Στα συρτάρια παραμένουν ζητήματα που άπτονται της Ασφάλειας και Υγείας στα σχολεία

 

Οι μεγαλόστομες διακηρύξεις έχουν επισκιάσει την ουσία και έχουν αποπροσανατολίσει, τονίζει ο πρόεδρος της ΠΟΕΔ, Φίλιος Φυλακτού

Της Ελένης Κωνσταντίνου

Ένα μεγάλο κεφάλαιο και πολυσυζητημένο είναι η Ασφάλεια και η Υγεία μέσα στα σχολεία. Ήδη έχει διατεθεί ένα κονδύλι από πλευράς Υπουργείου Παιδείας ώστε να σχολεία να τοποθετήσουν θυροτηλέφωνα, περιφράξεις ακόμη και φρουρούς κατά τις πρωινές και μεσημβρινές ώρες. Ωστόσο σε αρκετά από αυτά όσον αφορά τους φρουρούς, δεν έχουν τοποθετηθεί αφού δεν υπάρχει ενδιαφέρον. Βέβαια ασφάλεια και υγεία δεν είναι μόνο τα ψηλά κάγκελα, είναι πολύ περισσότερα, τα οποία όπως φαίνεται δεν έχουν προχωρήσει αλλά έμειναν στάσιμα. Ερωτηθείς σχετικά με το θέμα αυτό ο πρόεδρος της ΠΟΕΔ, Φίλιος Φυλακτού, επισημαίνει πως η Ασφάλεια και Υγεία στα σχολεία, όπως σε κάθε δημόσιο ή/και επαγγελματικό χώρο, είναι κεφαλαιώδους σημασίας. «Σχετικές νομοθεσίες καθορίζουν με σαφήνεια τι πρέπει να ισχύει. Ως ΠΟΕΔ, στις 29 Μαΐου 2018, όταν έγινε σύσκεψη στο Υπουργείο Παιδείας για την Ασφάλεια και Υγεία καταθέσαμε πολυσέλιδο και εμπεριστατωμένο έγγραφο για σειρά θεμάτων που άπτονται της Ασφάλειας και Υγείας. Μεταξύ αυτών των θεμάτων ήταν η ανάγκη για διεξαγωγή περιοδικών ελέγχων στα σχολεία και να εκδίδονται πιστοποιητικά καταλληλότητας ηλεκτρολογικών εγκαταστάσεων και πυρασφάλειας. Εξ αφορμής κάποιων δυσάρεστων περιστατικών επαναθέσαμε το αίτημά για έλεγχο και πιστοποίηση της καταλληλότητας των αιθουσών του σχολείου και της αυλής από εξειδικευμένα και πιστοποιημένα άτομα».

Ταυτόχρονα, στα θέματα περιλαμβανόταν, τονίζει ο Φίλιος Φυλακτού, η ανάγκη ουσιαστικότερης και συστηματικότερης υποστήριξης των σχολείων από άλλους ειδικούς όπως ψυχολόγους, κοινωνικούς λειτουργούς, επισκέπτες υγείας σε μια προσπάθεια ολιστικής αντιμετώπισης ζητημάτων που σχετίζονται άμεσα με την Ασφάλεια και Υγεία, όπως η παραβατικότητα, η αποκλίνουσα συμπεριφορά, η ρατσιστική συμπεριφορά και άλλα. Τα θέματα αυτά σχετίζονται και επηρεάζουν ακόμη και την αποτελεσματικότητα της κάθε σχολικής μονάδας, δηλαδή την επίτευξη των μαθησιακών και άλλων στόχων.

«Δυστυχώς, όλα αυτά αξιοποιήθηκαν για να γίνουν δηλώσεις στα ΜΜΕ, εξαγγελίες και στη συνέχεια κλείστηκαν ερμητικά στα συρτάρια του Υπουργείου Παιδείας και παραπέμφθηκαν στις ελληνικές καλένδες. Το μόνο θέμα που προχώρησε είναι οι περιφράξεις. Σωστά έγιναν και γίνονται οι περιφράξεις στα σχολεία. Ως ΠΟΕΔ ζητούσαμε αυτό το μέτρο και προσδίδουμε θετικό πρόσημο στην υλοποίησή του. Σημειώνουμε, όμως, ότι η συνολική ρύθμιση του θέματος ελέγχου της εισόδου στα σχολεία παρουσιάζει μέχρι και σήμερα κενά και ελλείψεις.

Συνεπώς, στο ευρύτερο θέμα Ασφάλεια και Υγεία κατηγορηματικά και εμφατικά σημειώνεται ότι δεν έχουν γίνει τα επιβαλλόμενα και ουσιαστικά βήματα που θα έπρεπε. Τα παιδιά μας καθημερινά βρίσκονται σε χώρους σχολείων οι οποίοι δεν είναι επαρκώς ελεγμένοι και πιστοποιημένοι ως προς βασικά ζητήματα Ασφάλειας και Υγείας. Σε χώρους όπου η ασφάλεια και υγεία των παιδιών συνεχίζουν να τίθενται αν αμφιβόλω. Το ίδιο ισχύει και για τους εργαζομένους, εκπαιδευτικούς και λοιπό προσωπικό των σχολείων.

Ο δρόμος προκειμένου να τηρηθούν όσα οι νομοθεσίες περιλαμβάνουν ως προς το μείζον θέμα της Ασφάλειας και Υγείας στα σχολεία μας είναι εκτός από μακρύς, σκοτεινός και οι μεγαλόστομες διακηρύξεις έχουν επισκιάσει την ουσία και έχουν αποπροσανατολίσει από τις αναγκαίες ενέργειες και αποφάσεις που θα έπρεπε να έχουν ληφθεί και βάσει ενός σωστού σχεδιασμού να αρχίσουν να υλοποιούνται».

 

Είναι η Πολιτεία που διατηρεί τους ανεπαρκείς εκπαιδευτικούς μέσα στα σχολεία

Σε ό,τι αφορά την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού, ένα επίσης σημαντικό κεφάλαιο που απασχολεί τις εκπαιδευτικές οργανώσεις όπως αναφέρει ο πρόεδρος της ΠΟΕΔ, είναι κάτι που επιζητούν και οι ίδιοι, ενώ τολμά να σημειώσει ότι θα πρέπει σε αυτό να περιλαμβάνεται και μια ξεκάθαρη διαδικασία εξόδου από το σύστημα εκπαιδευτικών για όσους κρίνονται ως ανεπαρκείς. Και αυτό για να προστατευθούν και οι υπόλοιποι εκπαιδευτικοί, αλλά και να σταματήσει ο αποπροσανατολισμός που επιχειρείται για το θέμα αυτό. «Η ΠΟΕΔ εδώ και πολλά χρόνια απαιτεί και αξιώνει εκσυγχρονισμό και βελτίωση του υφιστάμενου Σχεδίου Αξιολόγησης των εκπαιδευτικών με σκοπό να έχουμε, επιτέλους, ένα Νέο Σύστημα Αξιολόγησης. Η πεμπτουσία και ο προσανατολισμός του θα είναι πρωτίστως και κυρίως η συνεχής στήριξη και βελτίωση όλων των εκπαιδευτικών καθ’ όλη τη διάρκεια της υπηρεσίας τους. Που θα αποτυπώνει με τη μεγαλύτερη δυνατή αντικειμενικότητα την εικόνα και την αξία των εκπαιδευτικών με απώτερο σκοπό μια διττή επιδίωξη: τη βελτίωσή τους από τη μια, αλλά και την προαγωγή των ικανότερων και των καταλληλότερων στις διάφορες θέσεις προαγωγής.

Τολμώ και ξεκαθαρίζω ότι μια άλλη βασική θέση μας για ένα Νέο Σχέδιο Αξιολόγησης του Εκπαιδευτικού είναι και η ανάγκη ύπαρξης ξεκάθαρης διαδικασίας εξόδου από το σύστημα εκπαιδευτικών, οι οποίοι μετά από κατάλληλη και επαρκή ενδοϋπηρεσιακή στήριξη, ενδυνάμωση και καθοδήγηση, θα εξακολουθούν να κρίνονται στη βάση σαφών και αντικειμενικών κριτηρίων, ανεπαρκείς, με την έννοια της απόδοσής τους σε επίπεδο κάτω από το καθορισμένο ως αποδεκτό. Σίγουρα, οι περιπτώσεις αυτές είναι και θα είναι πολύ λίγες, όμως οφείλουμε να εισαγάγουμε και να νομοθετήσουμε και αυτή τη διαδικασία. Πολύ λανθασμένα, όμως, εδώ και μερικά χρόνια ένα Νέο Σχέδιο Αξιολόγησης του Εκπαιδευτικού ταυτίζεται, από διαφόρους κύκλους, με τους ανεπαρκείς εκπαιδευτικούς. Αυτή η ρητορική αποπροσανατολίζει από τα πραγματικά προβλήματα που πρέπει να αντιμετωπιστούν από την Πολιτεία σε σχέση με την Εκπαίδευση. Με απλά λόγια, η Πολιτεία υιοθετεί αυτή τη ρητορική της ανεπάρκειας κάποιων εκπαιδευτικών για να καλύπτει τη δική της ανεπάρκεια, τη στιγμή που η ίδια ευθύνεται τόσο για τη μη στήριξη και ενδυνάμωσή τους, όσο και για την ανοχή και τη διατήρησή τους μέσα στο σύστημα».

Ο εκπαιδευτικός κόσμος, σύμφωνα με τον Φίλιο Φυλακτού ιδιαίτερα στη Δημοτική Εκπαίδευση (Δημοτική, Προδημοτική και Ειδική Εκπαίδευση), μοχθεί και κοπιάζει καθημερινά με ευσυνειδησία για το καλό των παιδιών που αποτελούν και το μέλλον της πατρίδας μας. Παρά τη στασιμότητα σε σωρεία εκπαιδευτικών ζητημάτων που έπρεπε εδώ και μερικά χρόνια να είχαν διευθετηθεί.

«Για τη διαμόρφωση και υιοθέτηση ενός Νέου Σχεδίου Αξιολόγησης έχουμε πολύ καλή επικοινωνία και επαφή με την αρμόδια Επιτροπή που έχει αναλάβει να εκπονήσει την Πρόταση. Όμως, για να μπορέσει να υλοποιηθεί και να τελεσφορήσει η όλη προσπάθεια θα χρειαστούν σημαντικές αποφάσεις πολιτικής, εκπαιδευτικής πολιτικής, οι οποίες έχουν και ένα σοβαρό κόστος. Ελπίζω η Πολιτεία, η κυβέρνηση και η Βουλή να προχωρήσουν στην επιβαλλόμενη αυτή αλλαγή χωρίς εκπτώσεις και με τον σωστό τρόπο. Αλλιώς, θα είμαστε θεατές στο ίδιο έργο ως προς το θέμα αυτό, όπου οι διακηρύξεις δεν συνάδουν με τις πράξεις».

 

 

Προσπάθειες να γεφυρωθεί το χάσμα

Τέλος, ερωτηθείς για διάφορα περιστατικά που είδαν το φως της δημοσιότητας, καθώς και ενέργειες που άφησαν εκπαιδευτικούς εκτεθειμένους θυμίζοντας κάποιες φορές ένα κυνήγι μαγισσών με αλληλοεπίρριψη ευθυνών, ο πρόεδρος της ΠΟΕΔ ξεκαθαρίζει πως αποκλειστική ευθύνη για την επιδείνωση αυτής της κατάστασης φέρει το Υπουργείο Παιδείας. «Με την αναστάτωση και την απαξίωση του εκπαιδευτικού κόσμου, όπως την βιώσαμε το καλοκαίρι του 2018, έχει δημιουργηθεί ένα ανάλογο κλίμα στην ευρύτερη κοινωνία το οποίο, φυσιολογικά, με την πρώτη ευκαιρία, ασήμαντη πολλές φορές ευκαιρία, μεταφέρεται μέσα στο ίδιο το σχολείο. Είναι ένα θέμα που συζητούμε και με τους Οργανωμένους Γονείς και από κοινού πιστεύουμε ότι με την τήρηση της δεοντολογίας και κάποιων διαδικασιών το όλο ζήτημα μπορεί να περιοριστεί στον μέγιστο δυνατό βαθμό. Ας ελπίσουμε ότι σύντομα θα δημιουργηθούν εκείνες οι συνθήκες που θα αναστρέψουν αυτή την κατάσταση και στα σχολεία θα επανέλθει η ηρεμία και η αγαστή συνεργασία. Προϋποθέσεις απαραίτητες και για την επίτευξη καλύτερων μαθησιακών αποτελεσμάτων προς όφελος όλων ανεξαίρετα των παιδιών».

 

 

 

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy