Στον πάτο των κυβερνητικών προτεραιοτήτων η Λεµεσός

Οι µη υλοποιήσιµες δεσµεύσεις για βασικά έργα υποδοµής σε συνδυασµό µε χρόνια σοβαρά καθηµερινά προβλήµατα που ταλανίζουν την πόλη δηµιουργούν πικρία και απογοήτευση σε επαγγελµατικούς φορείς και πολίτες

Του Χρήστου Χαραλάµπους

Το γεγονός ότι η Λεµεσός βρίσκεται στις τελευταίες θέσεις παγκύπρια σε ό,τι αφορά τις κατά κεφαλήν αναπτυξιακές δαπάνες του κράτους, επισηµαίνεται εδώ και καιρό από το Εµπορικό και Βιοµηχανικό Επιµελητήριο Λεµεσού, γεγονός που καταδεικνύει ότι εξαγγελίες και δεσµεύσεις που ακούγονται κατά καιρούς από κυβερνητικής πλευράς έχουν µείνει στα λόγια. Κι αυτό, ενώ η Λεµεσός µε την πρωτοπόρα πολύπλευρη ανάπτυξή της, χάρη κυρίως στον ιδιωτικό τοµέα, έχει αναδειχθεί σε κέντρο επιχειρηµατικής, ναυτιλιακής, τουριστικής, τεχνολογικής, εκπαιδευτικής και πολιτιστικής δράσης και δηµιουργίας.

Κάτι που επανειληµµένα τονίζει ο πρόεδρος του ΕΒΕΛ, Ανδρέας Τσουλλόφτας, είναι ότι «η Λεµεσός δεν ζητά προνοµιακή µεταχείριση, ούτε καν µεταχείριση πλήρως ανάλογη της συνεισφοράς της επαρχίας µας στο Ακαθάριστο Εθνικό Προϊόν… ούτε και έχουµε θέµατα µε έργα του δηµοσίου σε άλλες επαρχίες, τα οποία πολύ καλώς γίνονται…»

Στην πρόσφατη µάλιστα 60ή Γενική Συνέλευση του ΕΒΕΛ, ο κ. Τσουλλόφτας παρέθεσε ευρήµατα του Επιχειρηµατικού Βαροµέτρου του Επιµελητηρίου, τα οποία αναδεικνύουν τα προβλήµατα µε τα οποία είναι αντιµέτωπος ο επιχειρηµατικός κόσµος της Λεµεσού.

Ορµώµενος δε από το εύρηµα που παρουσιάζει ποσοστό µικρότερο του 20% να είναι ευχαριστηµένο από τη συνεργασία του µε το κράτος, ο πρόεδρος του ΕΒΕΛ τονίζει πως και η Λεµεσός ως ενιαία οντότητα έχει θέµατα µε την αναβλητικότητα που συχνά παρατηρείται σε ό,τι αφορά σχέδια και έργα του δηµοσίου. Αναφέρθηκε ενδεικτικά στην αναβλητικότητα που παρατηρείται για την ανακοίνωση του Σχεδίου Περιοχής Κέντρου Λεµεσού, για την εκκίνηση της διαδικασίας αναθεώρησης του Τοπικού Σχεδίου, για την ουσιαστική εφαρµογή του Σχεδίου Βιώσιµης Αστικής Κινητικότητας, για τις αναπτυξιακές ανάγκες του ΤΕΠΑΚ και κυρίως για τον Β’ Πόλο.

Mikres

Μάχη επιβίωσης δίνουν οι µικροµεσαίες επιχειρήσεις

Όπως οι ίδιοι οι καταστηµατάρχες και άλλοι επαγγελµατίες αναφέρουν, δίνουν καθηµερινή µάχη για να κρατηθούν, κάτω από το βάρος των ανυπέρβλητων πάγιων οικονοµικών υποχρεώσεών τους από τη µια και από την άλλη της πρωτοφανούς απόστασης των καταναλωτών από την αγορά. «Ο κόσµος βλέπει αλλά αγοράζει µόνο τα βασικά γιατί δεν έχει χρήµατα…» όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν οι άνθρωποι του λιανικού εµπορίου.

Για µια συνεχή πορεία καταστροφής των µικροµεσαίων επιχειρήσεων και των χώρων εστίασης, κάνει λόγο ο Γενικός Οργανωτικός Γραµµατέας της ΠΟΒΕΚ, Κυριάκος Μουστάκας, επισηµαίνοντας την έλλειψη της απαραίτητης κρατικής στήριξης, η οποία γίνεται πρόξενος απανωτών οικονοµικών και κοινωνικών προβληµάτων.

Μιλώντας στη «Χαραυγή», ο κ. Μουστάκας υποδεικνύει ότι «αποτελεί µονόδροµο για την κυβέρνηση, αν θέλει να συνεχίσουν να υπάρχουν οι µικροµεσαίοι, να αναλάβει τις ευθύνες της, να αφήσει τα ηµίµετρα και να προχωρήσει σε ουσιαστική στήριξη αυτών των ανθρώπων µε συγκεκριµένα µέτρα».

Ειδικότερα, τονίζει την ανάγκη «να εφαρµοστεί ένα συνολικό σχέδιο στήριξης που να ανταποκρίνεται στην κατάσταση που έχει δηµιουργηθεί, να δοθεί µια οριστική λύση στο θέµα των υψηλών ενοικίων και των µεγάλων λειτουργικών δαπανών είτε µε επιδοτήσεις είτε µε άλλους τρόπους, να υπάρξει µείωση του ΦΠΑ και να εφαρµοστούν νοµοθεσίες για την προστασία των ευάλωτων οµάδων από εξώσεις και εκποιήσεις».

Με ηµίµετρα και µπαλώµατα δεν λύνεται το κυκλοφοριακό

Αναµφισβήτητα, ο µεγαλύτερος εφιάλτης που κατατρύχει σήµερα τη Λεµεσό είναι το κυκλοφοριακό. Ένα µόνιµο καθηµερινό πρόβληµα, µε πολλαπλές παρενέργειες στην ποιότητα ζωής, την οικονοµία και το περιβάλλον. Και όπως όλοι παραδέχονται, η πηγή του προβλήµατος το οποίο κάθε µέρα γίνεται και χειρότερο, βρίσκεται στο γεγονός ότι η πόλη συνεχώς αναπτύσσεται οικιστικά και πληθυσµιακά, οι ανάγκες πολλαπλασιάζονται και κάποια ηµίµετρα που κατά καιρούς προωθούνται από τα αρµόδια υπουργεία και υπηρεσίες (όπως η κατασκευή διαχωριστικών λωρίδων σε κεντρικούς δρόµους ή κάποιες άλλες προσωρινές και σε δοκιµαστική βάση διευθετήσεις) δεν αποτελούν λύση, αλλά µάλλον δηµιουργούν περαιτέρω προβλήµατα.

Ο επιχειρηµατικός κόσµος και ο κόσµος της Λεµεσού στο σύνολό του εκφράζουν τη βεβαιότητα (που είναι και απαίτηση προς την κυβέρνηση και τις Τοπικές Αρχές) ότι το κυκλοφοριακό µπορεί να αντιµετωπιστεί µόνο µέσα από µια πλήρη κυκλοφοριακή µελέτη για όλη τη µητροπολιτική περιφέρεια της Λεµεσού.

Το γεγονός ότι η κατάσταση µετατρέπεται και µάλιστα ταχύτατα, σε ανυπόφορη, είναι κάτι που δεν ξαφνιάζει αφού το ίδιο ουσιαστικά οδικό δίκτυο που δηµιουργήθηκε πριν από πολλά χρόνια υποχρεώνεται να φιλοξενεί έναν ολοένα αυξανόµενο αριθµό αυτοκινήτων, ενώ την ίδια ώρα οι δηµόσιες συγκοινωνίες είναι, αν όχι ανύπαρκτες, τουλάχιστον σε κατάσταση αποσύνθεσης.

Agiafyla

Τα «Έξυπνα Φώτα» που τοποθετήθηκαν στον κυκλικό κόµβο Αγίας Φύλας και εγκαινιάστηκαν µε τόσο καµάρι από τον αρµόδιο Υπουργό Συγκοινωνιών, κάθε άλλο παρά αποδείχτηκαν έξυπνα και ικανά να απαµβλύνουν το πρόβληµα. Αντίθετα, τα προβλήµατα έχουν µεγιστοποιηθεί κι αυτό, προφανώς, γιατί δεν έγινε επαρκής µελέτη η οποία να καλύπτει την ευρύτερη περιοχή του αυτοκινητόδροµου όπου βρίσκονται οι πέντε κόµβοι (σε µια απόσταση 2-3 χιλιοµέτρων), από τους οποίους διακινούνται καθηµερινά χιλιάδες αυτοκίνητα.

Ο κόσµος της Λεµεσού απαιτεί πιο δραστικές και ουσιαστικές παρεµβάσεις για επίλυση του κυκλοφοριακού, όπως η ενίσχυση του οδικού δικτύου µε τον βόρειο παρακαµπτήριο, αλλά και η εφαρµογή του Σχεδίου Βιώσιµης Αστικής Κινητικότητας. Ειδικότερα σε ό,τι αφορά το ΣΒΑΚ το οποίο θα λυτρώσει ιδιαίτερα το κέντρο της πόλης από τη συµφόρηση των αυτοκινήτων και θα διασφαλίσει άνετη και ασφαλή διακίνηση στους πολίτες, στιγµατίζεται το  γεγονός ότι ενώ η σχετική µελέτη ολοκληρώθηκε από το 2019, µέχρι σήµερα δεν έχει γίνει κάτι ουσιαστικό προς την κατεύθυνση έναρξης της εφαρµογής των µέτρων που προνοούνται.

Έµεινε στα λόγια η στήριξη της Λεµεσού από το κράτος

Γενική είναι η εκτίµηση που επικρατεί ότι η Λεµεσός αποτελεί ουραγό στις κρατικές αναπτυξιακές δαπάνες, παρ’ όλη τη σηµαντική συνεισφορά της στην οικονοµία του τόπου.

Αυτός ο παραµερισµός από το κράτος, παρά τις εξαγγελίες σχεδιασµών και τις δεσµεύσεις της για προώθηση έργων υποδοµής και ανάπτυξης εκ µέρους της κυβέρνησης, έχει ως αποτέλεσµα να εναποθέτει η πόλη τις ελπίδες της για καλύτερες µέρες στην ιδιωτική πρωτοβουλία και δραστηριότητα.

Την ίδια ώρα, οι οικονοµικές και κοινωνικές συνθήκες που δηµιούργησαν οι πολιτικές της κυβέρνησης τα τελευταία χρόνια οδηγούν σε απόγνωση και τις µικροµεσαίες επιχειρήσεις της Λεµεσού.

Αυτά τα ζητήµατα, σε συνδυασµό µε µια σειρά άλλων τοπικών προβληµάτων που ταλανίζουν εδώ και χρόνια τη Λεµεσό, όπως το κυκλοφοριακό και οι απρόσιτες τιµές των ενοικίων, καθιστούν τη δεύτερη µεγαλύτερη σε πληθυσµό πόλη της Κύπρου, αν όχι απρόσιτη, τουλάχιστον µη φιλική για τους κατοίκους της, αλλά και πολίτες που για επαγγελµατικούς ή άλλους λόγους την ζουν καθηµερινά.

Προκαλεί η ύποπτη στάση για το Τεχνολογικό Πάρκο

Σε όλα τα πιο πάνω προστίθεται και η ύποπτη στάση της κυβέρνησης σε ό,τι αφορά το Τεχνολογικό Πάρκο στο Πεντάκωμο. Το έργο αποφασίστηκε πριν από 20 χρόνια, σχεδιάστηκε και έγιναν και οι σχετικές απαλλοτριώσεις και θα έδινε ώθηση στην έρευνα και την καινοτομία δημιουργώντας εκατο­ντάδες νέες θέσεις εργασίας.

Παρά τις πιέσεις που ασκούνται όλα αυτά τα χρόνια από τον επιχει­ρηματικό κόσμο και την πανεπιστημι­ακή κοινότητα (ιδιαίτερα το ΤΕΠΑΚ), η κυβέρνηση Αναστασιάδη-ΔΗΣΥ σφυ­ρίζει αδιάφορα. Όπως χαρακτηριστικά επισημαίνει ο βουλευτής Λεμεσού του ΑΚΕΛ Κώστα Κώστα, «δεν είναι μόνο η ανικανότητα των κυβερνώντων και η έλλειψη πολιτικής βούλησης. Πίσω από όλα αυτά κρύβονται αλλά συμφέ­ροντα και σκοπιμότητες».

Το θέμα, όπως αναφέρει, συζη­τήθηκε δεκάδες φορές στην Επιτρο­πή Εμπορίου και κάθε φορά ακούμε εξωφρενικές δικαιολογίες, όπως ότι το Πεντάκωμο είναι μακριά από τη Λευκωσία. «Μέχρι που η κυβέρνηση ακύρωσε το έργο, αφαιρώντας από τον προϋπολογισμό το κονδύλι που υπήρ­χε για την κατασκευή του οδικού δι­κτύου μέχρι την είσοδο του Πάρκου», επισημαίνει ο Κώστας Κώστα. Σημει­ώνει ότι στην τελευταία συνεδρία της Επιτροπής όπου ξανατέθηκε το θέμα, η εκπρόσωπος του Υπουργείου Εμπο­ρίου ανακοίνωσε ότι η απόφαση της διυπουργικής επιτροπής είναι να γίνει δημόσια διαβούλευση για να δουν με­ταξύ άλλων αν το έργο αυτό είναι ανα­γκαίο στις σημερινές συνθήκες.

«Η κοροϊδία πρέπει να σταματήσει», τονίζει ο βουλευτής του ΑΚΕΛ υπο­δεικνύοντας ότι το Τεχνολογικό Πάρ­κο δεν αφορά τη Λεμεσό μόνο, «αλλά είναι μια αναγκαιότητα για τον τόπο». Προειδοποιεί δε αυτούς που εμποδί­ζουν το έργο ότι «οι φωνές μας δεν θα σταματήσουν».

Ακολουθήστε το dialogos.com.cy, στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy.