλώνουν ότι ανέκαθεν το νησί μας ήταν ανοικτό και δεκτικό σε ζητήματα διαφορετικής θρησκείας, εθνικότητας και κουλτούρας. Πιστεύω ότι και αυτά τα στοιχεία διαφοροποιούν τη χώρα μας ως προορισμό από τους ανταγωνιστές μας.

Η οπτική αισθητική πολλών χώρων εστίασης δεν συνάδει με την τοπική ιδιαιτερότητα. Το Υφυπουργείο Τουρισμού πώς αντιμετωπίζει αυτό το ζήτημα;

Όντως, διαπιστώνουμε ότι ταβέρνες και εστιατόρια υπολείπονται σε ζητήματα οπτικής αισθητικής. Με στόχο τη βελτίωση αυτής της εικόνας που παρουσιάζουν διάφορα υποστατικά, το Υφυπουργείο Τουρισμού επεξεργάστηκε σχέδιο παροχής κινήτρων προς τους επιχειρηματίες για σκοπούς εξωραϊσμού και βελτίωσης εξωτερικών χώρων, όπως για παράδειγμα πινακίδες, φωτισμοί, διακόσμηση και επίπλωση.