ΣΤΕΛΙΟΣ ΣΤΥΛΙΑΝΟΥ: Μπορούν να μονιμοποιηθούν άμεσα 600-700 εκπαιδευτικοί

Το Υπουργείο μπορεί να προχωρήσει σε μονιμοποιήσεις με πιο έντονο ρυθμό και χωρίς κόστος

Την ανάγκη εκσυγχρονισμού του συστήματος διορισμού των εκπαιδευτικών τονίζει ο πρόεδρος της Επιτροπής Εκπαιδευτικής Υπηρεσίας (ΕΕΥ), Στέλιος Στυλιανού, υποδεικνύοντας ωστόσο πως πρέπει να βρεθεί τρόπος να καλυφθούν εκείνοι που βρίσκονται για αρκετά χρόνια στο εκπαιδευτικό σύστημα. Με συνέντευξή του στη «Χ» ο κ. Στυλιανού εξηγεί ότι ένας αριθμός 750 έκτακτων και συμβασιούχων εκπαιδευτικών μπορούν να μονιμοποιηθούν άμεσα χωρίς κόστος και διευκρινίζει ότι οι εκπαιδευτικοί που παρεμβάλλονται στον υφιστάμενο κατάλογο δεν ξεπερνούν το 10%. Σημειώνει ότι το κριτήριο των εξετάσεων πρέπει να είναι ουσιαστικό αλλά όχι καταλυτικό για το διορισμό, ενώ τονίζει ότι οι καλοί εκπαιδευτικοί δεν επιβραβεύονται από το υφιστάμενο εκπαιδευτικό σύστημα.

Συνέντευξη στον Σπύρο Σωτηρίου

Πόσοι είναι σήμερα οι εκπαιδευτικοί που βρίσκονται στον κατάλογο διοριστέων;

Με βάση τον υφιστάμενο κατάλογο που τελειώνει η ισχύς του τέλος Φεβρουαρίου, είναι περίπου 44.000. Δεν ξέρω πόσοι ακριβώς θα βρίσκονται στο νέο αναθεωρημένο κατάλογο. Μέχρι πέρυσι αυξανόταν ο αριθμός. Πιθανόν φέτος να υπάρξει μια στασιμότητα ή μικρότερη αύξηση.

Μειώθηκαν οι Ελλαδίτες που εγγράφονται στον κατάλογο;

Εχει περιοριστεί η εγγραφή Ελλαδιτών λόγω του ότι καταλαβαίνουν ότι δεν υπάρχουν ελπίδες διορισμού. Επίσης, όταν έρχεται η σειρά Ελλαδιτών να διοριστούν, η αποδοχή φτάνει μόνο το 50%. Δεν αποδέχονται όλοι το διορισμό, για να έρθουν στην Κύπρο να δουλέψουν. Μιλάμε για ανθρώπους που πιθανόν να βρίσκονται 10 χρόνια στον κατάλογο και ίσως να έχουν βρει δουλειά στην Ελλάδα. Επίσης, όταν τους καλούμε να εργαστούν ως αντικαταστάτες, οι πλείστοι δεν έρχονται.

Βρισκόμαστε και πάλι στο στάδιο της συζήτησης για νέο σύστημα διορισμών. Εσείς πώς το σχολιάζετε;

Αν θυμάστε, είχα πει το 2012 σε προηγούμενή μας συνέντευξη στη «Χ» αυτό που είχε δηλώσει και ο τέως πρόεδρος της ΕΕΥ ο κ. Κουζάλης το 2010 -και πάλιν στη «Χ»- ότι το παρόν σύστημα διορισμού έχει καλύψει τις ανάγκες για τις οποίες έχει δημιουργηθεί. Ολοκλήρωσε τον κύκλο του και πρέπει οπωσδήποτε να αλλάξει. Τα τελευταία χρόνια υπάρχει μια κινητικότητα αλλά πάντοτε αναπτύσσονται οι ίδιοι αμυντικοί μηχανισμοί από διάφορους και στο τέλος το πρόβλημα παραμένει στάσιμο και δεν γίνεται καμία αλλαγή.
Είναι μια αυθόρμητη άμυνα στις μεγάλες αλλαγές. Πρέπει όμως να αλλάξει το σύστημα, να εκσυγχρονιστεί. Πρέπει για παράδειγμα να εισαχθεί το κριτήριο των εξετάσεων. Απ’ εκεί και πέρα, όμως, αυτή η αρμοδιότητα ανήκει στο Υπουργείο Παιδείας. Η Επιτροπή έχει απόψεις αλλά δεν είναι η αρμοδιότητά της να καθορίσει πολιτική.

Θεωρείτε αδικαιολόγητες τις αντιδράσεις; Υπάρχουν για παράδειγμα οι συμβασιούχοι που εργάζονται επί σειρά ετών στην εκπαίδευση και θα βρεθούν εκτός.

Σίγουρα δεν είναι αδικαιολόγητες. Πρέπει να βρεθεί τρόπος να καλυφθούν εκείνοι που βρίσκονται για αρκετά χρόνια στο εκπαιδευτικό σύστημα. Απ’ ό,τι γνωρίζω γίνονται σκέψεις στο Υπουργείο Παιδείας για να καλυφθεί το αίτημά τους με έμμεσο τρόπο, μέσα από μονιμοποιήσεις πριν την εφαρμογή νέου συστήματος.

Με τους αριθμούς που γνωρίζετε ως πρόεδρος της ΕΕΥ, βλέπετε να υπάρχει δυνατότητα να ικανοποιηθεί το αίτημα των συμβασιούχων για μόνιμο διορισμό τα επόμενα 2-3 χρόνια;

Εξαρτάται από τις ανάγκες με βάση τις οποίες το Υπουργείο Παιδείας που ορίζει πόσοι θα μονιμοποιηθούν. Από τους περίπου 1000 εκτάκτους, συμβασιούχους που εργάζονται σήμερα, είναι σίγουρος ο επαναδιορισμός ενός μεγάλου αριθμού εκπαιδευτικών. Αρα, μπορεί το Υπουργείο να προχωρήσει σε μονιμοποιήσεις με πιο έντονο ρυθμό και χωρίς κόστος. Σίγουρα, δεν μπορούν να μονιμοποιηθούν όλοι γιατί δεν είναι σίγουρο ότι οι ανάγκες της νέας χρονιάς θα καλύψουν και τους 1000. Ωστόσο, ένας αριθμός τουλάχιστον 600-700 ατόμων μπορούν να μονιμοποιηθούν και να μειωθεί το πρόβλημα. Αυτόματα, θα απαμβλύνει και το πρόβλημα αυτών που θα παραμείνουν χωρίς διορισμό στο νέο πίνακα διοριστέων.

Είναι εμπόδιο για τις μονιμοποιήσεις των έκτακτων, συμβασιούχων οι εκπαιδευτικοί που παρεμβάλλονται στον κατάλογο, δηλαδή αυτοί που δεν είχαν αποδεχθεί παλαιότερα τον έκτακτο διορισμό;

Ναι, πιθανότατα να αποδεχθεί το διορισμό κάποιος που δεν υπηρετεί σήμερα στην εκπαίδευση αλλά δεν είναι τόσο μεγάλος ο αριθμός, για να αποτελεί πρόβλημα. Το ποσοστό αυτών που παρεμβάλλονται ανέρχεται το πολύ στο 10%.

Επί της ουσίας, πώς κρίνετε την πρόταση Καδή για νέο σύστημα διορισμών;

Δεν θέλω να μπω σ’ αυτή τη συζήτηση και να εκφράσω άποψη για την ουσία της πρότασης, γιατί δεν είναι δική μας αρμοδιότητα.

Τι θεωρείτε πιο σημαντικό για το διορισμό ενός εκπαιδευτικού; Την εκπαιδευτική εμπειρία ή τις ακαδημαϊκές γνώσεις;

Είναι και τα δυο σημαντικά και απαραίτητα. Αν δεν έχεις την προαπαιτούμενη παιδαγωγική κατάρτιση, όση εμπειρία και να αποκτήσεις, δεν θα βελτιωθείς ως εκπαιδευτικός, ως παιδαγωγός. Μπορεί κάποιος να εξελιχθεί σε εξαιρετικό εκπαιδευτικό χωρίς να έχει πολλές σπουδές αλλά οπωσδήποτε πρέπει να έχει την παιδαγωγική κατάρτιση. Χωρίς αυτήν δεν μπορεί να γίνει καλός εκπαιδευτικός. Υπάρχουν και εκπαιδευτικοί που όσο αυξάνονται τα ακαδημαϊκά τους προσόντα, βελτιώνονται σημαντικά. Πρέπει να υπάρχει συνδυασμός των δυο.

Υπάρχουν πολλοί που θεωρούν τις εξετάσεις ως το σημαντικότερο κριτήριο και ότι μ’ αυτό τον τρόπο θα μπουν στην εκπαίδευση οι καλύτεροι. Πιθανόν, όμως, κάποιος να γράψει άριστα στις εξετάσεις αλλά να μπει στην τάξη και να μην μπορεί να διδάξει. Ποια είναι η δική σας άποψη;

Εχετε απόλυτο δίκαιο. Δεν θεωρώ ότι είναι απόλυτα καταλυτικός ο ρόλος των εξετάσεων. Είναι σημαντικό να έχει ο εκπαιδευτικός φρέσκες ιδέες και να το αποδείξει στις εξετάσεις αλλά δεν είναι καταλυτικός ο ρόλος τους. Μπορεί να είναι πρώτος στις εξετάσεις αλλά να αποδειχθεί ότι δεν είναι κι ο καλύτερος εκπαιδευτικός. Πρέπει να είναι ουσιαστικό το κριτήριο των εξετάσεων αλλά όχι καταλυτικό.

Θα υπάρξουν και κάποιες αφυπηρετήσεις τα επόμενα χρόνια;

Θα είναι πολύ λίγος ο αριθμός αυτών που θα συνταξιοδοτηθούν γιατί με τις πρόωρες αφυπηρετήσεις που είχαμε τα τελευταία δυο χρόνια, έχουν περιοριστεί αυτοί που είναι στο όριο αφυπηρέτησης. Συγκεκριμένα το 2015 αναμένονται 34 κανονικές αφυπηρετήσεις και 13 πρόωρες. Το 2014 είχαμε 139, το 2013 είχαμε 239, ενώ το 2012 αφυπηρέτησαν συνολικά 442 εκπαιδευτικοί (59 κανονικά και 383 πρόωρα).

Επιβραβεύονται από το υφιστάμενο εκπαιδευτικό σύστημα οι καλοί εκπαιδευτικοί;

Οχι, δεν επιβραβεύονται. Εχοντας υπ’ όψιν τον τρόπο που αξιολογούνται οι εκπαιδευτικοί, ιδιαίτερα στη Δημοτική, οι πρώτες βαθμολογίες είναι όλες 36, που είναι «εξαίρετη», με ελάχιστες να είναι 35 από τα 40. Από το 36 μέχρι το 40 είναι «εξαίρετη» η βαθμολογία. Αρα, πώς έχει κίνητρο ο πολύ καλός εκπαιδευτικός, αφού δεν τον ξεχωρίζει το σύστημα;

Την ίδια στιγμή, ούτε οι κακοί εκπαιδευτικοί παίρνουν το βαθμό που πρέπει να πάρουν. Το σύστημα τούς προωθεί όλους προς τα πάνω.

Οταν έρχονται εδώ για προαγωγές, μέχρι τη θέση του Διευθυντή είναι ισοπεδωμένα τα κριτήρια. Από κει και πέρα μετρά η αρχαιότητα και η συνέντευξη. Πέφτει το βάρος στην Επιτροπή.

Εσείς διαπιστώνετε τη διαφορά επιπέδου μέσα από τις συνεντεύξεις;

Οσον μπορούμε, διότι με μια συνέντευξη των 10-15 λεπτών προσπαθούμε να καταλάβουμε κάποια πράγματα και να βγάλουμε συμπεράσματα. Προσπαθούμε να είμαστε όσο πιο αντικειμενικοί και πιστεύω ότι τα καταφέρνουμε σε μεγάλο βαθμό.

Σίγουρα έχουμε κάνει και λάθη

Κάνατε λάθη; Είπατε ποτέ εκ των υστέρων ότι λανθασμένα δώσατε προαγωγή στον τάδε εκπαιδευτικό;

Οταν μέσα σε τέσσερα χρόνια που είμαστε εδώ κάναμε πέραν των 2000 προαγωγών, σίγουρα έχουμε κάνει και λάθη. Πιστεύουμε, όμως, ότι ήταν πολύ λίγα και αυτό φαίνεται από τη δραστική μείωση των προσφυγών που έχουν γίνει εναντίον των αποφάσεων της ΕΕΥ. Το 2008 οι προσφυγές ήταν περίπου 100, το 2010 ήταν περίπου 60 και τα τελευταία δύο χρόνια ανέρχονται σε περίπου 20 κάθε χρόνο.

Συγκεκριμένα για τις προαγωγές, το 2013 είχαμε 12 προσφυγές και το 2014 μόνο 6.
Παράπονα στην Επίτροπο Διοικήσεως για τις αποφάσεις της ΕΕΥ, το 2008 ήταν 80, το 2010 ήταν 61, το 2011 έπεσαν στις 15 και το 2012 στις 3.

Σε σπάνιες περιπτώσεις υπήρξε διαφωνία μεταξύ των μελών της ΕΕΥ. Πέραν του 95% των αποφάσεών μας λαμβάνονται ομόφωνα.

Η Βουλή επεξεργάζεται νομοσχέδιο για την έγκαιρη στελέχωση με πρόνοιες για μετακίνηση των χρονοδιαγραμμάτων προς τα πίσω. Πώς επηρεάζεται η ΕΕΥ;

Δεν διαφωνούμε με τέτοιες προσπάθειες. Εμείς είμαστε έτοιμοι να τις υλοποιήσουμε. Ανταποκρινόμαστε άμεσα μετά την υποβολή των αναγκών από το Υπουργείο Παιδείας. Η έγκαιρη στελέχωση είναι συνδυασμός ενεργειών του Υπουργείου Παιδείας και της ΕΕΥ. Η Επιτροπή δρα άμεσα όταν δοθούν οι ανάγκες και τα απαραίτητα στοιχεία από το Υπουργείο Παιδείας όπως π.χ. αποσπάσεις, άδειες απουσίας. Κάποτε όμως αυτά καθυστερούν λόγω κάποιων δυσκολιών στο Υπουργείο Παιδείας.

 

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy