Στέφανος Δρουσιώτης: Τα πάντα είναι υπό αμφισβήτηση. Για την τέχνη μιλάμε. Άρα τα πάντα είναι dubitanda.

@Julian Mommert

Συνέντευξη στον Αντώνη Γεωργίου

Μια από τις καινοτομίες της φετινής θεατρικής χρονιάς έρχεται από τον ΘΟΚ και τον Kαλλιτεχνικό Διευθυντή του Οργανισμού, Σάββα Κυριακίδη, με τις «Δράσεις» στις Αποθήκες ΘΟΚ. Στόχος είναι να δημιουργηθεί ένα πιο ευέλικτο καλλιτεχνικό πρόγραμμα και να απευθυνθεί κυρίως στη νέα γενιά, διευρύνοντας συγχρόνως το κοινό. Το A’ Tρίμηνο Δράσεων στο χώρο Αποθήκες ανέλαβε ο Στέφανος Δρουσιώτης, μουσικός και σκηνοθέτης, που έδωσε στην καλλιτεχνική του πρόταση το όνομα Dubitanda από το λατινικό dubitare, που θα πει «αμφιβάλλω». «Ένα θέατρο για 3 μήνες, ένας δημιουργός, μια ομάδα 5 συνεργατών και μια σχεδόν λευκή κάρτα. Είναι πράξη θάρρους να επιτρέπεις την ελεύθερη έκφραση και αυτό έκανε φέτος ο ΘΟΚ. Εύχομαι να γίνει θεσμός και να αγαπηθεί από πολλούς», μας αναφέρει ο Στέφανος Δρουσιώτης με τον οποίο συζητούμε το Dubitanda.

ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΔΡΟΥΣΙΩΤΗΣ

  • Τα πάντα είναι υπό αμφισβήτηση. Για την τέχνη μιλάμε. Άρα τα πάντα είναι dubitanda.
  • Η χώρα να επενδύει σε δημιουργούς, οι οποίοι καταθέτουν σημαντικό έργο

Ποιος είναι ακριβώς ο ρόλος σας και ποιοι είναι «οι όροι εντολής σας» με τους οποίους εσύ και ο Παναγιώτης Λάρκου (για το επόμενο τρίμηνο) αναλάβατε τις «Δράσεις» στις Αποθήκες ΘΟΚ;

Είμαι ο καλλιτεχνικός επιμελητής του προγράμματος dubitanda, ή αλλιώς των Δράσεων Α’ Tριμήνου για το Θέατρο Αποθήκες του ΘΟΚ. Θα σας μιλήσω για τους δικούς μου «όρους εντολής», όπως τους λέτε… Η πρόταση του Καλλιτεχνικού Διευθυντή του ΘΟΚ, Σάββα Κυριακίδη, ήταν πολύ δελεαστική. Μου εξήγησε τηλεφωνικά την ιδέα του για αναβίωση του Θεάτρου Αποθήκες και μου εμπιστεύτηκε πως θα μπορούσα να έχω σχεδόν λευκή κάρτα στο τι θα μπορούσα να φανταστώ για το χώρο αυτό. Εγώ αποφάσισα να δημιουργήσω ένα μικρό φεστιβάλ – εργαστήριο, με την βασική ιδέα να γεμίσω το Θέατρο Αποθήκες με όσα περισσότερα ερεθίσματα μπορώ. Φαντάστηκα πως αν καταφέρω να φτιάξω ένα πρόγραμμα εκδηλώσεων που εμένα θα με έκανε χαρούμενο, πιθανόν να έκανε και πολλούς άλλους.

Έτσι κατέληξα σε ένα πρόγραμμα με προβολές, όπου κάθε Τετάρτη θα προβάλλουμε μερικές από τις εμβληματικότερες παραστάσεις του μετα-δραματικού θεάτρου στον 20ό και 21ο αιώνα, μια σειρά με συναντήσεις -επί σκηνής κουβέντες με σπουδαίους Έλληνες δημιουργούς, όπου για παράδειγμα θα συναντήσουμε τον Θεόδωρο Τερζόπουλο, τον Δημήτρη Παπαϊωάννου, τον Μιχαήλ Μαρμαρινό, θα φιλοξενήσουμε δύο υπέροχες παραστάσεις από την Αθήνα, το Relic του Ευριπίδη Λασκαρίδη και το Hero της Σοφίας Μαυραγάνη, θα δούμε έργα νέων Κύπριων δημιουργών στις 2 πλατφόρμες θεάτρου που προγραμματίζουμε και θα έχουμε τη δυνατότητα να παρακολουθήσουμε δύο σεμινάρια, το πρώτο για την προσωπικότητα και το έργο του RomeoCastellucciμε την Αύρα Ξεπαπαδάκου και την Ελένη Παπαλεξίου και το δεύτερο για τη διαδικασία δημιουργίας των έργων της Pina Bausch από τον Robert Sturm, έναν από τους στενότερους συνεργάτες της Γερμανίδας χορογράφου. Παράλληλα το Θέατρο Αποθήκες θα λειτουργεί καθημερινά ως εργαστήριο για μας για τη δημιουργία τριών μικρών έργων σε σκηνοθεσία δική μου, τα οποία επίσης θα παρουσιαστούν μέσα στο τρίμηνο. Πολλά!!! Αλλά μου δίνουν τεράστια χαρά.

Ένα θέατρο για τρεις μήνες, ένας δημιουργός, μια ομάδα πέντε συνεργατών και μια σχεδόν λευκή κάρτα. Είναι πράξη θάρρους να επιτρέπεις την ελεύθερη έκφραση και αυτό έκανε φέτος ο ΘΟΚ. Εύχομαι να γίνει θεσμός και να αγαπηθεί από πολλούς

Έχετε κάποιο προϋπολογισμό να διαχειριστείτε, έχετε στη διάθεσή σας τεχνικό προσωπικό ή ηθοποιούς;

Φυσικά υπάρχει κάποιος προϋπολογισμός για τις εκδηλώσεις. Πώς αλλιώς; Για να μπορέσουμε να λειτουργήσουμε σωστά στο πρόγραμμα dubitanda, έπρεπε η ομάδα να αποτελείται από ανθρώπους με πολλές ιδιότητες. Όλοι κι όλοι είμαστε έξι. Άρα, πολλές ευθύνες για τον καθένα. Εγώ αναλαμβάνω τον προγραμματισμό του τριμήνου. Παράλληλα θα επιχειρήσω να φτιάξω τρία νέα μικρά έργα για το Θέατρο Αποθήκες. Μαζί μου είναι η Αλεξάνδρα Ματθαίου, η οποία έχει αναλάβει τον άξονα προβολές και το συντονισμό των συναντήσεων, ο φίλος και συνεργάτης μου Γιώργος Πούλιος, με το ηχητικό σύμπαν του οποίου θα δημιουργήσουμε τα τρία νέα έργα, η Μαρίνα Αργυρίδου, ως ερμηνεύτρια και συντονίστρια του προγράμματος Νέων Δημιουργών, ο Άρης Καλλέργης, ένας νέος ερμηνευτής με τον οποίο δεν έχουμε ακόμα συνεργαστεί και ανυπομονώ και ο Μαρίνος Χαραλάμπους, σχεδιαστής φωτισμού, ο οποίος αναλαμβάνει να λειτουργήσει και να συντονίσει όλο το τεχνικό κομμάτι της dubitanda. Ο ΘΟΚ είναι πολύ υποστηρικτικός σε όλο αυτό. Επειδή με ρωτήσατε για το τεχνικό προσωπικό… Η προθυμία του τεχνικού προσωπικού του ΘΟΚ είναι σχεδόν συγκινητική. Έχουμε μέχρι τώρα μια υπέροχη συνεργασία.

Πώς αντιλαμβάνεστε τον στόχο αυτών των Δράσεων;

Βρίσκω θαυμάσια την ιδέα. Ένα θέατρο για τρειςμήνες, ένας δημιουργός, μια ομάδα πέντε συνεργατών και μια σχεδόν λευκή κάρτα. Είναι πράξη θάρρους να επιτρέπεις την ελεύθερη έκφραση και αυτό έκανε φέτος ο ΘΟΚ. Εύχομαι να γίνει θεσμός και να αγαπηθεί από πολλούς. Δικός μας στόχος είναι να γίνουμε talk of the town. Όχι από ματαιοδοξία μόνο, αλλά επειδή πιστεύω πως πάμε να προσφέρουμε κάτι που αξίζει τον κόπο.

Το όνομα του δικού σου προγράμματος (dubitanda) καθορίζει και τον θεματικό του άξονα. Τι επιθυμείς να τεθεί υπό αμφιβολία, υπό αμφισβήτηση;

Τα πάντα είναι υπό αμφισβήτηση. Για την τέχνη μιλάμε. Άρα τα πάντα είναι dubitanda.

Πότε ξεκινά το πρόγραμμα;

Το πρόγραμμα dubitanda ξεκινά στις 7 Οκτωβρίου.

Θα υπάρχουν δυο πλατφόρμες νέων δημιουργών στο πρόγραμμα. Υπάρχει κάποιο όριο ηλικίας ή μιλάμε για πρωτοεμφανιζόμενους δημιουργούς;

Κανένα όριο ηλικίας. Επίσης δεν αναφερόμαστε μόνο σε πρωτοεμφανιζόμενους δημιουργούς. Ο κάθε ένας που ενδιαφέρεται να αντιμετωπίσει τη σκηνή σαν ένα λευκό κομμάτι χαρτί, για να φτιάξει κάτι μπορεί να κάνει αίτηση. Δεν παύει να είναι μια πλατφόρμα θεάτρου. Ο καθένας καθορίζει μόνος του αν τον αφορά να συμμετέχει ή όχι.

Ποιες διευκολύνσεις θα προσφερθούν στους συμμετέχοντες;Το ποσό των 500 ευρώ δεν είναι λίγο, έστω ως αμοιβή για τους συντελεστές, για να παρουσιαστεί μια ολοκληρωμένη πρόταση στη σκηνή, όπως επιδιώκετε;

Σε έναν ιδανικό κόσμο ναι, είναι λίγα τα 500 ευρώ. Ας μην γελιόμαστε. Μακάρι να υπήρχαν περισσότερα. Η ιδέα όμως πίσω από αυτή την πλατφόρμα είναι να μπορέσουμε να προσφέρουμε όσα περισσότερα μέσα μπορούμε. Οι συμμετέχοντες εκτός από την τεχνική υποστήριξη, εξοπλισμό και χρόνο στο θέατρο για στήσιμο και σχεδιασμό, έχουν πρόσβαση στο βεστιάριο και όλες τις αποθήκες σκηνικών αντικειμένων , επίπλων και props. Είναι κάτι παρόμοιο με το πρόγραμμα του Εθνικού Θεάτρου πριν αρκετά χρόνια για τους νέους δημιουργούς, μόνο που εκεί δεν έμπλεκαν καθόλου χρήματα στη μέση.

Το πρόβλημα είναι αυτό της ουσιαστικής στήριξης και επιχορήγησης των δημιουργών που έχουν καταθέσει χρόνια δουλειάς, ή έχουν ήδη χτίσει κάτι σημαντικό και πρέπει να συντηρηθεί και να συντηρηθούν. Να επενδύσει κανείς πάνω τους. Εκεί είναι το θέμα

Τι άλλο πιστεύεις πρέπει να γίνει για στήριξη των νέων δημιουργών;

Από ποιον; Απ’ το κράτος; Πιστεύω πως η στήριξη και οι ευκαιρίες που δίνονται σε έναν νέο Κύπριο δημιουργό σήμερα είναι ήδη πολύ σημαντικές. Φανταστείτε το εξής: Εγώ είμαι ένας σχετικά νέος δημιουργός, ο οποίος έχω παρουσιάσει 4 μόλις έργα και έχω συμμετέχει στο μεγαλύτερο φεστιβάλ της χώρας μου και τώρα συνεργάζομαι με το Κρατικό Θέατρο. Αυτό δεν είναι μια απίθανη ιστορία. Είναι η πορεία πολλών νέων δημιουργών σε αυτή τη χώρα. Αν όμως εγώ και όλοι όσοι έχουν μια παρόμοια ιστορία να σου πουν ζούσαμε στο Λονδίνο ή στο Βερολίνο, δεν είμαι σίγουρος πως θα είχαμε την ίδια στήριξη. Το μικρό μέγεθος της χώρας βοηθάει σε αυτό. Δεν πιστεύω πως ένας νέος δημιουργός θα έπρεπε να έχει παράπονο για τη στήριξη του λαμβάνει σε αυτή τη χώρα. Αν έχει θα του πρότεινα να φανταστεί τον εαυτό του να προσπαθεί να λάβει επιχορήγηση ή βήμα να δείξει δουλειά του στο Λονδίνο, στη Νέα Υόρκη, στο Βερολίνο ή ακόμα πιο κοντά, στην Αθήνα. Σου αλλάζει το perspective αυτό.

Το πρόβλημα δεν είναι στη στήριξη των νέων στη χώρα μας. Το πρόβλημα είναι αυτό της ουσιαστικής στήριξης και επιχορήγησης των δημιουργών που έχουν καταθέσει χρόνια δουλειάς ή έχουν ήδη χτίσει κάτι σημαντικό και πρέπει να συντηρηθεί και να συντηρηθούν. Να επενδύσει κανείς πάνω τους. Εκεί είναι το θέμα! Στο πώς η χώρα επενδύει όχι στους νέους, αλλά σε δημιουργούς οι οποίοι καταθέτουν σημαντικό έργο. Γιατί, όπως ξέρεις, χρειάζονται χρόνια τριβής για να πεις ότι κάτι κάνεις. Και τη στιγμή που πας να το βρεις, δεν είσαι πια νέος…

Ακολουθήστε το dialogos.com.cy, στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy.