Σχέδιο δράσης για στήριξη της συνδεσιμότητας στην ΕΕ ζητά η Κύπρος

Την παράταση των προσωρινών μέτρων στήριξης της Κομισιόν στις αερομεταφορές πέραν του πρώτου εξαμήνου του 2022 και σε πιο συστηματική βάση με τριετή χρονικό ορίζοντα ζητά ομάδα κρατών – μελών, με πρωτοβουλία της Κύπρου, σύμφωνα με πρόταση την οποία παρουσιάζει την Πέμπτη, στις Βρυξέλλες, ο Υπουργός Μεταφορών, την οποία στηρίζουν ακόμα 11 κράτη μέλη όπως πληροφορείται το ΚΥΠΕ.

Στην πρόταση, την οποία έχει δει το ΚΥΠΕ, υπογραμμίζεται ακόμα η ανάγκη οι αλλαγές που προωθεί η Κομισιόν για την περιβαλλοντική βιωσιμότητα των αερομεταφορών να λάβουν υπόψη τη συνδεσιμότητα των χωρών στην περιφέρεια της ΕΕ και ιδιαίτερα χωρών όπως η Κύπρος που έχουν περιορισμένες επιλογές διασύνδεσης με άλλα κράτη μέλη.

Η πρωτοβουλία της Κύπρου εστιάζει στα προβλήματα συνδεσιμότητας που αντιμετωπίζουν οι χώρες στην περιφέρεια της ΕΕ λόγω της έλλειψης συνδέσεων, κάτι που δημιουργεί αύξηση των τιμών και περιορισμένες επιλογές.

Σύμφωνα με πληροφορίες του ΚΥΠΕ, την πρωτοβουλία μέχρι στιγμής έχουν στηρίξει άλλα έντεκα κράτη μέλη και συγκεκριμένα η Ελλάδα, η Εσθονία, η Λιθουανία, η Ουγγαρία, η Πολωνία, η Ρουμανία, η Μάλτα, η Σλοβενία, η Βουλγαρία, η Πορτογαλία και η Σλοβακία.

Στόχος της πρωτοβουλίας είναι δημιουργία πιο συστηματικών εργαλείων, με σχεδιασμό σε βάθος τριετίας, για στήριξη της συνδεσιμότητας μεταξύ όλων των χωρών της ΕΕ, ιδιαίτερα των πιο απομακρυσμένων, στο πλαίσιο της προσπάθειας για μετάβαση σε μια πράσινη οικονομία.

Τις συγκεκριμένες προτάσεις θα τις αναπτύξει ομάδα εμπειρογνωμόνων από τα κράτη μέλη που υποστηρίζουν την πρωτοβουλία. Εφόσον οι προτάσεις εγκριθούν από τους Υπουργούς Μεταφορών, θα διαβιβαστούν στην Κομισιόν για επεξεργασία.

Ειδικότερα, στην παρέμβαση της Κύπρου εκ μέρους των κρατών που υπογράφουν την διακήρυξη, σημειώνεται πως η αεροπορική συνδεσιμότητα στην ΕΕ παραμένει χαμηλή παρά τις αισιόδοξες προβλέψεις των ειδικών για την περίοδο μετά την πανδημία, αλλά και άνιση μεταξύ των κρατών μελών, με κάποια κράτη να έχουν ανακάμψει και κάποια να αντιμετωπίζουν μειωμένη κίνηση μέχρι και κατά 40% σε σχέση με την περίοδο πριν την πανδημία.

Ο συγκεκριμένος τομέας αντιμετωπίζει επίσης προκλήσεις όσον αφορά την βιωσιμότητά του, γεγονός που καθιστά επείγουσα την μετάβαση στην περιβαλλοντικά βιώσιμη ανάπτυξη και την απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές αερίων.

Οι χώρες που προσυπογράφουν την διακήρυξη υπογραμμίζουν πως δεδομένης και της σημερινής κατάστασης, οι νομοθετικές προτάσεις που έχει καταθέσει η Κομισιόν πρέπει:
– να διασφαλίζουν ισότιμους όρους ανταγωνισμού στην αγορά αερομεταφορών της ΕΕ χωρίς να επηρεάζουν αρνητικά την ανταγωνιστικότητα του τομέα,
– να μην οδηγήσουν σε αύξηση των τιμών για τους καταναλωτές και
– να μην φέρουν σε μειονεκτική θέση και να μην επηρεάσουν δυσανάλογα κράτη μέλη της περιφέρειας της ΕΕ και νησιωτικά κράτη που εξαρτώνται αποκλειστικά από τις αερομεταφορές.

Η πρόταση έρχεται σε συνέχεια της διακήρυξης που είχε παρουσιαστεί στο Συμβούλιο Μεταφορών τον Ιούνιο του 2021 από την Κύπρο, την Ελλάδα, την Εσθονία, την Λιθουανία, την Ουγγαρία, την Πολωνία, την Ρουμανία και τη Σλοβακία.

Ο Υπουργός Μεταφορών πραγματοποιεί επίσης σειρά επαφών αναφορικά με την πρόταση. Κατά την άφιξή του στις Βρυξέλλες την Τετάρτη συναντήθηκε με τον ανώτερο αντιπρόεδρο και αναπληρωτή γενικό διευθυντή της Διεθνούς Ένωσης Αερομεταφορών (International Air Transport Association – ΙΑΤΑ) Κόνραντ Κλίφορντ, και τον διευθυντή εξωτερικών υποθέσεων και Ευρώπης του οργανισμού Χόρχε Ντιέγκεζ.

Ο κ. Καρούσος είχε επίσης επαφές με τα διευθυντικά στελέχη του Διεθνούς Συμβουλίου Αεροδρομίων (Airport Council International – ACI) Όλιβερ Γιάνκοβιτς κΙ Μόργκαν Φουλκς, καθώς και με τον διευθύνοντα σύμβουλο και την διευθύντρια πολιτικής του οργανισμού Airlines for Europe, Τόμας Ρέιναρντ και Αγκνές Λερού.

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy