Ολόκληρος ο σχεδιασμός για υλοποίηση πολύ σημαντικών έργων στην πόλη και επαρχία Λάρνακας έχει τιναχτεί στον αέρα. Μεταξύ αυτών, ο μεγαλεπήβολος στόχος για τη μετακίνηση των εγκαταστάσεων πετρελαιοειδών από το παραλιακό μέτωπο στην ενεργειακή και βιομηχανική περιοχή Βασιλικού. Πιο συγκεκριμένα, η ολοκλήρωση της μετακίνησης των υγρών καυσίμων τίθεται εκτός χρονοδιαγράμματος ή, για την ακρίβεια, εκτός της παράτασης του χρονοδιαγράμματος.

Με βάση τα σημερινά δεδομένα, έχουν ήδη μετακομίσει στο Βασιλικό η Πετρολίνα, η οποία εγκαινίασε το καινούργιο της τερματικό στο Βασιλικό στις 25 Ιανουαρίου, η Exxon Mobil, η οποία ενοικίασε χώρους από τις υφιστάμενες εγκαταστάσεις της VTTV, ενώ η BP ενοικιάζει χώρους από το νέο τερματικό της Πετρολίνα.  Για την ολοκλήρωση του στόχου των υγρών καυσίμων απομένει η ΕΚΟ, η οποία σχεδίαζε και διαβεβαίωνε ότι θα μετακόμιζε στο Βασιλικό τον Απρίλιο του 2020. Αυτός ο σχεδιασμός αποτελεί παρελθόν, αφού είναι αδύνατη πλέον η ολοκλήρωση του τερματικού της ΕΚΟ, λόγω της έκτακτης κατάστασης που έχει προκύψει και έχει δημιουργήσει, μεταξύ άλλων, θέματα και στη διακίνηση προσωπικού από την Ελλάδα, όπου βρίσκεται η έδρα της μητρικής εταιρείας. Η παραβίαση των χρονοδιαγραμμάτων θα είναι σχεδόν καθολική, σε μια χρονιά η οποία ήταν καθοριστική ως προς την ολοκλήρωση πολύ μεγάλων δημόσιων έργων στη Λάρνακα. Όπως έχουμε ήδη γράψει, τα έργα που χρηματοδοτούνται από το πρώτο πακέτο των ευρωπαϊκών κονδυλίων που εξασφάλισε η πόλη και όδευαν σε ολοκλήρωση μέχρι το τέλος του πρώτου εξαμήνου του 2020, θα παρουσιάσουν αναπόφευκτα καθυστερήσεις, κάτι που παραδέχθηκε με δηλώσεις του στη «Χ» ο δήμαρχος Ανδρέας Βύρας. Υπό κανονικές συνθήκες και με βάση τα συμβόλαια που υπογράφηκαν, μέχρι το τέλος του πρώτου εξαμήνου του 2020 θα γινόταν προσωρινή παραλαβή τριών μεγάλων έργων, της νέας Δημοτικής Αγοράς, του Πολυδύναμου Κέντρου που κτίζεται στο χώρο του πρώην Κοινοτικού Κέντρου και της αναπαλαιωμένης Λέσχης που μετατρέπεται σε πολυχώρο πολιτισμού. Κάτι τέτοιο είναι αδύνατο τώρα, όπως σημείωσε ο δήμαρχος, αφού έχουν προκύψει πρακτικά προβλήματα που δύσκολα αντιμετωπίζονται, όπως η μείωση στο προσωπικό των εργοταξίων. Ένα ιδιαίτερο πρόβλημα που υπάρχει στα συγκεκριμένα εργοτάξια είναι ότι πολλοί τεχνίτες, όπως καλουψιήδες και σιδεράδες, είναι Τουρκοκύπριοι, οι οποίοι είναι πλέον αποκλεισμένοι στις κατεχόμενες περιοχές λόγω των μέτρων για τον κορονοϊό. Επίσης, έχουν δημιουργηθεί και άλλα πρακτικά προβλήματα, όπως για παράδειγμα καθυστερήσεις στην παραλαβή υλικών. «Θα υπάρχουν σίγουρα καθυστερήσεις, αλλά παρακολουθούμε συνεχώς και θα προσπαθήσουμε να τις περιορίσουμε όσο το δυνατό περισσότερο», δήλωσε στη «Χ» ο Ανδρέας Βύρας.

Για τη νέα Δημοτική Αγορά, που είναι το μεγαλύτερο και πιο πολυαναμενόμενο έργο, για την ακρίβεια είχε σημειωθεί ήδη καθυστέρηση και απόκλιση μερικών μηνών από το χρονοδιάγραμμα πριν να ξεσπάσει η κρίση του κορονοϊού. Με τα νέα δεδομένα, η ολοκλήρωση του έργου μετατίθεται για το τέλος του χρόνου.

Τάσος Περδίος