Απογοήτευση και διαμαρτυρίες από τις επηρεαζόμενες κοινότητες, καθώς η κυβερνητική κοροϊδία έχει φτάσει στο απροχώρητο

Του Χρήστου Χαραλάμπους

Πλήρης απογοήτευση διακατέχει τις Τοπικές Αρχές και τους κατοίκους των ορεινών περιοχών της Λεμεσού, καθώς διαπιστώνουν ότι συνεχίζουν να παραμένουν κενό γράμμα οι απανωτές εξαγγελίες και οι βαρύγδουπες υποσχέσεις της κυβέρνησης για σημαντικά έργα που θα συμβάλουν στην αναζωογόνηση των κοινοτήτων της περιοχής του Τροόδους.

Στα βασικότερα από αυτά τα έργα περιλαμβάνεται αναμφίβολα εκείνο της ανακατασκευής του δρόμου Λεμεσού – Σαϊττά, το οποίο, αν και προεκλογικά, αλλά και κατά τη διάρκεια της επταετούς θητείας της σημερινής κυβέρνησης, αποτελούσε μόνιμη πιπίλα στο στόμα υπουργών και άλλων κυβερνητικών στελεχών, ακόμα και του ίδιου του Προέδρου Αναστασιάδη κάθε φορά που βρισκόταν ανάμεσα στον κόσμο της ορεινής Λεμεσού,  μέχρι σήμερα δεν έχει γίνει το παραμικρό για την έναρξη της υλοποίησής του, ενώ, όπως διαφαίνεται, θα συνεχίσει να παραμένει για πολύ ακόμα σε εκκρεμότητα.

Κι όμως πρόκειται για ένα έργο ζωής για τα χωριά του Τροόδους που συνεχώς συρρικνώνονται και οδηγούν σε απελπισία τους κατοίκους, το οποίο, αν άρχιζε να κατασκευάζεται με βάση τους σχεδιασμούς που είχαν γίνει και στα χρονοδιαγράμματα που είχαν τεθεί, τώρα θα βρισκόταν στο στάδιο της ολοκλήρωσής του, με ό,τι θετικό θα συνεπαγόταν κάτι τέτοιο για την αναζωογόνηση της περιοχής.

Το θέμα τέθηκε για μια ακόμα φορά την περασμένη εβδομάδα στα Φύλαγρα (περιοχή Αμιάντου), στη διάρκεια σύσκεψης του Υπουργού Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων Γιάννη Καρούσου με κοινοτάρχες, βουλευτές και άλλους τοπικούς φορείς, όπου οι άμεσα ενδιαφερόμενοι δεν έκρυψαν την έντονη πικρία και την απογοήτευσή τους από την παρατεταμένη αναβλητικότητα του έργου, το οποίο φαντάζει πλέον όνειρο απατηλό.

Η ελπίδα ότι θα μπορούσαν οι ορεινές της Λεμεσού να ανασάνουν και να ξαναβρούν τον παλιό εαυτό τους, όπως τότε που ο κόσμος ζούσε, εργαζόταν και δημιουργούσε στον τόπο του και τα χωριά πλημμύριζαν από την παρουσία και τις φωνές των μικρών παιδιών, σβήνει όλο και περισσότερο, όπως λένε κοινοτάρχες των επηρεαζόμενων περιοχών, επισημαίνοντας χαρακτηριστικά ότι ο κόσμος της υπαίθρου και το μέλλον του κάθε άλλο παρά ενδιαφέρει τους κυβερνώντες, οι οποίοι «ξέρουν μόνο να λένε και να δεσμεύονται, αλλά χωρίς να πράττουν αυτά που υπόσχονται».

Από την πλευρά τους οι κάτοικοι εκφράζουν την εκτίμηση ότι «μέχρι να πάει το μήνυμα και να ’ρθει το χαμπάρι, δεν θα υπάρχει κόσμος στα χωριά που θα έχει ανάγκη το δρόμο…»

Μιλώντας στην «Κυριακάτικη Χαραυγή» ο βουλευτής του ΑΚΕΛ Λεμεσού Γιώργος Γεωργίου, ο οποίος συμμετείχε στη σύσκεψη, ανέφερε ότι από τα όσα ακούστηκαν προκύπτει ότι η πρώτη φάση του έργου, η οποία, σύμφωνα με τις εξαγγελίες του ίδιου του Προέδρου Αναστασιάδη θα έπρεπε ήδη να είχε αρχίσει, σκοντάφτει στην Αναθεωρητική Αρχή, η δεύτερη φάση προσκρούσει στις μελέτες, τα κατασκευαστικά και στις υπηρεσίες, ενώ «κανένας δεν ξέρει για την τρίτη φάση…»

Η κρίση έκοψε το έργο επί κυβέρνησης Δημήτρη Χριστόφια

Να θυμίσουμε ότι το συγκεκριμένο έργο είχε περιληφθεί στους κρατικούς προϋπολογισμούς του 2013 επί κυβέρνησης Δημήτρη Χριστόφια, αλλά η ακύρωσή του επιβλήθηκε λόγω της οικονομικής κρίσης που είχε αρχίσει να δείχνει τα δόντια της και στην Κύπρο. Στη συνέχεια, η κατασκευή του δρόμου εξαγγελλόταν κατ’ εξακολούθησιν από τον Νίκο Αναστασιάδη και τον ΔΗΣΥ σε όλες τις προεκλογικές εκστρατείες αλλά και ενδιάμεσα με κάθε ευκαιρία.

Όπως επισημαίνει ο βουλευτής του ΑΚΕΛ, είχε δοθεί μάλιστα και κάποια διαβεβαίωση ότι η κατασκευή του δρόμου θα ξεκινούσε ταυτόχρονα και από τη Λεμεσό προς τα βόρεια αλλά και από τον Σαϊττά προς τη Λεμεσό, ώστε να αρχίσουν να επωφελούνται οι εμπλεκόμενες κοινότητες. Όμως, «όχι μόνο δεν έγινε κάτι τέτοιο, αλλά ούτε καν ξεκίνησε το έργο, το οποίο παραπέμπεται στις ελληνικές καλένδες», ενώ η απειλή για τα ήδη ερημωμένα χωριά της περιοχής εντείνεται και κανένας δεν ξέρει μέχρι πότε οι κάτοικοι θα αντέχουν την ταλαιπωρία που υφίστανται.

Στη διάρκεια της σύσκεψης με τον αρμόδιο Υπουργό κατατέθηκαν συγκεκριμένες προτάσεις σε σχέση με τον  συντονισμό που πρέπει να γίνει και τονίστηκε η ανάγκη να ξεκινήσει χωρίς άλλη καθυστέρηση η κατασκευή του έργου και μάλιστα και από τις δυο κατευθύνσεις.

Διαδρομή που θα φέρει κοντά την πόλη με την ύπαιθρο

Με βάση τον τελικό σχεδιασμό του έργου, ο δρόμος, που θα μειώσει σε πολύ μεγάλο βαθμό την απόσταση και το χρόνο της διαδρομής από τη Λεμεσό μέχρι τις κοινότητες που βρίσκονται στους πρόποδες του Τροόδους (όταν βέβαια και όποτε θα κατασκευαστεί), θα περιλαμβάνει δύο λωρίδες σε κάθε κατεύθυνση με διαχωριστικό στηθαίο και θα καλύπτει συνολική απόσταση 22,5 χλμ.

Η βασική όδευση του έργου θα ακολουθεί τον υφιστάμενο δρόμο μέχρι και την περιοχή του φράγματος Κούρη, ενώ λίγο πριν από το φράγμα, και συγκεκριμένα σε κάποιο σημείο κοντά στη γέφυρα του Ζυγού, θα ακολουθεί νέα χάραξη, παρακάμπτοντας τις κοινότητες Άλασσας, Λάνιας και Τριμίκλινης, με κατάληξη τον Σαϊττά.

Ειδικότερα, η Πρώτη Φάση αφορά το τμήμα μήκους 3,7 χιλιομέτρων από τα  Πολεμίδια και συγκεκριμένα από το ύψος του Αθλητικού Κέντρου «Σπύρος Κυπριανού» (Palais de Sport) μέχρι την έξοδο της Παλώδιας, η Δεύτερη Φάση καλύπτει την απόσταση από την Παλώδια μέχρι την Άλασσα, (8 χλμ) και η Τρίτη Φάση τη διαδρομή από την Άλασσα μέχρι τον Σαϊττά, που είναι και το μεγαλύτερο τμήμα του έργου (10,8 χλμ).

Στους σχεδιασμούς περιλαμβάνονται τέσσερις βασικοί ανισόπεδοι κόμβοι στις περιοχές των κοινοτήτων Παλόδειας, Άλασσας, Μοναγρίου και Αγίου Μάμα και δύο άλλοι κόμβοι στη Λάνια και την Τριμίκλινη, καθώς και ο τερματικός κυκλικός κόμβος στο Σαϊττά. Το έργο περιλαμβάνει, επίσης, σήραγγα μήκους 310 μέτρων στην περιοχή Σαϊττά, 6 κοιλαδογέφυρες, 11 υπέργειες και 6 υπόγειες διαβάσεις οχημάτων για σύνδεση του αυτοκινητόδρομου με υπηρεσιακούς δρόμους.