Στον πάτο των προτεραιοτήτων τους

Της Ελένης Κωνσταντίνου

Από τα νοσοκομεία μέχρι τα σχολεία φαίνεται ότι τα προβλήματα δεν λύνονται. Οι κυβερνώντες, οι οποίοι έχουν περικόψει όχι μόνο λόγω της κρίσης, αλλά και λόγω φιλοσοφίας σημαντικά κονδύλια από τους τομείς της Υγείας και της Παιδείας προσπαθούν να μαζέψουν τα ασυμμάζευτα με μιλλοσφοτζίσματα, όπως συνηθίζουν να λένε οι παππούδες και οι γιαγιάδες μας.

Ιδιαίτερα ανησυχητικό είναι βέβαια το γεγονός ότι ενώ γίνονται προτάσεις για επίλυσή τους από άλλα κόμματα ή εμπλεκόμενους οι κυβερνώντες συνεχίζουν να σφυρίζουν αδιάφορα.

Πρόσφατο είναι το παράδειγμα με τον τομέα της ειδικής εκπαίδευσης. Ηδη το ΑΚΕΛ προ αρκετών μηνών έχει επεξεργαστεί και καταθέσει ολοκληρωμένο κείμενο θέσεων σε σχέση με την ειδική εκπαίδευση. Ωστόσο αυτό φαίνεται να έμεινε στα συρτάρια των κυβερνώντων, οι οποίοι επιμένουν να έχουν την Παιδεία γενικότερα στον πάτο των προτεραιοτήτων.

Μάλιστα το ζήτημα αυτό έχει εγγραφεί από την κοινοβουλευτική ομάδα του ΑΚΕΛ και συζητήθηκε πρόσφατα στην Επιτροπή Παιδείας της Βουλής ώστε από τη μια να φανούν τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο τομέας της ειδικής εκπαίδευσης και από την άλλη να δοθούν λύσεις.

Ανάμεσα σε άλλα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο θεσμός είναι το γεγονός πως η ειδική αγωγή και εκπαίδευση, ως τομέας ευθύνης του κράτους σταματά μόλις το άτομο συμπληρώσει τα 21 του χρόνια. Ετσι οι απόφοιτοι των ειδικών σχολείων και οι οικογένειές τους έρχονται αντιμέτωποι με μια πολύ δύσκολη πραγματικότητα μετά την αποφοίτηση του παιδιού τους, αφού οι χώροι που υπάρχουν είναι τέτοιοι που σαφώς δεν μπορούν να ανταποκριθούν επαρκώς και να συνεχίσουν τα προγράμματα των ειδικών σχολείων με τις συγκεκριμένες παροχές.

Προβλήματα προκύπτουν και από το γεγονός ότι σε μια σχολική μονάδα συνυπάρχουν παιδιά από 3 χρόνων μέχρι ενήλικες 21 χρόνων, όπως επίσης άτομα εξαιρετικά διαφορετικού δυναμικού όσον αφορά το γνωστικό και αντιληπτικό επίπεδο.

Την ίδια στιγμή, τρανταχτή είναι η απουσία ενός κεντρικού φορέα δράσης, ο οποίος να εντοπίζει μέσα από σταθερή αξιολόγηση παιδιά με αναπτυξιακές διαταραχές πριν την ηλικία των τριών χρόνων, περίοδος εξαιρετικά κρίσιμη για την ανάπτυξη του παιδιού.

Το ΑΚΕΛ στην πρότασή του ζητά όπως άμεσα ξεκινήσει μια συνολική αξιολόγηση του θεσμού της ένταξης και των ειδικών σχολείων όπως εφαρμόζεται σήμερα με στόχο την αναβάθμιση της ένταξης και των ειδικών σχολείων. Συνεπακόλουθα πρέπει να γίνει μια αξιολόγηση της υπάρχουσας νομοθεσίας με στόχο τον εκσυγχρονισμό της. Είναι κοινά αποδεκτό ότι 15 χρόνια μετά από το Νόμο περί Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης ήρθε ο καιρός για επαναξιολόγηση του θεσμού των ειδικών μονάδων.

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy