Στο περιθώριο παιδιά των Ειδικών Μονάδων Δημοτικής Εκπαίδευσης

Πάνω από 2.500 παιδιά με αναπηρία που φοιτούν στις Ειδικές Μονάδες των σχολείων Δημοτικής Εκπαίδευσης έχουν μείνει στο περιθώριο μετά την εφαρμογή της τηλεκπαίδευσης στα σχολεία. Το ζήτημα προέκυψε μετά και την εγκύκλιο του ΥΠΠΑΝ, βάσει της οποίας για τις Ειδικές Μονάδες σχολείων Δημοτικής Εκπαίδευση η φοίτηση θα γίνεται εξ αποστάσεως, την ώρα μάλιστα που στις Ειδικές Μονάδες των Νηπιαγωγείων και στα Ειδικά Σχολεία η φοίτηση θα γίνεται με φυσική παρουσία.

Διαβάστε επίσης:

Οι ενδιαφερόμενοι θεωρούν ότι αυτό συνιστά διακριτική μεταχείριση των παιδιών, καθότι δεν είναι εφικτό και πρακτικά δυνατό να παρακολουθούν εξ αποστάσεως το πρόγραμμα.

Τον πιο πάνω προβληματισμό υιοθετούν η Επίτροπος Διοικήσεως και Επίτροπος Προστασίας Δικαιωμάτων του Παιδιού, οι οποίοι καλούν το Υπουργείο Παιδείας να λάβει μέτρα.

Η Επίτροπός Διοικήσεως εξέδωσε ανακοίνωση, ώστε «με τη λήψη εξατομικευμένων μέτρων να συνεχίσουν απρόσκοπτα τη εκπαίδευσή τους και να αρθεί η οποιαδήποτε διάκριση». Η Μαρία Λοττίδη επισημαίνει ότι η αναστολή της φοίτησης των παιδιών των Ειδικών Μονάδων και ο περιορισμός της φοίτησής τους σε τηλεκπαίδευση «δύναται να δημιουργήσει δυσμενή μεταχείριση εις βάρος τους». Και αυτό γιατί, προσθέτει, η εκπαίδευση που λαμβάνουν στο πλαίσιο των Ειδικών Μονάδων δεν δύναται να αναπληρωθεί ή να αντικατασταθεί με ασύγχρονη, αλλά ακόμη και σύγχρονη, εξ αποστάσεως εκπαίδευση.

Η Επίτροπος Προστασίας Δικαιωμάτων του Παιδιού, Δέσπω Μιχαηλίδου, τόνισε στη «Χ» ότι σωρεία προβλημάτων δεν έχουν αντιμετωπιστεί στις σωστές τους διαστάσεις, με αποτέλεσμα να αποκλείονται πολλά παιδιά από την εκπαίδευση. Επεσήμανε ότι στάλθηκε σχετική επιστολή στο Υπουργείο Παιδείας με τα παράπονα που υπάρχουν και περιμένουν τη θέση του ΥΠΠΑΝ. Όπως είπε, στην εγκύκλιο του ΥΠΠΑΝ φαίνεται ότι καλύπτονταν τα παιδιά των Ειδικών Μονάδων, αλλά εκ του αποτελέσματος διαπιστώνεται ότι γινόταν λόγος για την Ειδική Εκπαίδευση, που είναι κάτι εντελώς διαφορετικό και δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο να τοποθετηθεί αυτεπαγγέλτως και το Γραφείο της.

Η εκπρόσωπος της Ομάδας Πρωτοβουλίας Γονέων για τα δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρίες, Γιούλα Πιτσιάλη, ανέφερε στη «Χ» ότι ομάδες παιδιών δεν μπορούν να λάβουν εξ αποστάσεως εκπαίδευση, καθώς το πρόγραμμα που παρακολουθούν στο σχολείο είναι εξατομικευμένο και γίνεται με βοήθεια των συνοδών ή άλλων ειδικών. Επίσης, στο σπίτι δεν υπάρχουν τα απαραίτητα λογισμικά, πρόσθεσε. Έπρεπε, σημείωσε, να δοθούν κάποιες λύσεις με εύλογες προσαρμογές ή με τη δυνατότητα αυτά τα παιδιά να πηγαίνουν στα σχολεία. Επεσήμανε δε ότι κάθε περίπτωση παιδιού είναι διαφορετική, συνεπώς δεν μπορεί να γίνεται ομαδοποίησή τους. Καταλήγοντας, τόνισε πως αυτά τα θέματα έπρεπε να συζητούνται πριν και όχι εκ των υστέρων, ενώ διερωτήθηκε αν το ΥΠΠΑΝ προτίθεται να αυξήσει τη βοήθεια και τη στήριξη σε αυτά τα παιδιά, καθώς τα κενά μεγαλώνουν.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η ΚΥΣΟΑ εξέδωσε πρόσφατα ανακοίνωση, όπου επισήμαινε την περιθωριοποίηση μαθητών και εκπαιδευόμενων με αναπηρίες από την εφαρμογή της τηλεκπαίδευσης και πρότεινε παράλληλα λύσεις που θα μπορούσαν να αμβλύνουν τις ανισότητες. Παρόλα αυτά, μετά και την καθολική εφαρμογή της τηλεκπαίδευσης δεν έγινε καμία διευθέτηση.

Αυτά τα παιδιά στερούνται το δικαίωμα που έχουν στην εκπαίδευση

Εντός της ημέρας αναμένεται να ξεκαθαρίσει αν τα παιδιά που φοιτούν σε μονάδες ειδικής εκπαίδευσης και δεν μπορούν να παρακολουθήσουν μάθημα εξ΄αποστάσεως, έχουν το δικαίωμα να πάνε στο σχολείο για λίγες ώρες.

Όπως δήλωσε στον ΑΣΤΡΑ ο Πρόεδρος του συνδέσμου συγγενών και φίλων ατόμων με αυτισμό Στέλιος Ασπρόφτας σήμερα θα επιχειρήσει να πάρει απαντήσεις και να ενημερώσει σχετικώς του γονείς. Όπως εξήγησε, υπάρχουν παιδιά που δεν μπορούν να μπορούν να παρακολουθήσουν μάθημα εξ αποστάσεως όπως είναι οι τυφλοί αφού ο εξοπλισμός τους είναι στο σχολείο.

Έφερε επίσης ως παράδειγμα και το δικό του παιδί που πάσχει από αυτισμό τονίζοντας ότι μόνο στο σχολείο μπορεί να παρακολουθήσει μάθημα. Ο κύριος Ασπρόφτας είπε ότι με τις αποφάσεις του Υπουργείου Παιδείας στερούνται αυτά τα παιδιά το δικαίωμα που έχουν στην εκπαίδευση.

Υπενθυμίζεται ότι σε έκθεση της η Επίτροπος Διοικήσεως κάνει λόγο για διακρίσεις σε βάρος αυτών των παιδιών αφού αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην ομαλή παρακολούθηση των μαθημάτων εξ αποστάσεων.

Απαντώντας στην επίτροπο ο υπουργός Παιδείας είπε ότι δεν τίθεται θέμα διάκρισης των μαθητών. Μάλιστα υπέδειξε πως οι ανάγκες των παιδιών αυτών, που αφορούν στην ειδική εκπαίδευση ή στη λογοθεραπεία, μπορούν να εξυπηρετούνται με σύγχρονη και ασύγχρονη εξ αποστάσεως διδασκαλία, αφού είναι εφικτό να παρακολουθούν τα μαθήματα με τους συμμαθητές τους, ενώ συνεχίζουν και την τηλεκπαίδευση, σε ατομικό ή ομαδικό επίπεδο, με τον εκπαιδευτικό της ειδικής μονάδας.

Στο μεταξύ σχολιάζοντας ο Πρόεδρος της ΚΥΣΟΑ Χριστάκης Νικολαΐδης δήλωσε στον ΑΣΤΡΑ ότι είναι αδιέξοδη η πολιτική που ακολουθεί το Υπουργείο Παιδείας. Πρόσθεσε ότι είναι καιρός να περάσουμε από την ειδική στην ενιαία κατάρτηση με βάση και τις διεθνείς συμβάσεις.

Ειρηναίος Πίττας / Άστρα