Στο μικροσκόπιο της ΕΕ οι μεταρρυθμίσεις σε Δημόσιο, Τοπική Αυτοδιοίκηση και Δικαιοσύνη

Ζητά επίσης βελτίωση του πλαισίου διακυβέρνησης των ημικρατικών οργανισμών

 

Η Κομισιόν έχει θέσει στο μικροσκόπιό της τις πρόσφατες μεταρρυθμίσεις στο Δημόσιο, την Τοπική Αυτοδιοίκηση και τη Δικαιοσύνη, αναμένοντας τα αποτελέσματα ώστε να αποφανθεί κατά πόσο απαιτούνται πρόσθετες αλλαγές. Την ίδια ώρα, ζητά βελτίωση του πλαισίου διακυβέρνησης των ημικρατικών, χωρίς όμως να κάνει αναφορά σε ιδιωτικοποιήσεις.

Συγκεκριμένα, η Κομισιόν σε έκθεσή της για την Κύπρο (συστάσεις ανά χώρα) αναφέρεται στα προβλήματα τα οποία αντιμετωπίζει ο δημόσιος και ευρύτερος δημόσιος τομέας. Αναφέρεται επίσης στις πρόσφατες μεταρρυθμίσεις στο Δημόσιο, την Τοπική Αυτοδιοίκηση και τη Δικαιοσύνη, αποφεύγοντας ωστόσο να κάνει οποιαδήποτε αξιολόγηση ή/και να καταθέσει συστάσεις, αναμένοντας προφανώς να δει τα αποτελέσματα που θα έχουν οι πιο πάνω αλλαγές σε σχέση με τα προβλήματα τα οποία αντιμετωπίζει ο δημόσιος και ευρύτερος δημόσιος τομέας.

Στην έκθεση αναφέρονται μεταξύ άλλων τα ακόλουθα:

• Οι ψηφιακές δημόσιες υπηρεσίες είναι μία από τις διαστάσεις DESI (Digital Economy and Society Index – ψηφιακός δείκτης οικονομίας και κοινωνίας) στις οποίες η Κύπρος έχει καλές επιδόσεις, ωστόσο έχει ακόμη περιθώρια βελτίωσης. Όπως αναφέρεται, η χώρα σημειώνει υψηλότερη βαθμολογία από τον μέσο όρο της ΕΕ στις ψηφιακές δημόσιες υπηρεσίες για επιχειρήσεις (86% έναντι 82%), αλλά εξακολουθεί να είναι κάτω από τον μέσο όρο της ΕΕ στην παροχή ψηφιακών δημόσιων υπηρεσιών για πολίτες (56% έναντι 75%) καθώς και στους χρήστες ηλεκτρονικής διακυβέρνησης (63% έναντι 65%). Αναφέρεται επίσης ότι κατά τη διάρκεια της πανδημίας τέθηκαν σε εφαρμογή αρκετές ψηφιακές λύσεις για διευκόλυνση της υποβολής αιτήσεων από πολίτες, εργαζόμενους και μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Παρά ταύτα, προστίθεται, εξακολουθεί να υπάρχει χάσμα με τον μέσο όρο της ΕΕ στην ηλεκτρονική διακυβέρνηση (50% έναντι 71% στην ΕΕ). Αναφέρεται ακόμη ότι μόνο το 63% των χρηστών του διαδικτύου ασχολούνται ενεργά με τις υπηρεσίες ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, έναντι 71% κατά μέσο όρο στην ΕΕ.

• Η δημόσια διοίκηση στην Κύπρο παρουσιάζει αποτελεσματικότητα πολύ κάτω από τον μέσο όρο στην ΕΕ27.

• Η Τοπική Αυτοδιοίκηση είναι κατακερματισμένη, αυξάνοντας το λειτουργικό κόστος και εισάγοντας υψηλότερο φόρτο συντονισμού. Όπως επισημαίνεται, πρόσφατα ψηφίστηκε η μεταρρύθμιση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, αλλά οι διαδικασίες βρίσκονται ακόμη σε πρώιμο στάδιο.

• Η Κύπρος σημειώνει χαμηλή βαθμολογία σε αρκετούς δείκτες Δημόσιας Υπηρεσίας. Το ποσοστό των εργαζομένων στον δημόσιο τομέα ηλικίας άνω των 55 ετών αυξάνεται σταθερά, ενώ η συμμετοχή στην εκπαίδευση ενηλίκων μειώνεται.

• Η Κύπρος δεν διαθέτει στοιχεία για τη συστηματική και σε βάθος αξιολόγηση της διαχείρισης της Δημόσιας Υπηρεσίας. Όπως επισημαίνεται, πρόσφατα ψηφίστηκε νομοθεσία για την αξιολόγηση των επιδόσεων, τις προαγωγές και τις προσλήψεις στη δημόσια διοίκηση.

 

• «Το Δικαστικό Σύστημα αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα αποτελεσματικότητας και ποιότητας», όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά. Σύμφωνα με την Κομισιόν, «οι αστικές, εμπορικές και διοικητικές δικαστικές διαδικασίες παραμένουν πολύ χρονοβόρες». Αναφέρεται επίσης ότι «ο χρόνος που απαιτείται για την επίλυση διοικητικών υποθέσεων στα πρωτοβάθμια δικαστήρια (863 ημέρες το 2020) παραμένει από τους υψηλότερους στην ΕΕ». Ακόμη, αναφέρεται ότι «το δικαστικό σύστημα αντιμετωπίζει σοβαρές προκλήσεις όσον αφορά την ψηφιοποίηση. Ειδικότερα, τα ψηφιακά εργαλεία χρησιμοποιούνται σπάνια στα δικαστήρια, ενώ το ηλεκτρονικό σύστημα διαχείρισης υποθέσεων ανταποκρίνεται μόνο σε βασικές ανάγκες και απαιτείται περαιτέρω ανάπτυξή του». Όπως επισημαίνεται, πρόσφατα ψηφίστηκε σειρά νομοθεσιών για μεταρρύθμιση του Δικαστικού Συστήματος.

• «Η διακυβέρνηση των κρατικών φορέων υπολείπεται των διεθνών προτύπων», όπως αναφέρεται. Σύμφωνα με την Κομισιόν, «το υφιστάμενο πλαίσιο διαχείρισης κρατικών οντοτήτων στερείται διαφάνειας, καθώς η Κύπρος δεν δημοσιεύει ένα ολοκληρωμένο σύνολο δεδομένων σχετικά με την απόδοση αυτών των οντοτήτων στην εκπλήρωση οικονομικών και, κατά περίπτωση, στόχων δημόσιας πολιτικής». Αναφέρεται επίσης ότι «η διαδικασία υποβολής υποψηφιοτήτων στα διοικητικά όργανα αυτών των εταιρειών δεν είναι διαφανής». Ακόμη, αναφέρεται ότι «με βάση τον δείκτη του ΟΟΣΑ, οι κρατικές οντότητες της Κύπρου υπόκεινται σε πολιτικές παρεμβάσεις, κυρίως επειδή ανήκουν στα προσανατολισμένα προς την πολιτική αρμόδια υπουργεία και όχι σε έναν κεντρικό φορέα». Επιπρόσθετα, αναφέρεται ότι «οι κρατικές οντότητες είναι απομονωμένες σε κάποιο βαθμό από την πειθαρχία της αγοράς, καθώς δεν υπόκεινται όλες στο εταιρικό δίκαιο». Η Κομισιόν σημειώνει πάντως ότι το ενεργητικό των ημικρατικών ανέρχεται στο 27% του ΑΕΠ και αποτελεί «σημαντικό ποσοστό της κυπριακής οικονομίας, ιδίως στους τομείς της ενέργειας, των χρηματοοικονομικών, των τηλεπικοινωνιών, της υγειονομικής περίθαλψης, της διανομής νερού και της αποχέτευσης». Τονίζεται επίσης ότι «οι εμπορικές κρατικές οντότητες είναι κερδοφόρες, με τα καθαρά κέρδη να ανέρχονται στο 0,7% του ΑΕΠ το 2020».

Σημειώνεται πάντως ότι είναι ίσως η πρώτα φορά που η Κομισιόν στην έκθεσή της για τις συστάσεις ανά χώρα δεν προτείνει ιδιωτικοποίηση των ημικρατικών οργανισμών.

 

 

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy