Σε αναμμένα κάρβουνα οι εκπαιδευτικοί με το Σχέδιο Αξιολόγησης

Ανησυχία επικρατεί ανάμεσα στις εκπαιδευτικές οργανώσεις για το Νέο Σχέδιο Αξιολόγησης και ιδιαίτερα για το γεγονός ότι δεν έχει προηγηθεί οικονομική μελέτη και όπως ξεκαθάρισε το Υπουργείο Παιδείας δεν πρόκειται να συμβεί κάτι τέτοιο πριν καταλήξουν στα συμφωνηθέντα.

Η ανησυχία αφορά από τη μια πλευρά το γεγονός ότι το Υπουργείο Παιδείας διασυνδέει στο τέλος της μέρας την Αξιολόγηση και τις αλλαγές με τη μελέτη εξορθολογισμού που πραγματοιεί διεθνής οίκος.

Οπως εκτιμάται τα ποσά που θα πρέπει να δωθούν για τις αλλαγές στα θέματα αξιολόγησης το πιθανότερο είναι ότι θα βρεθούν από αποκοπές που πιθανώς να υπάρξουν και αγγίξουν κατά κύριο λόγο τον τομέα της Μέσης.

Από την άλλη οι δάσκαλοι ανησυχούν περισσότερο για το γεγονός ότι υπάρχουν ανοικτά αρκετά θέματα που αφορούν τη Δημοτική και δεν επιθυμούν σε καμία περίπτωση να παραμεριστούν για χάρη της Αξιολόγησης και όχι μόνο. Μάλιστα θεωρούν ότι πρέπει να επανασχεδιαστούν τα χρονοδιαγράμματα για το διάλογο και να κλείνει θέμα-θέμα. Οπως και να’χει το Σχέδιο Αξιολόγησης θα απασχολήσει αρκετά το επόμενο διάστημα. Ηδη έχει οριστεί για τις 13 Φεβρουαρίου Συμβούλιο Δημοτικής και Μέσης για να δει το θέμα. 

ΟΛΤΕΚ: Γραφειοκρατική διαδικασία αξιολόγησης χωρίς οικονομική μελέτη

Μεγάλη απογοήτευση ένοιωσε ο Πρόεδρος της ΟΛΤΕΚ Μιχάλης Τσιάρλιστος διαβάζοντας το Νέο Σχέδιο Αξιολόγησης (ΝΣΑ) των εκπαιδευτικών.   «Ανέμενα από το ΥΠΠ έχοντας υπόψη την άσχημη εμπειρία από τον συνοπτικό τρόπο απόρριψης  του υποβληθέντος το 2006 από την Κοινοπραξία «Αθηνά» σχεδίου αξιολόγησης.  Έπρεπε να ληφθεί υπόψη η κυρίαρχη κουλτούρα και η μεγάλη ευαισθησία όχι μόνο της κυπριακής κοινωνίας αλλά ιδιαίτερα της τάξης των εκπαιδευτικών στο θέμα της αξιολόγησης.  Θα αποφευγόταν η παγίδα της γραφειοκρατίας και της μεγάλης έμφασης στην τυπική πτυχή της αξιολόγησης και θα έκτιζε το σχέδιό του πάνω σε θέματα προσέγγισης ουσίας που θα μπορούσαν, από τη μια, να γίνουν αποδεκτά ευκολότερα από τους εκπαιδευτικούς και, από την άλλη, να συμβάλουν ουσιαστικά στη βελτίωση των μαθησιακών αποτελεσμάτων που αποτελεί τον κύριο στόχο του».

Το ΝΣΑ, σημειώνει ο Πρόεδρος της ΟΛΤΕΚ αυξάνει τον απαιτούμενο όγκο εργασίας για  την αριθμητική αξιολόγηση σε σύγκριση με το Υφιστάμενο Σχέδιο Αξιολόγησης (ΥΣΑ). «Για να κριθεί η επάρκεια του εκπαιδευτικού στην τάξη θα γίνει εξαιρετικά ψυχοφθόρα και γραφειοκρατική τόσο για τους αξιολογητές όσο και για τους αξιολογούμενους  για σκοπούς μονιμοποίησης ή προαγωγής.Είναι φανερό ότι οι συντάκτες αυτού του συστήματος βασίζονται  όχι μόνο  σε ξεπερασμένες αλλά και επικίνδυνες παραδοχές, ότι δηλαδή πρώτο, μπορεί κανείς  να βαθμολογήσει με ακρίβεια εκατοστού της μονάδας  έναν εκπαιδευτικό ή μια διδασκαλία, δεύτερο, ότι ένας εκπαιδευτικός που βαθμολογείται, για παράδειγμα, με 80 είναι οπωσδήποτε καλύτερος από έναν άλλο που έχει βαθμολογηθεί με 79 ή 81, και τρίτο, ότι νομιμοποιείται η δαπάνη τόσου χρόνου και τόσων χρημάτων αφού θα χρειαστεί πιθανό τριπλασιασμός των επιθεωρητών και μεγάλη δαπάνη γα να δοθεί διοικητικός χρόνος στους βοηθούς διευθυντές σχολείων, οι οποίοι θα μετατραπούν σε επιθεωρητές για να ασκούν το έργο του παιδαγωγικού συμβούλου για  αυτού του είδους  τις ασκήσεις ακριβείας στην αξιολόγηση. Το κύριο επιχείρημα που είναι η επιστημονικότητα  για τη μέτρηση της αξίας ανθρώπων και των πολύ σύνθετων και περίπλοκων διαδικασιών της διδασκαλίας και της αγωγής».

Θέλουν να επιβάλουν μόνο ένα μοντέλο διευθυντή

Το πιο λυπηρό βέβαια σύμφωνα με τον Μιχάλη Τσιάρλιστο είναι η μη ύπαρξη οικονομικής μελέτης, ένα λάθος που είχαν αρχικά κάνει σχεδόν όλοι οι προηγούμενοι ΥΠΠ με αποτέλεσμα να μην μπορούν οι εκπαιδευτικές οργανώσεις να μπουν σε βάθος συζήτηση.   «Υπάρχουν πάρα πολλά που μπορούν να ειπωθούν για τις αδυναμίες αυτού του σχεδίου, θα περιοριστώ όμως μόνο  σε ακόμα μια, την έμφαση στην πρόταση ίδρυσης Δημόσιας Σχολής Εκπαιδευτικής Ηγεσίας (ΔΣΕΗ). Έχω την εντύπωση ότι γίνεται μια προσπάθεια, από τη μια, δημιουργίας μονοπωλίου στον τρόπο κατάρτισης των διευθυντών σχολείων και, από την άλλη, επιβολής ενός και μόνου μοντέλου διευθυντή. Στην Κύπρο κάθε χρόνο δεκάδες εκπαιδευτικοί αποκτούν μεταπτυχιακά και δοκτοράτα από διάφορα πανεπιστήμια, τοπικά και ξένα, οι οποίοι μπορούν με πολλές αξιώσεις να αναλάβουν ηγετική θέση στα σχολεία. Απαξιώ  το λόγο γιατί πρέπει να επιβαρυνθεί το κράτος με δαπάνη εκατομμυρίων  για τη λειτουργία μιας σχολής που δεν χρειάζεται. Και προπαντός μιας σχολής που θα καθορίσει για πάντα τον τύπο διευθυντή που θα έχει η εκπαίδευση».

Χρειάζονται αλλαγές και εξαντλητικός διάλογος

Από την πλευρά του ο Πρόεδρος της ΠΟΕΔ Φίλιος Φυλακτού επισημαίνει ότι το πιο βασικό και κρίσιμο θέμα που επιβάλλεται από την αρχή να ξεκαθαρίσει και να συμφωνηθεί είναι η διαδικασία συζητήσεων/διαλόγου που θα ακολουθηθεί. «Η ΠΟΕΔ έχει πολύ συγκεκριμένη άποψη και θέση επί τούτου. Θέση αρχής και δεοντολογίας που πρέπει να τηρηθεί. Για να μην εκληφθεί η πιο πάνω απαίτηση ως πρόσχημα χρονοτριβής ή καθυστέρησης ξεκαθαρίζεται κατηγορηματικά ότι η ΠΟΕΔ τάσσεται υπέρ της προσπάθειας εκσυγχρονισμού ή/και διαφοροποίησης του Κανονισμού Αξιολόγησης. Γι’ αυτό άλλωστε, ήταν και είναι όλα αυτά τα χρόνια ενεργητικά παρούσα καταθέτοντας θέσεις, προτάσεις, απόψεις, προβληματισμούς και επιφυλάξεις».  Μάλιστα και στην πρόσφατη συνάντηση με τον Υπουργό Παιδείας Κώστα Καδή όπως υπενθύμισε ο Φίλιος Φυλακτού του ζητήθηκε να λάβει υπόψην τους πως τα χρονοδιαγράμματα που θα ακολουθηθούν δεν θα πρέπει να ορίζονται βάσει του χρόνου που η Επίσημη Πλευρά θεωρεί πως αυτά πρέπει να διαρκέσουν, αλλά ανάλογα με την εξέλιξη του διαλόγου που θα γίνει, συνυπολογίζοντας και τις εσωτερικές διαδικασίες και διεργασίες λήψης αποφάσεων από πλευράς των Οργανώσεων. Την ίδια ώρα επισημαίνει ότι εκκρεμούν μια σειρά από άλλα ζητήματα όπως είναι Σχέδιο Επιμόρφωσης, Δείκτες Επιτυχίας και Επάρκειας, Θέματα της Καθημερινότητας των σχολικών μονάδων που έθεσε η ΠΟΕΔ – Διαχείριση Αλφαβητισμού, Διαχείριση Παραβατικότητας, Χρόνος Διευθυντικής Ομάδας, Προδημοτική Εκπαίδευση, Ειδική Εκπαίδευση, ΤΠΕ. Θέμα που αλληλοσυνδέονται, αλληλεπιδρούν και αλληλεξαρτώνται, αναφέρει ο Φίλιος Φυλακτού. «Χρειάζεται, συνεπώς, μέσα από ουσιαστικό, ειλικρινή, γόνιμο και παραγωγικό διάλογο με το Υπουργείο Παιδείας, να συμφωνήσουμε στη διαμόρφωση ενός Νέου Σχεδίου Αξιολόγησης που θα θέσει σε μια πιο συστηματική, σύγχρονη, αποτελεσματική και αντικειμενική βάση τη διαδικασία αξιολόγησης των εκπαιδευτικών και του εκπαιδευτικού έργου. Κοινός σκοπός ελπίζουμε ότι θα είναι η αλλαγή της υφιστάμενης κατάστασης στο σύστημα Αξιολόγησης, μέσα από μία σύνθεση όλων των απόψεων, ακόμη και των αντίθετων. Σύστημα Αξιολόγησης που να ευνοεί πάνω απ’ όλα το ανθρωπιστικό πρόσωπο της παιδείας μας και να είναι απαλλαγμένο από οικονομικούς και οικονομίστικους ορισμούς, περιορισμούς και ορολογίες για το καλό της Παιδείας του τόπου μας».

Ελένη Κωνσταντίνου

Ακολουθήστε μας στο Google News.
Eιδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο, όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy.