Με αφορμή/ Ορίζοντας

Η Μήδεια είναι εκείνη η γυναίκα …

Φεστιβαλ Αρχαιου Δραματοσ

Με αφορμή την παράσταση Μηδεία του Ευριπίδη που παρουσιάζεται απο την Roads and Oranges Film Productions, σε σκηνοθεσία Αλίκης Δανέζη Knutsen, στο πλαίσιο του Διεθνούς Φεστιβάλ Αρχαίου Ελληνικού Δράματος η Στέλα Φυρογένη που συμμετέχει στην παραγωγή μιλάει στον Ορίζοντα:

“Η Μήδεια  είναι εκείνη η γυναίκα που ζει μέσα σε κλειστούς τοίχους, η γυναίκα που την αφήνουνε αμόρφωτη, η γυναίκα που, χωρίς καν να είναι όπως έμαθα, πραγματικά θρησκευτική επιταγή, της κόβουν τα γεννητικά της όργανα για να της στερήσουν τη χαρά και τη δύναμη, η γυναίκα που πρέπει να δουλεύει μέσα στο σπίτι, που πρέπει να αγαπάει τα παιδιά της και να τα προσέχει αλλά πρέπει να τρέχει και σε εκατοντάδες άλλα πράγματα, η γυναίκα που αν μείνει μόνη της, αν πάρει αποφάσεις που δεν ταιριάζουν με το περίγυρο της, είναι το μαύρο προβατο της κοινωνίας

Ενα μυαλό που μπορεί να σχεδιάσει τον παράδεισο μπορεί να σχεδιάσει και την κόλαση.

Η Μήδεια είναι η γυναίκα που μπαίνει σε μια βάρκα με τα πόδια της για να βρει γλυτωμό και τη σπρώχνουν πάλι στο νερό, έχει άραγε μια δικαιολογία να σφάξει τα παιδιά της, για να τα γλυτώσει απο ό,τι άλλο χειρότερο;

Υπάρχουν πολλοί τρόποι για να σκοτώσει μια μάνα τα παιδιά της, μπορεί να τα κάνει απαίσιους ανθρώπους, να τα κάνει αυτούς που καίνε, που λένε ψέματα, αυτούς που μας εκμεταλλεύονται, που βάζουν τον ένα απέναντι στον άλλο, που δεν είναι πάντα και μόνο άντρες, αλλά είναι όλα παιδιά μιας μάνας που έχει φάει καταπιέση.  Η Μήδεια είναι μια τέτοια γυναίκα που φτάνει στα όρια, δεν είναι όμως ένας απλός ανθρώπινος χαρακτήρας, δεν είναι απλώς το πάθος που την κινητοποεί και η απόρριψη από τον άντρα της που την οδηγεί να σφάξει τα παιδιά της

Αυτό είναι το πιο δύσκολο σημείο για εμένα για να συνδεθώ, γιατί είναι κατί που δεν θα μπορούσα ποτέ να δεχτώ. Προσπαθώ να το δω ως μια άλλη φρικτη συνθήκη που θα με εξανάγκαζε να κάνω κατι τέτοιο προκειμένου να μη γίνει κάποιο χειρότερο κακό που όμως ούτε καν μπορώ να φανταστώ ποιο θα μπορούσε  να είναι.

Δεν μπορείς να την καταπιέζεις συνέχεια, κάποια στιγμή θα εκραγεί, αυτή είναι η Μήδεια

Αν υποθέσουμε ότι δυο ανθρώποι μπορούν να αποτελέσουν, ένα πυρήνα και η γυναίκα είναι μια καταπιεσμένη   κουκίδα που έχει μια  δύναμη και ενα μεγαλείο, μια γνώση. Δεν μπορείς να την καταπιέζεις συνέχεια, κάποια στιγμή θα εκραγεί, αυτή είναι η Μήδεια, όποιοι και αν είναι οι λόγοι της, εγώ οφείλω να είμαι μαζί της, αυτή θα προσπαθήσω να ερμηνεύσω. Από εκεί και περα είναι κάτι που πρέπει να σε κάνει να σκέφτεις, γιατί είναι πολύ εύκολο να πούμε  “η ξένη, η διαφορετική, ο πρόσφυγας, ο τσιγγάνος, ο μαύρος” δεν ξερω εγώ τι άλλο, “αυτοί που κανουν όλα τα κακά”, αυτοί που τσουρουφλίστηκαν στα δικά μας τα χωράφια, που ήρθαν απο την Αίγυπτο, κανείς δεν ήταν εκεί για να τους σώσει, ούτε η μάνα τους.

Dl 14

Μεσα στην έννοια της μάγισσας για τη Μήδεια θεωρώ ότι μιλάμε για τη δύναμη της γυναίκας που χρησιμοποιεί το μυαλό της, που θέλει να αποκτησει γνώση κι απο εκεί και πέρα μπορεί να εφαρμόσει πρακτικά τη γνώση αυτή, στην περίπτωση αυτή με φρικτό τρόπο  Ενα μυαλό που μπορεί να σχεδιάσει τον παράδεισο μπορεί να σχεδιάσει και την κόλαση. Αυτό νομίζω λέει η Μήδεια. Είναι η δύναμη του ανθρώπου ο οποίος είναι περίγκλειστος και καποια στιγμή νιώθει ότι πρέπει να προχωρήσει, να φτάσει στο σημείο που είναι ταγμένος να φτάσει, να κλείσει ενας κύκλος. Ένας άνθρωπος που πρέπει να υπάρξει  και αν αυτός είναι ο μόνος τρόπος να υπάρξει  την πληρώνουν εκείνοι που έχουν άδικο και η έκρηξη γίνεται και παρασύρει μαζί της ότι βρει, σε αυτη την περιπτωση είναι τα παιδιά, κάτι που δεν το δέχομαι καθόλου. Καταραμένη η Μήδεια και Άγια. “

Μηδεία του Ευριπίδη

Roads and Oranges Film Productions, Κύπρος

Σκηνοθεσία: Αλίκη Δανέζη Knutsen

21 και 22 Ιουλίου, 2021, Αμφιθέατρο «το σκαλί»

24 Ιουλίου 2021, Αρχαίο Θέατρο Κουρίου

Stela Fyrogeni

Eιδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο, όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy.
Ακολουθήστε μας και στο Google News.