Σχολεία – γκέτο για αλλόγλωσσους μαθητές/τριες



Τάξεις υποδοχής από το δημοτικό ζητούν εκπαιδευτικοί, γονείς και μαθητές

Πόρρω απέχει η θεωρία από την πράξη σε ό,τι αφορά τα προγράμματα που εφαρμόζονται στα δημόσια σχολεία για μαθητές/τριες με μεταναστευτική βιογραφία. Γκετοποίηση μαθητών, ελάχιστη ή μηδενική γνώση της ελληνικής γλώσσας, εκπαιδευτικοί που δεν στηρίζονται επαρκώς για να στηρίξουν με τη σειρά τους τους αλλόγλωσσους, μεγάλος αριθμός σχολικής διαρροής είναι μόνο μερικά από τα ζητήματα που καταγράφηκαν κατά τη χθεσινή συνεδρία της Επιτροπής Παιδείας της Βουλής, η οποία εξέτασε το όλο θέμα.

Εκπαιδευτικοί, οργανωμένοι γονείς και οργανωμένοι μαθητές συνηγορούν ότι πρέπει κάτι να αλλάξει δραστικά και άμεσα, αφού τα όσα βιώνουν καθημερινά δεν έχουν σχέση με τα όσα ωραία καταγράφονται από πλευράς αρμοδίων. Μάλιστα αναφέρθηκαν και ενδεικτικά παραδείγματα, όπως το Γυμνάσιο Παλλουριώτισσας, όπου το 80% των μαθητών είναι αλλόγλωσσοι, καθώς και δημοτικό σχολείο στην πρωτεύουσα, όπου από τα 130 παιδιά τα 125 είναι επίσης αλλόγλωσσα.

Ιδιαίτερη μνεία έγινε για τη Δημοτική Εκπαίδευση, όπου όλοι συμφωνούν ότι θα πρέπει να ενισχυθούν τα προγράμματα και οι ώρες εκμάθησης της ελληνικής γλώσσας, αφού κοινή διαπίστωση είναι ότι τα παιδιά μεταβαίνουν στο γυμνάσιο χωρίς να γνωρίζουν τη γλώσσα διδασκαλίας, με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Όπως ανέφερε ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Γονέων Μέσης, Χαράλαμπος Διονυσίου, τα αποτελέσματα του προγράμματος για μαθητές με μεταναστευτική βιογραφία δεν είναι ενθαρρυντικά, αφού τα παιδιά δεν μαθαίνουν ελληνικά στο επιθυμητό επίπεδο και συνεχίζουν να μην μπορούν να παρακολουθήσουν τα κοινά μαθήματα. Στις περισσότερες περιπτώσεις παραμένουν ουσιαστικά «ακροατές», ακόμα και μετά τη λήξη της υποχρεωτικής παρακολούθησης των μαθημάτων της ελληνικής γλώσσας. Δίδονται μόνο 19 ώρες για στήριξη και τίποτε άλλο, δεν υπάρχει κατάλληλο υλικό και η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών δεν είναι επαρκής, ενώ σε πολλά σχολεία οι ώρες δίνονται με κριτήρια την ανεπάρκεια του εκπαιδευτικού, προβλήματα υγείας κ.λπ. Επίσης, εμποδίζεται η ομαλή λειτουργία της τάξης, αφού πολλές φορές τα παιδιά, όταν δεν καταλαβαίνουν τη γλώσσα, δημιουργούν προβλήματα λόγω ανίας.

Ακόμα, σε αρκετές περιπτώσεις έχει παρουσιαστεί αύξηση της βίας και της παραβατικότητας. Παιδιά τα οποία φτάνουν στην Κύπρο κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς, ακόμη και ένα μήνα πριν από τη λήξη της χρονιάς, εντάσσονται στο πρόγραμμα που ήδη λειτουργεί, με αποτέλεσμα να αδυνατούν να παρακολουθήσουν, αφού δεν γνωρίζουν καθόλου ελληνικά. Τα παιδιά τα οποία εντάσσονται στο πρόγραμμα τοποθετούνται συνήθως σε τρία μόνο κανονικά τμήματα, για να μπορεί να δημιουργηθεί ένα τμήμα για την εκμάθηση των ελληνικών, με αποτέλεσμα να δημιουργείται γκετοποίηση στα μητρικά τμήματα, αφού μπορεί και οι μισοί μαθητές να ανήκουν στο πρόγραμμα εκμάθησης της ελληνικής γλώσσας.

Ο πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ, Κώστας Χατζησάββας, υπογράμμισε την αδήριτη ανάγκη δημιουργίας τάξεων υποδοχής σε πρωινό διδακτικό χρόνο, την ίση κατανομή των παιδιών στα σχολεία, ώστε να αποφεύγεται η γκετοποίηση, αλλά και τη δημιουργία ολιγάριθμων τμημάτων με 8-10 μαθητές και όχι 20-25. Πάντως από την πλευρά του το Υπουργείο Παιδείας υποστηρίζει πως τα νούμερα που βλέπουν συχνά το φως της δημοσιότητας σε σχέση με σχολεία – γκέτο δεν αντανακλούν την πραγματικότητα. Στο Γυμνάσιο Παλλουριώτισσας υποστηρίζουν ότι από τους 450 μαθητές μόνο οι 50 είναι με μεταναστευτική βιογραφία, ενώ παραπέμπουν και στη μελέτη των ξένων εμπειρογνωμόνων που έχει ολοκληρωθεί και άρχισε να εφαρμόζεται από τον περασμένο Σεπτέμβρη.

Ελένη Κωνσταντίνου