ΣΩΤΗΡΗΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΥΣ: Τα παιδιά θα μετατραπούν σε πειραματόζωα

  • Επιστημονικά ατεκμηρίωτη, αναχρονιστική, απαράδεκτη και καταστροφική η πρόταση για τα Ωρολόγια Προγράμματα

Καταστροφική χαρακτηρίζει την πρόταση του Υπουργείου Παιδείας για τα Ωρολόγια Προγράμματα ο πρόεδρος της Προοδευτικής Κίνησης Καθηγητών Σωτήρης Χαραλάμπους καταγγέλοντας ότι ποτέ και πουθενά και με κανένα δεν έγινε διάλογος. Ο Σ. Χαραλάμπους μιλά στην ‘Χ’ υποδεικνύοντας ότι δόθηκε μια πρόταση χωρίς καμιά επιστημονική τεκμηρίωση και καμιά βιβλιογραφία. Διερωτάται παράλληλα αν θα γινόταν ποτέ αποδεκτή από τον ακαδημαϊκό κ. Καδή, μια τέτοια εργασία από τους φοιτητές του ή θα την επέστρεφε πίσω, ως απαράδεκτη. Χαρακτηρίζει ως αδόκιμο τον όρο όρος «δευτερεύοντα μαθήματα και τονίζει ότι τα μαθήματα της Τέχνης και της Μουσικής είναι αυτά που συνθέτουν την ίδια τη ζωή. Και δεν μπορεί η ζωή να απουσιάζει από το Σχολείο…

SOTIRIS_Συνέντευξη στο Σπύρο Σωτηρίου

Μετά την αντίδραση των εκπαιδευτικών οργανώσεων για τις προτάσεις του Υπουργείου Παιδείας για τις αλλαγές στη δημόσια εκπαίδευση δημιουργήθηκε η εντύπωση ότι οι εκπαιδευτικοί αντιδρούν σε οτιδήποτε ταράττει τους κύκλους. Είναι αλήθεια αυτό;

Κάθε άλλο. Είναι από τις λίγες φορές, που ξεσπά μια αντίδραση εκ των κάτω, από τη βάση των πληροφοριών, από τη βάση των εκπαιδευτικών και στο επίκεντρο βρίσκεται το Δημόσιο Σχολείο, η υπεράσπισή του και το εκπαιδευτικό ζήτημα. Εδώ και δυο χρόνια βιώνουν οι εκπαιδευτικοί την πλήρη απραξία των κυβερνώντων. Τα Συμβούλια Παιδείας δεν συνέρχονται και από την άλλη ο Υπουργός διατείνεται ότι προηγήθηκε και δομημένος διάλογος. Πότε; Με ποιους; Ποτέ και πουθενά και με κανένα δεν έγινε διάλογος. Ξαφνικά παρουσιάζεται μια άκρως καταστροφική πρόταση για τα Ωρολόγια Προγράμματα, επιστημονικά ατεκμηρίωτη, αναχρονιστική, απαράδεκτη για μαθητές, γονείς, καθηγητές και τη σύγχρονη Κύπρο. Αυτό εξόργισε τους εκπαιδευτικούς, οι οποίοι αντέδρασαν και αντιδρούν εντονότατα.

Οσον αφορά το θέμα των νέων ωρολόγιων προγραμμάτων, τα λεγόμενα δευτερεύοντα μαθήματα χάνουν πολλές ώρες διδασκαλίας. Ωστόσο η συζήτηση περιορίστηκε στην απώλεια θέσεων εργασίας και ο κόσμος θεωρεί ότι η κάθε ειδικότητα προσπαθεί να διασφαλίσει τα συμφέροντα της. Υπάρχει και θέμα ουσίας; Γιατί η μείωση των ωρών διδασκαλίας της Μουσικής, των Ξένων Γλωσσών, της Πληροφορικής κ.α. θεωρείται λανθασμένη;

Κατ’ αρχήν ο όρος «δευτερεύοντα μαθήματα» δεν είναι δόκιμος. Χρησιμοποιήθηκε ατυχώς τόσο από τον Υπουργό όσο και από τον πρόεδρο της ΟΕΛΜΕΚ, με αρκετή δόση ειρωνείας και απαξίωσης. Υπάρχουν και μαθήματα ευχάριστα και αυτό δεν είναι καθόλου κακό. Αντίθετα μιλάμε για σχολείο της γνώσης, της χαράς, της δημιουργίας και όχι της κατάθλιψης, της μιζέριας και του αυταρχισμού.

Δόθηκε μια πρόταση χωρίς καμιά επιστημονική τεκμηρίωση και καμιά βιβλιογραφία. Θα γινόταν ποτέ αποδεκτή από τον ακαδημαϊκό κ. Καδή, μια τέτοια εργασία από τους φοιτητές του ή θα την επέστρεφε πίσω, ως απαράδεκτη;

Δεν θα μπούμε στη λογική του γιατί να κόψει από αυτό το μάθημα και να δώσει στο άλλο. Θα το δεχόμασταν αν αυτό αποδεικνυόταν επιστημονικά και τεκμηριωμένα.

Δεν μπορεί να νοηθεί ως επιχείρημα το «αυξάνουμε τις ώρες στο μάθημα των Αρχαίων Ελληνικών για να ανεβάσουμε το εθνικό φρόνημα». Αυτό είναι ατυχής λαϊκισμός. Δεν γίνονται έτσι οι αλλαγές.

Αυτό δεν είναι εκσυγχρονισμός. Είναι επικίνδυνοι πειραματισμοί με ένα από τους πιο ευαίσθητους και νευραλγικούς τομείς με πειραματόζωα τα ίδια τα παιδιά μας.

Το ότι έχει γίνει εκτεταμένος λόγος και για την απώλεια θέσεων εργασίας, το θεωρώ αναπόφευκτο.

Όταν με τη εφαρμογή αυτής της πρότασης, την 1η του Σεπτέμβρη θα βρεθούν στο δρόμο 300-350 συνάδελφοι, δηλαδή 300 με 350 οικογένειες, ναι είναι μια σοβαρή παράμετρος και δεν μπορεί να διαλάθει της προσοχής και της έγνοιας μας. Αντίθετα, είμαστε έτοιμοι να κάνουμε αγώνα, για να το αποτρέψουμε με κάθε τρόπο.

Όσον αφορά στα μαθήματα της Τέχνης και της Μουσικής είναι αυτά που συνθέτουν την ίδια τη ζωή.

Και δεν μπορεί η ζωή να απουσιάζει από το Σχολείο. Πώς θα καλλιεργηθεί η αισθητική, πώς θα ευαισθητοποιηθούν οι αυριανοί πολίτες; Δεν είναι τυχαίο ότι στην Αρχαία Ελλάδα, που κατά κόρον επικαλούνται, αυτά αποτελούσαν τα βασικά μαθήματα. «Μουσικήν ποιεί και εργάζου» έλεγαν οι Αρχαίοι. Και τα υπόλοιπα μαθήματα, όπως η Πληροφορική, οι ξένες γλώσσες, οι φυσικές επιστήμες, αποτελούν βασικούς πυλώνες της εκπαίδευσης στην Ε.Ε., άλλη αγαπημένη επωδός των συντακτών της Πρότασης.

Από την άλλη ενισχύονται τα Αρχαία Ελληνικά, τα Νέα Ελληνικά και τα Μαθηματικά με το επιχείρημα ότι έτσι τα παιδιά θα μάθουν να μιλούν καλά ελληνικά και θα βελτιώσουν τους μαθησιακούς δείκτες. Να υποθέσουμε ότι ο μέσος απόφοιτος αυτού του ωρολογίου προγράμματος θα μιλά και θα γράφει άριστα ελληνικά και θα κάνει καλούς μαθηματικούς υπολογισμούς;

Δυστυχώς, η μέθοδος της προσθαφαίρεσης ωρών, εντελώς εγκεφαλικά και μπακαλίστικα, χρησιμοποιήθηκε ξανά από τους ίδιους τους συγγραφείς της πρότασης, το 2000-2001, όταν έφτιαξαν το αποτυχημένο, κατά γενική ομολογία Ενιαίο Λύκειο, για το οποίο η κυβέρνηση του ΔΗΣΥ απολογήθηκε. Και επαναλαμβάνουν εαυτούς. Ακολουθούν τις ίδιες μεθόδους, παρόμοια τακτική, σχεδόν οι ίδιοι άνθρωποι.

Όσον αφορά στο μάθημα των Αρχαίων Ελληνικών, αυτό που πρώτιστα χρήζει είναι αλλαγή φιλοσοφίας, διδακτικής μεθόδου και προσέγγισης. Θεωρούν ότι μόνο με την αύξηση των ωρών θα λύσουν το πρόβλημα που οι ίδιοι, διαχρονικά δημιούργησαν. Το πρόβλημα έγκειται στην ποιότητα.

Δυστυχώς, η δική τους αντίληψη υπακούει στη γνωστή, επιφανειακή και τυποποιημένη επεξεργασία των αρχαίων κειμένων, με αποτέλεσμα να χάνεται η γοητεία και η σοφία των έργων ενός μεγάλου πολιτισμού. Και ενώ η ζωή σφύζει από προβληματισμούς, η γραμματοσυντακτική ανάλυση συνεχίζει και διανοίγει τη ψαλίδα ανάμεσα στη ζωή και τη ξερή φιλολογική διεργασία στα σχολεία. Είναι αξιοσημείωτο ότι στα Νέα Αναλυτικά Προγράμματα, που παρέλαβε ο κ. Υπουργός από τους προκατόχους του, η γλώσσα διαχέεται σε όλα τα γνωστικά αντικείμενα, όπου οργανικά και με σύγχρονο και αποτελεσματικό τρόπο εμπεδώνεται αβίαστα. Αυτά τα Αναλυτικά καταργούνται στην πράξη, καθημερινά, από την παρούσα κυβέρνηση, πριν καν εφαρμοστούν, έναντι ενός νεφελώδους, αόριστου και ψευδεπίγραφου εκσυγχρονισμού.

Συγκεκριμένα, πώς επηρεάζονται τα παιδιά από αυτές τις ενδεχόμενες αλλαγές;

Τα παιδιά θα μετατραπούν σε πειραματόζωα σε μια θνησιγενή πορεία, όπου ενδέχεται να στιγματίσει τις επόμενες γενιές και το ίδιο το εκπαιδευτικό σύστημα, για πολλές δεκαετίες.

Δημιουργείται ένα υλικοκεντρικό και ταυτόχρονα εξετασιοκεντρικό σύστημα που θα επηρεάσει τη διαμόρφωση των μαθητών, ως ολοκληρωμένες προσωπικότητες. Αποκορύφωμα αυτής της πορείας είναι η αύξηση των εξεταζόμενων μαθημάτων για εξασφάλιση μιας θέσης στο Πανεπιστήμιο. Αποτέλεσμα, η επιδείνωση του φαινομένου της παραπαιδείας με όλα τα συνεπακόλουθα: πρόωρη εγκατάλειψη από το σχολείο ή παραίτηση από κάθε διεκδίκηση, από κάποιους μαθητές, στην πραγματοποίηση των ονείρων τους.

Πού θεωρείται εσείς ότι αποσκοπεί η κυβέρνηση με τις προτάσεις που κατέθεσε;

Ιδιαίτερα η πρόταση για τα Ωρολόγια Προγράμματα εντάσσεται σε μια συντονισμένη αντιμεταρρυθμιστική προσπάθεια. Ο στόχος είναι διπλός: και καταργούμε στην πράξη ότι έχτισαν οι προηγούμενοι, και ευθυγραμμιζόμαστε με τις απαιτήσεις της Τρόικα, ΔΝΤ και Παγκόσμιας Τράπεζας, που θέλουν και επιτάσσουν μια εκπαίδευση χαμηλού κόστους και χαμηλών προσδοκιών. Όπως το παραδέχονται και οι ίδιοι στην πρότασή τους, «θα οδηγήσει και σε οικονομική αποφόρτιση της πολιτείας».

Ο χώρος όμως της Παιδείας δεν προσφέρεται. Οι εκπαιδευτικοί αντιδρούν στο σύνολό τους. Οι προτάσεις του υπουργείου αντί να οδηγήσουν στη συναίνεση, δημιούργησαν θύελλα αντιδράσεων. Ο Υπουργός θα πρέπει να αφουγκραστεί τις εύλογες ανησυχίες του εκπαιδευτικού κόσμου και της κοινωνίας, γενικότερα και να πάρει πίσω την πρότασή του. Ακυρώνουν στην πράξη μια εκπαιδευτική μεταρρύθμιση λόγω ιδεολογικών αγκυλώσεων και μικροπολιτικών σκοπιμοτήτων.

Άλλωστε, η Εκπαιδευτική Μεταρρύθμιση δεν είναι αποτέλεσμα, μόνο, κάποιων πολιτικών αποφάσεων της προηγούμενης κυβέρνησης. Προηγήθηκε δημόσιος διάλογος, αξιολόγηση του εκπαιδευτικού συστήματος και εκπονήθηκε η Έκθεση για τη Μεταρρύθμιση του συνόλου της Εκπαίδευσης, ένα μνημειώδες έργο και τέλος η αναμόρφωση των Αναλυτικών Προγραμμάτων, από το Δημοτικό μέχρι το Λύκειο, όπου ενεπλάκησαν εκατοντάδες εκπαιδευτικοί όλων των ειδικοτήτων και επιφανείς ακαδημαϊκοί από Κύπρο και εξωτερικό. Αυτό το αίτημα πενήντα χρόνων και ενώ βρισκόταν στην αρχή της υλοποίησης το, ακυρώνεται από την παρούσα κυβέρνηση, εν μία νυκτί.

Εμείς, δε θέλουμε ένα Σχολείο που να προσομοιάζει με μεγάλο φροντιστήριο. Δεν είναι αυτό το όραμά μας. Εμείς θέλουμε ένα δημοκρατικό και ανθρώπινο σχολείο για όλα τα παιδιά, χωρίς διακρίσεις και αποκλεισμούς που θα προετοιμάζει τον αυριανό πολίτη, τον μαχητή, τον αγωνιστή με αξίες και ιδανικά, που θα έχει όλα εκείνα τα εφόδια, ώστε και να αντιλαμβάνεται τον κόσμο του και να μπορεί να παρεμβαίνει δημιουργικά για να τον αλλάζει.

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy