Σε γκρίζες ζώνες μπλοκάρεται το λιμάνι

Εξωπραγματικές ταρίφες και πολύπλοκες διαδικασίες

Σε αναμμένα κάρβουνα βρίσκονται οι διάφοροι φορείς και χρήστες του λιμανιού της Λεμεσού, καθώς το νέο καθεστώς που προέκυψε με την ιδιωτικοποίηση των υπηρεσιών, διαφάνηκε ότι μόνο οικονομικά και άλλα προβλήματα δημιουργεί.

Τα αυξημένα τέλη και αρκετές ταρίφες οι οποίες ακόμα δεν έχουν διασαφηνιστεί, καθώς και οι περίπλοκες διαδικασίες που επιβάλλονται στη διεκπεραίωση των εργασιών σε όλους σχεδόν τους τομείς, αποτελούν τα βασικά ζητήματα τα οποία ταλανίζουν τους εμπλεκόμενους στη λιμενική βιομηχανία από την πρώτη μέρα λειτουργίας του λιμανιού υπό το νέο ιδιωτικό καθεστώς.

Εκφράζοντας τις ανησυχίες των Ναυτικών Πρακτόρων για τη νέα εικόνα που παρουσιάζει το λιμάνι, ο εκπρόσωπος του Συνδέσμου Μιχάλης Πισσαρίδης, μιλώντας στη «Χαραυγή» εκφράζει την ελπίδα ότι όλη αυτή η κατάσταση δεν θα αποβεί τελικά σε βάρος της οικονομίας του τόπου.

Οπως εξηγεί, φορείς και χρήστες του λιμανιού αναγκάζονται τώρα να σπαταλούν περισσότερες ώρες για να διεκπεραιώσουν την εργασία τους, αφού όπως χαρακτηριστικά επισημαίνει «το ένα λιμάνι που είχαμε, μοιράστηκε στα δύο», υπονοώντας το γεγονός της εμπλοκής δύο διαφορετικών ιδιωτικών εταιρειών στις λιμενικές υπηρεσίες.

Σε ό,τι αφορά τα νέα τέλη, αναφέρει χαρακτηριστικά ότι πέρα από τα λεγόμενα ρυθμιζόμενα τέλη που τέθηκαν από την κυβέρνηση έχουν προστεθεί και κάποιες «εξωπραγματικές χρεώσεις».

Για παράδειγμα, όπως αναφέρει, κάποια πλοία που δεν έχουν φορτίο, όπως τα πολεμικά, για τη χρήση του μόλου η χρέωση έχει εκτοξευτεί από τα 800 ευρώ την ημέρα στις 3.500, ενώ ανάλογες αυξημένες ταρίφες θα ισχύουν και για τα εμπορευματοκιβώτια που είτε εισάγονται είτε εξάγονται.

Αυτά, όπως τονίζει ο εκπρόσωπος των Ναυτικών Πρακτόρων, ή θα πρέπει να ρυθμιστούν ή θα τα απορροφήσει η αγορά. «Διότι όταν ένα πλοίο που έρχεται στην Κύπρο πληρώνει αυξημένα τέλη ελλιμενισμού, αυτά τα κόστα θα μετακυλιστούν στους ναύλους και κατ’ επέκταση θα την πληρώσουν οι εμπορευόμενοι και οι καταναλωτές…»

Ολο αυτό το μπάχαλο προβληματίζει και για το κατά πόσο θα επηρεάσει και τις εξαγωγές, αφού δεν υπάρχουν άλλες επιλογές πέραν των εξαγωγών μέσω λιμανιού. «Υπάρχουν πολλές γκρίζες ζώνες σε ό,τι αφορά τις χρεώσεις», επισημαίνει ο κ. Πισσαρίδης, διευκρινίζοντας ότι «βρίσκουν διάφορες δικαιολογίες για να βάζουν χρεώσεις… για παράδειγμα σε υποχρεώνουν να κινηθείς μέσα στο λιμάνι με δικά τους οχήματα έναντι βέβαια χρεώσεων…»

Ο Γραμματέας του Συνδέσμου Εκτελωνιστών, Ιάκωβος Χατζηβαρνάβας, εκφράζει την εκτίμηση ότι τα προβλήματα που παρουσιάστηκαν την πρώτη μέρα λειτουργίας του λιμανιού από τους ιδιώτες διαχειριστές και τα οποία συνεχίζονται, οφείλονται σε κάποιο βαθμό και στο γεγονός ότι το λιμάνι δεν δούλεψε ομαλά την τελευταία εβδομάδα, αφού υπήρχαν και χαλασμένα μηχανήματα που δεν μπορούσαν να ξεφορτώσουν κι ως εκ τούτου συσσωρεύτηκαν πολλά φορτία που περιμένουν να παραληφθούν.

Επιπλέον, όπως αναφέρει, «άργησαν πολύ να μας ενημερώσουν για τις νέες χρεώσεις που δεν είναι ρυθμιζόμενες κι όταν τις είδαμε θορυβηθήκαμε γιατί υπάρχουν ασάφειες και πολύ υψηλές χρεώσεις που επηρεάζουν και τις εξαγωγές μας».

Στα επιπλέον έξοδα που προκύπτουν αναφέρεται και η διαδικασία ελέγχου εμπορευμάτων από υγειονομικές και άλλες υπηρεσίες. Ειδικότερα, όπως εξηγεί ο κ. Χατζηβαρνάβας, ένα εμπορευματοκιβώτιο με κρέατα ή άλλα είδη ψυγείου πρέπει να μεταφερθεί έξω για έλεγχο και να ξαναεπιστρέψει στο τέρμιναλ απ’ όπου θα παραληφθεί, με αποτέλεσμα αυτό να συνεπάγεται ένα επιπλέον κόστος της τάξης των 130 ευρώ.

«Υπάρχουν εμπορεύματα που είναι χαμηλού κόστους και δεν σηκώνουν αυτές τις επιπλέον χρεώσεις, οπότε το κόστος θα μετακυλιστεί στον εμπορευόμενο και τελικά στον καταναλωτή».

Σε ό,τι αφορά τα προβλήματα που προκύπτουν λόγω διαδικασιών, αναφέρει ενδεικτικά το κενό που υπάρχει αναφορικά με το χώρο καταβολής των τελών. «Μέχρι σήμερα πηγαίναμε στο πρακτορείο και παίρναμε το διατακτικό που περιελάμβανε έξοδα λιμανιού, πλοίου, πρακτορείου ενώ τα λιμενικά τέλη πληρώνονταν στα ταμεία της ΑΛΚ.

Τώρα ο πράκτορας γίνεται και εισπράκτορας, ενώ η διαχειρίστρια εταιρεία δεν δέχεται μετρητά ή επιταγές, αλλά θέλει τραπεζική εντολή, ενώ για να παραληφθεί ένα εμπορευματοκιβώτιο ζητά να συμπληρωθούν κάποια έγγραφα από τους μεταφορείς, οι οποίοι αν δεν γνωρίζουν κάποια στοιχεία πρέπει να επικοινωνήσουν με τον πράκτορα, οπότε δημιουργείται σύγχυση και καθυστέρηση».

Χρήστος Χαραλάμπους

Τρέχουν για να προλάβουν νέα καταστροφή του μεγέθους της Σολέας

Από Γενάρη οι συσκέψεις της υπουργικής επιτροπής για τις πυρκαγιές

Υπό το φόβο μιας νέας καταστροφής του μεγέθους της περιοχής Σολέας η κυβέρνηση σπεύδει να συντονιστεί απέναντι στις πυρκαγιές από Γενάρη μήνα.

Ο Υπουργός Εσωτερικών προήδρευσε χθες ευρείας υπουργικής επιτροπής στην οποία συμμετείχαν οι Υπουργοί Αμυνας, Δικαιοσύνης και Γεωργίας στο Συντονιστικό Κέντρο «ΖΗΝΩΝ» στη Λάρνακα με θέμα την αντιμετώπιση των πυρκαγιών σε μια προσπάθεια να υπάρξει έγκαιρος συντονισμός των εμπλεκόμενων υπουργείων και υπηρεσιών του κράτους, ώστε να μην βρεθούμε ξανά ενώπιον του αλαλούμ που είχε επικρατήσει το περασμένο καλοκαίρι, το οποίο κατέληξε στην, βιβλικών διαστάσεων, καταστροφή στην περιοχή Σολέας.

Ο Υπουργός Εσωτερικών, Σωκράτης Χάσικος, ανέφερε ότι γίνεται ένας έλεγχος και καταγραφή του ανθρώπινου δυναμικού και των τεχνικών μέσων πυρόσβεσης και υποστήριξης, ούτως ώστε να διαπιστωθούν ενδεχόμενες ελλείψεις.

Οπως είπε στο τεχνικό δυναμικό θα προστεθούν κάμερες στην προσπάθεια πρόληψης όπως τις κάμερες που υπάρχουν στο συντονιστικό κέντρο στη Λάρνακα με ακτίνα λήψης 25 χιλιομέτρων.

Επίσης ανέφερε ότι πρέπει να γίνει εκστρατεία διαφώτισης προς το κοινό μέσω και των οικείων κοινοτικών συμβουλίων, τα οποία θα πρέπει να πάρουν προληπτικά μέτρα όπως το καθάρισμα των χόρτων.

Προανήγγειλε επίσης ασκήσεις, όχι επί χάρτου, όπως είπε, αλλά στο πεδίο για ενίσχυση του συντονισμού και της επιχειρησιακής επάρκειας.

Σε ό,τι αφορά στο ανθρώπινο δυναμικό, ο Υπουργός εξήγγειλε προσλήψεις εποχικών εργατών, δασοπυροσβεστών και αγροπυροσβεστών παραδεχόμενος επί τούτου ότι το πρόβλημα δεν έγκειται τόσο στους αριθμούς αλλά στην έλλειψη οργάνωσης.

Παραδέχθηκε επίσης ότι πέρυσι υπήρξε χάος στην επικοινωνία με τον κόσμο και ανέφερε ότι θα οριστούν συγκεκριμένοι εκπρόσωποι που θα ενημερώνουν τον κόσμο σε περίπτωση αντιμετώπισης πυρκαγιάς.

Ο κ. Χάσικος είπε ότι πρόθεση της κυβέρνησης είναι να στελεχώσει το συντονιστικό κέντρο κατά τους κρίσιμους μήνες του χρόνου επί 24ωρης βάσης με στόχο αυτό το κέντρο να λαμβάνει όλη την πληροφόρηση και να έχει την ευθύνη του συντονισμού των επιχειρήσεων.

Σε ό,τι αφορά επιμέρους ζητήματα, ερωτηθείς για τις δύσβατες περιοχές, σημείωσε ότι το Τμήμα Δασών θα αναλάβει τον καθαρισμό δασικών δρόμων, ώστε να καταστούν προσπελάσιμοι, ενώ δεν αποκλείεται να ανοιχθούν και νέοι δρόμοι λαμβανομένων υπ’ όψιν των ιδιαιτεροτήτων του περιβάλλοντος.

Για τη συνεργασία με τις γειτονικές χώρες, όπως η Ελλάδα και το Ισραήλ, στην ανταλλαγή πτητικών μέσω και στην παροχή βοήθειας, ανέφερε ότι αυτές οι χώρες θα κληθούν να συμμετάσχουν σε μεγάλη άσκηση η οποία, όπως είπε, θα είναι η κορύφωση της προσπάθειας συντονισμού.

Επί τούτου ανέφερε ότι οι υπηρεσιακοί θα ενημερώνουν τον Υπουργό σε 15 μέρες και αφού προηγηθούν σεμινάρια εκπαίδευσης θα πραγματοποιηθεί η άσκηση.

Σε ό,τι αφορά στα πτητικά μέσα, ανέφερε ότι εντός των ημερών θα προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για την ενοικίαση δύο ελικοπτέρων και θα εξεταστεί η ενοικίαση τρίτου μέσου, παρόλο ότι παραδέχθηκε ότι το σχετικό κονδύλι έχει μειωθεί από τα 2,5 εκατομμύρια στα 1,6 εκατομμύρια ευρώ.

Παραδέχθηκε επίσης ότι οι αποζημιώσεις που δόθηκαν σε ιδιώτες μετά την καταστροφή της Σολέας (182 χιλιάδες ευρώ) είναι μικρές.

Τάσος Περδίος

Διαβάστε το κύριο θέμα της εφημερίδας αλλά και όλα τα θέματα στη ζώνη συνδρομητών. Μπορείτε να βρείτε παλαιότερες εκδόσεις στο αρχείο της εφημερίδας.





Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy